Jump to content
PyroForum.nl

Religie


morpheus

Zie eerst onderstaande post!  

50 members have voted

  1. 1. 1. Mijn Religie:

    • 1.1 Wereldreligie
      12
    • 1.2 ander geloof met een god
      3
    • 1.3 atheïsme
      22
    • 1.4 ietsisme
      5
    • 1.5 overig
      8
  2. 2. 2. Bestaat er buitenaards, intelligent leven?

    • 1.1 + ja
      10
    • 1.1 + nee
      5
    • 1.2 + ja
      2
    • 1.2 + nee
      1
    • 1.3 + ja
      16
    • 1.3 + nee
      3
    • 1.4 + ja
      4
    • 1.4 + nee
      0
    • 1.5 + ja
      5
    • 1.5 + nee
      4


Recommended Posts

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1. Ietsisme, ik heb me eigen sekte waarin godverdomme als amen reikt. Verder, is het een eenmanssekte maar uitbreiding is altijd gewenst. Er zijn wel enige voorwaarden natuurlijk kwa gedachtegang.

2. Ja, de strekking van het helal is bewijzens enkele vage onderzoeken ∞ dus alles herhaalt zichzelf ∞ vaak. Ofwel, iemand anders schrijft dit nu op exact de zelfde plaats maar dan een andere planeet.

Link to comment

Ik ben officiëel katholiek, maar eigenlijk geloof ik ondertussen niet meer in een god, ik heb dus gekozen voor atheïsme. Voor de rest geloof ik best dat er buitenaardse inteligentie is, aangezien we een nogal groot universum hebben en dit net 1 miezerig planeetje in 1 miezerig zonnestelseltje in 1 sterrenstelsel is, het lijkt me dus sterk dat het enige leven zich hier op aarde bevindt.

Link to comment

Mijn ouders zijn beide christelijk opgevoed, maar ik niet. Mijn moeder kun je inmiddels beter Heiden noemen, en ik blijf bij mijn eigen geloof totdat iets anders mij op andere gedachten brengt. Mijn geloof: alles bestaat, totdat het tegendeel bewezen is.

Over de buitenaardse inelligentie neem ik vrijwel de stelling van Keesthemad over. Er zijn zo ontelbaar veel planeten in het heelal, dat er zeker een paar bij moeten zijn die bewoond zijn door intelligente levensvormen.

Link to comment

Daar dacht ik eerst wel aan, tot ik op Wikipedia de Kerk van Spongebob zag staan...
Om al die ehh, "creatieve religies" te plaatsen ging mij een beetje te ver. :D

Ik ben btw een atheist die denkt dat er buitenaards, intelligent leven bestaat.
"Wetenschappers" hebben ooit eens gezegd dat het aantal sterren ongeveer even groot is als het aantal zandkorrels op aarde. Dat zullen dan ook wel best veel planeten zijn...

EDIT:
Het zat er al aan te komen met zo'n ingewikkelde poll, maar de eerste atheïst die verkeerd heeft gestemd is een feit... :P :P

EDIT2:
Dat spaghettimonster blijft natuurlijk wel geniaal. :)

Link to comment
  • Root Admin

Ik geloof niet in god en buitenaards leven zou mogelijk kunnen zijn (theoretisch uiteraard, of het echt zo is weet ik niet).

Het is me niet helemaal duidelijk wat de noodzaak ervan is om vraag 2 uit 10 opties te laten bestaat. Een simpel "Ja", "Misschien", "Nee" en "Weet niet/geen mening" zou toch genoeg moeten zijn?

Link to comment
  • Root Admin

Even misschien een interessant vraagje (voor de zowel gelovigen als niet gelovigen): hoe staat god (we nemen even aan dat god bestaat) tot eventuele andere levensvormen in het universum?

