Jump to content
PyroForum.nl

Nieuwjaars knaller!


Morteus

Recommended Posts

Als ik met flash bezig ben is de prijs mijn kleinste zorg, ik heb ruim voldoende GD en als het op is koop ik nieuwe. Met 1 kilo (40 euro?) kun meer dan 3 kilo flash maken en de prijs van 30 gram GD is iets meer dan 1 euro. Als je dat even relativeert met zo'n kleffe hamburger... Ik eet eerder niet te vaak een hamburger omdat hij ongezond is dan om z'n prijs!

Link to comment
  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Het risico op een ongeluk is met een kilo nauwelijks groter dan met een gram, al zullen de gevolgen in het eerste geval een kilometer verderop broekspijpen doen wapperen. Houd je je gewoon netjes aan de voorschriften en maak je geen idiote composities dan is het risico niet enorm.

Link to comment

Zo'n kerel, niet van dit forum. Die ging het mengen in een vijzel en een mortier. edit: oh trouwens, ook een van dit forum die het mengde in een vijzel en een mortier dacht ik. Dat ging dus ook vroeg tijdig af.

Gewoon diaperen die zooi dus.

Verder gebeuren eigenlijk alle ongelukken doordat de belangrijkste regels overtreden worden, als je je daar gewoon aan houdt kun je het relatief veilig houden.

Edited by ExplosiveCoek
Link to comment
Zo'n kerel, niet van dit forum. Die ging het mengen in een vijzel en een mortier. edit: oh trouwens, ook een van dit forum die het mengde in een vijzel en een mortier dacht ik. Dat ging dus ook vroeg tijdig af.

Gewoon diaperen die zooi dus.

Verder gebeuren eigenlijk alle ongelukken doordat de belangrijkste regels overtreden worden, als je je daar gewoon aan houdt kun je het relatief veilig houden.

Dan ben je wel een lampie ja.... vraag me af of iemand hier ooit problemen heeft gehad met statische elektriciteit? Dat is zn beetje het grootste probleem met flash denk ik...
Link to comment

Mijn flash ontbrand niet bepaalt snel, dan bedoel ik door hitte. ik moet de vlam van mijn aansteker een paar seconde in de flash houden voordat het ontbrand(zelfs met zo'n hete vlam van een stormaansteker) ik maak me meer zorgen over de schok gevoeligheid. en toch valt dat bij mij ook nog wel mee, ik heb eens een hamerkop op een klein hoopje flash laten vallen een paar keer en nog ontbrande het niet. is kclo4/GD flash over het algemeen wat stabieler?

ps: omdat dat van mij redelijk stabiel is ga ik nog steeds niet lomp met mijn flash om he ^_^

Link to comment
is kclo4/GD flash over het algemeen wat stabieler?


Het antwoord op die vraag staat ongeveer 500x in alle literatuur en op dit forum vermeld en ja de flash is een stuk veiliger dan de KClO3 en Mg varianten!

PS: ga eens wat aan je irritante interpunctie doen...
Link to comment

Denk dat een leuke 10 grammer ook de nodige 'audio/visuele' kick kan geven, ligt ook een beetje aan de plek waar je hem afsteekt natuurlijk qua geluidsbeleving. Laatst een leuk stuk gelezen over D4F-powder, zoals de bedenker het noemt. Volgens hem is deze toevoeging aan je flash een welkome booster en kun je een 10 grammer nét even meer
punch en flash geven, maargoed dat zal eerst uitgezocht en getest moeten worden.
Toch gaat 100 gram mij iets te ver, sluit me wel aan bij 10 stuks van 10 gram, toch wel een mooie klapper die 100 grammer!

Link to comment
Denk dat een leuke 10 grammer ook de nodige 'audio/visuele' kick kan geven, ligt ook een beetje aan de plek waar je hem afsteekt natuurlijk qua geluidsbeleving. Laatst een leuk stuk gelezen over D4F-powder, zoals de bedenker het noemt. Volgens hem is deze toevoeging aan je flash een welkome booster en kun je een 10 grammer nét even meer
punch en flash geven, maargoed dat zal eerst uitgezocht en getest moeten worden.
Toch gaat 100 gram mij iets te ver, sluit me wel aan bij 10 stuks van 10 gram, toch wel een mooie klapper die 100 grammer!


