Jump to content
PyroForum.nl

Fonteinen en meer


yellowcard

Recommended Posts

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Even een korte update. Een klein fonteintje, maar wel erg mooi heb ik gemaakt van deze compo:

Potassium nitrate.................................50
Charcoal..........................................10
Sulfur............................................15
Aluminium......................................25

Erg mooi effect zoals ik al zei. Het kwam ongeveer 2 meter hoor, niet geniaal dus maar toch prima om naar te kijken. Al was 250 mesh ongeveer. De eindstop was van snelcement. De ID van mijn huls was ongeveer 1.5 cm. klein maar fijn noem ik dat! :angry:

Link to comment

Ik ga voor oud en nieuw een leuke fontijn maken. Ik wou de fontijn in een waaier vorm doen.
Met 3 verschillende soorten kruit (sas in het meervoud? sassen, sasen?).
Ik ga deze gebruiken:

Potassium nitrate.................................24
Charcoal..........................................4
Sulfur............................................4
Iron..............................................10

Black powder, finely powdered.....................70
Pine charcoal.....................................4
Metal powder......................................26

Potassium nitrate.................................3
Charcoal..........................................1
Sulfur............................................1
Aluminum..........................................1
Meal powder.......................................2

Met daar onder en boven op een laagje KNO3 + Suiker.

Zo wil ik dat het er ongeveer uit komt te zien:
IPB Image
Ik zit tussen twee dingen te twijfelen.
1. Zal ik nou schietlont gebruiken of gewoon visco?
2. Zal ik er nog 2 buisjes aan toevoegen met daarin Black Powder met iets meer Houtskool?

Weten jullie nog leuke composities? Ik heb niet zo heel veel tot mijn beschikking. Die compositie hier boven mij ziet er leuk uit, maar dan moet ik even Al poeder maken (zagen). Dat is best wel wat werk, maar het is het wel waard.

[EDIT] Hij is nu bijna klaar, hoef alleen nog het lont te verbinden. Ik heb hem al in een mooi papiertje gedaan ;D
Even iets zeggen wat ik de vorige keer ben vergeten.
ID = 20mm
Nozzle = 5mm
Ik zou heel graag een foto willen nemen, maar ik heb geen foto camera. En me ouders hebben zo'n ouderwetse camera =[
Ik ga wel één van me vrienden overhalen om het te filmen met hun mobiel ofzo.[/EDIT]

Link to comment

Ik zou schietlont gebruiken als ik jou was!
en dan zo:

bij de linker bv: 2cm Visco naar de fontein,
bij de middelste bv: 1,5cm Visco naar de fontein en
bij de rechter bv: 1cm Visco naar binnen.

Verder moet je wel 3 eindstoppen maken, en dan de 3 fonteintjes aan elkaar knopen.
Zolang je maar geen Kaliumchloraat gebruikt, dan kan er nog het een en ander mis gaan (ivm zwavel).

Jurrrrr

Link to comment
Ik zou schietlont gebruiken als ik jou was!
en dan zo:

bij de linker bv: 2cm Visco naar de fontein,
bij de middelste bv: 1,5cm Visco naar de fontein en
bij de rechter bv: 1cm Visco naar binnen.

Verder moet je wel 3 eindstoppen maken, en dan de 3 fonteintjes aan elkaar knopen.
Zolang je maar geen Kaliumchloraat gebruikt, dan kan er nog het een en ander mis gaan (ivm zwavel).

Jurrrrr


Ok, bedankt voor de tip! Best slim bedacht :angry:

En over die eindstoppen, dat ga ik ook doen, maar was te lui om zo nauwkeurig te tekenen :)
Link to comment

Voor grote fonteinen is Ammoniumnitraat een oxidator die bepaalde grote voordelen geeft . Het ontleedt nagenoeg geheel in gassen dus het verstopt je fontein niet . Als metaal poeder voor effecten is Al de beste keuze omdat het meest bestand is tegen een zuur zout als AN .

Er moet wel een core door de gehele mix heen ,en waarschijnlijk heb je ook een start-mix nodig .

AN : 75
houtskool: 15
Aluminium: 10

Een procentje koperpoeder maakt de mix nog wat gevoeliger/beter te ontsteken.

Link to comment
  • 7 months later...

Hallo

Ik heb laatst een fontein gemaakt

Potassium nitrate.................................24
Charcoal..........................................4
Sulfur............................................4
Iron..............................................10

Ik heb ergens gelezen dat het gebruik van CaSO4 (gips) zorgt voor een mooie rode/gele vlam, of vonken.
zou een paar procent kunnen toevoegen?

