Jump to content
PyroForum.nl

Sterrenmolen


Jaspertjuh

Recommended Posts

Ziet er goed gemaakt uit! Ik ben jaloers op je kom :) Kostprijs?

Wel 1 punt: ik zie dat de elektrische delen bloot eronder liggen, en ook de motor staat zeer open en bloot, oppassen daarmee! Een ventilatormotor is zeer open omdat deze normaal zichzelf koelt, nu zal deze warm worden en kan je 'stardust' er zo in. Als je op een knopje duwt krijg je normaal daarin ook een vonk, ook in de motor.

Link to comment
  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bonkers, tnx man. Ventilator motor is een inductie motor dus geen koolborstels. Als je goed kijkt zie je dat ik m koel met een zelf gemaakt vinnetje maarrr... je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat ik nog eens naar de veiligheid moet kijken!

Was je kostprijs vraag vergeten maar nu dus alsnog.
Motor 10,-
Ikea rvs kom 12.5
Ikea lampenkap (Ik schaam me diep) ook 12.5 maar ik had me sufgezocht naar een emmer die paste :)
Skeeler uit de rommelbak
Paar boutjes tape en schroeven 5 euro
Dus tegen de 40 aan.
(Duur eigenlijk toch nog!)

Edited by pdfbq
Link to comment
  • 2 months later...

Ik heb glasparels van 0,5mm en 1mm en 3mm.

Ik wil voor de 1e keer sterren gaan rollen met de hand in een halve bol van piepschuim.
Wat raden jullie dan aan qua maat van de cores?
Heb de tips uit het begin van dit topic allemaal gelezen.

Link to comment

Ik rol zelf om discodip, wat pak hem beet 0.7-1mm is.
Als je core redelijk groot is verlies je redelijk wat effect in je star, omdat er immers minder compo op een 10mm star met 3mm core zit dan om een 10mm met 1mm core.
Dus zo klein mogelijk zou ik zeggen.

Om te beginnen met rollen start ik met 50/50 water/alcohol (ethanol).
Hiermee zijn mijn cores redelijk nat te maken zonder dat ze gaan plakken.
Na een aantal theelepeltjes compo ziijn ze al flink groter, en plakken al een stuk minder.
Daarna rol je verder met 75/25 water/alcohol.
Dit gaat natuurlijk niet op voor alle compos, maar de meest gangbare gaan prima.

Voor het rollen zelf gebruik ik een teiltje van de blokker, van 2,50 ofzo.
Beetje opschuren, en klaar voor gebruik.
Ideaal voor beginners zou ik zeggen, en ik kan het weten (ben er namenlijk zelf 1).

Edited by VanHout
Link to comment
Ik rol zelf om discodip, wat pak hem beet 0.7-1mm is.
Als je core redelijk groot is verlies je redelijk wat effect in je star, omdat er immers minder compo op een 10mm star met 3mm core zit dan om een 10mm met 1mm core.
Daar heb ik laatst wat aan zitten rekenen.

Inhoud bol is 4* 1/3 * Pi * r^3.
Dan is de laag comp op een 10mm ster op
1mm core gerold tot 10mm = 523,59877560mm3 - 0,52359878mm3 = ~523mm3
3mm core gerold tot 10mm = 523,59877560mm3 - 14,13716694mm3 = ~509mm3

Dus die 1 of 3 mm core bij een 10mm ster maakt maar ~2.5% uit en dat merk je echt niet.

Heb je dus ook met sterren rollen. Laagje prime van 1mm dik op een ster kost je zo'n beetje het gewicht van de ster! Edited by Prophet
Link to comment

Klopt pdfbq, ik heb ook gemerkt dat het nauwelijks verschil uitmaakt in brandtijd hoeveel compo je er op rolt t/m ongeveer 5mm. Vanaf daar begint het eigenlijk pas significant mee te tellen tijdens het verbranden van je star. Daarom rol ik m'n kleur cores nu ook wat groter dan dat ik dat voorheen deed.

Zit eigenlijk nog wat te zoeken naar grotere cores van exact dezelfde maat als vervanger voor discodip, en precies om de redenen die jij aangeeft mogen ze best wel wat groter zijn van mij. Het begin is namelijk echt heel erg klote met dat spul.

