Jump to content
PyroForum.nl

Fonteinen en meer


yellowcard

Recommended Posts

Beste mensen,

Ik open deze topic om wat te bespreken over fonteinen. Ik ben hier zelf een beginner mee, maar ik heb toch het idee dat het aardig goed is gelukt :lol: ! Ik gebruik houten eindstoppen. Dit werkt goed, want het gaat niet kapot en er kan goed vuur doorheen.
Hier heb ik wat media van mijn eerste, klein maar heel erg fijne fontein ! Ik heb er nu nog een naast me liggen, foto+film ervan komen later in deze topic.

Foto:
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=DSC02134.JPG

Filmpje:
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=MOV02135.MPG

Ik denk dat dit een goed begin is. Hij is klein en spuit kort vuur, maar toch wel hoog en met veel vonken !
Hebben jullie nog tips kwa hoe groot je het gat aan de bovenkant moet maken ten opzichte van je huls ? En lengte huls ?
Hopelijk hebben jullie ook wat tips, foto's en misschien zelfs filmpjes van jullie fonteinen :lol:

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment
  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hier een paar dingen van mijn 2e fontein, hij ging wel aardig alleen het filmen is niet helemaal gelukt. Me vader ging filmen, en hij hield hem op z'n hop , 90 graden gedraait volgens mij.
En m'n vader filmde nog een tijdje door nadat de fontein al klaar was, hij begreep volgens mij niet helemaal dat ik 't op internet ging zetten, maar goed, nu hebben jullie ook een stukje van em huis gezien.

Film:
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=MOV02139.MPG

Foto 1:
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=DSC02138.JPG

Foto2:
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=DSC02136.JPG

Deze ging dus niet helemaal goed, en het filmpje is mislukt. Maar het si toch iets, en zonde om het niet te delen.
Volgende keer beter :wink:

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Mooi gemaakt yellow, ziet er goed uit.


P.S. Ik heb net een 3 keukenrollen rookbom afgestoken. In elke rol zat 200 ml met 6/4 KAS/Suiker 120g/80g. Hij was goed gelukt hij ging best lang door. Er waren een paar vrienden bij en dit was de eerste die hun zagen en hun vonden het ook super goed. :lol:


Elysium

Link to comment
Mooi gemaakt yellow, ziet er goed uit.


P.S. Ik heb net een 3 keukenrollen rookbom afgestoken. In elke rol zat 200 ml met 6/4 KAS/Suiker 120g/80g. Hij was goed gelukt hij ging best lang door. Er waren een paar vrienden bij en dit was de eerste die hun zagen en hun vonden het ook super goed.  :lol:  


Elysium

Jij wilt zeggen dat je het KAS/suiker mengt en aansteekt :? :?:
Link to comment

Wat voor mix gebruik je? en hoe hoog kwamen de vlammen?

De nozzle toch ongeveer 1/4 0f 1/3 van de binnen diameter. Ik heb laast een fontijn gemaakt met een nozzle van 5mm. Het gat lijkt wel erg klein, hoewel het wel precies 1/4 van mijn huls is. Ik heb hem nog niet afgestoken omdat ik bang was dat deze zou ontploffen.

Link to comment

@ oscar, ik had een nozzle van 3.5 cm en deze knalde ook niet. Ging juist lekker hoog.

Ik heb weer een fontein afgestoken, hier plofte weer de eindstop ( bovenkant met nozzle ) er uit. Ik denk dat het komt omdat ik ze van hout maak, en als er na een tijdje al aardig wat vuur door heen is gegaan en het hout een beetje verbrand, dat de nozzle dan dicht gaat zitten. Dan ik het dus opgesloten en ploft de nozzle-eindstop er uit. Moet ik mijn nozzle-eindstop misschien van gips gan maken ? werkt dit ?

Foto:


Dit is het filmpje er van:
Filmpje:
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=MOV02147.MPG

Hopelijk kan ik er wat van leren en gaat de volgende fontein beter :wink:

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

De bovenste eindstop vloog eruit, dus dat heeft niets te maken met of je hem in de grond steekt of niet. De onderkant zak nog helemaal goed.
Zaterdag ben ik jarig en dan komt me famillie langs, en dan ga ik een vuurwerkshow geven, en dan zullen dus een hoop filmpjes komen tegen die tijd :lol: !

