explomaan Posted November 18, 2010 Share Posted November 18, 2010 (edited) Een keukenzeef voldoet voor lift, ik weet niet welke mesh dat is. Ik gebruik een 10 mesh zeef en dan zeef ik er 3 fracties van: -40, 40 tot 10 en +10. 40 tot 10 vind ik een handige maat.En wat is het grote voordeel aan buskruit nog met grafiet te polijsten, het wordt beter bestand tegen vocht en minder gevoelig voor vonkjes maar wordt het er ook sneller door? Het wordt niet sneller. Het schijnt wel beter te glijden wat een voordeel kan zijn voor fabrieken. Voor de amateur is het onnodig. edit: Hoe sneller je poeder brand, hoe groter de optimale korrelgrote is. Edited November 18, 2010 by explomaan Link to comment
dna Posted November 18, 2010 Share Posted November 18, 2010 (edited) En je hebt dus ook een 40 mesh zeef als je die fractie van -40 en 40,10 zeeft. Ik heb vandaag uitgerekend hoeveel mesh een keukenzeef is, en deze is 27 mesh (595 micron). Er zijn ook nog fijnere verkrijgbaar maar deze heb ik nog niet uitgerekend. En ik dacht dat voor lift van shells je 2FA en 3FA gebruikt, maar als jij tot 40 mesh zeeft dan heb je dus tot 5FA bij je lift zitten... Ik doe het wel minimaal 3u in de ballmill, en ik pers mijn buskruit tot 1,7 g/cc. EDIT: Net nog even een andere zeef gemeten die een stuk fijner is, deze is 40 mesh, ik zal straks foto's posten zodat jullie het allemaal ook weten dan hoef je in ieder geval geen 10 euro uit te geven voor een 40 mesh, 30 mesh en een 16 mesh zeef want die kun je dus zo in de winkel kopen Mag ik wel vertellen waar ik de zeven gekocht heb of valt dit onder bronnen? Edited November 18, 2010 by dna Link to comment
explomaan Posted November 18, 2010 Share Posted November 18, 2010 En ik dacht dat voor lift van shells je 2FA en 3FA gebruikt, maar als jij tot 40 mesh zeeft dan heb je dus tot 5FA bij je lift zitten...Hoe sneller je poeder brand, hoe groter de optimale korrelgrote is. Mijn poeder brandde dus vrij traag maar ik ben nu bezig met andere houtskool (grape van pyro-stuff) en misschien kan ik straks 6-10 mesh gebruiken voor mijn lift. Je mag wel vertellen waar je je zeven koopt. Verbod op bronnen gaat over chemicalien. Link to comment
dna Posted November 18, 2010 Share Posted November 18, 2010 Ik heb trouwens Pine houtskool gebruikt, en de zeven in ieder geval de 2 linker zeven komen van Cook&Co en de rechter heb ik al langer die van 16 mesh en komt volgens mij van de Blokker. Kun je grape trouwens niet beter gebruiken voor chrysanthemum sterren, en pine voor buskruit? Link to comment
explomaan Posted November 18, 2010 Share Posted November 18, 2010 Nee nee nee, Pine is goed voor chrysantemum en grape beter voor Bp. Voor dat laatste kan je wel beter andere verhoudingen verbruiken omdat er veel as in de grape schijnt te zitten. Gebruik 70 KNO3, 18 Grape en 12 S. Link to comment
sjeef1 Posted November 18, 2010 Share Posted November 18, 2010 Nee nee nee, Pine is goed voor chrysantemum en grape beter voor Bp. Is grape trouwens ook beter dan willow voor BP? Heb nooit veel gelezen over grape. Link to comment
dna Posted November 18, 2010 Share Posted November 18, 2010 (edited) Damn ja nu zie ik het op pyroguide, heb er tijdje terug nog naar gezocht maar kon toen niet een eenduidig antwoord vinden. Maakt het nou veel verschil dan of je pine of grape gebruikt...*Zucht* Pyroguide: Pine:maybe the best for fire dust; BP: tests done with "Pinus radiata"(hardwood pine!) gave excellent results; too many species to generalize Goed voor BP? unsure, most: very suitable Grapvine:performance depends on variety used; high ash content (consider formula adjustments) Goed voor BP? unsure, most: very suitable EDIT: Net trouwens nog even gekeken voor balsa hout, en dit is te krijgen voor 20,44 euro per kg (hout). Edited November 18, 2010 by dna Link to comment
Weirdo Posted November 18, 2010 Share Posted November 18, 2010 Aan balsa moet je niet beginnen is veel te duur. Met willow kan je echt über resultaten halen. En met pine kan je wel BP maken maar dan is het altijd minder als met willow. Link to comment
Warez Posted November 18, 2010 Share Posted November 18, 2010 Die harde houtsoorten doen het idd minder voor BP. Vraag me af hoe vurenhout en grene het zou doen in BP? Link to comment
Verpa Posted November 18, 2010 Share Posted November 18, 2010 Hoi, Ik zit met een vraag. Ik heb al minstens een uur op het forum gezocht, maar kon hier niet echt iets verduidelijkends over vinden. Ik vraag mij af of er een bepaalde ratio voor een raket is als in dikte:ID:lengte. Dit dan voor een kartonnen buis. Dus hoe bepaal je wat de beste dikte is voor de kartonnen buis zodat hij niet te zwaar is, maar toch de druk aan kan. BP propelled btw. alvast bedankt, Verpa Link to comment
Leander Posted November 19, 2010 Share Posted November 19, 2010 De breedte lengte verhouding zit typisch ergens tussen de 0,15 en 0,20. Een wanddikte vanaf zo'n 3,5-4mm is stevig genoeg. Neem wel alleen cilindrisch gerold materiaal. Link to comment
