Jump to content
PyroForum.nl

Visco machine


dennisman

Recommended Posts

Dennisman heeft een zeer goed werkende viscomachine gemaakt met een NC coating en direct op een haspel.
Geheel van hout en makkelijk na te maken ik zal er wel wat foto's van maken.
Vorig jaar was er trouwens al een topic over de viscomachine nl maar door die toestanden van Sp dus verwijderd.

Link to comment
Voor detcord heb je wel iets meer nodig dan een paar korreltjes tussen een paar katoenen touwtjes. Ik denk dat je dan beter voor een fijnpunniker kunt gaan, een apparaat dat automatisch punnikt met nylon, en daar dan een laagje van wikkelen om een dun plastic slangetje.


Bedoel je dat dat plastic slangetje de vulslang is? Wat zich dan vanzelf uit het gevulde koort trekt?

Of een slang over de gehele lengte, Dan zit je weer met het vul-probleem.
Link to comment

Ik heb ook nog wel wat vraagjes over de kwaliteit van dat lont:
- Als het gebogen wordt, "lekt" het dan BP?
- Ik zie dat je er een coating omheen hebt gedaan, maar voorkomt dit ook dat het lont aan de zijkant aangestoken wordt?
- Lekken de uiteinden geen BP?

Link to comment

Enige vragen kan ik wel beantwoorden denk ik.

Het visco is maar een paar cent per meter, het enige dat je doet is investeren, je draad gaat lang mee namelijk, dit kost wel enkele euro's per klos maar je kan hier ook meters lont van maken, verder is het natuurlijk hoeveel bp je gebruikt.

Uit het feit dat andere zelfgemaakte visco's meestal niet onderpresteren voor de real deal ga ik er van uit dat het buig/breek vast is als commerciele visco.

Natuurlijk kun je dikkere visco maken door 3 schijven te gebruiken (adds another mill).

Ik denk dat als je hier een middagje mee speelt dat je een levensvoorraad hebt...

Dan nog een vraag van mij, hoe is de passing tussen het verse visco en het verfblik, ik neem aan dat hier NC-lak met groene kleurstof in zit ?

Link to comment

Superman 21 Oke dan: de aandrijving gebeurt door een naaimachine moter en dus met een pendaal regelbaar.

Hoeveel cm per min Pff ik weet het niet exact maar een meter of 2/3, maar dan moet wel alles mee zitten de bp die goed doorstroomt ect.

De kosten per meter ja net wat Kees zegt enkele centen, Het duurst zijn de klosjes garen 39 ct per twee klosjes maar dan niet geheel katoen en de NC-lac per zes ping pong ballen 70 ct maar hier maak je tientallen meters mee.

RSDZ: Je kunt het wel buigen zonder dat het lekt maar als je de lont echt knikt dan knapt het wel wat los maar niet dat het dan leeg loopt .
De zijkant test heb ik niet gedaan dat zal ik ook eens proberen.
En de uiteinden lekken geen bp.

Keesthemad: Mijn lont is 3mm dik en ik heb in het verf blik twee stukjes oplosmiddel bestendig rubber slang zitten met een binnen dia van een kleine 4 mm dus al het overtollige NC blijft in het blik achter.

Maar de machine is nog niet helemaal perfect met name het oprollen gaat nog iets te snel en nog wat kleine puntjes, maar tot nu toe ben ik zeer tevreden met het resultaat.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Inmiddels heeft Piet ook een expirimenteel model draaien om wat ervaring op te doen voor een definitieve versie.
Wat is bij jou nu de beste verhouding spin vs oprol?

Zelf had ik 4 op 1 in gedachten maar die van jou lijkt wel 20 op 1.

Voor het doorstromen van de meal ben ik van plan om zelf een klein electromotortje aan te passen en in onbalans te zetten i.p.v. van een gsm vibrator, ik denk namelijk dat die onvoldoende is.

Ik gebruik overigens draad van puur katoen.

Link to comment
Wat is bij jou nu de beste verhouding spin vs oprol?

Zelf had ik 4 op 1 in gedachten maar die van jou lijkt wel 20 op 1.

Voor het doorstromen van de meal ben ik van plan om zelf een klein electromotortje aan te passen en in onbalans te zetten i.p.v. van een gsm vibrator, ik denk namelijk dat die onvoldoende is.

Ik gebruik overigens draad van puur katoen.


Ja dat zal ongeveer wel kloppen 20 op 1 maar dat is nog net niet voldoende,Ik denk dat 30 op 1 nog beter is.

Meal is gewoon klote met doorstromen,Maak dan meal met 5% dex en druk dit door een fijne zeef en laat de korreltjes drogen dit is vele malen beter met doorstromen.

