Jump to content
PyroForum.nl

Flash Compositie


Guest Goner

Recommended Posts

  • Replies 390
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Het zijn dezelfde chemicaliën in dezelfde verhouding gemengt, geef mij een reden waarom het gevaarlijk zou kunnen zijn?

Ik had ooit gelezen dat dit mogelijk gevaarlijk was door statische elektriciteit, maar had hier al mijn twijfels bij, maar toch zat het in mn achterhoofd, vandaar dat het toch een beetje knaagde :o
Link to comment

Ik werk altijd buiten op mijn balkon, nooit binnen ivm de fijne stoffen, en als er ooit iets onverhoopt af gaat, zal het niet zulke erge gevolgen hebben als binnen, want ook al gaat er maar een paar gram flash binnen afgaat is de kans groot dat je direct doof bent omdat de druk nergens heen kan.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik had gisteren ongeveer in totaal 5 gram kno3/german black al 6/4 echt een beetje gegokt.

4 keer geschut in een foto-rolletje daarna eerst op een puntje van een thee lepeltje geprobeert.

Mooie witte vlam.

Toen heb ik het overige compo verdeelt in 2 papieren zakjes + visco erin.

De 1 deed helemaal niks.

De ander savond geprobeert en die gaf een vette rot beuk en een enorme flits.

Best wel gaaf.

Vriendelijke groeten,

Boemsel

Link to comment
Ik had gisteren ongeveer in totaal 5 gram kno3/german black al 6/4 echt een beetje gegokt.


Als ik jou was zou ik gewoon een goed weegschaaltje kopen, want op de gok kan je natuurlijk geen composities maken. Ik heb zelf deze: LINK
Hij kost niet zo veel, weegt zeer nouwkeurig, en heeft een groot weegoppervlak

4 keer geschut in een foto-rolletje daarna eerst op een puntje van een thee lepeltje geprobeert.


Wat je daar hebt gedaan is natuurlijk levens gevaarlijk, denk aan de statische elektriciteit en frictie.
Het kan 5 keer goed gaan, maar die ene keer dat het mis gaat, is het ook meteen je laatste, want ik denk dat je dan niet meer in staat bent om je bezig te houden met pyro, of erger...... Het kost overigens ook geen moeite om even een stuk papier te pakken om daar vervolgens mee te diaperen.
Heb je trouwens ooit eens een slagtest gedaan met je flash?
Link to comment

kno3/german black is mij verteld dat het niet zo gevoellig is.

Het reageerde zelfs niet eens na een visco. (de eerste keer)

Tweede keer was het best nog wel een hevige knal (totaal niet verwacht).

KClO3 / german black wel.

Maar ik zal voortaam voorzichtiger doen :o

Bedankt voor de tips!!

Het diaperen lijkt me een verveeldende langzame klus.
Is het bv wel mogelijk om te roeren met een houten ijsstokje?

Groeten,

Boemsel

Link to comment
Het diaperen lijkt me een verveeldende langzame klus.
Is het bv wel mogelijk om te roeren met een houten ijsstokje?

Groeten,

Boemsel


KNO3/GD is niet gevoelig en heeft ook een vrij hoge ontbrandingstemperatuur. Heel erg cliché, maar als je nog geen ervaring hebt met meal en bijhorende processen e.d. zou ik niet met flash beginnen. Jij wilt al met KClO3 aan de gang.
Maar ik zal voortaam voorzichtiger doen

Als je dan toch les wilt aannemen.. Zorg dat je zwavel krijgt en ga aan de slag met meal en raketjes!
Link to comment

Deze is ook van mij...

https://pyroforum.nl/index.php?showtopic=3265

Ik vind het onnodig om telkens in mijn post mijn hele achtergrond erop te zetten.

Boemsel

ps: waarneer en wie zegt dat je ervaring hebt om het naar het volgende niveau te gaan.
eens moet je eerste keer wezen en het is niet dat je naar de apotheek kan gaan en kan vragen of ze je even helpen met het bouwen van vuurwerk.

