Jump to content
PyroForum.nl
  • 0
User1

Korte Vragen Topic

Question

---------------------------------------------------------------------

Deze topic is bedoeld voor het stellen van korte vragen.

---------------------------------------------------------------------

Goeiendag,

Het lijkt me een bijzonder goed idee om een short question thread te hebben zoals op sciencemadness.
Dus ik wil dat bij deze voorstellen aan gamekeeper, de mods, en de leden.

Voordelen:

-Algemene forum blijft netter.
-De gelegenheid dingen te vragen waarbij dus geen nieuwe topics gemaakt hoeven worden.
-Prettig om snel en direct te kunnen vragen en beantwoord te worden.
-Een laag laagdrempelige mogelijkheid voor nieuwkomers.
-Vragen te kunnen stellen die normaal gesproken te klein of onbelangrijk zijn om in een topic te stellen.

Echter is het dan niet de bedoeling dat mensen niet meer hoeven te zoeken naar een antwoord.
Tevens zou het dan niet toegestaan moeten zijn om domme gevaarlijke of zinloze vragen te stellen.
( dit laatste lijkt me duidelijk i.c.m. de PF regels)

Anyways,
Ik vind het persoonlijk een goed plan.
Ik ben benieuwd wat jullie denken.

Groetjes Useruno

:P

Recommended Posts

• 0

@Explomaan: Bij magnalium beschermt de oxidehuid van het aluminium ook het mangesium. Boorzuur toevoegen is daarom nodig met nitraathoudende composities, maar het reageert niet met de magnalium.

Magnalium coaten is alleen nodig als je het met ammoniumperchloraat gaat gebruiken, en in dat geval hoort het met kaliumdichromaat gecoat te worden. Lijnzaad beschermt namelijk nauwelijks tegen ammoniumperchloraat.

• 0

Dat klopt niet helemaal Miech:

PyroGuide

Boric acid passivates aluminum, but attacks magnesium and magnalium. So to say, magnesium and magnalium can not be stabilised by acid buffer. Prevention: NEVER MIX BORIC ACID WITH MAGNESIUM OR MAGNALIUM.

wikipedia over magnalium
Although it must be noted that it is much more powerful than Aluminium powder(when compared at similar mesh size)and similar precautions should be taken as per magnesium. These include dangers of moisture and incompatibility with other compounds(Boric acid,ammonium compounds etc).

• 0

----------------------------------

Hier zijn veel houtskool makers, ik ben is benieuwd naar jullie theoretische yield bij wilg.

----------------------------------

• 0

Ja ik schat het ook op 20%, ik zal eens een mooi studie'tje maken met een 10-tal steekproefjes. En ook eens zien hoeveel hout-brandstof je precies nodig hebt.

• 0

Ik heb nog een korte vraag :blush: ,

De standaard nitreerzuur is een 30/60 Mix van salpeterzuur en zwavelzuur. klopt dit? Is het in volume of in gewicht ik dacht in volume. Ik wil het graag zeker weten omdat ik nu ga beginnen met de synthese van nitrocelluose (alles staat al klaar :blush: ) en wou graag zelf de mix bekeren met KNO3.

Alvast bedankt,

Hans,

• 0
Ik zou 35/65 doen, voor een totaal van 100 :blush:
En ja, in volumes, mits geconcentreerd (65% HNO3 en 98% H2SO4)

Kijk daar heb ik wat aan bedankt Tyneman ik ga meteen beginnen, morgen zal ik er waarschijnelijk verslag van doen maar kan niks beloven
(ik zit in een saaie proefwerkweek :blush: ).

Hans

• 0

Ik ben van plan om een 4" shell met inserts te gaan maken. Meestal worden hier canisters voor gebruikt maar is het ook mogelijk om een round shell met inserts te maken of is dat een stuk minder mooi en lastiger?

Alvast bedankt voor de moeite.

• 0

Ik ben bang dat dat niet echt zal lukken met een ronde shell, dat is veel te klein. Heb het een keer geprobeert, ik heb me inserts zo klein mogelijk geprobeert te houden, en alsnog vielen ze te groot uit.

• 0

Nja, ik weet niet 12mm salutjes met 2.5mm timefuse dat zou wel werken!

Maar een canshell is toch inderdaad beter, het is maar een kleine moeite om een casing te maken hoor.

• 0

Oke, is goed.
Ik heb net vuncanali uitgeprint zodat ik even wat meer te weten kom oven cans want daar heb ik totaal geen ervaring mee.
Wow, die gast heeft daar echt veel over geschreven dat uitprinten koste me 10,00 :blush:.

• 0

Carbon black is volgens mij lamproet. Inieder geval, ik heb het is gekocht en lamproet op de pot gezet maar ik heb het nog zelden gebruikt dus ik weet de eigenschappen niet.

Edit: Het is in ieder geval heel volumieus, en maakt alles waar het mee in aanraking komt zwart. Ja lamproet en lampblack zijn hetzelde.