Is het mogelijk dat buitenaards leven (eventueel) wel zonder de hand van god ontstaan is? God staat boven alles (god -> mens -> de rest), maar god gaat bij mijn weten alleen over (het handelen) van mensen en stelt hen centraal in het universum. Wat is dan de (ver)houding van god tot eventuele andere intelligente levensvormen? De bijbel (niet gelezen overigens), rept naar mijn weten niet over buitenaards en mogelijk intelligentere (hogere?) levensvormen dan de mens. Zou met de ontdekking van buitenaards leven de onjuistheid van de bijbel niet onomstotelijk worden aangetoond, en het daarmee het bestaan van god, althans volgens de huidige bijbelse (koran etc.) theorieën daarover, ook niet onomstotelijk verworpen worden?

Link to comment
Even misschien een interessant vraagje (voor de zowel gelovigen als niet gelovigen): hoe staat god (we nemen even aan dat god bestaat) tot eventuele andere levensvormen in het universum?
Als het een geest en een ziel heeft, zal Hij ongetwijfeld even liefdevol tegenover hen staan als tegenover ons (zowel gelovigen als ongelovigen). De bijbel geeft daar verder geen uitsluitsel over, maar het lijkt me dat ook buitenaardse wezens voor God gelijk zijn.

Is het mogelijk dat buitenaards leven (eventueel) wel zonder de hand van god ontstaan is?
Volgens de bijbel is er geen leven mogelijk zonder God, dus als het er al is, is het afkomstig van God.

God staat boven alles (god -> mens -> de rest), maar god gaat bij mijn weten alleen over (het handelen) van mensen en stelt hen centraal in het universum. Wat is dan de (ver)houding van god tot eventuele andere intelligente levensvormen?
De mens (of andere wezens) zijn zelf verantwoordelijk voor hun handelen, maar God heeft wel bepaald wat goed en slecht is. Ik verwacht dat bij een eventuele buitenaardse beschaving de zondeval nog niet heeft plaatsgevonden, dus dan zal er een directe communicatie met God mogelijk zijn, zowel als intieme vriend als oppermachtige persoonlijkheid.

Zou met de ontdekking van buitenaards leven de onjuistheid van de bijbel niet onomstotelijk worden aangetoond, en het daarmee het bestaan van god, althans volgens de huidige bijbelse (koran etc.) theorieën daarover, ook niet onomstotelijk verworpen worden?
Nee, want in Jesaja staat dat zelfs als er buitenaards leven is, God ook voor die levensvormen een plan heeft om ze te redden van de zonden. Jesaja is wel een interessant boek om te lezen, want het bevat talloze profetieën over het lijden en opstaan van Jezus, terwijl het ruim 1000 jaar eerder geschreven is.
Link to comment

1.1 Ik "zou" ook christen moeten zijn maar de laatste 2 groepen van de basisschool hebben mij toch op andere gedachten gebracht, ( de school draaide nogal door laten we maar zeggen :D ).

En ik geloof toch echt wel dat er ergens in die grote zwarte leegte iets moet zijn wat toch een beetje op "ons" lijkt :P .

Mzzls, Night Hawk

Link to comment
Ik verwacht dat bij een eventuele buitenaardse beschaving de zondeval nog niet heeft plaatsgevonden, (...)
Heb ff ge-wiki'd op "de zondeval" en 'k vond (hoe logisch) deze en deze pagina.

Van alle bomen in de tuin mag je eten, maar niet van de boom van de kennis van goed en kwaad; wanneer je daarvan eet, zul je onherroepelijk sterven.
Hap Hap Hap
Doordat Adam en Eva de vertrouwensrelatie met God verbroken hadden, bestrafte Hij hen zwaar. Hij nam hen het eeuwige leven af, zette zijn vriendschap met hen stop en verdreef hen uit de tuin van Eden.
Dus het was God's keuze om hen "het eeuwige leven af te pakken", omdat een slang aka Satan hen had verleid een vrucht van de "boom van de kennis van goed en kwaad" te proeven


(...) dus dan zal er een directe communicatie met God mogelijk zijn, zowel als intieme vriend als oppermachtige persoonlijkheid.
Als ik dit zo lees doet het mij denken aan een simpele verklaring waarom we in het hier en nu niet bij God op bezoek kunnen gaan...
Ik bedoel, omdat 2 mensen een appeltje aten...?!

