Jump to content
PyroForum.nl

Flash Compositie


Guest Goner

Recommended Posts

Het omhulsel gebruik je juist om de verbranding te versnellen . Hoe hoger de druk in het omhulsel kan oplopen des te sneller het verbrandingsproces verloopt en des te harder de knal , kun je grofweg stellen. Natuurlijk spelen er nog andere zaken mee .

Zo'n hele snelle mix kan handig zijn om als payload voor op een motortje te dienen. Je bespaart veel gewicht omdat het omhulsel van de payload niet sterk hoeft te zijn voor een fikse dreun .

Link to comment
  • Replies 390
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hallo allemaal,

Ik heb wat testjes gedaan met KClO4/MgAl (45/55) en KCIO4/german dark aluminium (70/30).
Nu zijn mij wat vreemde dingen opgevallen.
1 Ik heb van allebei de flashes een 2 grams knaller gemaakt. Kartonnen huls met eindstoppen van geramd kraftpapier gemengd met houtlijm en daarop hot glue.
Nu was het zo dat de KClO4/MgAl en heel veel hardere knal gaf maar zo goed als geen flits. Daar in tegen gaf de KCIO4/german dark aluminium een veel zachtere knal maar een hele felle gele flits.
Ik vind dit een beetje vreemd omdat ik altijd dacht dat KCIO4/german dark aluminium harder was.

Ook bij de KClO4/MgAl flash is het zo dat hoe meer mgal hoe sneller het brandt. Bij bv. KClO4/MgAl (60/40) brandt het nauwelijks snel maar het gewoon flitsen.
Dit vind ik een beetje vreemd omdat hier het tegendeel wordt gezegd:

Mee eens, zelf mijn favo: 62/38 KClO4/MgAl <------- Het liefst de Dark versie

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Alvast bedankt.
Link to comment
Hallo allemaal,

Ik heb wat testjes gedaan met KClO4/MgAl (45/55) en KCIO4/german dark aluminium (70/30).
Nu zijn mij wat vreemde dingen opgevallen.
1 Ik heb van allebei de flashes een 2 grams knaller gemaakt. Kartonnen huls met eindstoppen van geramd kraftpapier gemengd met houtlijm en daarop hot glue.
Nu was het zo dat de KClO4/MgAl en heel veel hardere knal gaf maar zo goed als geen flits. Daar in tegen gaf de KCIO4/german dark aluminium een veel zachtere knal maar een hele felle gele flits.
Ik vind dit een beetje vreemd omdat ik altijd dacht dat KCIO4/german dark aluminium harder was.

Ook bij de KClO4/MgAl flash is het zo dat hoe meer mgal hoe sneller het brandt. Bij bv. KClO4/MgAl (60/40) brandt het nauwelijks snel maar het gewoon flitsen.
Dit vind ik een beetje vreemd omdat hier het tegendeel wordt gezegd:

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Alvast bedankt.


Ik gebruik deze mix omdat ik nooit dikke eindstoppen gebruik.
Link to comment

Flash Powder Output Testing: Weak Confinement
Posted on May 21, 2009

K. L. & B. J. Kosanke
ABSTRACT: A variety of flash powders were tested under weak confinement to determine the sound pressure levels and tonal characteristics produced. In these tests it was found that: the sound output from mixtures prepared with potassium perchlorate from four manufacturers are essentially equivalent; there are significant differences in the level of sound output as a result of using six different common aluminum powders; the addition of either of two common flow or bulking agents have essentially no effect on the sound produced; the substitution of potassium chlorate for potassium perchlorate in a common flash powder has essentially no effect on the sound produced; and the addition of antimony sulfide or sulfur reduces the duration of positive phase without increasing the level of the sound produced. In short, it was found that nothing surpassed the level of sound produced by a 70:30 mixture of reasonably high-quality potassium perchlorate and a high quality flake aluminum powder. This is significant because the use of potassium chlorate, antimony sulfide, and sulfur, can seriously increase the sensitiveness of flash powders to accidental ignition.

