Jump to content
PyroForum.nl

Houtskool


yellowcard

Recommended Posts

  • Replies 228
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Als ik jou was zou ik gewoon een keer een goede stofmasker kopen, zoals User1 zegt, alle fijnstof is gevaarlijk.

Ik heb deze:





Er zitten nu P2 filters op, wil nog P3 filters halen, maar dit is iniedergeval ruim genoeg om mezelf veilig te houden.

Je wilt niet zwaarademig worden, of altzheimer krijgen ofzo, alleen omdat je die 60 euro die je normaal aan chems uitgeeft, niet aan je eigen veiligheid uitgeeft.

Link to comment

Ik denk echt niet dat het stof van houtskool ongezonder is dan de rommel die rond drukke wegen in de lucht rondzweeft.
Dus een vochtige doek zal voor houtskool meer dan genoeg zijn.
Al kan ik voorzorgsmaatregelen alleen maar aanmoedigen moet je toch niet gaan overdrijven...

Want als je alles moet gaan geloven is zelfs vlees dat iets te vroeg op de barbecue word gelegd kankerverwekkend ...

Link to comment

Lol als ik houtskool ga verpoederen draag ik nooit luchtwegenbescherming. s'Avonds hoest ik het er allemaal weer uit, waarbij er allemaal zwart slijm omhoog komt. Uit mn neus komt ook een lading zwart snot, maar na anderhalf uur is het allemaal weer weg. Kan me inderdaad niet indenken dat het zo gezond voor je is maar heb er niks van gekregegen.
Volgende keer toch maar een stofmasker op, aangezien ik die laatst toch heb gekocht.
Ik heb ook veel in verbouwingen meegeholpen, van dat stof daar hoestte ik toch een stuk meer dan van houtskool.

@ weirdo: Ik heb exact hetzelfde stofmasker, alleen de filters zijn bij mij 2 keer zo dik. Heb jij er zoveel voor betaald? Ik geloof ik niet eens 40 euro.

Edited by Daan
Link to comment

@ weirdo: Nee was een foutje, ik had niet echt aandachtig gekeken. ze zijn ongeveer even dik alleen zit er niet zo'n stuk plastic overheen. In die van mij zit ook een uitademingsventiel, maar ik krijg alsnog een natte bek XD

edit: maar ik heb er zeker niet meer dan 40 euro voor betaald.

Edited by Daan
Link to comment

Wat ik dus niet begrijp is waarom jullie niet gewoon een goed gasmasker kopen, die dingen kosten helemaal niets als je ze 2de hands haalt.
Haal er gelijk een nieuwe filter bij en je kunt zelfs boven nitreerzuur gaan hangen zonder dat je er iets van merkt.
Zeer hoogwaardige filters zijn niet zo duur als je zou verwachten, je lokale legerdump kan je daar wel mee helpen.
Tevens krijg je daar een ontzettend droge muil van omdat de lucht die je in ademt kurk droog is.
Zo ben je voor 20 euro klaar.

Edited by User1
Link to comment

De dingen die ik heb zijn active kool filters, de exacte specs heb ik hier even niet.
De filter zelf is afsluitbaar met de bijgeleverde doppen, kortom je gebruikt het masker en je schroeft later de de filter eraf en je maakt 'm weer dicht.
Zonder afsluiting zijn ze heel snel verzadigd.

Exacte levensduur durf ik niet te zeggen, een grove indicatie is geur, in principe ruik je namelijk helemaal niets met zo'n masker.
Ik doe inmiddels al een jaar met dit filter, ik gebruik het namelijk ook alleen als ik daadwerkelijk bezig ben.
Vaak is het namelijk zo dat ik een reactie doe met volledige bescherming en vervolgens wegloop en dus mijn masker afneem.
Kortom de tijd dat ik het masker daadwerkelijk gebruik is zeer kort.
Ik laat dan de reactie achter gesloten deur z'n gang gaan.
Op die manier doe ik dus behoorlijk lang met een filter.

Het masker dat ik heb zit alleen over je mond en neus, dit vind ik persoonlijk fijner omdat je gewoon nog alles kunt zien.
Relatief gezien zit het best wel comfortabel.
Het klassieke gasmasker is gewoon kut om op te hebben.
In combinatie met een volledig gezicht scherm (bestand tegen scherven tot +/- 400m/s) voel ik me behoorlijk veilig.
Ook kun je er prima een veiligheidsbril bij ophebben








Kijk even op internet voor legerdump zaken, of de goudengids :P

Nu weer ontopic...?
Misschien moeten we anders dit gesprek voorzetten in het topic over veiligheid.

Edited by User1
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Ben vandaag even op pad gegaan voor wat pbm'etjes(persoonlijke beschermingsmiddelen) en heb bij de gamma een filter gehaald.. Vraag me af of deze voldoet.
Het is een P3 filter verwerkt in een soort van stofkapje.. Er staat alleen bij dat deze voor eenmalig gebruik is, wat ik nogal vaag vind. Als ik dit kapje 5 min op doe en daarna in de kast leg heb ik hem 1x gebruikt. Als ik flink wat redbull drink en hem 12uur achter elkaar opzet, heb ik hem ook maar 1x gebruikt.
Maargoed, in de beschrijving staat dat ik me niet eens over radioactieve deeltjes druk hoef te maken dus dat zit wel snor denk ik. Misschien dat iemand anders er ervaring mee heeft, heb alleen geen plaatje. 't is van het gamma huismerk.
Als deze volgens jullie niet voldoet ga ik ook zo'n partieel gelaatsmasker halen met afneembare filters

Link to comment
  • 3 weeks later...
Ik vraag me af of ik ook Sequoia hout kan gebruiken om houtskool te maken.
Heb hier nog een berg van liggen.
Het hout weegt bijna niks.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Alvast bedankt,

Damn, lekker exotisch!
Ik zou zeggen probeer het eens te verkolen, het schijnt zacht hout te zijn.

Helaas word hij niet genoemd in de charcoal suitability chart op PG. Is familie van de Cipres maar ook die
word niet genoemd. Misschien wel een interessant Balsa substituut.
Heb je een hele boom?

**Edit**
Nice, ben benieuwd! Edited by sjeef1
Link to comment
Damn, lekker exotisch!
Ik zou zeggen probeer het eens te verkolen, het schijnt zacht hout te zijn.

Helaas word hij niet genoemd in de charcoal suitability chart op PG. Is familie van de Cipres maar ook die
word niet genoemd. Misschien wel een interessant Balsa substituut.
Heb je een hele boom?



Ik heb ongeveer een kuub liggen.
Het is lichter als wilg, en brand snel op.
Ik zal vanavond wat houtskool maken.
Morgen zal ik een filmpje uploaden.
Link to comment

Oke Sjeef1,

Gisteravond houtskool gemaakt.

Video0008_mpeg4.avi

Ziet er mooi egaal zwart uit. Je kan de stukjes
met de hand fijnknijpen zonder moeite.
Dit in een leeg tennisblik gedaan, en met de staafmixer
fijngemalen. Daarna de grootste stukjes gezeeft met een normale keukenzeef.
Nu hou je al een fijn poeder over.

Ik heb de standaard verhouding 75/15/10 genomen.
Totaal 20 gram in mijn lortone gedaan en 3 uur laten draaien.
Deze draait 45 toeren per minuut, met loden kogels a 17,5 gram.

MOV0A2_mpeg4.avi

Hier het resultaat.
Het waaide te hard om het los neer te leggen,
dus zit er 0,8 gram in een stukje dubbelgevouwen schilderstape.

Link to comment

×
×
  • Create New...