Dat van mij is voor 50%katoen, Echt katoen is mij veel te duur 2 euro per klos en je heb er 20 nodig.
Of dit veel uitmaakt met de brand snelheid weet ik niet. Edited by dennisman
Link to comment
Ik vraag me af hoe snel je home made visco ongeveer brand , met mealpowder. Lijkt me heel traag.( is dat zo )



Hoe beter je Bp hoe sneller je visco,Ik heb 3 soorten 1 gekorrelde meal met wilgen C deze brand redelijk normaal. 2 gekorrelde meal met pauwlonia C deze brand al een heel stuksneller .En 3 zwavel loze gekorrelde meal met pauwlonia C deze brand echt lekker snel.
Link to comment

Ik zie dat jou lak mooi groen is.
Nu ben ik bezig om Nc-lak te maken met ping pong ballen en aceton maar ik vind verschillende mengverhoudingen her en der terug.

2 ballen per 60 cc
3 ballen per 400 cc
10 gram per 100 cc

Ik heb het hele forum afgestroopt (en andere) en vind alleen maar verwijzingen naar andere toepassingen dan gewoon coaten van lonten.
Die balletjes die ik nu heb wegen gemiddeld 1.80 gram en lossen wit op in acetone.

Kan iemand mij een indicatie geven van de mengverhouding?
Verder las ik op een ander forum dat 5 - 8 % camphor (vermoedelijk kampfer) toevoegen de lonten flexibeler maakt zodat de lak minder snel breekt.

Link to comment

Ik heb inmiddels 8 opgelost in ongeveer 400 ml, zodra ik tijd heb ga ik het hele ding testen.

Hier alvast een paar foto's

https://pyroforum.nl/uploads/post-2227-1194995841.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-2227-1194995859.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-2227-1194995877.jpg

EDIT 15-11-07 Even een update:

Het bovenste motortje doet zijn werk meer dan goed en spuugt de meal zelfs omhoog in de nozzle dus het blijft nog een bende. In de toekomst heb ik daar al een ander ontwerp in gedachte.

De 2e spin ga ik ook uitrusten met 12 rollen en deze wil ik iets sneller laten draaien.

Ik heb gemerkt hoe meer lak hoe buigzamer de lont zonder dat het meal uitbreekt, dus ik ga dit waarschijnlijk lakken in 2 stages.

Het eerste stukje lont wat ik fabriceerde was 2 mm in diameter en brande fantastisch.

Edited by Piet
Link to comment
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 9 months later...

@Lootens

Ik weet welke machine jij bedoelt, maar deze is voor NIET makkelijk te maken dit is zeer ingewikkeld
en bijna onmogelijk. Ik heb het geprobeert na te maken zonder enig schema en mijn probleem was.
Ik kon de schijven niet laten draaien los van de vicso die door het midden gaan.
;)

Dus btw geen kn'ex machine proberen veeeeel te onhandig en ingewikkeld
ik gebruik gewoon een beetje multiplex en karton alleen moet ik nog een fijn schema maken.

Link to comment
  • 2 years later...

Ik ben nieuw op dit forum maar, ik heb ook een visco machine gemaakt.
Deze machine werkt nog niet goed dus hier heb ik een aantal vragen over.

De machine de vorm van het lont prima maar m'n mealpowder stroomt niet goed door.
Hier door brand het lont vrijwel niet.
Ook is het lont vaak wel zwart en lijkt het of het mealpowder er goed in zit, maar valt de kwaliteit erg tegen.
Het nc lakken doe ik pas als de machine goed werkt.

Ik zelf zat te denken om er ook een motortje op te zetten die de trechter laat trillen.
Ik gebruik geen katoen, maar polyester zou dit het probleem kunnen zijn?

hier de machine:

Edited by joop
Link to comment

Ik denk dat het probleem ligt bij het feit dat je polyester gebruikt ipv katoen. Zoals je HIER kunt zien is polyester in de categorie "moeilijk ontvlambaar" ingedeeld, maar katoen is dan ingedeeld in de categorie "makkelijk ontvlambaar". Ook heeft katoen minder zuurstof nodig om te branden dan polyester. Ook smelt katoen niet omdat het organisch materiaal is en dat heeft ook zijn voordelen, wie wilt nou een lont die smelt als je hem aan wilt steken? Om dit even samen te vatten, koop katoen ipv polyester, het resultaat zal beter zijn. (Dankje wel internet, wat zou ik zonder je moeten? :) )

voor de rest ziet de machine er mooi uit, ik denk dat z'n tril motor een slim idee is. Z'n ding die je ook kan vinden in van die controllers :P. Ik zal alleen niet je nieuwste controller voor openbreken, tenzij je natuurlijk een controller wilt zonder trilling. :P

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...