Performance Comparison between Old and New Obron German Dark Aluminum
Posted on May 21, 2009

K. L. and B. J. Kosanke

ABSTRACT: In 1997, Obron Atlantic changed their Ger-man dark aluminum. (Their former product number was 5413; the new product was designated 5413 H Super.) We had published the results of a series of sound output tests of various salute powders, which included the effect of using various aluminums, including Obron’s old German dark. Because of our past work, and in response to a query on the Internet, we decided to conduct a brief investigation comparing the sound output of these two aluminum powders when used in a common flash powder formulation. This article presents those results.



Zie bijlage ^_^

K04_083_3msp.pdf

K04_119_free.pdf

Edited by Warez
Link to comment
Hallo allemaal,

Ik heb wat testjes gedaan met KClO4/MgAl (45/55) en KCIO4/german dark aluminium (70/30).
Nu zijn mij wat vreemde dingen opgevallen.
1 Ik heb van allebei de flashes een 2 grams knaller gemaakt. Kartonnen huls met eindstoppen van geramd kraftpapier gemengd met houtlijm en daarop hot glue.
Nu was het zo dat de KClO4/MgAl en heel veel hardere knal gaf maar zo goed als geen flits. Daar in tegen gaf de KCIO4/german dark aluminium een veel zachtere knal maar een hele felle gele flits.
Ik vind dit een beetje vreemd omdat ik altijd dacht dat KCIO4/german dark aluminium harder was.

Ook bij de KClO4/MgAl flash is het zo dat hoe meer mgal hoe sneller het brandt. Bij bv. KClO4/MgAl (60/40) brandt het nauwelijks snel maar het gewoon flitsen.
Dit vind ik een beetje vreemd omdat hier het tegendeel wordt gezegd:

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Alvast bedankt.


Naar mijn mening heeft het ook zeer zeker te maken met het feit dat je de KCO4/Al mix veel beter moet vermengen om dezelfde brandsnelheid te verkrijgen . Jou Mg/Al poeder zal veel grover zijn dan de German dark .
Heel vreemd is dat je een gele flits kreeg , dan moet er bijvorbeeld nog natrium in je KClO4 zitten !

100 gram KClO4/mg uit van die "BLitz" lawinepijlen

Visit My Website
Link to comment

Ja mijn MgAl (360 mesh) is een stuk grover dan mijn german dark alu.
Ik heb mijn KClO4 gewoon bij een handelaar gekocht waar ik de rest ook vandaan heb dus ik weet niet hoe zuiver het is.
Maar het was echt een heel groot verschil. Met MgAl was het harder dan een nitraat en geen flits. Met german dark had het een gele flits en een veel zachtere knal. Dus als ik mijn german dark mix beter meng moet ik al een beter resultaat krijgen? Of is het gewoon zo dat MgAl over het algemeen beter is voor flashknallers?
Alvast bedankt.

(ik heb ook nog een filmpje van beide als je dat wil.)

Link to comment
Ja mijn MgAl (360 mesh) is een stuk grover dan mijn german dark alu.
Ik heb mijn KClO4 gewoon bij een handelaar gekocht waar ik de rest ook vandaan heb dus ik weet niet hoe zuiver het is.
Maar het was echt een heel groot verschil. Met MgAl was het harder dan een nitraat en geen flits. Met german dark had het een gele flits en een veel zachtere knal. Dus als ik mijn german dark mix beter meng moet ik al een beter resultaat krijgen? Of is het gewoon zo dat MgAl over het algemeen beter is voor flashknallers?
Alvast bedankt.

(ik heb ook nog een filmpje van beide als je dat wil.)


Wat je eigenlijk even moet testen: KClO4/GD 66/34 en KClO4/MgAl 60/40 Even veel grams in de zelfde behuizing. Dan heb je een beetje een goede vergelijking.
Link to comment
Ja mijn MgAl (360 mesh) is een stuk grover dan mijn german dark alu.
Ik heb mijn KClO4 gewoon bij een handelaar gekocht waar ik de rest ook vandaan heb dus ik weet niet hoe zuiver het is.
Maar het was echt een heel groot verschil. Met MgAl was het harder dan een nitraat en geen flits. Met german dark had het een gele flits en een veel zachtere knal. Dus als ik mijn german dark mix beter meng moet ik al een beter resultaat krijgen? Of is het gewoon zo dat MgAl over het algemeen beter is voor flashknallers?
Alvast bedankt.

