Jump to content
PyroForum.nl

Het maken van nozzle's


Recommended Posts

  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik zou die epoxy voor einstoppen gebruiken bijvoorbeeld!
Als je een aantal goede buizen op de kop weet te tikken als mortier, zou je een eindstop van epoxy erin kunnen zetten!
Hier heb je langer plezier van, want ik kan je nu al garanderen dat een epoxy-nozzle geen meerwaarde heeft en het ook nog eens zonde is om te verbruiken als er ook andere nuttige dingen mee gedaan kan worden!
Vind een grote bal een wat glasvezeldoek en maak zoiets: klik

Link to comment

@Janus:
Dat heb ik ook al gedaan en dat is me zeer goed bevallen. ;)
Als eindstop voor mortier zat ik ook al aan te denken.

@Coek:
Dat doe ik graag maar mijn rammer is overleden. ^^
Plus dat ik nu alleen nog maar extra veel geur en klontershit kattegrid heb. Minder geschikt dus.

Ik denk dat die vergelijking pas komt als ik nieuw meal heb, maar ik heb nogal moeite met het vinden van een geschikte drijfband voor mijn ballmill.

Edited by Hardcore Bob
Link to comment
@ Janus, NICE! Waar blijven de foto's? Ben benieuwd hoe die verder in elkaar zit ;).


Die starmill is van René oftewel Ener. Deze persoon is ook mede-eigenaar van een onlineshop, waar je zeer geschikt rammers weg kunt halen! Voor kattegrid zou ik Lidl-spul nemen! Wel weer genoeg bronnen voor vandaag of niet :P :P .
Link to comment

Hij bedoelt waarschijnlijk iets dergelijks als een raket met een report erop? Dan kun je gewoon met (gemalen) kattengrind een eindstop op de (ook al aangeramde) meal rammen. Hier boor je vervolgens een gaatje in, en dit vul je met meal. Dan die je daarop je ladinkje flash, en plak je er een mooi kartonnetje overheen. De flash hoort inderdaad niet geramd te worden, tenzij je je graag aan gekleurde raketten waagt. (Dat is niet echt flash, maar het komt in de buurt)

Link to comment
De flash hoort inderdaad niet geramd te worden, tenzij je je graag aan gekleurde raketten waagt. (Dat is niet echt flash, maar het komt in de buurt)

't Is een zijstraatje, maar dan heb je zoiets: Red_strobe_16Id__report_T_slechte_lifti.mov
Dit is ook met een nozzle (van kattegrind) trouwens en het valt me nog mee dat deze het heeft gehouden ;) .
De compositie hebben Jelle en ik gemaakt, maar 2 andere forumleden hebben hebben deze raket geperst en afgewerkt.

Kattegrit van de Lidl wordt echt perfect hard en is heel mooi af te werken! Nadeel is alleen dat het niet bewaard kan worden met hoge luchtvochtigheid, want dan barst de nozzle.
Link to comment
  • 3 weeks later...

Om weer terug naar nozzles te gaan,

Ik heb nog veel te vaak problemen met m'n nozzles. Ik gebruik 16 mm PVC met, zeg 12 mm nozzle kattengrind.
Met een kleine payload gaat het prima maar met een wat zwaardere gaat het zoals altijd:

Hij gaat 2 meter omhoog en dan een knal (nozzle vliegt eruit) en met een boog valt hij al brandend op de grond.

Heeft iemand tips?! Mijn nozzles zijn 4 mm breed (ook nog eens conisch gefreesd) en een core van max 5 mm!
Maar tóch gebeurt dit.

Edited by Bass
Link to comment

Ik vind een nozzle van 12 mm wel dun eigenlijk. Zelf gebruik ik minimaal de ID van het buisje, en ram dat zo hard aan dat het buisje netaan uitzet. Ik doe dan bij voorkeur een klein scheutje aceton bij de bentoniet, dan krijg je echt een keihard uniform blok als je het ramt. Met snelle goede meal gebruik ik dan nog steeds een 4 mm gaatje bij een endburner, waarbij hooguit de bovenste stop er af en toe uit knalt.

Link to comment

Ik heb idd ook sterk meal, ballmilled C en S 3 uur, dan CIA en daarna weer een uur ballmill.
Maar een core is zéker een boosdoener, maar ik gebruik een corediepte van 5 mm... ik bedoel, komop :lol:

Heeft iemand nog andere suggesties?

