Jump to content
PyroForum.nl

Fonteinen en meer


yellowcard

Recommended Posts

Persoonlijk heb ik de voorkeur voor een compositie met KNO3/C/M in de verhouding 75/25/10~30, waarbij M voor een willekeurig metaalpoeder staat. Deze compositie is echter wat lastig te rammen, vanwege het stuiven, en brandt met name met aluminium vrij snel. Daarom kun je er wat dextrine doorheen millen, zodat de brandsnelheid lager wordt en het compacter te rammen is.

Verder kun je voor zilveren vonken met aluminium een snufje ijzerpoeder toevoegen. Hierdoor krijg je om raadselachtige reden grotere en mooiere vonken.

Link to comment
  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Weet iemand de goede verhoudingen voor een fontein van KNO3 + C of KNO3 + C + AL?


Je kunt natuurlijk ook de verhoudingen berekenen met mol. gewicht. (Info staat op de site.)

Probeer eens deze: KNO3/suiker/Al, 75/10/15.
40g van deze mix gaf bij mij met nozel zonder core al een hoogte van zo'n 3m.
Link to comment

Ik heb geen idee hoe groot de nozel was :D , de einstop was van hout (die ik met een gatenzaag had uitgeboort) echter was de compo haast niet aangestampt of geperst. en de huls had een grote ID, ongeveer 50mm zo had ik een grotere verbrandings opp. (Waar met een kleinere ID de core voor zorgt.)

Dit was overgens wel één van mijn eerste geslaagde fonteinen.
De compo liet ook redelijk wat residu achter.

Volgens mij had ik ook nog een paar % grove C toegevoegt voor oranje vonken.


Edit: de verhoudingen ben ik experimenteel achter gekomen ik beheerste nog niet de vaardigheid om deze te berekenen, ik zal de verhoudingen wel eens berekenen met mijn massatabel erbij.

Edited by pyrobass
Link to comment

In een fontein met aluminium op basis van kno3 zou ik juist wel zwavel gebruiken ,wat dat bevorderd de verbranding van de aluminium.
Verder moet je niets gaan uitrekenen maar beseffen dat de keuze voor de percentages grondstoffen ook afhankelijk van de toepassing en de behuizing is.
Ikzelf gebruik gewoon bestaande recepten . Ik heb genoeg zelf composities gemaakt en verzonnen en later kwam ik die samenstelling toch weer tegen van een ander in een boek of op het net.

Maar als je beseft dat de ene sas wel en de ander niet geschikt is voor cilinder of choked of unchoked ben je al een heel eind.
Ook gedachte richtlijn kan zijn : klein reactie oppervlak hogere percentage oxidator, en harder persen of rammen.
Dan bij grotere diameter of core een lagere percentage oxidator en geen of grote nozzle.
Grove grondstoffen minder hard aandrukken enz enz enz.

Dus: Of je test gewoon heel veel. Of je maakt gewoon een uitgewerkte sas na, en gebruikt de behuizing die er voor staat.

Jason

Link to comment
In een fontein met aluminium op basis van kno3 zou ik juist wel zwavel gebruiken ,wat dat bevorderd de verbranding van de aluminium.


Hij vroeg juist een compositie zonder zwavel...
Ik gebruik bijna altijd zwavel in mijn fontijn zeker met Al.
PS: tnx pyrobas voor de info. Ik zal hem eens proberen.

Gr33tzz Edited by dieselpower
Link to comment

Ik gebruikte detijds sarcharose als "vervanger" voor zwavel omdat ik er niet aan kon komen. (Wat nu geen probleem meer is.)

Maargoed ik ga de compo zeker nog voor O&N maken aangezien ik nu veel verder met pyro ben ga ik nog wat experimenteren met de "perfecte" verhouding tussen de nozel ID en de huls ID

Je kunt hem alleen niet lang bewaren dus zal je alle chems pas een paar dagen van te voren kunnen mengen, tenzij je je Al coat met Kaliumdichromaat natuurlijk, maar ik ben geen fan van kaliumdichromaat dus...

Link to comment

Oke, ik ben gisteren nog een beetje bezig geweest met een fontijntje in elkaar te steken.
Het was echt een mini fontijn.
ID was 13mm
Geen nozzle, geen zin om nog meer te staan rammen.
Geen core, ja ik had echt geen zin in boren.
De mix was NaClO3/C/Al 75/25/overschotje fijne Al.
Hij kwam ongeveer een 1.50m hoog, ik had ongeveer 5gram genomen.
hij was best geslaagd, hij brande ongeveer 10sec.
Mijn broer ging hem filmen maar hij heeft de camera niet aangezet :D .

