Jump to content
PyroForum.nl

Woningen Zwaar Beschadigd Door Explosie In Utrecht...


Amateur

Recommended Posts

Een persoon die zich bevond in de woning waar de explosie plaatsvond, is met ernstige brandwonden naar het ziekenhuis vervoerd.


Als het 1 van "ons" was geweest dan was die persoon, gezien de schade, waarschijnlijk op het moment op een wolkje aan het toekijken wat een puinzooi die heeft gecreeerd :P

Damn, blijf me altijd verbazen wat een gasexplosie kan veroorzaken! :P
Link to comment

De relative gasexpansie van een gas/lucht explosie is erg klein vergeleken met conventionele explosieven zoals nitroesters etc. wat onder normale omstandgheden vaste stoffen met hoge dichtheid zijn. Gas/lucht explsoies zijn veel minder brisant, meer leveren wel een vrij langdurige, hetzij zwakke, schokgolf van minder dan 15 kBar. Vergeleken met HMX wat bijvoorbeeld >380 kBar kan leveren is dat niets. Maar hierdoor is het wel zeer goed in staat om materiaal te verplaatsen, en muren weg te drukken. Met een burgerlijke lading HMX oid. zou je alleen een gat hebben in de muur waar het explosief dicht bij geplaatst was, terwijl een lucht/gas explosie totale verwoesting aanricht. Zulke explosieven zijn in sommige situaties uitermate efficient, en worden ook door het leger gebruikt om grotten of kelders (Irak/Afganistan) aan gort te blazen te blazen.

Wel verrot voor die mensen. :P

Link to comment

De schade lijkt me te massaal voor iets pyro-gerelateerd, bovendien zou het dan meteen duidelijk wezen. vanwege het aanwezige verspreide pyro materiaal, zo een schade kan aleen als je een vergevorderde hoeveelheid materiaal hebt liggen, en je zou daardoor ook meerdere explosies verwachten.

HE-gerelateerd gaat je geen directe brandwonden opleveren denk ik, aleen indirect via ontstane brandjes.
Bovendien liggen er dan minimaal ook andere muren uit als aleen de gevels.

Link to comment

Tja, hier een tijd terug in Rotterdam Oost ook een gasleg geweest, ik was toendertijd zo'n 5km van de gasexplosie vandaan en het klonk alsof mijn flashknallers te vroeg af waren gegaan. Je zal je nog verbazen in wat een kracht zo'n gasexplosie nog kan hebben. Dat huis is toendertijd ook onbewoonbaar verklaard net als het huis van de buren...

Link to comment
  • 2 years later...
Daarbij denkt de politie niet aan een vuurwerkbom, maar aan iets sterkers, zoals bijvoorbeeld semtex, dynamiet of C4.

Dat stond dus al te lezen in de link die Leander gaf... Ik vraag me nu alleen af of het zelfgemaakt of gekocht/gestolen was. Lijkt me niet dat het een hobbyist was want anders hadden we er imo al lang veel meer over gehoord.
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...