Jump to content
PyroForum.nl

Flash Knallers


breezer

Recommended Posts

En zie hier weer een filmpje van 2 van mijn creaties.

De eerste knaller bevat 4 gram kclo3/Al flash en in het echt bijna in de richting van een gekleurde supervlinder. Het was dan ook de bedoeling om een BEX nitraat te immiteren en dat is heel aardig gelukt, op de vlam na dan.

De tweede knaller Bevattde een flash waarbij C was toegevoegd om eens te kijken wat voor invloed dat had (niks dus) Dus 2.3 gram kclo3/Al/S/C flash, de knaller had overegens een strijkkop we hadden helaas geen lucifer doosje dus hebben we hem maar gewoon aangestoken.

Filmpje:
breezer02.wmv

Ben benieuwd naar reacties. :D

Link to comment
De tweede knaller Bevattde een flash waarbij C was toegevoegd om eens te kijken wat voor invloed dat had (niks dus) Dus 2.3 gram kclo3/Al/S/C flash, de knaller had overegens een strijkkop we hadden helaas geen lucifer doosje dus hebben we hem maar gewoon aangestoken.

Hoe had je de strijkkop gemaakt? Wat voor delay had je gebruikt? En nog belangrijker: Waarom doe je de moeite om een strijkkop te maken, als je geen luciferdoosje hebt :D? Wat ik vreemd vindt btw is dat de eerste knaller in het filmpje een goede flits geeft, terwijl er bij de tweede helemaal geen flits te bekennen is. Komt dit dan misschien door C als toevoeging? Lijkt mij sterk iig.
Link to comment

TIMBERMAN:
De huls was een spiraal gerold hulsje die ik bij een andere member had besteld. De eindstoppen bij de eerste knal was gewoon een tape stukje over het einde heen zodat hij alleen maar dicht (dat laat maar zien hoe sterk german dark is). De andere kant had geramt katten grind (kan je zien op de foto).
De tweede knaller had aan de ene kant geramt kattengrind en aan de andere kant smeltlijm.

SUPERMAN21:
Die knaller met die strijkkop had gewoon een stuk lont in een papieren buisje gerold en daarop een strijkkop. Maar je hebt inderdaad wel gelijk die tweede knaller had (haast) geen flits, dat zou kunnen komen door de C maar dat weet ik niet zekker.
Strijkkop wat trouwens gemaakt door middel van Kclo3/S/dextrine en wat blauw pigment zodat je een blauwe strijkkop krijgt.

Edited by breezer
Link to comment
En die tweede galmt heel apart komt dat door het filmen of door de omliggende gebouwen?


Ik denk dat het door de gebouwen komt hij is namelijk op een industrie terrein afgestoken. En daar galmt het altijd enorm door de hoge gebouwen dus de ideale plek voor knalvuurwerk.
Link to comment

Dat ziet eruit als twee heel aardige knallertjes. Het is niet echt een lokatie die me geschikt lijkt, gezien de hoeveelheid mogelijke getuigen, maar daar zal ik me vast in vergissen.

Voor een mooie rode vlam vooraf kun je trouwens de volgende compositie gebruiken:
66 Strontiumnitraat
25 Kaliumchloraat
09 Schellak

Schellak kun je in principe door andere organische materie vervangen, zolang deze maar een vlam van 3000+ graden produceert i.c.m. kaliumchloraat. Suiker of gewoon koolstof zou in principe ook moeten werken, en met red gum werkt het zeker weten.

Edit: Voor ik het vergeet, de schellak gebruiken als poeder, dus niet binden met alcohol of dergelijke middelen. Daar wordt de compositie onontsteekbaar van, en hij stopt gewoon met branden.

Edited by miech
Link to comment

Ik ben daar ook wel bekend :P
Mooi die Bex! Gaat echt mooi hard zeg! Gebruik je altijd S bij je kclo3?
En die strijkkop, kun je dat ook gebruiken voor lucifers? Daar kan ik dan wel iemand blij mee maken, hij wil zelf aan pyrotechniek beginnen, maar moet van zijn ouders eerst fopartikelen maken...
(hij heeft al rookbommetjes gemaakt, maar hij moet ook trektouwtjes maken :D , zijn ouders zijn gewoon niet te overtuigen dat dat juist een gevaarlijkere mix bevat dan bijvoorbeeld bp... )

Mark.

P.s: het is trouwens een soort examen afgelegd door zijn ouders... hij moet eerst ongevaarlijke dingen maken...

Link to comment

What, ongeloofelijk! De mix in trektouwtjes moet ontsteken door de wrijving van een stukje katoen.. Een beetje BP moet echt een vlam hebben daarvoor.. -__-* Flash heeft ook nog flink geweld nodig..

