Jump to content
PyroForum.nl

Raket lukt maar niet


Recommended Posts

Hey iedereen,

Ik wilde hier graag om advies vragen over mijn raketjes. Ik ben namelijk vreselijk gefrustreerd. Op het internet is heel duidelijk informatie te vinden hoe je een raket maakt met KNO3 en suiker. En dit maken is ook erg makkelijk en is me vaak gelukt. Maar zodra ik het in mijn vuurpijl doe, hier gebruik ik een PVC huls met als stoppen kattengrint, komt het nooit meer dan een paar centimeter van de grond vandaan. Ik heb KNO3 en suiker gekarameliseerd geprobeerd, KNO3 en suiker nog in poedervorm en de KNO3 + suiker + zwavel variant. Maar geen van deze blijkt sterk genoeg te zijn om de raket daadwerkelijk de lucht in te laten vliegen. Ik heb gevarieerd met dus de 'nozzle' gewoon een kleiner gaatje boren of juist een iets groter gaatje. Niks helpt, het gaat gewoon NIET de lucht in. Ik vind het heel erg jammer want naast mooie knallen is het ook heel leuk om een raket lekker hoog de lucht in te laten schieten. Ik heb 1 keer gehad dat een raket van mij daadwerkelijk een enorme hoogte en afstand bereikte maar dit was waarschijnlijk puur geluk. Dat was namelijk een PVC buisje zo'n 4 cm lang, binnen in gewoon een niet zo'n goede compo van KNO3 en suiker nog in poeder vorm, het was meer als rookbom bedoelt dan raket, en als stoppen had ik gewoon hete lijm gebruikt. En het lontje aan een kant precies in het midden van de lijm. Toen ik het afstak, ik gooide het gewoon op de grond, vloog hij met een enorme snelheid gewoon de lucht in! En hij maakte zo'n kurkentrekker beweging toen hij dus de lucht in vloog. Hij kwam enorm hoog! ik stond met open mond te kijken. Daarna was ik flink geïnspireerd en probeerde het te herhalen maar tevergeefs het is me nooit meer gelukt.

Enige tips van hoe het misschien beter kan, of dat ik iets vreselijks fout heb gedaan? Wat ik dus gewoon zie is dat de pijl te zwaar is of gewoon te weinig kracht wat in principe eigenlijk hetzelfde probleem is.

Morteus

Link to comment

Ik gebruikte die 70/30 verhouding. Probleem met het boren is dat ik het zo compact zeg maar in elkaar 'stamp' dat ik er nauwelijks doorheen kan boren. Ik weet niet hoe groot mijn boortjes waren maar ik zal in ieder geval een 3mm boortje eens proberen. Probleem wel is dat hoe dunner het boortje word, hoe korter. En dan kan je niet zo ver mogelijk tot aan de andere stop boren. Daarnaast, zoals ik eerder al zei, is het heel moeilijk om er doorheen te boren, mijn boormachine is een paar keer vast gelopen omdat hij het simpelweg niet meer aan kon. En ik had mijn raket helemaal uit elkaar moeten slopen om het boortje er weer uit te krijgen.

Link to comment

Dit kan je denk ik voorkomen door de compositie niet te smelten maar gebruik te maken van fijne poeders. Als je daarnaast heel langzaam boort en je boortje tussendoor af laat koelen voorkom je hopelijk dat de compositie smelt. De boor zal niet in de compositie worden vastgesmolten en je kan dieper komen.

Link to comment

Probeer je motortjes eens te boren met de hand (en eventueel een tang) en zorg dat ze helemaal afgekoeld zijn voor je ze boort. Ik heb laatst toen ik me verveelde tijdens biologie wat gerekend aan suikerraketten. Voor deze brandstof is een corelengte van ongeveer 4 keer de ID en een venturi (het gaatje) van 0,2 keer de ID de prestatie (in de zin van hoogte) erg dicht bij het maximum. Bij een 16 mm raketje is dat dus 6 cm in de brandstof en een venturi van om en nabij 3 mm. Overigens is het persen van je raket aan te raden boven het rammen, want dan zitten je eindstoppen veel beter vast en kun je je prestaties een beetje rekken.

