Jump to content
PyroForum.nl

Stars


Moloch

Recommended Posts

In heb van de volgende composities elk 100 gram cut stars gemaakt, van ongeveer 8x8 mm. De ingredienten zijn slechts door elkaar gevijzelt en verder niet gebalmilled.

#1 (Rood)

12 KClO3
4 Sr(CO3)2
2 Sorbitol
1 Dextrine

#2 (Felwit/Groen)

35 Ba(NO3)2
14 KClO4
15 MgAl (270#)
20 Al (250#)
10 Parlon
5 Dextrine

# 3 (Wit)

72 KNO3
29 Zwavel
3 Houtskool
5 Dextrine

Zou iemand van jullie kunnen uitleggen of er bepaalde stelregels zijn waarmee je op basis van de compositie kunt zien of primen wel of niet nodig is? Zo ja, dan word het rap tijd dat ik die ga leren. Of moet dit allemaal experimenteel? Zelf denk ik bijvoorbeeld dat #1 en #3 vrij eenvoudig ontsteken zijn, maar #2 juist niet. Ideeen? :o

En ja, ik begrijp dat dit van veel meer factoren afhangt, zoals de vorm van de stars, het oppervlakte, de mate van menging en fijnheid, je moeders bakfiets, enz.

Link to comment
  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Composities met chloraat hoeven zelden geprimed, en buskruitachtige composities ook niet. Voor de rest verschilt het een beetje per compositie, maar ik zou zelf gewoon alles primen en/of met meal dusten. Over het algemeen moeten alle composities met veel aluminium een prime, en alle composities met een organische chloordonor (parlon, PVC tc.) ook. Composities op basis van kaliumperchloraat en rode gom hoeven meestal alleen maar geprimed te worden met meal. Zelf prime ik gewoon alles, meestal met de prime van Bleser (74/12/9/5 KP/RG/C/Dex) en buskruitachtige composities gewoon met meal.

In jouw geval zou ik dus #1 en #2 met Bleser primen en dan dusten met meal, en #3 gewoon primen met meal. Ik neem aan dat je #1 met BP wegschiet, dus dan vormt de prime meteen een mooie buffer tussen de chloraat en zwavel.

Edited by miech
Link to comment

Omdat het forum zonder domme opmerkingen zo leeg zou zijn: Heb je toevallig een fotootje van die rode compositie? (Groundtest o.i.d.) Ik heb hier nog een halve kilo sorbitol staan schimmelen, waarmee ik vandaag toevallig iets van plan was te doen. Ook het hoge percentage KClO3 ziet er meer dan aanlokkelijk uit. Kleurvergelijking met een andere compositie zou ook prima zijn overigens. :o
Ik zou het uiteraard snel zelf even kunnen testen, maar eigenlijk heb ik daar helemaal geen tijd voor... Dus als je iets kan posten betreft de kleur en eventueel het binden, zou ik dat erg op prijs stellen. Scheelt me ook weer een halve kilo kleverige sorbitol/dextrine compositie die achteraf de verkeerde kleur had. :huh:






P.S: You stole my catchphrase! : O (dat bakfietsgedoe)

Link to comment

De sterren liggen momenteel nog te drogen. Wat wel nu al opvalt is dat de rode sterren veel langer duren om te drogen dan de andere compo's. Verder heb ik de sorbitol met geen andere reden gebruikt dan dat het een mooi fijn en zuiver poeder was. Volgens mij hadden we laatst pannenkoeken gegeten, aangezien ik de poedersuiker zo gauw niet meer vinden kon.

Ik zal sioso filmpjes schieten als ze droog zijn. Zelf verwacht ik er niet allebaggies veel van, aangezien er geen chloordonor inzit, en de chloraat theoretisch alleen ontleed in O2 en KCl, wat dus geen SrCl+ gaat opleveren. Zelfs compo #2 bevat nog te weinig chloordonor om het volledige effect te behalen. Theoretisch gezien heb je natuurlijk voor elke mol Ba+ een mol (vrije) Cl- nodig. Als je dit helemaal doortrekt met een crappy chloordonor met 50% vrij chloor, kom je volgens mij al gauw tot een vrij grote hoeveelheid PVC of parlon.

