ExplosiveCoek Posted January 14, 2011 Share Posted January 14, 2011 Haha echt niet XD. Ben benieuwd, volgens mij heb je snel een nieuwe shell gebouwd! Link to comment
Lontje Posted January 14, 2011 Share Posted January 14, 2011 Midge geef nu maar gewoon toe,je hebt een commerciële shell afgestoken. ^_^ Link to comment
explomaan Posted January 14, 2011 Share Posted January 14, 2011 (edited) Ik weet niet wat ik anders doe dan jullie, maar ik break al mijn 3" shells prima met 5 gram flash(7/3). Zelfs een keer een 3 inch met 9 gram gedaan zonder blind geslagen stars. 4 inch break ik standaard met 9 gram flash. Ik rol mijn sterren altijd en doe daarna een dun prime laagje (0.5mm)eromheen. Wel zorg ik ervoor dat de stars op het laatst zo droog mogelijk zijn dat de prime nog net plakt. Hoe natter de stars hoe gladder het oppervlak wordt. Hoe droger je de prime aan kunt brengen hoe 'ruwer' de star wordt en daarmee vergroot je ook het oppervlak, wat het ook weer makkelijker zou maken om te ontbranden. Even een theoretische benadering. Of het in de praktijk ook echt scheelt weet ik niet, maar ik heb tot nu toe nog nooit blind geslagen stars gehad. De prime die ik doorgaans gebruik voor C based stars is: KNO3 52 Houtskool 32 Zwavel 8 Dextrine 6 Wat voor aluminium gebruik jij en hoe fijn is die? En hoe zit het met je pasting voor 3 en 4 inch shells? Ik gebruik gewoon meal als prime maar de prime die jij geeft zou wel is beter kunnen werken omdat er meer koolstof en minder kaliumnitraat in zit en dat is voordelig bij de hoge snelheid van de sterren tijdens de break. Ik ben benieuwd naar je filmpje midge (niet uit wantrouwen hoor ) Edited January 14, 2011 by explomaan Link to comment
midge Posted January 14, 2011 Share Posted January 14, 2011 (edited) Haha , ik was even met de familie the voice of holand aan het kijken. Ik edit dit zo even met het filmpje. De shell was verre van mooi omdat er maar een star of 10 een goede prime had. Ik heb nog pre-fire pics hoor . Even verhaal uitleggen: Ik had nog een hele bak stars over (ongeprimed) van o&n dus ik dacht even leuk 2x 3" bouwen. Ook stond er nog een bak meal die over was van de pijlen dus dacht ik even de sterren primen. Paar daagjes laten drogen en de shells gevuld. Bleek het dat ik wat te weinig had dus heb ik de rest opgevuld met 8mm stars die wel geprimed waren (heel dun minder dan een mm want je ziet de kleur onder de prime nog zitten) die oorspronkelijk bedoeld waren voor de bombettes. De prime bestaat uit meal + 5% Si en Al omdat mich mij ooit iets had verteld over de werking van Si in een prime. Nu zaten er dus maar in 1 shell goed geprimde stars en dat verschil kan je nu heel duidelijk zien. Filmpje: Klik. (Dat commentaar is van mijn moeder ) De pasting was 3 lagen 3 strip. Edited January 14, 2011 by midge Link to comment
ThaYankee Posted January 14, 2011 Share Posted January 14, 2011 Wat voor aluminium gebruik jij en hoe fijn is die? En hoe zit het met je pasting voor 3 en 4 inch shells? Ik gebruik gewoon meal als prime maar de prime die jij geeft zou wel is beter kunnen werken omdat er meer koolstof en minder kaliumnitraat in zit en dat is voordelig bij de hoge snelheid van de sterren tijdens de break. Ik ben benieuwd naar je filmpje midge (niet uit wantrouwen hoor ) Ik gebruik german dark daarvoor en de pasting doe ik meestal op 3 strip methode, maar komt vaak neer op 6 tot 8 lagen denk ik. Maar het hogere C gehalte zorgt er zeker voor dat het makkelijker ontsteekt ja en het is ook heet zat voor composities als D1, TT, white tail, etc Link to comment
explomaan Posted January 15, 2011 Share Posted January 15, 2011 Zo, dan zal je wel flink grote breaks krijgen . Dit is een sterke aanwijzing dat de priming cruciaal is en ik denk ook dat het daar fout is gegaan bij EC. zijn 4 inch shells. Niet zo zuinig met je priming jongen . Link to comment