Link to comment

Dit probleem had ik eerst ook, bij mij was het probleem dat mijn KNO3 niet fijn genoeg was...
Als ik nu KNO3-suiker raketjes maak dan maal ik eerst KNO3 tot een heel fijn poeder en meng ik het daarna met de hand met poeder suiker in de verhouding 60:40 of 65:35 maar ik denk dat 70:30 ook zou moeten werken.

Bij een 16 mm ID pvc buisje gebruik ik een lengte van 9 cm met een core van ongeveer 6-7 cm lang. En een venturi van 5,5 mm.

Dit werkt voor mij prima, hopelijk dat je er uit komt en een succesvolle vuurpijl maakt :lol:

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nou ik heb gisteren een aantal testjes gedaan. In totaal 6 kleine raketjes gemaakt. 6 cm lang PVC buisje, ik weet niet precies de diameter maar het zijn de standaard die men gebruik voor die sterretjes rookbommen. Als brandstof gebruikte ik druivensuiker en kaliumnitraat in een 20-11 verhouding (druivensuiker 11 - kaliumnitraat 20). Daarna gekarameliseerd en het werkt prima! Het enige probleem wat ik nu heb is het boren. Het probleem wat ik steeds krijg is dat mijn boortjes plakkerig worden en daarna vol zitten met deze r-candy. Enige manier om het er af te krijgen is door het onder de warme kraan te laten oplossen. Maar dan duurd het boren wel erg lang steeds. Na een tijd had ik er genoeg van om elke keer dat boortje af te wassen en ging gewoon door met de r-candy erop. Na een tijdje brak het gewoon af... niet te geloven hoe sterk die r-candy wel niet is! een metaal boortje breekt gewoon af. Ik gebruikte trouwens een 3 mm boortje als het goed is.

Naja even verder naar de resultaten. Van de 6 raketjes kon ik er maar 4 gebruiken, want in 1tje zat een metalen boortje vast en de andere had ik nog niet geboort. Van de 4 deed 1tje zijn werk, de rest was gewoon jah.. een rookbom. Hoe komt het nou dat de ene het wel doet en de andere niet? Ik heb een gevoel als of het door het boren komt want het is er moeilijk om een goed gat er door heen te boren. Naja hier het resultaat op youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=NgRFJdBPBMc

Ik was erg blij dat deze het deed, het was wel erg donker maar met groter beeld kon je aflezen hoeveel er op stond. Het raketje wowog zelf 24,4 gram, en de stuwkracht was maarliefst 110 gram dus ongeveer een netto stuwkracht van 86 gram!

Link to comment

Voor 90%(niet wetenschappelijk bewezen :lol: ) garantie dat je pijl werkt:

-Gebruik suiker & KNO3 in verhouding 40-60
-Mill dit 3 uur in je kogelmolen.
-Ram het in je pvc buis.
-Probeer zo recht mogelijk te boren, of gebruik Rocket tools.
-Gebruik 1/4 boor van je binnendiameter van je pvc-buis. Dus 16mm> 4 mm boren. Werkt dit niet gebruik kleiner of groter.


Greetz

Link to comment

Gewoon een core nemen van minimaal!!! 5 cm, een venturi van 3mm en je suiker (gewoon normale huis tuin en keuken suiker werkt al prima) + KNO3 samen vijzelen zou al meer dan genoeg moeten zijn. Dat smelten is naar mijn inziens nergens voor nodig en alleen maar een onnodige risicovolle factor toevoegen.

Je onderste eindstop (nozzle) moet ongeveer even dik zijn als je ID van de buis.

Nadat je dat geprobeerd hebt wil ik nog wel eens horen hoe je pijlen vliegen. Als de pijlen CATO'en, dan je core verkleinen. Vliegt je pijl? Vergroot je core net zolang tot hij wel CATO'ed en doe dan een stapje terug in core grote.