Link to comment
Guest wolkje

Dat krijg je jaa.
Al je de fontein tenminste snel na het maken afsteekt, want ijzerpoeder oxideert en dan krijg je Fe2O3 (ijzeroxide) en ik dacht dat dit dan vervuiling is voor de fontein maar ben niet zeker.

Link to comment

Als je compo's maakt met kaliumnitraat en ijzerpoeder, dan gaat je ijzer na een tijdje reageren met je kaliumnitraat tot ijzeroxide (volgens mij was het ijzeroxide) en dan is je mix totaal niks meer waard, die oranje vonken kan je dan vergeten, er is een manier om je ijzer te behandelen (een soort beschermlaagje eromheen) maar ik weet totaal niet hoe, magnesium moet je met kaliumdichromaat behandelen (hoe?) en aluminium is een paar procent boorzuur door je mengsel kiepen.
Heeft iemand hier meer ervaring mee?

-------------------------------------------------

Bariumnitraat........................40
Aluminium (250 mesh)...........30
Aluminium (dark).................. 30

Zelf al geprobeert.
Een mooie 'zilver'-fontein, maak de choke 1/2 van de ID van de buis.

Link to comment

Je kunt je ijzerpoeder behandelen met lijnzaadolie. Dit is onder andere verkrijgbaar bij de drogist, gespecialiseerde verfwinkels en winkels voor kunstenaars (voor olieverf). Je hebt echt maar heel erg weinig nodig om je ijzerpoeder te bewerken, als je te veel gebruikt gaat de reactiviteit omlaag, en wordt je compositie vettig.

Voor die compositie vind ik het trouwens zonde om dark aluminium te gebruiken. Iets grovere (en goedkopere) aluminium werkt even goed, maar je kunt ook gewoon koolstof gebruiken (wel een gelere vlam dan).

Link to comment

Van Wouter Visser's site:

Iron needs to be protected before use in pyrotechnic compositions. Otherwise it will corrode and render the composition useless or even dangerous. Iron containing compositions are generally best kept dry and not bound with water soluble binders. Iron can be coated with linseed or tung oil. The latter was used in ancient China (and may still be used today). Linseed is very convenient to use and easy to obtain. Blackpowder-like compositions (ie Charcoal/sulfur/saltpeter based) with added metal, such as they are often used in fountains, are more sensitive than the composition without added metal. Extra caution, especially when pressing or ramming, should be excersised.

En dat kan gewoon door je ijzerpoeder in een kogelmolen te doen en er een wat lijnzaadolie (opgelost in wasbenzine voor de verdeling) bij te doen. De juiste verhoudingen weet ik niet, maar zijn best te vinden op Google.

Gr33tZ

[edit] HIER nog een topicje op chemixtry hierover.[/edit]
Link to comment
  • 2 months later...

Eens een ander soort vraag:

Als ik fonteinen maak in een cylindervorm krijg ik altijd het probleem dat ze op het laatst nog maar heel slecht en duf branden. Hoe is dit goed op te lossen? Zou een kegel-vorm beter moeten werken? En zijn er misschien nog andere oplossingen?

Link to comment

Een mooie custom compositie die ik vandaag getest heb:

16 gram Mealpowder
02 gram IJzerpoeder #300
03 gram Aluminiumpoeder #250
2% Boorzuur
4% Dextrine

De dextrine kan achterwege gelaten worden, die was alleen omdat ik aanvankelijk van plan was er stars van te maken. De compositie hoeft niet geramd of geperst te worden, gewoon aandrukken volstaat.

Het resultaat is een fontijn met een kleine vlam en zeer heldere witte vonken met een licht knetterend/ruisend geluid. De combinatie van ijzer met aluminium zorgt voor de hogere helderheid van de vonken. Het ijzer moet gecoat zijn als je de fontijn langer wilt bewaren.

Voor het behalen van enige hoogte zou ik een nozzle aanraden, ik gok dat 1/3 van de ID van de huls in de goede richting zit.

Link to comment
Een goede core erin maken wil zeker helpen. Dan brand ie veel minder lang, maar veel harder en feller. Dus geen tijd om te gaan duf-doen.

Maar je hebt dan toch nog het probleem dat hij in het begin hoger zal branden dan bij het einde onderin? Het zou mij leuk lijken om dat probleem te verhelpen, en dat lukt niet door alleen een core te gebruiken toch?
Link to comment

De meeste cilindrische fonteinen hebben de neiging om wat af te zwakken in hoogte naar gelang het vlamfront verder naarbinnen kruipt. Dit komt hoofdzakelijk doordat er een lege ruimte in de fontein ontstaat nadat het eerste deel kruit verbrand is. Ten tweede speelt de diepte van je core (of ziel in het Nederlands) een rol. Echter, het probleem is nooit geheel te verhelpen door een diepere ziel te boren. Het zal in de meeste gevallen wel beter worden, maar de vonkenregen kan daardoor ook smaller worden. Dit is dus een beetje proberen met verschillende sasjes en dieptes. De beste remedie blijft een fontein met onderin een iets fellere drijfsas dan bovenin. Of natuurlijk een kegelfontein maken... :P

Het coaten van metalen met Kalium Dichromaat is vrij simpel, maar er zit een addertje onder het gras: de giftigheid. Zorg altijd voor volledige bescherming wanneer men hiermee werkt.