Sharkie Posted January 15, 2011 Share Posted January 15, 2011 Ik gebruik german dark daarvoor en de pasting doe ik meestal op 3 strip methode, maar komt vaak neer op 6 tot 8 lagen denk ik. Maar het hogere C gehalte zorgt er zeker voor dat het makkelijker ontsteekt ja en het is ook heet zat voor composities als D1, TT, white tail, etc Zou dat dan ook betekenen dat C6 met GD en/of Si voor sommige composities beter werkt dan meal met GD en/of Si? Link to comment
ExplosiveCoek Posted January 15, 2011 Share Posted January 15, 2011 M'n willow diadem sloeg deels blind, m'n tt sloeg vrijwel helemaal blind, wat D1 sloeg blind. Paars (die ik bij jou toen nog afstak) ging beter aan in m'n 4'' dan tt. Gewoon teveel flashbooster, geef nou maar gewoon toe dat m'n bp sneller is dan die van jou.. HA ! Heb namelijk die 4'' shell's die ik nog had liggen opnieuw opengemaakt en maar met 2 lagen gepast in 't midden, en toen ging ineens wel vrijwel alles aan + grote break. Aangezien ik 2 lagen toch wat te weinig vind ga ik dus m'n booster verminderen met 2 g . M'n 5'' IP stars waren aqua, deze waren een mm of 5. Ik heb ze toen helemaal met meal steppriming gerold naar 8 mm.. En zelfs die gingen niet aan in de shell. In de 5'' junkmine die ik had gemaakt gingen wel al m'n stars aan. Link to comment
midge Posted January 15, 2011 Share Posted January 15, 2011 Ja, maar het is beide een prime die zo goed als alles ontsteekt. Link to comment
thijs Posted January 16, 2011 Share Posted January 16, 2011 Hier een shell van mijn kant, het is precies dezelfde als de laatste van mijn nieuwjaars-compilatie maar dan met degelijke MCRH. Specs: Break: MCRH (deze keer dus snelle meal gebruikt) + 7g 7/3 booster. Sterren: Gerold, TT naar Ti silver streamer. Pasting: 6 keer rond 3-strip methode, gompapier. Bij deze laat ik dus het verschil zien met mijn andere 'TT naar silver streamer shell' , daar had ik langzame greenmix voor mijn MCRH gebruikt (staat aan het einde van compilatie-video op mijn youtube kanaal).http://www.youtube.com/watch?v=DlmJAruHl34 Link to comment
bonkers Posted January 16, 2011 Share Posted January 16, 2011 Mooie shell dat. Met wat heb je dat gefilmd als ik vragen mag, ziet er goed uit in HD! Link to comment
thijs Posted January 16, 2011 Share Posted January 16, 2011 Is gefilmd met een Canon PowerShot A480, maar ik had het in HD opgeslagen vanaf movie maker . Ik denk dat er zat betere camera's te koop zijn . Link to comment
loveforpyro Posted January 19, 2011 Share Posted January 19, 2011 (edited) Die was wel perfect! Rol je met de hand of een roller? Edited January 19, 2011 by loveforpyro Link to comment
Charcoal Posted January 21, 2011 Share Posted January 21, 2011 Goedenavond! Na al langere tijd verslaafd te zijn aan pyrotechniek, en hier op het forum meegelezen te hebben heb ik laatst besloten mij hier aan te melden, om me zo wat meer in de discussie te kunnen mengen, en mijn creaties met andere mensen te kunnen delen Ik maak eigenlijk voornamelijk knal vuurwerk en af en toe een kleine shell (2" singeshot dingen) en heb me nu op het grotere kaliber gestort, dus bij deze mijn eerste 4" Specs: TT: Kaliumnitraat, houtskool (pine), zwavel, dextrine 44/44/6/6 Burst: MCZ (Meal coated zemelen) Boost: KCLO4 / GD (65/32) Lift: 30 gr BP De lift en de fuse gingen perfect, de shell had een goeie delay, en kwam op mooie hoogte. De burst was minder vond ik zelf, ik had 8 mm stars en 20 mm start gemaakt en die gemengt, maar volgens mij gaan alleen de kleine stars af, en waren de grote stars simpelweg nog veel te vochtig.. Volgende keer wat meer geduld met drogen dus Ook de klap zelf vond ik niet mooi, volgens mij hoor je alleen de flash, en was de BP niet snel genoeg (ik had namelijk geen meal meer, dus had mijn zemelen gecoat met gevijzelde BP korrels) In ieder geval weet ik nu waar mijn fouten lagen, die ik de volgende keer kan verbeteren. Als jullie nog andere ideen hebben, aan of opmerkingen hoor ik dit graag, en neem ik dit graag mee in mijn volgende shell! Grt, Charcoal4inch_TT.mp4 Link to comment