Succes dr mee :lol:.

Link to comment
Nou ik heb gisteren een aantal testjes gedaan. In totaal 6 kleine raketjes gemaakt. 6 cm lang PVC buisje, ik weet niet precies de diameter maar het zijn de standaard die men gebruik voor die sterretjes rookbommen. Als brandstof gebruikte ik druivensuiker en kaliumnitraat in een 20-11 verhouding (druivensuiker 11 - kaliumnitraat 20). Daarna gekarameliseerd en het werkt prima! Het enige probleem wat ik nu heb is het boren. Het probleem wat ik steeds krijg is dat mijn boortjes plakkerig worden en daarna vol zitten met deze r-candy. Enige manier om het er af te krijgen is door het onder de warme kraan te laten oplossen. Maar dan duurd het boren wel erg lang steeds. Na een tijd had ik er genoeg van om elke keer dat boortje af te wassen en ging gewoon door met de r-candy erop. Na een tijdje brak het gewoon af... niet te geloven hoe sterk die r-candy wel niet is! een metaal boortje breekt gewoon af. Ik gebruikte trouwens een 3 mm boortje als het goed is.

Naja even verder naar de resultaten. Van de 6 raketjes kon ik er maar 4 gebruiken, want in 1tje zat een metalen boortje vast en de andere had ik nog niet geboort. Van de 4 deed 1tje zijn werk, de rest was gewoon jah.. een rookbom. Hoe komt het nou dat de ene het wel doet en de andere niet? Ik heb een gevoel als of het door het boren komt want het is er moeilijk om een goed gat er door heen te boren. Naja hier het resultaat op youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=NgRFJdBPBMc

Ik was erg blij dat deze het deed, het was wel erg donker maar met groter beeld kon je aflezen hoeveel er op stond. Het raketje wowog zelf 24,4 gram, en de stuwkracht was maarliefst 110 gram dus ongeveer een netto stuwkracht van 86 gram!


Ben ik hier de enige die een serieuze fout opmerkt in zijn proces?

Ik heb vroeger heel vaak raketjes gemaakt en voor zover ik weet gaat je brandstof er enorm op achteruit als je de suiker karameliseerd, dit mag je echt niet doen! Het mengsel moet zo wit mogelijk blijven.

Het maken van r-candy (gesmolten) is niet moeilijk, maar je moet het goed doen.

Zo deed ik het altijd:
benodigdheden:
57 % kno3
29 % suiker
13 % honing
1 % Fe2O3
+30% water
Die ijzeroxide maakt echt een groot verschil, het verdubbelt bijna de brandsnelheid.
Ik volg ongeveer het proces van jamesyawn, een uitgebreide video-uitleg kun je hier vinden:
http://www.jamesyawn.net/modelrocket/mrmov...ant-5-31-07.wmv
Die corn syrup mag je vervangen door honing, dit is om de brandstof langer kneedbaar te maken.
Laat in geen geval je suiker karameliseren, dit is nefast voor de werking van je raket.
Link to comment
Als ik het precies zo doe, dan is het aan het begin goed te verwerken maar na een dag ongeveer word het heel vochtig en plakkerig. Heeft iemand anders dit probleem ook?


Dat hoort zo, (die vent in dat filmpje zegt het ook). De verbinding kno3 en suiker geeft een hygroscopisch (vochtaantrekkend) geheel, en met honing wordt het nog eens meer hygroscopisch.
Ofwel bewaar je het luchtdicht ofwel doe je het zo:

Nadat ik mijn brandstof maak giet ik het meteen in mijn casing waar al een stop op zit. Dit laat ik een 15 min afkoelen tot het steenhard is en dan sla ik er de ander stop op. Dit is dan volledig luchtdicht. Als ik het dan nodig heb boor ik mijn core net voor gebruik, ik heb ook nog nooit problemen gehad met het boren, zorg gewoon dat je brandstof niet warm is en haal je boor er om de 0.5 cm uit zodat de verspaande brandstof er telkens meteen uit kan. Leg hiervoor desnoods je brandstof eerst in de koelkast.

