Jump to content
PyroForum.nl

Wetgeving omtrent KClO4


hanns

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik zelf ben nog niet bezig met kalium perchloraat maar ben wel al veel aan het lezen over deze stof en wat je er mee kan. Wat mij opvalt is dat het wel degelijk te krijgen is in Nederland maar over het algemeen niet goedkoop. Na een klein beetje zoeken kwam ik om verschillende websites in het buitenland die deze chemicaliën op legale wijze kunnen leveren (dus niet via de reguliere post want dit mag uiteraard niet). Met dus inderdaad officieel transport met de benodigde papieren.

Puur uit nieuwsgierigheid vraag ik mij dus af wat de wetgeving omtrent Kalium perchloraat is. Hiermee bedoel ik het bezit en het importeren van deze stof. Ik ben dus niet van plan deze stof te importeren maar ben wel benieuwd wat de regels hier van zijn. Want ik kan nergens vinden dat deze stof illegaal is in Nederland of dat je er papieren voor nodig hebt. Wel kon ik vinden dat je in Duitsland over bepaalde papieren moet beschikken om deze stof in te kopen.

Met vriendelijke groet,
Hanns

Link to comment

Prophet bedankt voor je super snelle reactie. Ik heb inderdaad gelezen dat er gebruik gemaakt moet worden van ADR transport. Ik zelf weet niet wat die bepaalde hoeveelheid is maar als je dus bijvorbeeld met 10 man 100kilo besteld. Ben je meteen een tijdje zoet. Dan ziet de douane dus dat er 100kilo naar binnen wordt gebracht. Dan weten zij toch waar het voor bestemd is.

En is de verkoop van kalium perchloraat soms illegaal in Nederland aangezien hij vrij weinig aangeboden wordt?

En weet iemand ook de regels voor de opslag van deze stof? Moet dat in een speciale opslag.

Met vriendelijke groet,
Hanns

Link to comment

Bedankt voor jullie informatie. Dus bestellen vanuit het buitenland is geen probleem. Ook al gaat het naar een prive persoon zolang het maar officieel en netjes gebeurd. Het is meteen een stuk duidelijker voor mij.

Maar wat ik me nog wel afvraag. Is de verkoop van kalium perchloraat illegaal in Nederland? Het is wel te krijgen bij sommige webshop maar dan betaal je al snel 100euro of meer voor een kg. Ik vraag me dit af omdat andere chemicaliën wel gewoon online volop verkocht worden.

Met vriendelijke groet,
Hanns

Edited by hanns
Link to comment
Maar wat ik me nog wel afvraag. Is de verkoop van kalium perchloraat illegaal in Nederland? Het is wel te krijgen bij sommige webshop maar dan betaal je al snel 100euro of meer voor een kg. Ik vraag me dit af omdat andere chemicaliën wel gewoon online volop verkocht worden.

Ik denk het wel, maar de regelgeving is hier waarschijnlijk zo onnodig ingewikkeld, omslachtig en dubbelzinnig dat de bijkomende kosten zodanig hoog zijn dat het de moeite niet waard is.
Link to comment
Er zijn al buitenlandse leveranciers die op het moment al niks meer deze kant opsturen met de kans
Zelf ook risico te lopen op een hoop gezeik met Nederlandse justitie.. Zij zijn dus ook erg op de hoogte van de aangescherpte wetgeving en controles..


Of sommige, welbekende in het voormalig oostblok, zijn of helemaal gestopt met het leveren van chemicalien of leveren alleen nog aan bedrijven.

Kiwi.
Link to comment
  • 1 year later...

Update na wat speurwerk. Volgens onderstaand document (link) zijn stoffen als Kclo3, salpeterzuur, Kclo4 en waterstofperoxide voor particulieren zonder vergunning op EU-niveau verboden. KNO3 zal slechts onder bepaalde voorwaarden mogen worden verkocht.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:039:0001:0011:NL:PDF

Motivering van dit document:

http://www.ce-uitspraken.eu/ce-nieuws/eu-beperkt-handel-in-gronds.html

Het komt hier op neer:

- Bovengenoemde stoffen (uitgezonderd KNO3) zijn tot en met 2014 legaal verkrijgbaar.

- Vanaf 2014 slechts in een lage concentratie.

- Vanaf 2016 alleen met vergunning.

KNO3 mag nog wel legaal worden verkocht, alleen moeten verdachte transacties worden vermeld.

Ookal is deze thread al 2 jaar oud, ik vind dit toch een belangrijke, doch kwalijke ontwikkeling.

Iemand die hier meer over weet?

Edited by Guest
Link to comment

Het eerste document gaf aan dat er vanaf september 2014 alleen nog KClO4 met concentratie van 40% mag worden verkocht aan "jan en alleman". Vanaf 2016 mag deze stof, samen met KClO3, NaClO3, NaCiO4, salpeterzuur en waterstof peroxide niet meer worden verkocht aan particulieren uit EU-landen (Zwitserland en Noorwegen dus wel). Alleen aan vergunninghouders (of aan mensen met KvK en btw als zijnde detailhandel in chemicaliën).

Het tweede document gaf het verhaal erom heen weer. Terrorisme wordt weer als "container" gebruikt. Er zouden bij alle terroristische aanslagen in West-Eruopa zelfgemaakte explosieven zijn gebruikt. Dit is zelfs niet eens bevestigd.