Nee, dit lijkt me echt geen goed idee. Het heeft ook nog eens exotische chems nodig.. (Denk aan kaliumchloraat (KClO3), Antimoonsulfide (Sb2S3) of eventueel rode P...)

Link to comment

Trektouwtjes zijn een van de allergevaarlijkste pyro dingen om te maken! Dus zeker niet aan te raden om mee te beginnen.
Ik heb wel ergens een .pdf-je om aan zn ouders te laten zien, dan zijn ze gelijk genezen.
Ook lucifer compo's zijn op het forum te vinden, maar ook die bevatten (vaak) fosfor, en zijn dus niet veilig te noemen.

Link to comment
  • 1 year later...

Ik heb wel ergens eens gelezen dat je 2 3e van je huls moet vullen met flash en in de andere 1 3e niks
stoppen. Dit omdat flash zo heet zou ontbranden dat de lucht in de huls in een keer zo op warmt en uitzet
dat deze knal harder zou zijn dan een knal van een huls helemaal gevuld met flash.

Wat denken jullie hierover?

Link to comment
Ik heb wel ergens eens gelezen dat je 2 3e van je huls moet vullen met flash en in de andere 1 3e niks
stoppen. Dit omdat flash zo heet zou ontbranden dat de lucht in de huls in een keer zo op warmt en uitzet
dat deze knal harder zou zijn dan een knal van een huls helemaal gevuld met flash.

Wat denken jullie hierover?



Je kan dat heel gemakkelijk testen. Maak maar eens een KNO3 knaller en stop die helemaal vol. Bij mij knallen dan de eindstopjes er uit en blijft de huls heel. Doe ik het voor de helft vol blijft er niks meer van over. Hoe voller hoe trager lijkt het wel. Moet zeggen met GD KClO4/3 ofzo maakt dat niet veel uit. Edited by Warez
Link to comment

Wat hier boven staat kan ik beamen (be-amen, niet biemen). Je lunt overigens ook gewoon de flash mengen met zaagsel, dan heb je minder nodig voor een volledige vulling. Veiligheidshalve is dit aan te raden, vooral bij flashes die iets meer energie nodig hebben om te ontsteken (zoals KNO3 flashes bijvoorbeeld).

Link to comment

KNO3/Al flasches branden veel te traag om ze zomaar even in een huls te proppen, je moet een huls met een paar echte flinke eindstoppen gebruiken, verder moet je naar mijn ervaring de flasch niet té hard persen. Het probleem is dat er bij trage flasches niet snel genoeg drukopbouw is, vandaar dat bij een lagere druk het zwakkere component van je device zal knappen, in jouw geval zijn dat je eindstoppen..

Link to comment
  • 3 weeks later...
Voor een bex klap kan je beter thunderbolt is proberen.
Dat is kclo4: 40 Mg: 26 GD: 34
Echt een naverbranding



Vind dit best een rare verhouding. Als je puur naar de %ten kijkt zou je zeggen dat dit echt veelste traag zou branden. :D
KNO/Al/S 50/30/20 klapt echt lekker. :D Edited by Warez
Link to comment
Vind dit best een rare verhouding. Als je puur naar de %ten kijkt zou je zeggen dat dit echt veelste traag zou branden. :D
KNO/Al/S 50/30/20 klapt echt lekker. :D


En het filmpje van Deca is dan zeker ook niet geloofwaardig? :D

Het is een hele mooie compositie voor een flinke dreun, maar wel gigantisch duur.
Toevallig hebben we gisteren een flash met KClO4: Mg geprobeerd, maar dat gaat super snel! Volgens mij was het Mg 32-64 micron. Het "plopje" die je hoort als je het aansteekt zonder huls is bij deze compositie harder dan bij KClO4:GD.
Link to comment
En het filmpje van Deca is dan zeker ook niet geloofwaardig? :D

Het is een hele mooie compositie voor een flinke dreun, maar wel gigantisch duur.
Toevallig hebben we gisteren een flash met KClO4: Mg geprobeerd, maar dat gaat super snel! Volgens mij was het Mg 32-64 micron. Het "plopje" die je hoort als je het aansteekt zonder huls is bij deze compositie harder dan bij KClO4:GD.


Wat zou ik hier moeten geloven dan?
Link to comment

Ik vind flashes met alleen magnesium als brandstof maar waardeloos. Ik geef toe dat ze belachelijk snel gaan, maar ze missen de verbrandingsenergie die aluminium wel heeft. Het resultaat is dus een schellere maar wel veel zachtere knal dan met aluminium gebaseerde flashes.

Die Thunderbolt is een van m'n favorieten voor onder de 5 gram. Daarboven heb ik andere voorkeuren.

Link to comment
×
×
  • Create New...