(ik heb ook nog een filmpje van beide als je dat wil.)


Een filmpje is nog duidelijker !
Kun je jouw German bijvoorbeeld 0,1 gram op een blokje hout te leggen en dan aan te steken . Wanneer je het op een metalen ondergrond legt wordt er te veel warmte aan het Al poeder onttrokken waardoor het mogelijk niet eens wil branden.
Ik probeer te achterhalen waarom die flash een gele flits gaf .

Een verschil met Mg/Al flash is de dichtheid van het poeder, Mg/Al flash weegt meer (heeft kleiner volume ).
Magnalium is in ieder geval wel erg goed bruikbaar in flash composities. Zelf heb ik het ook vaak gebruikt ,omdat het ook zelf te maken is .
Link to comment

Ik zal wat testjes doen en filmen.
Maar wat ook vreemd was is dat de germandark flash zonder omhulsel veel sneller brandde (1 gram gaf al een soort van klein knalletje) dan de MgAl flash (die een soort van whoemp deed).

De filmpjes:klik
2 gram flash (mgal/KCIO4)

2 gram flash (germandarg/KCIO4) sorry mijn vriend filmde ietsjes scheel. ^_^
klik

Edited by midge
Link to comment
Ik zal wat testjes doen en filmen.
Maar wat ook vreemd was is dat de germandark flash zonder omhulsel veel sneller brandde (1 gram gaf al een soort van klein knalletje) dan de MgAl flash (die een soort van whoemp deed).

De filmpjes:klik
2 gram flash (mgal/KCIO4)

2 gram flash (germandarg/KCIO4) sorry mijn vriend filmde ietsjes scheel. ^_^
klik


Maak maar eens 1 gram KClO4/MgAl 60/40 zal je zien dat dat echt een knal geeft op een hoopje

Je zal wel denken waarom 60/40....:

Stoichiometric Mass Ratio
1.926 units of Potassium Perchlorate to 1 unit of Aluminium.

0.519 units of Aluminium to 1 unit of Potassium Perchlorate.

34.2% Aluminium. 65.8% Potassium Perchlorate.

-------------------------------------------------------------------------------

Stoichiometric Mass Ratio
1.425 units of Potassium Perchlorate to 1 unit of Magnesium.

0.702 units of Magnesium to 1 unit of Potassium Perchlorate.

41.2% Magnesium. 58.8% Potassium Perchlorate.

-------------------------------------------------------------------------------

Stoichiometric is de verhouding waarbij de meeste energie vrij komt van een verbrandings process, net zo als bij auto's lambda 1.

Dus bij MgAl zal het hier ergens tussen liggen. Ja kan er ook een beetje onder gaan zitten voor een langere na verbranding. Maar ga je er te ver onder zitten, word je mix te koud zeg maar. Edited by Warez
Link to comment

Stochiometrie is juist in vuurwerk nooit direct aan de orde. ( alleen als je zelf nieuwe recepten uit gaat denken, welke je dan daarna weer aan gaat passen voor het gewenste effect.)
Stochiometrie gaat uit van de ideale balans, waarbij de gebruikte stoffen ook volledig beschikbaar zijn. Ervaring leert dat bij knal een overmaat aan oxidator veel makkelijker een goede knal maakt. Effecten in ander vuurwerk komen juist uit het feit dat deze stoffen in de eerste reactie al niet opgebruikt worden, bv denk aan vonken (licht effecten) Uhm als voorbeeld bv aluminium als je bv een staart wilt bij een vuurpijl dan heb je een deel van je alu die deel uitmaakt van de eerste reactie bv de fuel, en dan heb je een overschot welke als gloeiende deeltjes achterblijven na de reactie.. en krijg je een mooie staart. Kijk 60/40 met magnesium werkt goed , maar 50/50 met magnesium werkt ook goed.
(50/50 is uit mijn tijd) Met flash is dus buiten de knal ook de hoeveelheid Licht aan de orde, al die verhoudingen knallen wel maar hebben dus allemaal een andere licht opbrengst.
En nogmaals de uitgerekende verhouding volgens de stoichiometrie is dus de gebalanseerde reactie vergelijking mits alle stoffen volledig beschikbaar zijn, waar soms ook nog katalysators voor nodig zijn. Maar juist in vuurwerk heb je de mooiste effecten als je juist daar van af wijkt. ( buiten het feit dat niet alle stoffen zomaar beschikbaar zijn in de gewenste reactie, door deeltjes grote en andere afwijkingen en voorkeuren van die stoffen)

