Jump to content
PyroForum.nl

Oxy whistle rocket met 3" header


Recommended Posts

Een paar cijfertjes,

-17mm ID ( dus niet echt 1lb)
-20mm OD
-6.5cm core
-20mm er nog boven geperst
Tools heb ik van cojonesm.
De brandstof was groene whistle, 76/23/1 Perchloraat, nabenz, koperoxychloride

Edited by danny db
Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 5 months later...

worde er in oxy whistle (dus met 76/23/1 Perchloraat, nabenz, koperoxychloride) ook vaseline toegevoegd om het te stabiliseren? of word het gewoon droog geperst? Ik heb namelijk een kleine hoeveelheid oxy whistle met vaseline behandeld en inplaats van de ruis (mja ik heb het nog steeds niet voor elkaar gekregen om em te laten whistlen) slaan er grote gele vlammen uit.
Ik snap trouwens echt niet wat er bij mij fout gaat, ik pers het keihard tussen de bankschroef, in een pvc buisje met een hardhouten stok die er precies in past. Ik pers er een harde eindstop in, en laat onderaan de buis waar de grain zit nog een stukje buis over, net als in een raket. Dit zou toch moeten kunnen whistlen als fontijntje? Hij gaat natuurlijk niet de lucht in omdat er geen core in zit. Toch vraag ik me af waarom die commerciele fluitraketjes wel zonder core de lucht in vliegen ;s

Link to comment

Nuja, zo makkelijk als whistle in een buisje persen met een houten rammertje in een bankschroef is het spijtig genoeg niet.

Voor de eerste vraag te beantwoorden het is wel degelijk nodig om vaseline toe te voegen.

Nu de oplossing is 2 ledig, je moet een Harder persen en een core maken (een tool is hier geen overbodige luxe maar ik ken mensen die het met de hand boren). Zonder de core ga je er geen piep uitkrijgen

Hoe snel is je whistle?

Link to comment
Nuja, zo makkelijk als whistle in een buisje persen met een houten rammertje in een bankschroef is het spijtig genoeg niet.

Voor de eerste vraag te beantwoorden het is wel degelijk nodig om vaseline toe te voegen.

Nu de oplossing is 2 ledig, je moet een Harder persen en een core maken (een tool is hier geen overbodige luxe maar ik ken mensen die het met de hand boren). Zonder de core ga je er geen piep uitkrijgen

Hoe snel is je whistle?

Mijn whistle is ongeveer net zo snel als flash (kan wel een filmpje maken mocht je interesse hebben) Ik gebruik (of heb staan) 7/3 perchloraat /Na benzoaat met 1% oxychloride. Ik voeg daar meestal 1% vaseline aan toe, dan "nat" maken met aceton en kneden, en laten drogen. als het droog is is het te verpoederen maar klotert het wel goed samen, dus perfect om te persen.

Zonder core zou je echt wel een fluit moeten krijgen, alleen heeft ie geen stuwkracht dan. In veel filmpjes en pms die ik van youtube gehad heb zeggen ze zelfs met de hand geperst te hebben. Het is dus wel mogelijk om een core te boren in whistle? ik las namelijk ergens dat dat gevaarlijk kan zijn om watvoor reden dan ook (ik geloof dat die titanium in zn hele fuel gebruikt wat zowieso dom is maargoed)

Als ik de vaseline trouwens toegevoegd heb brand het met veel vlammen en veel minder geweld.. ook krijg ik niet meer zo'n ruis die ik normaal wel krijg als ik het in een buisje pers. De natriumbenzoaat en koperoxychloride zijn trouwens niet van te voren geballmillt, maar wel in zo'n magic bullet apparaat gedaan voor ongeveer 5 minuten, dus daar ligt het niet aan.