Kleurvergelijkingen worden denk ik vrij tricky, aangezien ik de meeste brandstoffen die nodig zijn voor goede kleurcompo's (schellak, rooie gom etc.) niet heb. De enige enigzins bruikbare methode lijkt me als we elkaar wat sterretjes opsturen en deze filmen met dezelfde camera. Uiteraard is het ook altijd een optie als jullie me gewoon de benodigde chems doneren... :o

Link to comment

Ach theorie boeit niet zoveel als het in de praktijk maar werkt :o
Het is net als koken, gewoon de juiste ingredienten goed bij elkaar gooien en dan komt het wel goed.
Die chloraat rood is wel redelijk mooi vind ik, hij is wat flets t.o.v. een ruby red, maar het is rood.

Link to comment

Wij zitten volgens mij een beetje anders in elkaar Rene. Voor mij is pyrotechniek een 'hobby', waarbij het in de eerste plaats gaat om voldoening, niet om resultaat. Ik vind het nu eenmaal leuk om dingen te begrijpen, te beredeneren en te onderzoeken waarom theoretische uitkomsten wel, of soms juist helemaal niet overeenkomen met de praktijk. Misschien is dat ook wel de reden waarom ik niet van koken houd. :huh:

Dit betekend verder heus niet meteen dat pyrotechniek voor mij puur een hobby op papier of achter de computer is, en dat ik een gigantische oogafwijking van -4 heb waardoor ik gedwongen ben het befaamde modelletje 'nerdo jampot' op mijn neus de dragen. Het betekend echter wel dat het percentage theoretisch gezwam in mijn posts soms wat hoger is dan bij 'normale mensen'. Ik weet dat het zwaar is, maar je zult er toch mee moeten leren leven... :o

Link to comment

Klopt helemaal Leander en daar is ook niets op tegen.
Ik heb toen ik nog op school zat net als jou een gigantische interesse voor scheikunde en chemie gehad, maar als ik er aan terug denk heeft het bar weinig met de hobby pyrotechniek te maken, HE's vind ik een ander verhaal, maar goed daar heb ik me nooit in geïnteresseerd.
Ik vind het op forums altijd ontbreken aan praktische kennis en daarom is het niveau ook redelijk laag vind ik (en dan niet laag in de zin van scheikundige kennis :o ) , er is maar 1 forum die in mijn ogen een uit springt en dat is passfire, en ze hebben bijna allemaal de ballen verstand van scheikunde en toch is het niveau er verschrikkelijk hoog, ik durf te stellen het forum met het hoogste niveau voor pyro van het westelijk halfrond.
Enneh, een goed resultaat geeft heel veel voldoening :huh:

Edited by ener
Link to comment

Off topic:

Kyle (de geest achter Passfire) steekt hart en ziel in de website. Daar mag best wat tegenover staan.

On topic:

Toch blijft het altijd een questie van smaak betreffende stars. De een wil alleen maar organic en de ander metallic van een bepaalde kleur. Het is natuurlijk wel behulpzaam als er een database is van composities met een bijbehorend filmpje, uiteraard allemaal met dezelfde camera gefilmd onder vergelijkbare omstandigheden. Zo word het immers makkelijker om te kiezen voor welke compositie je gaat maar het meest word de keuze bepaald door de variatie aan grondstoffen voor handen. Als je begint met pyro heb je natuurlijk niet direct alles ter beschikking.

Link to comment
Dit betekend verder heus niet meteen dat pyrotechniek voor mij puur een hobby op papier of achter de computer is, en dat ik een gigantische oogafwijking van -4 heb waardoor ik gedwongen ben het befaamde modelletje 'nerdo jampot' op mijn neus de dragen.

