Jump to content
PyroForum.nl

Flash Compositie


Guest Goner

Recommended Posts

Ik heb hier een filmpje dat ik gemaakt heb met ongeveer 10 gram flash met de bovengenoemde KNO3/Al/S compositie.
Als shell heb ik bij gebrek aan beter(had de originele shell perongeluk gesloopt:P) gebruik gemaakt van een een geweer huls van het kaliber 7,52.
Deze heb ik twee maal stevig dichtgevouwen en geknepen. Hij staat in een kartonnen doos om de scherven te beperken en te kunnen zien.

MOV01351.MP4

Link to comment
  • Replies 390
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

En we hebben weer een nieuw breinloosje in het huis.
Een pijpbom (al istie maar 2cm lang) is en blijft NOT DONE als je enigszins veilig met deze hobby wil omgaan.
Misschien eens beginnen met leren een papieren hulsje rollen alvorens met Flash te spelen en "Lekka hard knalluh!"

Link to comment

Ik weet dat een pijpbom not done is. Maar zoals ik zei was mijn bestaande shell kapot gegaan op de locatie en dat is nou niet bepaald mijn achtertuin of bij een huis. En ik ben geen fan van het lang opslaan van explosieven. Dus heb ik met de spullen die ik bij had een nieuwe shell moeten maken en daarom had ik dit maar gedaan omdat ik toch geen goede stop kon maken en het anders verspild zou raken.

Dus sorry als ik een klein beetje breinloos overkwam want dat is niet het geval.

Link to comment
Dus heb ik met de spullen die ik bij had een nieuwe shell moeten maken...


Vat mijn vraag niet verkeerd op, gewoon uit nieuwsgierigheid. Heb je altijd geweerhulzen bij je, of had je hem alvast meegenomen voor het geval dat...? Edited by mercurius
Link to comment

A Flash is geen explosief
B Lang opslaan, hoe lang duurt het een nieuwe huls te maken? toch geen 3 weken hoop ik.
C Natuurlijk is het veiliger om een metalen huls te gebruiken als 10g slowflash te bewaren. :lol:
D Ter Plekke flash in een metalen omhulsel proppen en het dan staan omvouwen.
E Natuurlijk snappen we allemaal dat de gemiddelde nederlander elke dag met partoonhulzen op zak loopt.


Alle vier bovengenoemde punten (A t/m D) vertellen mij dat je veel te weinig kennis hebt om met welke soort flash dan ook te werken. Wat dacht je van wat buskruit maken? Dat kan je jaaaaaren bewaren. En je kan het nog voor veel meer dingen gebruiken als alleen pijpbommetjes (Sorry, knallers natuurlijk).

Link to comment
A Flash is geen explosief
B Lang opslaan, hoe lang duurt het een nieuwe huls te maken? toch geen 3 weken hoop ik.
C Natuurlijk is het veiliger om een metalen huls te gebruiken als 10g slowflash te bewaren. :D
D Ter Plekke flash in een metalen omhulsel proppen en het dan staan omvouwen.
E Natuurlijk snappen we allemaal dat de gemiddelde nederlander elke dag met partoonhulzen op zak loopt.

Flash kan zich explosief gedragen maar dat hoef ik hiet niet uitteleggen. En nee het duurt mischien geen drie weken om een nieuwe huls te maken maar qua tijd die ik tot mijn beschikking heb in verband met school en andere verplichtingen kan er best een tijd over heen gaan voor ik het dan overnieuw kan doen. En nee een metalen huls is niet veiliger dat weet ik ook wel en vermijdt het gebruik hiervan dan ook liever. Maar gezien de locatie de heuvel die je op de achtergrond ziet zat ook achter de camera achte ik het een redelijk veilige oplossing. En ja het is niet het meest slimme idee om het met aardig wat kracht om te vouwen maar het is niet de eerste keer dat ik deze composite gemaakt hebt en weet dat hij redelijk wat schokken en wrijving kan hebben.