Ik snap echt niet wat ik fout doe, als je wilt kan ik wel filmpjes maken over de fuel voor en na de bewerking met vaseline bijvoorbeeld.

mvg

Daan
Link to comment

Je vaselinegehalte moet omhoog als het te snel is. Hiervoor zijn geen vaste waarden, aangezien je snelheid natuurlijk ook afhangt van de mate van menging en andere factoren. Aangezien jij je producten eerst praktisch airfloat maakt, zul je toch al gauw 4% vaseline moeten toevoegen, wil je een goede betrouwbare whistle maken. Ik los altijd vaseline op in thinner, wat ik dan met mijn compositie meng, en laat uitdampen.

Of iets wel of niet fluit is naast je fuel ook afhankelijk van je buisdiameter en buislengte. Houd er dus ook rekening mee dat je dit constant houd bij eventuele verdere testjes.

Cores boren in whistle is prima mogelijk. Doe dit alleen wel met de hand.

Link to comment

Ik denk dat ik gewoon wat meer variabelen moet proberen. Ik zou echt zeggen dat whistle met 1% vaseline gewoon te traag brand, het sist niet meer zo erg als droge whistle en eer slaan grote gele vlammen vanaf.
Ik heb de volgende buizen geprobeert:
-dunwandig papier, 1 vel, hard gemaakt met wheat paste. ongeveer 7 cm lang, tot 5 cm gevuld met geperste whistle
-PVC, ik geloof 16 mm, ongeveer de zelfde maten als de vorige
-plastic buis, komt op hetzelfde neer als PVC
-koperen buis (ingegraven en afgesloten met houten platen in het geval van een cato) weer ergens rond de 15 mm zelfde lengte, ong 7 cm
-commercieel dikwandig buisje 15 mm

Alle eindstoppen van bentoniet klei (kattenbakkorrels). allemaal gevuld tot 1 a 2 cm tot de rand van het buisje. Sommige hadden een core, sommige niet. (gewoon met de hand geboord, niet zo verstandig want ik wist niet eens of het wel veilig was) verschillende cores geprobeert, eerst bijvoorbeeld boren met een klein boortje en dan opbouwen. Sommige hadden whistle met vaseline, andere zonder vaseline.. En GEEN van deze allemaal heeft een fluit gegeven. Allemaal meer een geruis, net geen fluittoon eigenlijk. Sommige floten heel even tijdens de verbranding, aan het eind of aan het begin bijvoorbeeld.

Ik ben echt ten einde raad.. spreekwoordelijk dan want jullie zullen vast nog wel raad hebben? :lol:
Ik zat zelf te denken aan silicaat whistle proberen, of optimale verhouding voor Nabenzoaat whistle maken.

Link to comment

Ik heb zelf met perchloraat/natriumbenzoaat/ijzer(III)oxide whisstle een goede fluittoon geproduceerd zonder vaseline te gebruiken. Hiervoor had ik de perchloraat geballmilled en de natriumbenzoaat (ongedroogd) samen met de ijzeroxide geballmilled. De twee poeders mengde ik in een zakje en drukte ik met de hand in verschillende buisjes. Ik kreeg het gemakkelijkste een fluit met een dunne wand (1-2 mm) en een niet te grote diameter (niet groter dan 16 mm pvc buizen, wel kleiner).

Ik vermoed dat je whisstle te langzaam is. Ik raad je in ieder geval ten sterkste af om in whisstle te boren, je kan er beter een kleine core in duwen of persen.

Link to comment

hmmm misschien zijn mijn chems wel gewoon niet goed airfloat geweest, wat me eigenlijk wel raar lijkt omdat het 10 min ofzo in zon magic bullet apparaat gezeten heeft. Zou het kunnen dat de natriumbenzoaat gewoon meteen weer samenklontert? want er zitten hier en daar wel wat klontjes in de whistle (die overigens wel gewoon goed branden), zelfde soort klontjes als in natriumbenzoaat.
Ik zal eens proberen Nabenz en CuOCl samen te ballmillen en dan mengen met de KClO4

greets

Edited by Daan
Link to comment
×
×
  • Create New...