Jump to content
PyroForum.nl

eerste keer een shell


jan-jan

Recommended Posts

Ik wil mijn eerste paar shells maken maar ik heb nog een vraag, is er een speciale afweging van pulverone? ik neem aan dat er bij een 5'' shell meer pulverone moet dan bij een 3''.
kan iemand mij hierbij helpen?

vriendelijke groet jan!

Link to comment
  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Uiteraard heeft iedere shell zijn eigen hoeveelheid lift nodig.
De belangrijkste bepalende gegevens zijn,
- Het gewicht en de vorm van de shell.
- De kracht en brandsnelheid van je pulverone.
- De lengte van je mortierbuis.

Welnu,
Zelf pak ik altijd een shell om te testen, en als het dan werkt ga ik een mooie shell maken.
Bij het testen controleer ik ook altijd meteen de lengte van mijn delay fuse.
Aangezien iedere batch pulverone in theorie verschillen is moet je dit voor iedere batch weer testen.
Als je er na een tijdje handigheid in krijgt, hoeft dat niet meer.

Conclusie,
Lekker testen dus, en dat is nog leuk ook :P (althans dat vind ik.)

Edited by hardbassbv
Link to comment
Aangezien iedere batch pulverone in theorie verschillen is moet je dit voor iedere batch weer testen.


Jees Hardbass wat een onzin kan jij schrijven zeg.

@Jan

Als je alles volgens de regels hebt gemaakt,word meestal 10 procent van je shell gewicht gebruikt om te liften.
Zorg er ook voor dat je je speling tussen Shell en Mortierbuis niet te groot is,vanwege het ontsnappen van je
stijgdruk.

@Hardbass

Je struint hier nu al een tijdje rond en heb nog nooit wat van je gezien,kom es op met een filmpje ergens van.
Link to comment

Klopt lontje.... maar zoals ik me voorstel in het "ik ben" Topic
ben ik nog steeds, eerst veel goede info zoeken en dan het echte werk.
(ik begin nu langzaam met shells dus binnenkort zullen wel wat filmpjes verschijnen)

jan!

Link to comment

Welnu,
Zelf pak ik altijd een shell om te testen, en als het dan werkt ga ik een mooie shell maken.
Bij het testen controleer ik ook altijd meteen de lengte van mijn delay fuse.
Aangezien iedere batch pulverone in theorie verschillen is moet je dit voor iedere batch weer testen.
Als je er na een tijdje handigheid in krijgt, hoeft dat niet meer.

Conclusie,
Lekker testen dus, en dat is nog leuk ook :P (althans dat vind ik.)


@Lontje..Relax man, hij deelt gewoon zijn manier van doen :)
Verder, wat de meesten zeggen..10% Voor gemillde meal, doe een flinke schep meer voor ongemillde met het motto te hoog is beter dan te laag (vraag maar aan lontje :P)
Link to comment

Inderdaad,

Maar als je wat van me wilt zien is dat prima hoor.
Alleen heb ik voorlopig geen tijd, maar dat komt nog wel.
Ook ben ik meer actief met HE dan met pyro, alleen daarvan kan ik geen filmpjes plaatsen.

Verder,
Met dat iedere batch pulverone verschillend is bedoelde ik dat je misschien andere kool gebruikt voor je bp.
Of een andere duur hebt in de ballmill.
Verschillende bereidingswijze en ingrediënten kunnen behoorlijk van belang zijn.

Link to comment

Als je geen ball mill hebt, zou je toch ook benzolift kunnen gebruiken als substituut voor meal pulverone? In dit geval bedoel ik dan wel benzolift zonder het buskruit component. Mijn kaliumperchloraat is van zichzelf al zeer klein gekorreld behalve de natriumbenzoaat. Toch als ik deze combineer in de juiste verhouding en ontbrandt, reageren ze wel heel snel. Dan moet dit toch ook wel geschikt zijn als lift? Heeft iemand dat al geprobeerd?

Link to comment

Inderdaad,

Maar als je wat van me wilt zien is dat prima hoor.
Alleen heb ik voorlopig geen tijd, maar dat komt nog wel.
Ook ben ik meer actief met HE dan met pyro, alleen daarvan kan ik geen filmpjes plaatsen.