Edited by explomaan

• 0

Lampblack is echt een teringzooi. Alles wordt vies, en het is moeilijk weg te halen.

Ik weet dat het wordt gebruikt in een paar Shimizu compo's om zo te onsteekbaarheid omhoog te halen. Wat het nut ervan in BP zou zijn is mij ook een raadsel.

• 0

Om verdere verwarringen te voorkomen:

Lamp black is inderdaad hetzelfde als Carbon Black, het is gewoon een oude methode om aan de pigmentstof te komen:

Pigment

Carbon black (Colour Index International, PBL-7) is the name of a common black pigment, traditionally produced from charring organic materials such as wood or bone. It consists of pure elemental carbon, and it appears black because it reflects almost no[specify] light in the visible part of the spectrum. It is known by a variety of names, each of which reflects a traditional method for producing carbon black:

* Ivory black was traditionally produced by charring ivory or bones (see bone char).
* Vine black was traditionally produced by charring desiccated grape vines and stems.
* Lamp black was traditionally produced by collecting soot, also known as lampblack, from oil lamps.

Newer methods of producing carbon black have superseded these traditional sources, although some materials are still produced using traditional methods. For artisanal purposes, it is very useful.

Wikipedia Edited by lennard

• 0

Wie heeft ervaring met onderstaand voor gebruik met vuurpijlen.

Spiraal gewonden of parallel gewonden.

Heb namelijk net even een pijltje gemaakt met mijn bestelde spiraal-gewonden kokertjes.
70/30 zwavel loze mix. core>>> 20 mm.

Hier het resultaat,iemand een idee hier over. :blush:

Eindstop en nozzle zaten nog prima op hun plaats. (het zijn de 15 mm tubes van pyrostuff)(netjes afgehandeld btw.)

• 0

Spiraal gerolde kokers zijn niet geschikt voor dergelijke toepassingen. Dat komt omdat die over de hele wand een verzwakking hebben zitten, waardoor de integriteit van de koker minder wordt. Voor raketten, fonteinen en vergelijkbaar vuurwerk werken alleen parallel gerolde kokers.

• 0

Ik vraag me af of die kokertjes wel zijn te gebruiken voor inserts, om getimede salutes mee te maken bijvoorbeeld. Zouden de kokertjes de break overleven? ik heb eigenlijk het gevoel van niet maar het zou wel fijn zijn :blush: .

• 0
Ik vraag me af of die kokertjes wel zijn te gebruiken voor inserts, om getimede salutes mee te maken bijvoorbeeld. Zouden de kokertjes de break overleven? ik heb eigenlijk het gevoel van niet maar het zou wel fijn zijn :blush: .

Werkt prima hoor! Ben nu bezig met een knal cake, gebruikte eerst die kokertjes maar gebruik nu dit:

27mm doorsnee en 6 cm hoog... past iets van 20 gram flash in

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Topics

• Welkom. Wij kopen niet, wij maken zelf.
    • Hallo ik ben gerard uit Zeeland en ik bestel graag mijn vuurwerk op Eeenofanderewebsite ook ben ik een fan geweest van Eenanderewebsite alleen leveren ze hier niet meer in NL
      ik ben lid geworden omdat ik graag meer over vuurwerk te weten wil komen!
    • Jouw (mijn) angst houdt je alert/waakzaam en daar is niks mis mee. Houden zo!
      Ik geloof niet dat iedereen gestopt is.
    • Ik heb men ballmill toch even terug boven gehaald dit jaar. Hij zit nog steeds onder het stof, maar het is het begin van een poging 'misschien dit jaar toch nog eens terug...' De reden van gebrek aan activiteit zijn dan ook de studies, sport, ondernemen(,vrouwen ) .... Ik mis het wel en zou graag nog eens opnieuw aan de slag gaan. Ik heb alles nog en echt bang ben ik niet, ik hou het toch op 3" en neem mijn verantwoordelijkheid.
    • Same,,  is vooral verantwoording die om de hoek komt kijken, maar tijd is ook een grote factor, pyro kost ontzettend veel tijd (dat is enerzijds ook het mooie ervan je kan er een hoop kanten mee op) laatste jaren is vuurwerk enorm gedemoniseerd, vroeger kwam je er nog met een sisser vanaf, tegenwoordig ben je gewoon een nummer, niemand die zich verdiept in je persoonlijke situatie(laten we maar van het ergste uitgaan) beter op je hoogtepunt stoppen. iig zeker als de mensen om je heen afhankelijk zijn van je. hetgene waar je het meeste voor moet uitkijken zijn wel de mensen die niet weten dat je hele straat vol komt te staan met EOD ect en dat je voor wapenbezit de bak in gaat als ze oppervlakkig anoniem ff een belletje doen omdat jij een kut gezicht hebt en zeikt over die auto die scheef geparkeerd staat.
  • Who's Online (See full list)

There are no registered users currently online