Jump to content
PyroForum.nl

Rookbommen


Guest

Recommended Posts

  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ok bedankt :)
Ik heb even rondgekeken over die Chilisalpeter ( natriumnitraat)
en ik zag zat je het bij verscheidende tuincentre kon kopen in pakken van 25kg.
Oscar, gebruikt je het chilisalpeter zo uit het pak, of doe je er eerst nog iets mee ?
En houtskool dat is geowoon wat je gebruikt voor de bbq toch, allen dan een beetje fijnsptampen.
Verhoudingen in gewicht neem ik aan ?
thx :D

gr uit delft

Link to comment

hah nee hoor ik ben best al wat gewend op het gebied van verhoudingen, alleen sommige mensen doen het in % en andere in delen.

Chilisalpeter, ik heb hiet echt een adresje voor nodig ! ik heb al wat reaserch gedaan, zag verscheidende verhalen over boerenbond ect. bezorgen ze ook ? Anders wil ik best even langs gaan bij Intratuin of 't Haantje ( groenrijk ) alleen weet ik niet zeker of ze wel chilisalpeter verkopen, en zo ja , hebben ze het kleiner dan 25 kg..... ?

gr uit delft

Link to comment

Oh en nog iets , een vraga over de werking v.d. rookbom ( ook wel interessant ).

Hoe komt het dat hij zo rookt ? bij de KAS-suiekr rookbom zorth de KAS ervoor dat de suiker brand/smelt , wat de rook afgeeft.
Maar bij de bovenstaande beschreven roombom,
Ik zou zeggen:
- houtskool voor vonken en beetje verbranding
- KAS voor zuurstof voor de verbranding.
- chilisalper, dan zou dat wel voor de room moeten zorgen toch ?
En hoe goed/slecht is het idee om er suiker bijn toe te voegen ?

dit dus over de werking v.d. rookbom :roll:

gr uit delft

Link to comment

chilisalpeter...gewoon bij boerenbond en welkoop enzo, maar bij mij hadden ze het alleen in 25 kg verpakking omdat ze het moesten bestellen...handige winkels...ook KAS is lekker goedkoop in 25 kg verpakking:D maar chilisalpeter/natriumnitraat zou in die rookbom ook een deel oxidator moeten zijn(ook een nitraat he) ik ken de compositie niet, maar omdat ik alles thuis heb snaat in 25 kg zakken ga ik 'm maar es proberen :)

Link to comment

Koolwaterstoffen vallen bij verbranding altijd uiteen in koolstofmonoxides, dioxides en water, suiker is een koolwaterstof, die dus deze gassen en vloeistoffen in dampvorm vormt, nu de truc bij een goede rookbom is om te zorgen dat er geen zuurstof van buitenaf aan de rookbom komt, het is de bedoeling dat een rookbom gloeit en daarbij zeer veel gas heeft dan dat je een vlam hebt die alle rookvorming wegduwt, dus een rookbom met koolstof is eigenlijk niet ideaal.

Link to comment

je kan het ook in kleinere verpakkingen kopen


http://www.eurolab.nl/meststof-kalkammonsalpeter-g.htm

Verkrijgbaarheid

NEDERLAND / BELGIE

NPK 12+10+18, kalkstikstof (!), bloedmeel en chilisalpeter zijn voor particulieren algemeen verkrijgbaar bij zeer vele tuincentra en winkels die het merk ASEF, PARK of POKON voeren. Hier zijn verpakkingen vanaf 2 tot 10 kilo verkrijgbaar.

Voor de professionelen zijn de diverse stikstofmeststoffen, meestal in verpakkingen van 25 kilo verkrijgbaar bij toeleveringsbedrijven voor land- en tuinbouw.

Link to comment

ok bedankt doeblem, dit heb je rechtstreek over genomen toch ?

Ik ben vandaag bij 't haantje/groenrijk ( = tuincentrum ) geweest, en ik zag hier vele pakken kunstmest staan, waaronder KAS wat ik er al eerder had gekocht. Maar ik wist niet goed w pak ik moetselk nemen waar chilisalpeter ( natriumnitraat ) in zit.
Maar welk pak kunstmest moet ik nu nemen ? Hoe heet het als het kunstmest is ?
En als jullie zeggen ''kijk op de achterkand'' ( WAT IK NIET HOOP !!! ) hoeeel % moet het dan ongeveer zijn ?
Is het Kalisalpeter ? Op de pakken van het merk ASEF staat ook de scheikundige afkorting, altijt zoiets als N of Ne of dergelijk, hoe heet die van Chilisalpeter ?
Mensen ik hoop echt dat jullie hier antwoord op hebben ! :)

Link to comment

maar foto's van de pakken die zo verkopen , merk:ASEF :


KALKSTIFSTOF


KALIMEST


MAGNESIUMMEST


BLOEDMEEL



er waren er nog een paar :
Asef Beendermeel =
Asef Bloedmeel
Asef Fosfaatmest
Asef Groene Korrel
Asef Kalimest
Asef Kalk
Asef Kalkstikstof
Asef Magnesiummest
Asef Stikstofmeststof

welke van deze moet ik hebben ?
Kunnen jullie mij de scheikundige naam van natriumnitraat vertellen anders ?

Link to comment

heelbound>lord of dark, ik kon het zelf niet vinden, dus vroeg ik aan iemand die daar werkte, die wist het denk ook niet want hij ging om alles wat maar met kunstmest te maken had op de achterkant kijken.
Heet de kunstmest gewoon chilisalpeter ? of heeft het een andere naam zoals bv. bloedmeel.

Link to comment

jep, bel gewoon op en dan : "ik wil graag een zak chilisalpeter bestellen" en evt KAS ofzo, dan ga je daar gewoon met een van je ouders heen en dan durven ze t niet te weigeren...zo heb ik het gedaan:D (ik ben 16)
mijn ouders vinden het niet erg wat ik doe, als ze maar weten wat ik aan het doen ben... zover moet je je ouders ook krijgen :)
mijn zak was wit plastic met groene opdruk van ABCTA ofzo chilisalpeter...kleine witte korreltjes die verrassend zwaar zijn vergeleken met suiker ofzo dus zo'n zak lijkt niet zo groot maar weegt wel 25 kg...
makkelijk te krijgen...
suc6!

Link to comment

×
×
  • Create New...