Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

@Explomaan: Bij magnalium beschermt de oxidehuid van het aluminium ook het mangesium. Boorzuur toevoegen is daarom nodig met nitraathoudende composities, maar het reageert niet met de magnalium.

Magnalium coaten is alleen nodig als je het met ammoniumperchloraat gaat gebruiken, en in dat geval hoort het met kaliumdichromaat gecoat te worden. Lijnzaad beschermt namelijk nauwelijks tegen ammoniumperchloraat.

Link to comment

Dat klopt niet helemaal Miech:

PyroGuide

Boric acid passivates aluminum, but attacks magnesium and magnalium. So to say, magnesium and magnalium can not be stabilised by acid buffer. Prevention: NEVER MIX BORIC ACID WITH MAGNESIUM OR MAGNALIUM.


wikipedia over magnalium
Although it must be noted that it is much more powerful than Aluminium powder(when compared at similar mesh size)and similar precautions should be taken as per magnesium. These include dangers of moisture and incompatibility with other compounds(Boric acid,ammonium compounds etc).
Link to comment

Ik heb nog een korte vraag :blush: ,

De standaard nitreerzuur is een 30/60 Mix van salpeterzuur en zwavelzuur. klopt dit? Is het in volume of in gewicht ik dacht in volume. Ik wil het graag zeker weten omdat ik nu ga beginnen met de synthese van nitrocelluose (alles staat al klaar :blush: ) en wou graag zelf de mix bekeren met KNO3.

Alvast bedankt,

Hans,

Link to comment
Ik zou 35/65 doen, voor een totaal van 100 :blush:
En ja, in volumes, mits geconcentreerd (65% HNO3 en 98% H2SO4)



Kijk daar heb ik wat aan bedankt Tyneman ik ga meteen beginnen, morgen zal ik er waarschijnelijk verslag van doen maar kan niks beloven
(ik zit in een saaie proefwerkweek :blush: ).

Hans
Link to comment

Carbon black is volgens mij lamproet. Inieder geval, ik heb het is gekocht en lamproet op de pot gezet maar ik heb het nog zelden gebruikt dus ik weet de eigenschappen niet.

Edit: Het is in ieder geval heel volumieus, en maakt alles waar het mee in aanraking komt zwart. Ja lamproet en lampblack zijn hetzelde.

Edited by explomaan
Link to comment

Om verdere verwarringen te voorkomen:

Lamp black is inderdaad hetzelfde als Carbon Black, het is gewoon een oude methode om aan de pigmentstof te komen:

Pigment

Carbon black (Colour Index International, PBL-7) is the name of a common black pigment, traditionally produced from charring organic materials such as wood or bone. It consists of pure elemental carbon, and it appears black because it reflects almost no[specify] light in the visible part of the spectrum. It is known by a variety of names, each of which reflects a traditional method for producing carbon black:

* Ivory black was traditionally produced by charring ivory or bones (see bone char).
* Vine black was traditionally produced by charring desiccated grape vines and stems.
* Lamp black was traditionally produced by collecting soot, also known as lampblack, from oil lamps.

Newer methods of producing carbon black have superseded these traditional sources, although some materials are still produced using traditional methods. For artisanal purposes, it is very useful.

Wikipedia Edited by lennard
Link to comment

Wie heeft ervaring met onderstaand voor gebruik met vuurpijlen.

Spiraal gewonden of parallel gewonden.

Heb namelijk net even een pijltje gemaakt met mijn bestelde spiraal-gewonden kokertjes.
70/30 zwavel loze mix. core>>> 20 mm.

Hier het resultaat,iemand een idee hier over. :blush:



Eindstop en nozzle zaten nog prima op hun plaats. (het zijn de 15 mm tubes van pyrostuff)(netjes afgehandeld btw.)

Link to comment

Spiraal gerolde kokers zijn niet geschikt voor dergelijke toepassingen. Dat komt omdat die over de hele wand een verzwakking hebben zitten, waardoor de integriteit van de koker minder wordt. Voor raketten, fonteinen en vergelijkbaar vuurwerk werken alleen parallel gerolde kokers.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...