Gr33tzz

Edited by dieselpower
Link to comment
Voor dat fontijnenmengsel kun je beter 70-15-15 KNO3/Al/S gebruiken, aangezien koolstof een gele vlamkleur geeft. Zonder deze vlamkleur komt je aluminium veel beter tot zijn recht. Dit mag dan wel een flashcompositie zijn, maar met een lage meshwaarde van je aluminium (<350#), en goed persen is het prima beheersbaar. Bij mij geeft dit in ieder geval geen heftige reacties zonder serieuze opsluiting. Onthoud trouwens wel dat de brandsnelheid vele malen hoger is in een device, dan los waneer je het test , door de toegenomen druk.

Bij mij brand deze compo gewoon zelf als ik een start up gebruikte van Kclo3/suiker.
Het ontsteekt gewoon niet???
Iemand een oplossing?
het al was zelfgemaakt het zwavel was gekocht en de KNO3 was van technische kwaliteit.
Link to comment

Oke, die laatste zin heb ik 5 keer moeten lezen voor ik hem begreep. Doe iets aan je spelling aub.
Waarom hij niet ontsteekt, kan aan zoveel dingen liggen, zijn je chems droog genoeg?
Al zelf maken? Hoe fijn is die, het kan daar aan liggen.
Doe iets aan je zinsbouw, dan kunnen we misschien je post lezen.

Link to comment

Ja, Sorry
Tegen dat ik het doorhad kon ik men post niet meer editen:(.
ja, alles was droog het Al was redelijk grof ik zal alles nog maar eens goed drogen;
hoewel ik met andere compo's geen last heb.

Het zal wel aan men Al liggen, Ik zal eens wat commercieel Al-poeder gebruiken.

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Beste mensen,

Vandaag mijn Sb2S3 binnen gekregen en wilde meteen een glitterfontein maken. Dus ik heb deze compo gebruikt:

KNO3...............50 10
MgAl................12 2.4
Sb2S3..............10 2
S.....................9 1.8
C....................9 1.8
Na(II)CO3........6 1.2
Dextrine...........4 0.8
(erachter staan de hoeveelheden voor 20 gram compo, voor Na(II)CO3 heb ik NaHCO3 genomen, MgAl was 250mesh, C was pine)

Nu heb ik 5 gram hiervan in een klein mooi kartonnetje gestopt en eens aangestoken, het resultaat was teleurstellend: geen enkel vonkje. Veel vlammen dat wel, maar niet mijn bedoeling. Af en toe een extra uitstootje door het niet goed aandrukken denk ik. Weet iemand waarom er geen glitter te zien is?

fonteinsb2s3.avi

Link to comment
Nu heb ik 5 gram hiervan in een klein mooi kartonnetje gestopt en eens aangestoken, het resultaat was teleurstellend: geen enkel vonkje. Veel vlammen dat wel, maar niet mijn bedoeling. Af en toe een extra uitstootje door het niet goed aandrukken denk ik. Weet iemand waarom er geen glitter te zien is?

Het lijkt wel alsof je geen nozzle hebt gebruikt. In dat geval krijg je namelijk een soort van vlam te zien, en op plekken waar het niet goed geramd is, even een uitstoot van vonken. Ik weet niet of je een nozzle geramd hebt, maar zoniet, dan zou ik dat eens proberen, en dat filmen en ons laten zien, zodat we verder kunnen helpen...

Indien je wel een nozzle hebt gebruikt, waarom heb je NaHCO3 gebruikt in plaats van Na2CO3? Ik weet niet wat soda doet in composities, maar NaHCO3 is een soort van temperatuur verlager. Misschien dat je daarom niet het gewenste effect krijgt?

Maar maak dus eerst maar een filmpje van de fontein met nozzle, indien dit dat niet was...
Link to comment
  • 3 months later...

Het lijkt erop dat je nozzle helemaal is dichtgeslagen. Dat komt omdat je sas teveel vaste reactieproducten levert die blijven zitten in je nozzle. Dus ik zou zeggen, maak of je fontein wat groter qua diameter en dan kun je ook de nozzle groter maken. Of je gebruikt gewoon een goede fontein compositie. Zuiverheid van je chemicalien en hoe goed ze gemengt zijn hebben ook erg veel invloed op het dichtslaan van je nozzle.

Link to comment

Ik zag het eens op internet staan en ik dacht laat ik dat dan maar gewoon proberen.
Er zat trouwens geen extra houtskool in de 2de en het was wel goed gemengd.
Tja ik dacht zelf ook al dat de nozzle verstopt zat maar ik wist het niet zeker dus ik dacht ik vraag het hier wel ff. :blush:

Edit: Weet iemand een leuke compo dan? Niet te moeilijk AUB!

Edited by mushroom
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...