Maar ik stel voor dat als je hierover verder wilt praten we dit over de PM doen :lol:
Link to comment

Veilig of niet, gewoon niet doen. Door dit soort dingen gaan jochies van 13 denken dat het helemaal niet gevaarlijk is om pijpbommen te maken, of dat ze het ook gewoon mogen doen als ze te lui zijn om even in 3 minuutjes aan een huls te maken. En ook vraag ik me af wat je dan in het verleden al allemaal hebt lopen doen als je weet dat die compositie redelijk wat schokken en wrijving kan hebben. Mag misschien ook wel zo zijn of kan je ook wel gelijk in hebben, maar er hoeft maar een dingetje fout te gaan en je hebt alweer flink spijt van je beslissing. Tip: Rol hulsjes voordat je je flash gaat maken, dat is een stuk handiger.:lol:

Link to comment
Hij staat in een kartonnen doos om de scherven te beperken


Ik denk eerlijk gezegd dat die scherven er dwars door heen gaan en juist meer scherven (karton stukken) veroorzaken. Voordat ik jou uitmaak als kewl zou ik graag jou ervaringen wel willen weten, puur voor interesse (vraag stond al in je voorstel topic).

Flash poeders opslaan vind ik opzich ook niet echt een probleem, zolang het maar geen tientallen grammen zijn. Ik maak meestal 15 gram per keer en bewaar dat, tot het op is.

Ontopic:
Wat voor verhoudingen heb je gebruikt?
Hoeveel mesh aluminium heb je gebruikt?
Link to comment
Wat voor verhoudingen heb je gebruikt?
Hoeveel mesh aluminium heb je gebruikt?


Ik heb de verhouding 5/3/2 (KNO3/S/Al) gebruikt met 500 mesh aluminium.
En om nog even antwoord te geven op de vraag hoe ik weet dat het minder gevoelig is. Ik heb bij een andere lading ongeveer 2 gram onder een gewicht gelegd en dat er op laten vallen en tussen iets met een redelijke wrijving gedaan en dit liet het niet afgaan.
Link to comment
  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Hallo,

Ik ben al even aan het zoeken geweest naar de ideale samenstelling van darkpyro(german dark) alu en KClO4,
en ik kwam inderdaad meestal uit bij 70/30.
Nu ben ik bij een aantal sites terecht gekomen waar men S aanraadt voor een hevigere knal, en bij andere sites waar dit mengsel sterk word afgeraded i.v.m gevoeligheid.

Ik heb zelf alleen de 70/30 KClO4/dark pyro 2micron gebruikt, en dit knalt aardig.
Ook de variant met #3000 (5 micron) granular aluminium gaf een flinke dreun.
Maar ik ben toch nog een beetje huiverig als het op de S variant aankomt.
Nu zal ik voor een testbatch toch niet meer dan zo'n 2 a 3 gram mengen, maar zelfs als dit probleemloos verloopt, is dat nog geen garantie voor de wat grotere jongens.

Ik ben puur op zoek naar de meest heftige knal(lees, dreun), en heb KNO3, KClO4, S (allen #200 +), en zowel #3000 (5 micron) granular aluminium poeder als 2 micron flake german dark.

Hoe je het ook bekijkt, werken met flash blijft gevaarlijk, vandaar de vraag of het wel verstandig is te beginnen met S mixjes.
Heeft iemand ervaring met bovenstaande mixen?
En zoja, wat bleek het effectiefst te zijn?

Edited by VanHout
Link to comment
Ik denk dat je dan beter naar je huls kan kijken, hoe steviger de huls, des de harder de knal.
Meestal gebruik ik daarvoor pvc afvoer, daar blijft niks van over en is heel erg sterk :D


Ik gebruik liever kartonnen kokers, van zo'n 3-4mm dik.
heb nog al slechte ervaringen met pvc, vooral de dikkere buizen zorgen nog wel eens voor scherpe
rondvliegende stukken.
Daarbij komt ook nog dat ik plastics liever vermijd, i.v.m met statische ladingen.
Link to comment

Ik gebruik ook geen dikke buizen, ze zijn een slag kleiner dan de normale afvoerbuizen.
Er blijft ook niks van over, dus de snippers die rondvliegen verliezen heel snel snelheid en zijn dus geen dodelijke projectielen.
Tegen de statische elektriciteit doe ik er papier omheen en een opgerold papiertje aan de binnenkant :D

Link to comment

×
×
  • Create New...