Ik vind het echt vet om alles te filmen en op de site te zetten, hopelijk vinden jullie het niet erg 8)

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Zo er ben er nu in volle teugen mee bezig, met mijn voorbereidingen, alleen bijna alles wat ik maak steek ik gelijk af in plaats van het te bewaren voor zaterdag :? . Het enige wat ik nu nog heb is een best mooie mortier, en een paar KAS-suiker doeken die over de verwarming liggen. De vuurpijlen voor morgen zijn zo gemaakt, alleen die fonteinen en starmines gaan veel werk worden.
Al met al word de show iets kleiner dan geplanned, maar hij komt er wel !

Groetjes, yellow.

ps. Hebben jullie handige tips/suggesties voor het maken van kleine payloads op vuurpijlen? Dus niet van die enorme knotsen bovenop je peil want daar heb ik gelaas niet genoeg stuwkracht voor :lol:

Link to comment

Ik heb gisteren ook twee fonteintjes afgestoken.
Ze waren ongeveer 10 cm lang en hadden een ID van 11mm en een nozle van 4.5mm.
De ene was geramd zoals een raketmoter en de andere was gewoon lichtjes aangestompt.
Ik heb eerst de geramde aangestoken en die kwam ongeveer 1.5 meter hoog en je hoorde de stukken waar ik het geramd heb aangezien ik het in vrij grote stukken had gedaan en daardoor hoorde je soms de druk opbouwen en verminderen.
Toen ie ongeveer halfweg was stopte ie bijna en toen is ie er weer met volle kracht tegenaan gegaan dus dat was wel een leuk effectje.

De andere was ongeveer hetzelfde als de eerste buiten dat ie maar half zolang brande maar hij kwam wel evenhoog en hij had spijtig genoeg geen leuke geluideffecten.
Bijde comps waren gemaakt van meal en aluminium poeder

En dit is het voorlpig.

Pirate

Link to comment

Er zijn nog geen pics of filmpjes :oops: maar die ga ik volgende keer wel maken.
De batterijen van men camera waren leeg :cry:

Ik ga proberen om tegen volgend weekend nog een paar fonteinen te maken waarvan ik er enkele met meal+houtskool zou willen maken en de andere met ijzerpoeder en aluminiumpoeder.
Maar op de moment heb ik buiten deze nog niet echt geschikte chems voor fonteinen.
Of zou je met wat extra zwavel toe te voegen ook leuke dingen kunnen doen?

Pirate

Link to comment

Extra zwavel in een fontein lijkt me wel mooi, binnekort zullen we het weten want dan heb ik het in huis.
Ik heb vandaag allerlei chemc gemixt, een hoop van het totaal van wat ik in huis heb :D . Het is ruim een uur geball-milled in een kleine trommel met 10 loden kogels van 11 mm er in.
Wat er in de mix zat:
:arrow: 0,7 gram Fe2O3 :arrow: 1,0 gram Suiker
:arrow: 1.93 gram Houtskool :arrow: 1,0 gram Al
:arrow: 1,2 gram KNO3 :arrow: totaal 5.83 gram
Foto:

Na het ball millen had ik 5,51 gram over, er is dus 0.32 gram verloren gegaan in het proces. Ik wist nog niet wat het zou worden, en ik heb besloten dat ik het maar hier zou posten, bij fonteinen.
Resultaat is vanavond op video.

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Haha ja ik ben ook erg benieuwt naar het resultaat moet ik zelf zeggen. Misschien inderdaad wat weinig KNO3, maybe bij de volgende mix wat meer :wink: .
Ik heb nu alles van dit spul wat ik heb gemaakt ( 5,51 gram ) verwerkt in een fontein. ID is 16 mm, nozzle is 4.5 mm. Het word met een sterretje aangestoken, en het sterretke voor de verandering eens met een electrische ontsteking :D , heb ik een tijd niet gedaan !

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Toch maar gen electrisch ontsteking. Ik had geen tijd meer. Gewoon een half rotje.
Film:
http://rapidshare.de/files/18264191/MOV02327.MPG.html
Het plofje die je in het begin ziet is 2 gram bp wat boven op de fontein ligt om het te ontsteken met wat tape er om heen. Ik steek met het sterretje het lontje van het halve rotje aan. En tja, zoals je ziet, doe hij niet zo veel.... Maar dit komt volgens mij niet omdat de mix niet brand, maar omdat het sterretje niet aan ging want deze stak niet uit de fontijn, maar zat IN de fontein, dus het ging niet aan, helaas :D .
Dus volgens mij was er niks mis met de mix, maar ik had de fontein verkeerd in elkaar gezet :? .
Bij de volgende mix doen ik toch wat extra KNO3.

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...