Dit bleef maar in m'n hoofd zitten, vandaar deze post. :P
Link to comment

Ik zelf ben wel christen.
daarbij zullen jullie allemaal denken huh? een christen die vervolgens ook nog eens van harcore houdt, kan dit wil samen?
tjah geen commentaar daarop. Bovendien sta ik er wel van te kijken dat er nog redelijk veel mensen een wereldreligie hebben
ik neem aan dat vooral op dit forum het veel christenen zullen zijn die daarop hebben gestemt.

Link to comment

Ik ben christen.

Om maar even op Morpheus vragen in te gaan. Het klinkt inderdaad vreemd dat God ons verantwoordelijk zoiu houden voor de daden van de eerste mens, zo'n 5000 jaar geleden. Toch is het waar. Wij waren in Adam toen hij deze zonde beging, en wij dragen de concequenties van zijn daden.

Het is niet het eten van een vrucht die dit alles teweegbracht, maar de achterliggende gedachte. Eva plukte de appel omdat Satan vertelde dat deze de mens gelijk aan God zou stellen. De mens is veroordeelt voor zijn autonomie, voor het feit dat we, ook christenen, liever zonder God leven, en zelf onze zaken willen regelen. Je zou dus min of meer kunnen stellen dat iedereen na Adam, figuurlijk deze appel ook geplukt heeft.
Door de daad van 1 mens zijn we allen veroordeelt, maar door de daad van 1 'Mens' zij wij ook weer van dit oordeel vrijgemaakt. 'Voor onze overtredingen werd Hij doorboort', zegt de Bijbel.

Beetje duidelijker? :P

Link to comment
Bijna 25% 'gelovigen' vind ik ook trouwens nog best veel.
Ik denk dat christenen nogal gauw reageren op dit soort polls.
Mischien dat dat het percentage hoger opkrikt.
Bovendien sta ik er wel van te kijken dat er nog redelijk veel mensen een wereldreligie hebben
ik neem aan dat vooral op dit forum het veel christenen zullen zijn die daarop hebben gestemt.

Naamloze christenachtig onafhankelijk van menselijke regeltjes religie stond er niet bij, Dus ja dan die maar he :P
Om al die ehh, "creatieve religies" te plaatsen ging mij een beetje te ver.
Door morpheus
Link to comment

Atheistisch, zoals Sobrero al zei: God en religie is voortgekomen uit hersenspinsels. Niet dat ik met het quoten andere mensen wil aanvallen, maar dat is hoe ik er over denk

Overigens Jeroen, het heelal is absoluut niet oneindig groot, en dat gaat ook niet tot in het oneindige door. Dat is ook de reden dat het niet mogelijk is te zeggen dat door de oneindige grootte van het heelal er op minstens twee plekken exact hetzelfde wordt gedaan op één moment. De theorie gaat dat het heelal, net als het vorige heelal, door kernfusie uit elkaar is geknalt. Die energie die daar bij vrij kwam zorgt voor de uitdijïng van het heelal, als echter deze energie vermindert zal het heelal net als het vorige weer slinken en een kernfusiereactie teweeg brengen met een "oerknal" als gevolg.

Link to comment

God bestaat voor de volle 100%, en hier ben ik zeker van. Een gedachte kan namelijk ook bestaan. God is een gedachte van mensen, een stukje hersenen dat bij de één wat meer ontwikkeld is als bij de ander. Wetenschappers hebben gekeken wat het verband is tussen dat bepaalde stukje hersenen en geloof.

Zeer gelovige mensen die daar een beschadiging hebben opgelopen zijn bijvoorbeeld ineens niet gelovig meer.

Moslims hebben van nature een groter stukje daar vandaan meegekregen.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...