dna Posted November 19, 2010 Share Posted November 19, 2010 Of een PVC buisje nemen, daarmee maakte ik zelf altijd mijn vuurpijlen en dat ging prima. Link to comment
azure Posted November 19, 2010 Share Posted November 19, 2010 (edited) Ik vind pvc eigenlijk alleen verantwoord voor rocket candy (KNO3/suiker) motors. En helemaal wanneer je nog vrij onervaren bent. Dus gebruik voor je eigen veiligheid en die van anderen a.u.b uitsluitend gerolde papieren tubes voor je rocketz! (voordat het huilen is bij de ehbo met een scherf pvc uit je oogkas..) Edited November 19, 2010 by azure Link to comment
danny db Posted November 19, 2010 Share Posted November 19, 2010 BP rockets zijn -naar mijn inziens- perfect veilig met PVC. BP duwt weg ipv te versplinteren! Whistle of flash mag je niet in pvc steken. :( Link to comment
VanHout Posted November 20, 2010 Share Posted November 20, 2010 Enkelwandige pvc raketjes kunnen prima hoor. Tenzij je het echt heel erg verprutst is de kans op een insta cato erg klein, het pvc is dus al redelijk verwarmd en zal eerder uitelkaar scheuren dan compleet uitelkaar spetteren. Link to comment
dna Posted November 30, 2010 Share Posted November 30, 2010 Ik zie in veel composities red gum zitten, kun je dit ook vervangen door arabische gom? Link to comment
Lontje Posted November 30, 2010 Share Posted November 30, 2010 Ligt eraan in wat voor compositie je wat gaat vervangen. Arabisch gum zou ik niet gebruiken voor chloraat-houdende compo`s. (voor zover ik weet is bij ontleding van Arabisch gum kans op ontsteking namelijk.) Red gum daarentegen kan altijd gebruikt worden. En is tevens makkelijk oplosbaar in methanol, aceton, ethanol,enz. Sterren met Arabisch gum zijn een crime in mijn starmill alles plakt je aan elkaar. :( Link to comment
ExplosiveCoek Posted November 30, 2010 Share Posted November 30, 2010 Dat maakt het juist wel weer ideaal voor het maken van blackmatch, net zoals CMC/behanglijm . Je kan die 2 proberen te vervangen voor elkaar, maar ik zou bij de tried and true formules blijven. Link to comment
dna Posted December 9, 2010 Share Posted December 9, 2010 Wat is het voordeel van gummed paper tape vergeleken met papier maché? Link to comment
sjeef1 Posted December 9, 2010 Share Posted December 9, 2010 Wat is het voordeel van gummed paper tape vergeleken met papier maché? Ik denk dat je doelt op pasten met wheatpaste? ik paste eerst ook met gummed tape maar paste nu alleen nog maar met kraft papier en wheat paste. Werkt imho veel sneller en je krijgt er lekker vieze handen van en dat hoort nu eenmaal bij deze hobby! Link to comment
dna Posted December 9, 2010 Share Posted December 9, 2010 Nou eigenlijk bedoelde ik papier maché met behanglijm en papier (hetzij kraft papier). Maar nu ik er zelf over nadenk, dan kan ik me ook voorstellen dat met papier maché je shell zelf ook vochtig kan worden en eventueel ook de inhoud. Maar met die wheat paste dan smeer je dus je bal in, en dan doe je er redelijk dun kraft papier strips overheen, zoals je bij papier maché doet? Link to comment
sjeef1 Posted December 9, 2010 Share Posted December 9, 2010 Nou eigenlijk bedoelde ik papier maché met behanglijm en papier (hetzij kraft papier). Maar nu ik er zelf over nadenk, dan kan ik me ook voorstellen dat met papier maché je shell zelf ook vochtig kan worden en eventueel ook de inhoud. Maar met die wheat paste dan smeer je dus je bal in, en dan doe je er redelijk dun kraft papier strips overheen, zoals je bij papier maché doet? Als ik me niet vergis is behanglijm bijna hetzelfde als wheatpaste.. Nee je smeert kraftpapier in en snijd/knipt daar strips van die je op de shell plakt en een bepaald patroon(Shimizu/3 Strip enz.). ik denk dat het wel meevalt met vocht dat in de shell trekt. Gewoon om de zoveel lagen even goed laten drogen. Je shells worden ook mooi glad omdat je de strips goed nat met paste vlak kunt wrijven. Met gomtape vond ik dat minder makkelijk gaan. Link to comment
midge Posted December 9, 2010 Share Posted December 9, 2010 Weet iemand wat de Chinezen gebruiken om hun shells te pasten? Ik heb verschillende filmpjes bekeken maar het lijkt niet op gummed paper of kraft. Link to comment
Chemical Pyro Posted December 9, 2010 Share Posted December 9, 2010 @sjeef1 hoe bewaar jij je wheatpaste altijd? Bij mij komen er een velletje op waar door het niet zo goed meer te gebruiken is. Wheatpaste is van bloem en water. Link to comment
sjeef1 Posted December 9, 2010 Share Posted December 9, 2010 @sjeef1 hoe bewaar jij je wheatpaste altijd? Bij mij komen er een velletje op waar door het niet zo goed meer te gebruiken is. Wheatpaste is van bloem en water. Ik kreeg een tip om azijn toe te voegen voor de houdbaarheid, dit lijkt te helpen. Verder smeer ik altijd grote vellen kraftpapier in (op deze manier) tot m'n paste op is en bewaar de harmonica's in een ziplock zak in de koelkast. Heb wel gemerkt dat je ze niet al te lang kunt bewaren want het gaat snel schimmelen, dus gewoon zoveel maken als je ongeveer nodig hebt. Verder kost het toch geen drol dus dat maakt niks uit. Link to comment
Recommended Posts