Jump to content
PyroForum.nl

Fusing van whistle rockets


Recommended Posts

Posted (edited)

Wat ik gemerkt heb bij het lanceren van whistles is dat de manier van fusing belangrijk is.
Wanneer de core iets te hoog in de tube wordt ontstoken is er een vrij grote kans dat de raket cato'd.
Ik heb zelf al verscheidene manieren van fusen uitgeprobeerd maar nog niet een methode gevonden die me 100% bevalt.

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:

- Het uiteinde van de fuse omknakken en deze in de core steken.
- Een hoek van 90 graden in de fuse vouwen en deze in de tube klemmen zodat de 90 graden bocht net de whistle grain raakt.
- Side fusen door een gaatje te boren in de tube ter hoogte van het begin van de grain en hier de fuse insteken zodat het puntje van de fuse net de whistle raakt.
- De fuse in de tube lijmen met het puntje tegen de whistle grain.

Weet iemand nog een andere praktische en effectieve manier om de whistle te ontsteken die ik nog zou kunnen uitproberen?

Edited by azure
Posted

Visco vlak onder de motor aan de stok tapen met schilders/masking tape, daarbij ook een stukje BM in doen die op zijn beurt weer tegen de brandstof aan komt.

Posted (edited)

Zorgt de schilderstape dan voor genoeg brandsnelheid zodat de brandstof wordt aangestoken voordat de BM op de grond valt?

Edited by azure
  • 1 year later...
Posted

:) Zal wel erg dom van me zijn maar kan je dit ook verduidelijken met een foto`tje ofzo.
Heb het idee dat ik verkeerd fuse namelijk.
3 op de tien die ik fuse met een druppel smeltlijm cato`en namelijk.

Snap er geen H*L meer van. :lol:

Posted (edited)

Zelf lijmde ik de BM ook nog eens vast aan de binnenkant van de pijp met een BP/NC slurry.
Je kan hiermee ook een lijntje er naar toe trekken ofzo.
Ik heb wel pas gehoord dat je gewoon je visco kan dubbelvouwen en erin steken. Edited by High Density
Posted (edited)

Wowsers snelle reactie heren. :)

Bedankt voor je creatieve vaardigheden HD.
Is me duidelijk nu. Heeft dat kleine stukje B-match minder invloed dan de Visco.
Ik bedoel waarom zit dat stukje B-match er nog aan.??

En Sjeef, heb je kans dat dat laatste stukje er gewoon afvalt als het door de schilderstape heen gebrand is.??
Of dek je het geheel nog af met tape,en is dit een opengewerkte versie.?

Ik heb wel pas gehoord dat je gewoon je visco kan dubbelvouwen en erin steken.

Daar heb ik ook al verscheidene cato`s door gehad. (denk ik althans.)

Ik ga beide manieren van jullie proberen i.i.g. :lol: Edited by Lontje
Posted (edited)

Cato's komen echt niet door de visco die je dubbelvouwt en in de fuel laat klemmen en ook niet door een te zware payload.
Die schilderstape methode werkt alleen met visco die zichzelf voortstuwt.

Er zijn ook mensen die denken dat een cato door een te zware payload komt :)

Edited by cojonesm
Posted

:)

en ook niet door een te zware payload.


Wie heeft het hier over een payload.???

Heb vanmiddag een op Sjeefs manier geprobeerd en ging goed.
Morgen een op HD zijn manier.

Zal gaan zien wat voor MIJ het makkelijkst is.
Posted

Visco knikken en de core in, nooit problemen mee gehad.

Onlangs de visco expres tot boven in de core geduwd en er zat een miniscuul hikje in de fluit bij take-off.
No problemos.

Posted (edited)

Ik knik de visco ook gewoon dubbel in de core.
Dan plak ik de visco direct onder de motor aan de stok vast.
Werkt quick and easy.

Catootjes komen hoofdzakelijk van beschadigingen in je mix. De core moet glad en schoon zijn.
Gelijkmatige persing is ook van belang. Zorg voor een goede perssleeve. Bij het uitnemen van de spindel eerst lichtjes draaien tot deze los komt.
Het uitnemen moet ook rustig en recht gebeuren zodat ook dit niet de core beschadigd.

Kadootjes komen overigens van Sinterklaas :)

Edited by Rocketier
Posted

Hee wat een aparte vindingen allemaal.
Wat is er mis met een propje wc-papier ineens. (of officieel, rijstpapier dan )

Op die foto vind ik het maar heel raar en ongeschikt uitzien btw. Je moet wel in de core zitten.

M.V.G. Jason

Posted
Catootjes komen hoofdzakelijk van beschadigingen in je mix.


Ja kan natuurlijk ook het geval zijn.
Het rare is,dat ik voorheen nooit last heb gehad van cato`s.
En nu zaten er drie bij op tien pijlen. :)

Dan ga je twijfelen en zoeken naar wat er fout zou kunnen zijn.
Aangezien ik voor de rest alles standaard in elkaar zet,zelfde fuel,zelfde spindle increments en persdruk.

Ik heb er namelijk geen zin in om veel tijd te spenderen aan een header, om die daarna op de grond te zien mislukken.
Zonde van de tijd en chems.

En mijn Ego loopt een deuk op. :lol:
×
×
  • Create New...