D4F-powder?
Link to comment

na een heel korte zoektocht met een vergezochte zoekterm (google : d4f powder)

Skylighter Fireworks Tips suggests diaperingormally made Al+KCLO4-flashpowder and double-base 'Bullseye'-brand smokeless powder half and half together to get brighter, louder flashpowder called D4F-powder.

Aangezien het hoofdbestandsdeel in rookloos poeder nitrocellulose is denk ik dat een mix van nc en kclo4/al flash hetzelfde effect zal hebben als hier beschreven.

Iemand nog NC liggen ^_^? ben benieuwd!

Link to comment
D4F-powder?


Beetje off-topic misschien, maar dit was het stukje waar ik het over had.
Let wel dat het beste resultaat met een double based mix het beste is
in verhouding tot een single based mix en ook de vorm van het kruit is
dan ook weer van belang, ball-powder, flake-powder, disk-powder enz.
Double based is een relatief snel ontbrandend gun-powder met een hoge piekdruk
en geschikt voor munitie voor in handwapens/vuurwapens.

Hier dat stukje waar ik het over had:

http://newsgroups.derkeiler.com/Archive/Re...3/msg00072.html

Denk ik wel leuk om hier eens wat testen op los te laten, ben er nog niet echt
mee bezig geweest al heb ik wel eens in deze richting zitten denken.
Die double nitro-based in combinatie met goede kclo4/GD flash zal zeker werken
in een goed afgesloten stevig omhulsel. Er zal toch eerst gekeken moeten worden
of deze combinatie elkaar wel een beetje aardig vind.
Link to comment
na een heel korte zoektocht met een vergezochte zoekterm (google : d4f powder)

Skylighter Fireworks Tips suggests diaperingormally made Al+KCLO4-flashpowder and double-base 'Bullseye'-brand smokeless powder half and half together to get brighter, louder flashpowder called D4F-powder.

Aangezien het hoofdbestandsdeel in rookloos poeder nitrocellulose is denk ik dat een mix van nc en kclo4/al flash hetzelfde effect zal hebben als hier beschreven.

Iemand nog NC liggen ^_^? ben benieuwd!


Let wel er zit een verschil tussen single-base en double-base rookloos kruit.

Singe-base = op basis van nitrocellulose
Doube-base = op basis in nitrocellulose + een percentage nitroglycerine

http://www.reloadbench.com/burn.html

Bullseye is een double-base rookloos kruit wat tot een van de snelst brandende kruitsoorten behoord
Link to comment
Maar nu is meer de vraag hoe kom je aan Bullseye Smokeless Powder? Ik heb het nergens nog gezien trouwens
http://www.alliantpowder.com/products/powder/bullseye.aspx Dupont is wel een klant van mij.... denk alleen niet dat ik het mee krijg ^_^


Denk niet dat er veel zullen zijn onder ons die hier aan kunnen komen, zitten een paar regels
en voorwaarden aan vast, zal bij gelegenheid eens kijken voor een proefopstelling en
kijken of het dat extra's geeft zoals de bedenker zegt! Zal dan ook gelijk even een topicje ervoor starten.
Bullseye is een kruitsoort en er zijn er zovelen van met verschillende namen, gelukkig heeft Google hier ook plaatjes
van als men op een term zoekt als double based gunpowder etc.
Alvast een beetje leesvoer voor belangstellenden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Smokeless_powder
Link to comment

Om nog even terrug te komen op de gevaren van statische elektriciteit. Ik las in een tutorial over flashpowder op internet. Daar stelden ze dmv een van de graaffgenerator een bepaalde hoeveelheid flash bloot aan een vonk van enkele duizenden volts(de compositie was overigens KClO4/GD flash). Er gebeurde niks. Is het dan geen tijdverspilling om zeer stabiele slowflash te diaperen?

Link to comment
Om nog even terrug te komen op de gevaren van statische elektriciteit. Ik las in een tutorial over flashpowder op internet. Daar stelden ze dmv een van de graaffgenerator een bepaalde hoeveelheid flash bloot aan een vonk van enkele duizenden volts(de compositie was overigens KClO4/GD flash). Er gebeurde niks. Is het dan geen tijdverspilling om zeer stabiele slowflash te diaperen?

Ik heb zn elektrische vliegenmepper hier dus ga het testen!
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...