grtz
Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb afgelopen 2 dagen 6 raketjes gemaakt. En niet een deed wat hij moest doen en ik ben een beetje ten einde raad en gefrustreerd. Waarom lukt zoiets makkelijks niet terwijl 3" shells wel lukken :lol: .
Even wat details:

Raketjes hadden allemaal:
Kartonnen huls die 7,5 cm lang is en een diameter van 2 cm heeft en een binnen diameter van 1,4 cm.
De eerste had een nozzle van 5mm en 1cm dikke stop van bentoniet van de boetseer winkel.
Deze raket steeg een halve meter op en vloog toen naar rechts waar hij tegen een haak aan vloog en nog even door bleef gaan met sputteren.
De 2de: hetzelfde als de eerste alleen een core van 4cm. De resultaat eindigde in een cato zonder gescheurd karton. Dus de eindstop is eruit gevlogen.
De derde: hetzelfde als de eerste alleen een core van 2,5 cm. Het resulteerde in een vlucht naar 8 meter hoogte en toen weer naar beneden al sputterend.
De 4e: Hetzelfde als de eerste alleen een nozzle van 3 cm. Dit werd een cato.
De 5e: naar de liddle gegaan en kattengrind gekocht. 3cm dikke stop en een eindstop van 0,5 cm. Bij deze vloog de eindstop eruit.
De 6e (die tegelijk was gemaakt met de 5e) precies hetzelfde als de 5e.
En tot slot de 7e met een stop van 3 cm en een eindstop van1,5 cm een nozzle van 4,5cm en geen core werd ook een cato.

Als brandstof had ik voor allen 6 delen kno3 tegen 4 delen poedersuiker 2 uur in de ballmill gedaan.
Ik ben ten einde raad wat moet ik doen om de raketjes te laten vliegen? :P
Alvast bedankt voor de hulp :)

Link to comment

Misschien dat je stoppen niet sterk genoeg zijn. Probeer het eens met 3/4'' PVC buisje en ram dan tot je buisje gaat uitzetten, dan weet je bijna zeker dat je stop er niet uit vliegt. Dan hoef je ook niet zo'n lange eindstop te maken waardoor je een cato krijgt. Een eindstop van 1cm moet normaal gesproken genoeg zijn. Bij karton kan dat niet, dan gaat het scheuren.
Ik ga trouwens binnenkort ook wat experimenteren met knosu, benieuwd of het iets gaat worden.

Maar ik hoop dat je er iets aan hebt. :lol:

Link to comment

Dank je, ik ga vandaag wat raketten maken met pvc i.p.v. karton. Kijken of dat wel werkt. Ik zal eind deze dag het resultaat posten.

EDIT:

Das was idd het probleem. Ik ben vandaag naar een bouwplaats gereden om daar wat staven pvc te halen. En ik heb er meteen 6 pijlen van gemaakt.
De eerste ging perfect. Zo hoog dat ik hem uit het oog verloren ben.
De 2e ging net zo goed als de eerste.
De 3e bleef staan heel raar.
De vierde ging ook regelrecht omhoog. Zo hoog dat we hem niet meer zagen. En kwam na een tijdje weer in het zicht naar beneden en die kwam in onze tuin weer terecht.
De 5e ging de boom in en bleef daar hangen. Heel jammer.
En de 6e had een flash lading van 10 gram mee.
Hij ging heel hoog alleen de flash ging pas op 1 meter van de grond af.

Kortom geslaagde dag.
Het probleem lag bij het karton waar de stop eruit knalde. Met het pvc is dat geen een keer gebeurd.
Nu ga ik eerst me candy wat langer (10 uur) millen. Daarna weer veder. En ook met ik me stokken aan de onderkand nog verzwaren om te zorgen dat ze niet zo schuim gaan.