Leg 1kg metaalpoeder in een ondiepe ovenschaal. Los 15 gram KaliumDichromaat op in 100cl heet water. Giet dit voorzichtig bij het metaalpoeder, en roer dit zeer goed door. Zet de hele schaal nu in de oven, en laat het water eruit verdampen. Kan natuurlijk ook op de kachel, maar dat duurt langer plus alle gevaren van vergiftiging van onschuldige huisbewoners. Als bijna al het water verdampt is maar de massa is nog wel vochtig, roer het dan nogmaals goed door. Nu volledig laten drogen. Het zal aan elkaar blijven koeken, dus eerst even losbreken en zeven. DENK OM STUIVEN VAN HET DICHROMAAT!!!

Succes.

Link to comment

Met een lange cilinder fontein moet je inderdaad met verschillende soort lagen werken of met lagen met aangepast hoeveelheid oxidator. Dus onderin zorg je voor de snelste of reactiefste laag.

Coaten met lijnolie doe ik door lijnolie te verwarmen en bv staalpoeder ook licht te verwarmen en dan maar door elkaar scheppen . Of met aluminium in een grote emmer met een plantenspuit met lijnolie en maar door elkaar schudden. Dit kun je zo gecoat ook ruim van te vooren maken.
Het einge waar ik altijd tegen aan liep , en waar je op moet letten is om de gecaote metaal zachtjes door de sas te mengen . Anders wrijf je je coating laag er weer af.

Dan als je een comp op basis van kno3 maakt met ijzer en dat oxideerd , dan is er niks aan de hand hoor .. ijzeroxide is een kathalysator.. alleen het vonken effect blijft achterwege.

Link to comment
Dan als je een comp op basis van kno3 maakt met ijzer en dat oxideerd , dan is er niks aan de hand hoor .. ijzeroxide is een kathalysator.. alleen het vonken effect blijft achterwege.

Ja maar het probleem is 't 'm dan net dat er ijzeroxide laagjes over de ijzerdeeltjes zitten, zodat ze moeilijk tot niet ontstoken worden.
Het is inderdaad een prima kata, maar daar heb je op dat moment niet zoveel aan denk :P
En met die lijnzaad is een goed voorbeeld Jason, ga ik ook een keer proberen! Edited by Duvel
Link to comment
  • 1 month later...

Omdat er niet een nieuwer tropic over fontein is vraag ik het maar in dit tropic.
Weet iemand de goede verhoudingen voor een fontein van KNO3 + C of KNO3 + C + AL?
Ik vraag dit omdat ik alleen maar verhoudingen van fonteinen met zwavel kan vinden.

Thomaz

Link to comment

Hmm ik kijk gewoon even op de database op gamekeepers site, en ik kom er wel 10 fontijnmixen tegen...
Zwavel zorgt voor een makelijkere ontsteking dus die kan je soms achterwege laten.
70/30 KNO3/C word gebruikt in zwavelloosbuskruit (er zijn wel variaties),
Als je er Al doorwilt, probeer deze mix dan eens 75/15/10 KNO3/C/Al, deze is ietwat moeilijk te ontsteken, maar heb ik al zeer mooie fontijnen mee gemaakt...

Gr33tzz

Link to comment
Dan als je een comp op basis van kno3 maakt met ijzer en dat oxideerd , dan is er niks aan de hand hoor .. ijzeroxide is een kathalysator.. alleen het vonken effect blijft achterwege.


Is ijzer op zichzelf ook geen katalisator, omdat de vrijgekomen oxide meteen weer de reactie versnelt in het hete mengsel?

Voor dat fontijnenmengsel kun je beter 70-15-15 KNO3/Al/S gebruiken, aangezien koolstof een gele vlamkleur geeft. Zonder deze vlamkleur komt je aluminium veel beter tot zijn recht. Dit mag dan wel een flashcompositie zijn, maar met een lage meshwaarde van je aluminium (<350#), en goed persen is het prima beheersbaar. Bij mij geeft dit in ieder geval geen heftige reacties zonder serieuze opsluiting. Onthoud trouwens wel dat de brandsnelheid vele malen hoger is in een device, dan los waneer je het test , door de toegenomen druk.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...