Jump to content
PyroForum.nl

Het maken van nozzle's


Recommended Posts

Omdat ik nu eens een hele grote raket wil maken maar wel wil weten hoe groot de nozzle moet zijn heb ik het het volgende berekent;

Voor een 14mm ID raketje gebruik ik een nozzle van 4mm, nu ga ik een raket maken met een ID van 27mm.

4:14=0,286
0,286x27=7,714

afgerond op boormaten 8mm.
Zou dit gaan lukken of is 8mm voor een raket met een ID van 27mm veel te klein? Want dat lijkt mij wel het geval, ik ga denk ik binnenkort (morgen ofzo) eerst maar eens een test doen met een nozzle van 9mm.
Maargoed wat denken jullie ervan, 8mm te klein of te groot?

Link to comment
  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Omdat ik nu eens een hele grote raket wil maken maar wel wil weten hoe groot de nozzle moet zijn heb ik het het volgende berekent;

Voor een 14mm ID raketje gebruik ik een nozzle van 4mm, nu ga ik een raket maken met een ID van 27mm.

4:14=0,286
0,286x27=7,714

afgerond op boormaten 8mm.
Zou dit gaan lukken of is 8mm voor een raket met een ID van 27mm veel te klein? Want dat lijkt mij wel het geval, ik ga denk ik binnenkort (morgen ofzo) eerst maar eens een test doen met een nozzle van 9mm.
Maargoed wat denken jullie ervan, 8mm te klein of te groot?
Als je volledig lineair zou kunnen rekenen zou dat kloppen, maar bij de Mythbusters hebben een aantal 'raketgeleerden' zich daar ook nog op verkeken. Ik denk dat het bij een wat kleiner kaliber als 27 mm nog wel gaat, maar als je een brandstof met een hoge impuls hebt is een ietsje groter gat wel aan te raden. Verder, het gaat om de verhouding van de doorsnee (oppervlakte dus) tussen de binnenzijde van de casing en venturi. Een twee keer zo grote ID van de casing betekent niet direct een twee keer zo grote venturi.
Link to comment

Nee dat dacht ik ook al, daarom heb ik er voor gekozen om eerst maar eens een gat te maken van 9mm in plaats van 8mm. Ik zal vanavond een paar tests doen en als het lukt zal ik ook een serieuse pijl met payload en alles erop te zetten en te posten, ik ben benieuwd of het zal lukken.

Link to comment

Het was volgensmij 8 of 9mm, maar die ging niet zo super.
Maar ik zou gewoon de grote nemen die je in gedachten had.
En als je je eindstoppen wat groter maakt kan het alleen maar beter gaan, je kunt dan evt nog 0.5 mm of zelfs 1.0mm kleiner.
Bij mij is pas één keer pvc gebarsten. Eindstoppen vliegen er makkelijker uit.

Edited by cojonesm
Link to comment
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Ik heb gisteren uit Amerika een zak vol met hulsjes gehad, ID 6,4 mm lengte 50 mm.

lijkt me wel leuk om daar kleine vuurpijltjes van te maken met gekleurde staarten ipv saaie knallers.

Nou heb ik dus een klein probleempje, ik kan er prima een eindstop in krijgen, BP erin persen gaat ook goed, maar dan de eindstop erin waar dan nog eens een gaatje in moet en waar ook nog eens een lontje in past. boren lukt tot nu toe nog niet in deze kleine diameter. De nozzle verpulverd helemaal. (mijn lont is waarschijnlijk te dik, 2,5mm visco)

Met alleen de eindstop en 1,5 gram BP heb ik een fonteintje van 15 cm hoog die ongeveer 2 seconden aanhoud.

ik probeer vandaag wat er gebeurt als ik helemaal geen eindstop gebruik, en de huls gewoon helemaal afvul met geperst BP.

Iemand een sugestie voor zo'n kleine nozzle ?

Link to comment
  • 1 month later...
hey jonges, waar halen jullie dat bentoniet vandaan om nozzle's te maken?
ik heb me helemaal lens gezocht en kon t niet vinden, dus k zit nu te kloten met snelbeton maar dat werkt voor geen meter :P:P

Ga eens naar ******** Kan je kopen en aan de deur betalen . Werkt zeer goed
Link to comment

Goh zou je denken? :P

Ik maak mijn nozzle's altijd van gips, dat doe ik door een stuk of 10 spijkers door een houten plankje te slaan, daarna zaag ik dezelfde hoeveelheid PVC buisjes af van ongeveer 15mm lang. Dan maak ik een gipspapje dat zo visceus als mogelijk is want anders gaat de gips lekken onder het buisje door. Als de nozzle's zijn uitgehard boor ik ze voorzichtig uit met de hand tot de gewenste diameter, meestal doe ik dit in 2 stappen want anders barst de nozzle. De nozzle verwijderen uit het buisje gaat eenvoudig door het buisje voorzichtig in de lengte door te zagen.

Het nadeel van deze nozzle is dat hij nog in de raket gelijmt moet worden met PU-lijm en de lijm laten drogen duurt wel een uurtje of 5, ik gebruik geen secondenlijm omdat dit naar mijn denken te slap is om het zaakje bijelkaar te houden.

Edited by pyrobass
Link to comment
  • 4 weeks later...

Na het lezen van het topic ben ik toch enigzins in verwarring geraakt.
Ik maak nu een tijdje KNO3/suiker raketten (14mm ID) alleen het probleem dat ik heb is dat mijn pijlen gewoon simpelweg niet de lucht in willen :P

Ik heb geexperimenteerd met diverse groottes nozzle's (1mm, 1,5mm etc. tot 6 mm) Het is me tot nu toe nog niet gelukt om er 1 de lucht in te krijgen (sommige stegen 2 meter op maar vielen dan weer terug richting aarde :D )

Ik gebruik 16 mm PVC met 14 mm ID. Mijn hulzen zijn 65 mm lang met een eindstop van 15 mm, een core van 35 mm en een eindstop met de nozzle van 10 mm. Voor de stoppen gebruik ik heel fijn gemalen kattenkorrels (binnenkort haal ik 2 kg bentoniet bij de keramieker).

Mijn vraag aan jullie nu is:
Wat doe ik fout en wat is nou DE ideale diameter voor KNO3/suiker raketten?
In dit topic is onder andere langsgekomen 1/3 van je ID, 1/4 van je ID en 2/5 van je ID. Ik wordt hier helaas niet echt wijzer van :P

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
MVG,

N22

Edited by Nitraatje22
Link to comment

OK, ik zal het proberen.
Voor de brandstof gebruik ik KNO3 foodgrade en KNO3 avoor gebruik in Auquaria. Bij die laatste gaat het om 98,8% zuiverheid, dus ik zou het raar vinden als de brandstof inferieur is.

In ieder geval bedankt voor de tip, ik ga verder experimenteren met deze grootte nozzles;)
MVG,

N22

Link to comment
  • 4 months later...

Epoxy verbrand denk ik, het wordt namelijk ook wel eens gebruikt in composietbrandstoffen in combinatie met AP of AN als oxidator.

Je kunt het beste voor een nozzle een wat inerter en hittebestendiger materiaal nemen, gips werkt uitstekend:)

Edited by pyrobass
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...