Kauyon Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 (edited) Nou me eerste canister is een feit. Alleen hij is gefaald . Hier een plaatje wat het beste het probleem illustreert. De shell klapte net na de lift en daarbij gingen gelijk alle inserts mee. Hij was van bovenaf getimed. Suggesties voor verbetering zijn uiteraard van harte welkom . Edited January 28, 2011 by Kauyon Link to comment
explomaan Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 @Charcoal, toch wel een mooi apparaat hoor. Hoeveel booster had je gebruikt en waarom heb je zo ongewone verhoudingen voor de flash gebruikt? Voor de gemiddelde 4 inch shell moeten de sterren 10-11 mm zijn. @Kauyon, jammer man. Link to comment
ExplosiveCoek Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 Ej Kauyon, was dat die beraq shell ? Kon je weer niet wachten hé XD? Waren de inserts beetje goed qua timing, gingen die allemaal aan? Link to comment
Kauyon Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 (edited) Nee dat is het vreemde, alles ging in een keer . Ach ben hem nu opnieuw aan het maken. Alles beetje beter verstevigen enzo . Zal eens een filmpje koken, kan je hem zien en horen. Edit: Het filmpje.Canister_faal.mp4 Edit 2: Wat ik misschien dacht is dat de andere niet eens aan zijn gegaan. Maarja ga gewoon er nog een maken en dan wat steviger. Edited January 28, 2011 by Kauyon Link to comment
ExplosiveCoek Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 Hm vaag, ik denk dat er ergens een lek zat in je cannister. Echt zo'n typische muzzle break hier. Mss dat ook je inserts niet helemaal dicht waren en er een paar voortijdig afgingen waardoor ze allemaal gelijk ontstoken werden door de extra druk? Ik ga er denk ik ook een bouwen, wel traditioneel maltees dan. Neem ik wel mee dan volgende keer ! Link to comment
Lontje Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 (edited) Jammer Kauyon,ik vond het wel een rotklap als ik eerlijk ben. Hoe heb je die cannister gemaakt.(bedoel waarvan.) Wat EC al zei:vast een lekje. Zelf gebruik ik meestal een dubbele end-disc boven en time altijd van onder. (spolette) Voordeel van bodem timing is dat je shell altijd eerst de pijp uitgaat. (Omdat je lift ontsteekt.) Mocht om een of andere reden je timing boven aangaan en je shell niet de pijp uit komt heb je een probleem. Nah ja kan ook mooi effect geven. Maar liever niet. :) Edited January 29, 2011 by Lontje Link to comment
Kauyon Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Ja dat vond ik ook . Had ik niet gedacht, de break was alleen pulverone. Daarnaast is natuurlijk tenminste een report meegegaan. Shell zelf is van opgerold kraftpapier. Vijf laagjes dik, met aan de bovenkant twee enddisks. Onderop ook twee enddisks en een enddisk van karton. Ik upload wel de tutorial die ik gemaakt heb aan de hand van deze shell. (als ik weer thuis ben ) Uiteraard wordt deze verbeterd, maar dan krijg je een wat betere inzicht in het productie proces. Ben momenteel bezig met een nieuwe versie. 10 lagen kraft als basis en wat extra enddisks erin . Link to comment
Sharkie Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Hoe maken jullie je cannister casings eigenlijk altijd? Ik maak ze altijd met 5 à 8 lagen kraft en houtlijm maar ik heb niet het idee dat dit perfect werkt. Kauyon, jij gebruikt dus geen lijm of wat dan ook voor het maken van je casings of..? Link to comment
Kauyon Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 (edited) Jup, het waren 5 lagen kraft inclusief de lijm. Nu heb ik er dus 10, ben benieuwd of dat het wel gaat doen. Edit: Ja met houtlijm . Edited January 29, 2011 by Kauyon Link to comment
Sharkie Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Met lijm bedoel je dus ook houtlijm? :) Link to comment
Kauyon Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Bij deze mijn voorlopige tutorial. Commentaar is natuurlijk altijd welkom! Heb van het bestand zelf foto's moeten maken anders was het al 9MB .Canister_shell.pdf Link to comment
Recommended Posts