Ik heb net een nieuwe bril met sterkte -4, dank u vriendelijk. Gedwongen tot de aanschaf van een jampotmodel ben ik vreemd genoeg niet door de ogenboer.
Anyways; ik ga maar eens met je compositie en wat PVC-poeder klooien. Ondanks m'n slechte ogen kan ik de vijzel wel vinden denk ik...
Link to comment
  • 1 month later...
Ik heb geprobeerd D1 te maken met dat aluminium bronz goedje maar er komt geen glittertje van af. ;)
Ik mill het ongeveer 10 minuten en dan doe ik de aluminium er bij en dan nog 2 minuten.
Ligt het dan gewoon aan de aluminium?
Ligt aan de aluminium inderdaad. Je moet atomized aluminium hebben, wat korreltjes zijn in plaats van plakjes. Je zou de volgende compositie eens kunnen proberen:

Winokur 23
50 Kaliumnitraat
20 Sulfur
10 Houtskool (airfloat)
08 Bright aluminium, -325#
08 Natriumbicarbonaat
04 Dextrine

Deze brandt redelijk snel met een dikke staart.
Link to comment

Nee verder geen foto's of filmpjes geschoten. Alles is met Nieuwjaar verschoten. Op dat soort momenten geniet ik liever van wat ik gemaakt heb dan dat ik moet staan pielen met een camera.

De witte compositie ben ik uitermate tevreden over. Goede brandsnelheid, makkelijk te ontsteken, en nog een aardig mooie kleur ook. De rode ster is wel iets flets vergeleken met andere rode composities die chloordonoren bevatten, maar dat is natuurlijk begrijpelijk. Toch is het gezien de goedkope en simpele ingrediënten nog best te doen. De groene compositie was echt niet goed. Eenmaal ontsteken gaf dit een gigantisch felle groene ster, maar het onsteken was nauwelijks mogelijk Met goede prime in een starmine met geperforeerd diafragma ging maar 10-20% aan. Volgende keer meer zwavel en wat houtskool of lampblack doormengen.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb een beetje hulp nodig ;) Ik heb nu al 2 keer de silvertail compo gemaakt.

Al = 49 %
Kno3 = 41%
Dextrine= 6 %
S = 4%

De eerste keer had ik mijn stars te licht/dun gecoat. De 2e keer zat er toch echt een laag van ongeveer 2 mm omheen. Ik coat mijn stars met MP, maar ik heb een beetje het idee dat dit niet heet genoeg ontbrand.
Zou ik dan door mijn MP prime een aantal % Al moeten doen? of is er een betere prime te bedenken?!

Link to comment
  • 7 months later...

Ik heb een vraag over het drogen van stars. Na een nacht in de droogkast ( verwarming en verplaatste lucht door 2 pc fans ) kan ik de TT stars met mijn vinger niet kapot knijpen maar met mijn voet of als ik de hamer er van 10cm hoogte op laat vallen breken ze nog uitelkaar. Na hoeveel dagen drogen zou dit niet meer morgen gebeuren?

Ik heb nog nooit eigenlijk echt harde stars gehad waardoor ze vaak kapot gaan bij de break van een shell en dat ligt aan de star en niet de eventuele booster.

Ik gebruik maltodextrine en normale hoeveelheden vocht en 60/40 water alcohol maar ben sinds kort op 75/25 overgestapt.

EDIT: Het komt vooral voor bij stars met enkel kno3 C S en maltodextrine, mijn ravaz blue stars zijn een heel stuk steviger.

Edited by cojonesm
Link to comment

Even een redelijke 'beginnersvraag':

Na het gehele topic te hebben doorgelezen <phew...> is mij nog niet helemaal duidelijk hoe ik het volgende verschijnsel kan doen verhelpen: Ik ben al de hele week driftig aan het proberen om stars te rollen. Met verschillende bakken, schaaltjes, kommen in de weer geweest, maar steeds doet zich het hetzelfde voor.

Mijn stars krijgen 'spikes'. Alsof het een soort vage asteroïden zijn. Dit is zeer nadelig voor het groei proces, gezien die stekeltjes steeds afbreken en de star dan weer kleiner wordt.

https://pyroforum.nl/uploads/post-2870-1250792800.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-2870-1250792763.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-2870-1250792783.jpg
Ziet er wel geinig uit though.

Ik gebruik: mosterdzaad (1e photo) en peperkorrels (2e photo) als core, rol handmatig, gebruik gericete TT (44) en spray met 75/25 water/ethylalcohol met een klein beetje maltodextrine daarin opgelost. Ik rol met de hand, redelijk snel/krachtig. Ze worden wel redelijk hard (niet met de hand fijn te knijpen), maar ze groeien na een tijdje dus niet meer.

Hoe hebben jullie deze obstakels overwonnen?

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...