Het enigste is wat je kan doen veel internet onderzoek doen, chatten op forums en misschien wat youtube kijken. (al denk ik dat ze daar soms helemaal gevaarlijk bezig zijn)

ps2: Het is iedergeval al een stuk veiliger dan stalenbuizen met sterretjes erin :o

Link to comment

Ik wist niet beter of je zou geen zwavel hebben, dat is dus uit de wereld geholpen.
Je moet ergens beginnen daar heb je helemaal gelijk in, maar fietsen doe je ook eerst met zijwieltjes :o . Ik wou je alleen goede raad geven....
Aangezien je (nog) niet zoveel ervaring hebt met pyro en al wel een gevaarlijkere flash wilt maken lijkt het me toch handig om de wieltjes weer aan de fiets te zetten, voor het geval je geen vel meer op je bipsje hebt zitten :huh: .
Wil je flash maken? Gebruik dan liever KClO4, als je toch aan chloraat kunt geraken is perchloraat ook niet zo moeilijk.
Dat je achtergrond er bij belicht wordt is de motivatie voor hetgeen ik er neer gezet heb, vandaar dat het er staat.
Nogmaals: 't zijn adviezen.

Link to comment

Hellaas is het voor mij erg moeilijk om aan de perchloraat te komen.
Dit vind ik erg jammer...
Perchloraat wordt idd veel meer gebruikt in de pyrotechniek.
Wat vooral bij soorten stars mij beperkt.
Maar hellaas moet ik het toch met de chloraat doen.

Maar ik was alleen van plan om er samen met german dark flash van te maken en dan samen met mphulls afgescheiden door papier.
+/- 2 gram per shell te gebruiken als burst charge.

Maar hellaas weet ik nog steeds niet of het hier geschikt en stabiel genoeg voor is....

Hellaas staat er ook niks op http://www.pyroguide.com over.
Hier haal ik mijn meeste informatie vandaan.

Op dit moment maak ik de volgende stars:

Simple White

Potassium nitrate 50
Aluminium, Atomized 30
Sulfur 20
Dextrin +4




Groeten

Boemsel

Link to comment

Welke wil je hebben? :o

30 Kaliumperchloraat
30 Bariumnitraat
40 Aluminium (Dark flake)

40 Kaliumperchloraat
34 Magnesium (-100#)
26 Aluminium (-400# flake)

40 Kaliumperchloraat
60 Magnalium (-100# granulaat)

45 Bariumnitraat
55 Magnesium (-100#)

Flashes met magnesium en magnalium zijn redelijk gevoelig, dus wees voorzichtig. Het magnesium hoeft niet gecoat of gepassificeerd te worden, aangezien deze mengsels niet met water gebonden hoeven te worden. Bariumnitraat drogen in de oven voor gebruik. Vooral de eerste flash heeft een hele hoge lichtopbrengst. Deze is ook geschikt voor de wat grotere reports, omdat deze heel stabiel is in opslag en niet te gevoelig. De andere 3 zou ik in geen geval meer dan 10 gram van tegelijk maken, deze zijn minder stabiel en gevoeliger.

Link to comment

Die bovenste compositie met bariumnitraat lijkt me wel intressant, op hoeveel graden zou ik die bariumnitraat in de oven leggen?


Uit de wiki:



Flash #5

Bron: rec.pyrotechnics. Gepost door Bill Nelson
Opmerkingen: Dit is een relatief veilige flash compositie; open in de lucht brandt het langzaam met een fel wit licht. Wanneer samengeperst knalt het met een diepe dreun.
Kaliumnitraat 50
zwavel 30
aluminium 20

------------------------------------------

Flash #7

Bron:
Opmerkingen:
Bariumnitraat 4
Aluminium 2
Zwavel 1

------------------------------------------

Flash #13

Bron:
Opmerkingen:
Bariumnitraat 68
Dark Pyro 23
Zwavel 9

Link to comment

×
×
  • Create New...