Verder,
Met dat iedere batch pulverone verschillend is bedoelde ik dat je misschien andere kool gebruikt voor je bp.
Of een andere duur hebt in de ballmill.
Verschillende bereidingswijze en ingrediënten kunnen behoorlijk van belang zijn.



Waarom zou je jezelf moeten bewijzen tegenover anderen dmv films en foto's. Voor het zelfde geld zijn die gewoon van internet gepikt. Ik snap zoiezo al niet dat mensen zich hier open en bloot voorstellen en films en foto's posten of dat zelfs MOETEN. Het word steeds linker om dat te doen ivm alle pyro shops die online zijn gekomen. Binnenkort is dit weer ook hoofdnieuws. En kunnen wij ook een groot onderzoek verwachten naar jan en alleman.

Ik zou het gewoon lekker niet doen , je bent niemand iets verplicht toch ? Ik heb ook heel vaak dat mijn pulverone anders is , soms is de meal in me trommel wat vochtiger en milled het wat slechter. Dus het is inderdaad goed om het altijd te testen vind ik.

Iedereen heeft zo zijn eigen ding. En dat is maar goed ook !
Link to comment
@Lontje..Relax man, hij deelt gewoon zijn manier van doen


Tuurlijk Sjeef altijd, ben ook best wel relaxed hoor.

En heb er ook geen probleem mee dat hij zijn manier van doen wil overbrengen.
Maar als ik dan zo vrij mag zijn om een klein stukje tekst van hem mag quoten.
Dan denk ik persoonlijk, hoe makkelijk het is om iemand op het verkeerde been te zetten als hij 0 ervaring heeft met het maken en verantwoord om te gaan met shells.
Als je onderstaande tekst leest zal dit duidelijk genoeg zijn lijkt me.


12 september 2011 - 18:01
Hallo,

Afgelopen week had ik zin om een shell te maken.
Nu heb ik geen mooie spullen hiervoor, enkel de chemicaliën.
Dus heb ik het maar gedaan met "gevonden voorwerpen".
Als mortier-buis heb ik 2 keukenrollen aan elkaar getapet, en vervolgens verstevigt met papier en lijm.
Vervolgens had ik nog een mooie cilinder vormige kartonnen buis die er pressies in paste.
Daar heb ik een stuk vanaf gezaagd en shell van gemaakt.
Ik had nog wat zilveren sterren liggen van een eerder experiment met een pijl, Die gingen er dus ook in.
Na een uurtje knutselen met veel schilders tape en papier had ik dan een mooie shell.

Vervolgens ben ik naar het dichts bijzijnde veldje gegaan om hem te testen.
De shell ging ongeveer 5 meter de lucht in en kwam weer op de grond terecht.
Na ongeveer 5 seconden ontplofte hij.
Volgende keer dus meer lift, en een betere delay compositie. (En met filmpje)


Ik ben na een aantal jaren nog wel eens verkeerd bezig,dat ik te gehaast en te snel iets wil en dat dit dan ook verkeerd uitpakt.
Zoals je link duidelijk al aangaf. :lol: :lol:
Als je van iemand die volgens bovenstaand geknutsel dingen aan gaat nemen denk ik dat we verkeerd bezig zijn op dit forum.

Begrijp me goed dat alles wat je doet,het altijd je eigen verantwoording zal zijn voor jezelf en je omgeving.
Ik weet soms ben ik een pain in the ass,maar het is niet verkeerd bedoeld.

Wat de heer Geertwilniks met zijn betoog hierboven probeert duidelijk te maken snap ik met mijn toch redelijk logische gedachtengang ook niet al teveel van.
Maar goed kan aan mij liggen natuurlijk.

Ik blijf erbij dat wanneer je wat wilt in je Pyro-hobby je jezelf goed moet inlezen in deze materie en niet zo maar even wat moet proberen wat fout voor je kan aflopen. <_<

We hebben net een paar maanden geleden hier een goed voorbeeld van gehad. :(

Doe er je voordeel mee.

On Topic nu maar weer lijkt me. ;)
Link to comment

Geertwilniks, je hebt helemaal gelijk.
Ik voel me zeker niet verplicht om me te bewijzen tegen over andere mensen of mezelf.
Wel wil ik graag als ik een goed gelukte shell heb gemaakt en gefilmd hem plaatsen, niet om mezelf te bewijzen maar omdat ik dan blij ben met het resultaat en mijn perspectief van het geheel te vertellen.