Voordeel is dan weer wel dat het je heel veel cores oplevert als je een eetlepel uitrolt ;P.

Link to comment

Dat ligt eraan waarvan je core gemaakt is, een flashcore van 3 mm is behoorlijk goed als effect te gebruiken.
Ook als je je ster op een draggon egg rolt zul je echt wel horen dat je hem gebruikt hebt.
Als je gewoon een kleurcompo of houtskoolcompo gebruikt kan ik me het wel voorstellen, dat merk je niet.

Wat houden jullie nu zoal aan als laagdikte voor een standaard BP prime?

Link to comment
Dan zit je meestal rond de 1-1.5 mm denk ik.

Het grappige met zo'n bol is dat het zo idioot hard gaat met 1mm laag prime. Stel je hebt een ster van 8 mm en je doet 1mm prime er op dat is ie dus 10mm geworden
Het volume gaat dan van ~268mm3 naar 524mm3. Das dubbel!

Links mm3 onder mm
Link to comment

Perfect om mee te beginnen is naar de viswinkel gaan en daar loodhagel te kopen.
Het allerfijnste zou de loodhagel zijn van de schietsport, maar dat is inmiddels verboden in Nederland als ik me niet vergis.
Deze hagel is zwaar in vergelijking met zaadjes of discodip, maar veel makkelijker om mee te rollen.
Houd wel in je achterhoofd dat als je zwaardere cores gebruikt dat je dus ook last krijgt van fallout, die loden balletjes blijven natuurlijk niet in de lucht zweven.

Met de hand rollen is een ronde bak geen pre, sterker nog, een normale bak met platte bodem werkt naar mijn ervaring veel fijner.
P.S. absolute bazen, ik moest eraan denken toen ik discodip las xD http://youtu.be/Gda6sAuvPJY

Link to comment

Mijn eerste gerolde sterren met de hand, chrysanthemum #6 (4u in de ballmill van te voren). Met 3mm glasparels gemaakt, de 1mm glasparels wilde niet groeien.
Wat je hier ziet zijn 12mm sterren ongeveer.

Edited by dna
Link to comment

In zo'n halve bol van piepschuim, als het beetje mee zit maak ik er vandaag een motor aan vast (even citruspers slopen en motor eruit halen).

En heb nog grafiekje gemaakt om over na te denken als je sterren maakt, aangezien de 3mm kernen nogal een behoorlijk percentage innemen bij relatief kleine sterren en vergeleken met de 1mm is dit best veel.

Edited by dna
Link to comment
  • 1 month later...

Een tijdje geleden heb ik een sterrenmolen gemaakt omdat ik het rollen met de hand zat was. Dit is helaas geen succes geworden aangezien het mij aan een motor ontbrak.
Ik was al tijden opzoek maar naar vele pogingen en tips nog steeds niks. Vandaar dat ik aan de slag ben gegaan met een boormachine:


Omdat deze sterrenroller nou eenmaal niet werkte wou ik op zoek naar iets beters. Ik heb op aanraden van iemand een platenspeler gekocht maar deze bleek zaterdag ook niet sterk genoeg. Omdat ik nog steeds geen motor bezit (behalve 3 motoren uit opengebroken ventilatoren die ook niet sterk genoeg zijn) ben ik maar weer aan de slag gegaan met de boormachine. Zie hier het geupgrade model:



Met deze sterrenmolen heb ik gister ook mijn eerste batch automatisch gerolde sterren gemaakt:


Helaas is het zo dat de sterrenmolen niet bestand was tegen het maken van een batch sterren dus deze valt onderhand al weer uit elkaar.

Ik ben het echt helemaal zat om geld weg te gooien en bezig te zijn met een half ding dat toch niet werkt. Daarom vroeg ik mij af of iemand mij kan helpen.
Anders zou ik graag een degelijke van iemand overnemen. Ik ben bereid de volle mep te betalen omdat ik nu echt een starmill wil die werkt.

Edit:
@Charcoal, ik heb de platenspeler gekocht waarvan jij me de link had gegeven. Een directdrive, maar helaas niet sterk genoeg.

Edited by midge
Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 6 years later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...