Edited by midge
Link to comment

Had ik al wel verwacht ja. Je pijltjes moet je trouwens inderdaad uitbalanceren. Je pijl moet volgens mij in balans zijn als je de pijl net onder het begin van de motor op je wijsvinger legt, maar dat weet ik niet zeker, moet zelf ook nog het een en ander uittesten met pijlen. En met 10 uur gemillde candy heb je dan ook nog een goede snelle propellant. :lol:
Ik ga zelf dit weekend denk ik ook wat candy in de kogelmolen gooien. Heb op de een of andere manier nog wat candy liggen die ik ben vergeten in de mill te doen..

Edited by Sharkie
Link to comment

Niet zo handig om 10 gram flash in een pijl te doen als je niet zeker bent of de vertraging wel goed is!
Zo kan je je pijl inderdaad uitbalanceren maar als je pijl aan het begin al genoeg kracht heeft is het niet nodig om een dermate lange of zware stok te gebruiken dat deze op je vinger in balans is. Een (stuk) kortere stok zou dan genoeg moeten zijn.

Link to comment

Mijn r-candy had maar een uurtje in de kogelmolen gezeten en was dus erg zwak. Je zag duidelijk dat hij bij het opstijgen niet genoeg vaart had om recht omhoog te komen. Nu zit me r-candy 10 uurtjes in de molen en ik hoop nu op een beter resultaat.
Alleen me ouders hebben er problemen mee want die zijn bang dat de stok op iemand hooft komt die in het bos loopt en dat dan aangeeft bij de politie.
Maar is een droge candy pijl wel sterk genoeg om een 2 of 3 inch shell te tillen op kun je dan beter een bp pijl nemen?

Link to comment
Voor een 3 inch zou ik zooiezo voor BP gaan, met R-candy krijg je dat nooit omhoog.
Dat is denk ik niet waar.
Echte R-candy, deze dus http://www.jamesyawn.net/ schopt met gemak met 15 gram 150 gram hoog de lucht in.
R-candy motortjes (15mm 5mm core en 15 gram) geven een thrust van meer dan 2 kilo.

Ik zou zelf nooit 10g flash met een pijl de lucht in schieten. Als er iets mis gaat tijdens de lancering, met name te weinig ontbranding in het begin waardoor de pijl te langzaam opstijgt en de stok niet als een roer gaat werken, je een pijl krijgt die een willekeurig horizontale baan kan gaan afleggen en dus in iemands gezicht terecht kan komen. Dit is normaal al heel vervelend, maar met 10g flash erin nog véél vervelender. Bij een mortier weet je altijd welke kant je lading uit gaat en is m.i veel veiliger.
Link to comment
Als er iets mis gaat tijdens de lancering

Je kan bij pijlen nog enigzins zorgen dat je ze schuin afvuurt in de richting van open veld waar niemand staat, zo zal hij altijd een bepaalde parabool volgen afhankelijk van de schuinte, maar veel afwijken van die richting zal hij niet, dan moet je wel heel lomp je stok eraan gemaakt hebben.( wind buiten beschouwing gelaten)
Link to comment
Je kan bij pijlen nog enigzins zorgen dat je ze schuin afvuurt in de richting van open veld waar niemand staat, zo zal hij altijd een bepaalde parabool volgen afhankelijk van de schuinte, maar veel afwijken van die richting zal hij niet, dan moet je wel heel lomp je stok eraan gemaakt hebben.( wind buiten beschouwing gelaten)
Dat is dus gewoon niet zo tenzij je 'm héél schuin zet. Bij een slechte ontbranding in het begin komt de pijl te langzaam omhoog en krijgen andere krachten de kans (zoals het niet helemaal recht of in het midden geboord zijn van de nozzle, de wind etc) om een start richting te bepalen.
Daar heb je idd gelijk in maar als je er nou een 2 of 3" shell opplakt kan je hetzelfde probleem krijgen en met een shell is volgens mij gevaarlijker dan met 10 gram flash.
Mee eens. Blijft staan dat het gewoon niet veilig is zwaarder vuurwerk met een pijl af te schieten. Maak een shell en je weet met 100% zekerheid de baan (hoe kort deze ook moge zijn :))
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...