In 2008 is er een werkgroep aangestelde, welke de EU-commisarissen adviseerde om bepaalde oxidatoren te verbieden voor het grote publiek, waaronder dus concreet voor de hobbypyro KClO3, KClO4, NaClO3 en NaCiO4. Op 17 februari 2013 is deze verordening door de EU-commissie goedgekeurd, en dat zou volgens bronnen wel eens voor veel pyro's het einde van hun hobby kunnen betekenen. Synthese is natuurlijk even buiten beschouwing gelaten, omdat dit dus zonder vergunning over 2 jaar illegaal is.

Ik vraag me echter af in hoeverre lidstaten met deze regeling omgaan (Nederland staat er natuurlijk vierkant achter, staat ook officieel in een kamerbrief). Het meest verontrustende is dat dit een verordening is en dus geen richtlijn waar van afgeweken kan worden.

Edited by Guest
Link to comment
  • 1 month later...

Krijg hier gemengde gevoelens bij. Enerzijds is niet te makkelijk een goede zaak. Ben toch ook wel van het beschermen tegen jezelf, de gevaarlijkste zijn de mensen die het goed bedoelen maar dr geen ruk van snappen. Al was ik onder de indruk dat met name KClO4 zoizo al moeilijk te verkrijgen is. Anderzijds haalt het nou juist de "terrorist" (Als die in de karikatuur vorm al ooit eens gezien is) niet van de straat. Dit vanwege de "technische belemmering". En ik denk eerlijk gezegd de verstandigere pyro ook niet. Mss dat het aan de positieve kant van het verhaal een gezonde ruilhandel rond nieuwjaar oplevert. En aan de negatieve kant wat slecht gereguleerde perchloraat celletjes extra draait, wat net zo goed een milieu en omgevings risico is. Ik zou het niet weten wat die "verordening" dan uitmaakt. Behalve dan dat het wederom uitdraait op het signaleren van verdachte sittuaties door je buren er eens even goed aan te ,geven bij de politie..

Edit: misschien een goed excuus om zwarte piet hagel wit te maken rond 5 december :D

Edited by pyrohiero
Link to comment
  • 7 months later...

Misschien beetje een bump, maar 7 maand later is dit topic actueler dan ooit, de 2 september 2014 komt namelijk dichter dan ooit...
Een perchloraat cel is niks voor mij, Dus ik dacht laat ik de wetgeving eens lezen.

Tijdens het lezen van de 2de link van DeejayTim trokken vooral de uitzonderingen mijn aandacht, zeker uitzondering 3:

Met uitzondering van:

....

"pyrotechnische artikelen die zijn bestemd voor niet-commercieel gebruik, overeenkomstig het nationale recht, door strijdkrachten, rechtshandhavingsinstanties of brandweer;"

Dus in een land waar zelf vuurwerk maken mag, mag je nog steeds bv. KClO4 kopen ?
Hier in België bestaat er naar mijn weten geen duidelijke wetgeving over, dus illegaal kan je het niet noemen.
Houd dit in dat je als belg dan wel nog legaal kaliumperchloraat kan kopen als je het in pyrotechnische artikelen verwerkt, niet bestemd voor commercieel gebruik ?

Link to comment

Dit lijkt er inderdaad op dat er een uitzondering is. We gaan het zien. In Engeland is er bijvoorbeeld een soepelere regeling; daar moet je vanaf 2016 dus lid zijn van de UK Pyro Society (is daar een serieuze vereniging welke enige politieke invloed heeft) om legaal aan pure KClO4 (of KClO3) etc. te kunnen komen. Echter lijkt me dat bepaalde webshops of firma's uit bepaalde EU-landen de verantwoordelijkheid naar de klant schuiven. Iets wat nu al gaande is met het categorie 4-vuurwerk (professioneel vuurwerk).

EDIT: "Pyrotechnische artikelen voor niet-commercieel gebruik" zijn bijvoorbeeld bepaalde artikelen welke door de brandweer of leger worden gebruikt (rookgranaten, flash-granades etc.).

Edited by Guest
Link to comment

Zoiets zouden wij ook moeten hebben... Helaas zijn we daar, zeker in België, niet talrijk genoeg voor.

Ik interpreteer "pyrotechnische artikelen die zijn bestemd voor niet-commercieel gebruik, overeenkomstig het nationale recht, door strijdkrachten, rechtshandhavingsinstanties of brandweer;" ook als of pyrotechnische artikelen die niet bestemd zijn voor commercieel gebruik, of overeenkomstig het nationale recht, of door strijdkrachten, of...

Hierover valt dus te discusiëren.

In ieder geval, er zijn waarschijnlijk genoeg websites die het wel nog zullen verkopen...

Link to comment

Op het forum merk je het toch duidelijk... Dit forum kom je echt snel tegen via google, als je maar beetje pyro bent ken je het.

& Nee, maar misschien moeten we daar inderdaad es voor kijken...

We kunnen er topic over aanmaken, hier mogen we niet afwijken.

Link to comment

Het lijkt mij ook verstandig om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor een club. Het ligt dan aan het aantal leden. Hoe meer mensen hoe groter de kans dat het slaagt. Het zal lastig worden, is dat topic er al?

Link to comment
×
×
  • Create New...