M.V.G. Jason

Link to comment

Moet er wel bij zeggen, als je 5% afwijkt van ''Stoichiometric'' bijde kanten op, hoor ik niet veel verschil. Daar buiten wel, of de klap word korter of meer licht opbrengst.

Ps Magnesium flash heb ik nog niet getest. Is ook niet helemaal stabiel geloof ik...?

Edited by Warez
Link to comment

Bovenstaande is ook weer niet helemaal waar. De ons allen bekende Thunderbolt is daar een mooi voorbeeld van. Deze flash is meer dan 70% overfueled en geeft toch enorme dreunen. Daarnaast geeft het ook nog een significante flits. Wat ook van belang is, is de zuurstof in de omringende lucht

Overigens heb ik ooit de stochiometrische verhouding van KClO4/MgAl uitgerekend, en kwam daarbij uit op zo goed als 1:1.

Link to comment
Bovenstaande is ook weer niet helemaal waar. De ons allen bekende Thunderbolt is daar een mooi voorbeeld van. Deze flash is meer dan 70% overfueled en geeft toch enorme dreunen. Daarnaast geeft het ook nog een significante flits. Wat ook van belang is, is de zuurstof in de omringende lucht



logisch, het niet gereageerde (maar wel verhitte) overschot aan brandstof reageert pas na de hoofdreactie met zuurstof uit de lucht.
Link to comment
Stoichiometric is de verhouding waarbij de meeste energie vrij komt van een verbrandings process, net zo als bij auto's lambda 1.

Dus bij MgAl zal het hier ergens tussen liggen. Ja kan er ook een beetje onder gaan zitten voor een langere na verbranding. Maar ga je er te ver onder zitten, word je mix te koud zeg maar.


Met dit stukje had ik ook nog moeite... Met name voor knal is het van belang dat er zo snel mogelijk een bepaalde hoeveelheid energie vrijkomt niet alleen de totale hoeveelheid energie.. Om in de flash te blijven .. stel je gaat de flash persen en dan pas gebruiken, komt er nog steeds een gelijke totale hoeveelheid energie vrij, alleen niet gelijktijdig dus als het zelfs al knalt zal het niet bijzonder zijn.
Ander voorbeeld wat iedereen snapt is buskruit... Als je in buskruit in een behuizing opsluit en dan liefst bv gecoat op rice huls bv zul je zien dat door de stuwing van de gassen in de sas de reactie vele malen sneller wordt en dus ( energie die gelijktijdig vrijkomt vele malen hoger) de knal groter .. als je deze zelfde sas zou persen knalt het niet eens omdat de gelijke hoeveelheid energie vrijkomt, maar dan over een langer tijds bestek.

Dus e.e.a ter verduidelijking dat Stoichiometrie eigelijk ver van vuurwerk maken afstaat.

Ter aanvulling voor explosievekoek met zijn 8 gram± wat er dan bv aan de hand kan zijn is dat de ruimte te klein is van ZIJN gebruikte behuizing waardoor de sas weer teveel op elkaar zit wat de stuwing in de reactie van de gassen teveel beperkt.
Als hij diezelfde 8 gram in een grotere behuizing doet heeft ie een waanzinnige knal natuurlijk he .
Dan zal de knal ook nog eens beinvloed worden door de behuizing zelf he .. Dus buiten de beschikbare ruimte voor de sas ook nog eens door de wanddikte van de behuizing zelf.

M.v.G Jason.

edit: een kleine nuancering , stochiometrie is wel een basis voor pyro .. 10 jaar geleden stonden op vele pyro sites zo'n calculator, maar belangrijk om te melden was dat de werking van vuurwerk van veel andere veel belangrijkere factoren afhankelijk was dan allen een uitgebalanseerde reactie. Edited by Jason
Link to comment

×
×
  • Create New...