@lontje, Over die citaat die je van mij hebt gemaakt.
Dit geeft precies aan waarom ik eerst mijn pulverone test, voor ik mijn uren werk de lucht in schiet.

Ik zal ook niet zeggen dat ik ervaring heb, maar de ervaring die ik heb wil ik graag delen.
Verder is het natuurlijk ook aan TS en andere forum gebruikers om te bepalen wat zij uiteindelijk gaan doen.
Die conclusie trek ik altijd uit meerdere antwoorden aangezien niet alles wat op internet staat waarheid is.

"Ik blijf erbij dat wanneer je wat wilt in je Pyro-hobby je jezelf goed moet inlezen in deze materie en niet zo maar even wat moet proberen wat fout voor je kan aflopen."
Natuurlijk is dat zo, maar mijn topic vertelde niet welke veiligheid ik heb toegepast.
Ook staat er niet wat ik allemaal heb gelezen voor ik hieraan ben begonnen.
En ook mijn post in dit topic vertelt hem niet om dit te doen.

Verder vind ik het prima dat je mij en misschien ook anderen verbeterd.
Dit is zelfs nodig!!!
Alleen kom dan wel met een argument, en niet met "Jees Hardbass wat een onzin kan jij schrijven zeg."
Dit komt over alsof het compleet de onwaarheid is.

"Aangezien iedere batch pulverone in theorie verschillen is moet je dit voor iedere batch weer testen.
Als je er na een tijdje handigheid in krijgt, hoeft dat niet meer."
Waarom klopt dit volgens jou niet?

Link to comment

Het is gewoon gevaarlijk als jij grote dingen gaat schieten terwijl je nog steeds je pulverone moet testen.

Van al diegenen die niets te zeggen hebben, zijn de meest aangename mensen diegenen die zwijgen.

Edited by danny db
Link to comment

Van al diegenen die niets te zeggen hebben, zijn de meest aangename mensen diegenen die zwijgen.





Me like! :) Thanx die gaat in mijn lijstje.

Om toch wat ontopic toe te voegen. Mijn eerste shell was een twee inch zelf geknutseld stuk gedrocht. Niet noemenswaardig.
Hij vloog boomtop hoogte en landde tussen de eenden in de sloot waar het in het water met een plop plofte.
Ik weet nog goed hoe spannend dat was. Zeker toen er een kerel die daar aan het wandelen was mij probeerde te volgen.

Enfin: het is onwijs leuk om dingen te delen. Zo heb ik mijn hobby de afgelopen twee jaar een enorme boost gegeven. Door te delen krijg je een enorme hoeveelheid feedback van mede members. De ene is wat tactvoller dan de andere maar als je alle emotie en cynisme filtert dan houd je de inhoud over. Daarmee kan je uiteindelijk verder. Ik ben, mede door de meetings en fora waarop ik huis, van een simpel bp raketje, die vaak niet zo goed waren, gekomen tot het maken van een 44mm dikke whistle raket die een tien incher kan liften.

Moraal van dit geneuzel: Filter inhoud van de posts van mede members en je zult groeien.
Link to comment

Kleine vraag over 2" shells, het is een beetje overdreven om een spolette te gebruiken voor een 2" shell maar een visco wil maar niet aan gaan door de lift heeft iemand hier een tip voor ?

Link to comment

Probeer eens je visco aan beide kanten te coaten met een NC-lak/meal slurry. Ook moet je dan even wat NC-lak pulverone maken. De NC-lak/meal slurry blijft beter gehecht aan de visco , het smelt een soort van samen. En zorg dat je meal niet te fijn is , laat het een beetje grof. Dan heb je ook kans op een betere ontsteking.

Je kunt natuurlijk ook overstappen op timefuse , of een snee maken in je visco. Je hebt vele manieren.
Ook kun je nog wat dunne blackmatch bij je visco eromheen doen , dat zorgt ook weer voor een goede ontsteking. Je moet even kijken wat jezelf wilt , timefuse kost maar 4 euro per meter in is veel beter dan visco.

Link to comment

Kleine vraag over 2" shells, het is een beetje overdreven om een spolette te gebruiken voor een 2" shell maar een visco wil maar niet aan gaan door de lift heeft iemand hier een tip voor ?

Visco schuin afsnijden, even in de mealslurry dippen en vervolgens wat pulveronedust er over sprinkelen.
Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...