Ik heb laatst trouwens een commerciele pijl opengemaakt en daar is de motor ook gemaakt van een plastic
huls maar daarvan is de onderkant ook dicht met plastic met een 4 mm nozzlegat erin. Daarin zat nog eens
minstens 10 mm klei (bentoniet oid). Dus de bentoniet stop wordt daarin extra tegengehouden door het plastic!

Link to comment

Heb je geen pers? Je moet gewoon rammen/persen dat het wit wordt! Daarbij schuur ik de binnekant van m'n casing ook nog eens uit en trek er diepe groeven in.
Uit ondervinding blijkt dat dit een pijl kan laten opstijgen of mislukken :lol:. Ik heb het nog maar 3 keer meegemaakt dat hij knalde, en 2 keer daarvan had ik het nagelaten om te schuren!
Als ik 4mm vent gebruik met 5mm core heb ik gegarandeerd een cato.

Edited by danny db
Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik giet mijn nozzles ook met gips, maar dat is nu eerder om de reden dat ik geen boor bij de hand heb. Ik heb dit weekend eens getest of die uitlaat-vorm nog iets bijdraagd. Je kunt met play-doh-achtige kinderklei namelijk perfect vormen maken, waar je dan vervolgens de gips omheen giet. Op die manier kun je prachtige, hyperbolische vormen in je nozzle maken.

Anyway, ik giet mijn nozzle sowiezo altijd eerst, daarna de rcandy erin, en als laatste de einstop erin timmeren. Beetje jammer alleen dat door het rammen vaak de nozzle wat kwetsbaarder wordt T_T'. Ik zorg er overigens ook voor dat die nozzle er niet uitklapt door de pvc buis aan het einde wat te smelten en dan iets naar binnen te drukken. Doordat je gips giet, neemt het perfect de vorm aan van je gevormde huls.

Maar goed, de resulaten waren er wel naar, die raket met conische uitlaat leek een veel grotere stuw kracht te hebben. Let wel, die raketten waren monsters van 32 mm OD.

Wel leuk om even te vermelden hoe die twee pijlen vlogen. Stukje uit mijn pyro-logboek:

Resultaten (3)
De twee raketten hadden uiteindelijk toch een core van 8 mm, niet tot het einde. Deze bleef geheel intact, ook na het rammen. Echter, de nozzles hebben wel geleden onder de druk van het rammen van de eindstoppen. Ze waren nog goed genoeg en de vorm was nog mooi aanwezig. Verder was de lengte 10 cm, en weer een ID van 26 mm. Dezelfde stokken als de eerder gelanceerde raket (die was 12 cm lang). Ik nam aan dat de stokken lang genoeg waren, gezien de sublieme resultaten van eerst.
Het bleek helemaal fout te gaan: De raketten kwamen beide van de grond, maar verloren evenwicht na een aantal meter. De eerste (zonder conische nozzle) viel op de grond en werd een voetzoeker. De eindstop klapte er vervolgens uit.
De tweede vloog op 5 meter hoogte een belachelijk eind horizontaal en zeer recht verder. Mooie beleving, slecht resultaat.
Link to comment
  • 8 months later...

Aaah, heerlijk, zo dicht bij 1 januari in de buurt te zijn :)

Ik ga wat rocket tools maken op de draaibank. Ik wil het natuurlijk meteen goed doen, dus ik wil een goede nozzle maken.

Vraagje:
Ik wil een divergente uitlaat maken. Nu lees ik op sommige rocktry sites dat 45 graden de 'optimale' hoek is, sommigen zeggen 30 graden. Wat denken jullie?



Overigens, ik ben nog niet zo goed op de draaibank dat ik een parabolische uitlaat kan fixen. Dit is, blijkt uit eigen tests, wel echt superieur! (ten minste, in vergelijking met nozzles zonder uitlaat).

Dank alvast voor meedenkerij!

Link to comment

Overigens maakt het wel uit dat de binnenkant van de nozzle ook onder een hoek staat. Dat voorkomt wervelingen van de hete gasstroom, waardoor je koker minder snel doorbrandt.

De meeste tools die ik gezien heb zitten op een hoek van 30o. Ik neem aan dar dat niet de meest ideale hoek is, maar het zal heus wel werken.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...