Jump to content
PyroForum.nl

Flash


pyromania

Recommended Posts

Ik heb en krijg geen KCLO4, maar wel KCLO3 na de meivakantie.  
Maar je kunt toch niet het zwavel gewoon weglaten.....Moet je dan niet je compositie aanpassen ?
En waarom eigenlijk geen zwavel ? Kan het wel ?

Een compositie waar je KClO3 in gebruik moet je nooit zwavel bij doen.
Dan word het wel erg onstabiel.
Maar er zijn meer dan genoeg compositie's die geen zwavel nodig hebben.
Link to comment
  • Replies 451
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En wat is dan de verdouding met Aluminium, als je alleen KCLO3 als oxidator gebruikt ?


Daarvoor heb ik nou een hele manual molberekeningen gemaakt :x .

De reden dat KClO3 geen zwavel nodig heeft is omdat het al een zeer krachtige oxidator IS, en niet een (oxiderend en) stabiliserend element nodig heeft, plus het feit dat xClO3+S zeer instabiel is. Je kan met KClO3 flash ook even kijken of je nog een mogelijke katalysator toevoegd, MnO2 of Fe2O3.
Link to comment


Daarvoor heb ik nou een hele manual molberekeningen gemaakt :x .

De reden dat KClO3 geen zwavel nodig heeft is omdat het al een zeer krachtige oxidator IS, en niet een (oxiderend en) stabiliserend element nodig heeft, plus het feit dat xClO3+S zeer instabiel is. Je kan met KClO3 flash ook even kijken of je nog een mogelijke katalysator toevoegd, MnO2 of Fe2O3.

Rustig, rustig...
Ik zelf ben er ook erg slecht in en begreep ook niet alles in 1 keer.
Nu vind ik wel dat yellowcard moet proberen om een mol berekening te maken, andere mensen van dit forum zullen het verbeteren indien het fout is.
Zo zal yellowcard het langzaam leren (hoop ik).
Link to comment

molberekeningen vind ik niet zo moeilijk, maar een reactievergelijking waarin bijvoorbeeld kaliumnitraat of kaliumchloraat in voorkomt snap ik niet.

hoe ontleedt KNO3? en KClO3?
krijg je gewoon
2KNO3 ---> 2K + N2 + 3O2?
(wordt dus eigenlijk 2K2O + N2 + 2O2
en
2KClO3 ---> 2K + Cl2 + 3 O2?
(zelfde verhaal, 2K2O + Cl2 + 2O2)

of ontleedt het anders?
ik heb dit niet kunnen vinden, dus dan is het maken van een reactievergelijking ook een beetje moeilijk...

Mzzls
Stijn

Link to comment

Excuses.
Hier 2 gram flash, KNO3:S:Al = 5:3:2 . Dus ja, de langzamere variant, maar geeft wel verschrikkelijk veel licht, zeker als je het ball-milled wat ik doe :wink: .
Film:
http://members.pyroforum.nl/gamekeeper/members/yellowca...rd/MOV02353.MPG

Ik keek er recht in en ik had even van die vlekken in mijn ogen, het was echt fel ! En het was maar 2 gram..... Kwa lichtopbrengst ben ik zeer tevereden over dit spul, allen het brand niet zo snel, daarom ga ik KCLO3 aanschaffen.


Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Hier nog wat info over flas poeders van wikipedia, als je even naar onder scrolled zie je info over 3 soorten flash.

Dus ik zou zeggen, lees het even :wink: :
http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_powder

Wat er staat over de flash die ik wil gaan maken, KCLO3 en Al:
Aluminum and Chlorate
Aluminum powder and potassium chlorate is a very unstable recipe for flash powder, for that reason it has been largely replaced by the potassium perchlorate mixture. Aluminum powder and potassium chlorate is preferred only if cost is important, because potassium chlorate is less expensive than potassium perchlorate.

KClO3 + 2Al --> Al2O3 + KCl

Groetjes, yellow

Link to comment

Oke bedankt Tyneman, dat geeft wel even wat verduidelijking :P

Ik weer wat flash maken, hier de chem's, al afgewogen:
href>

KNO3 : Zwavel : Aluminium = 5:3:2
Je ziet 5.78 gram Al, 8.67 gram Zwavel, 14.45 gram KNO3 .
Dit zit nu lekker in de kogelmolen :P , dit neem ik allenmaal mee in mijn vakantie in de meivakantie als ik weg ben, dus jullie zullen er helemaal niks van zien :wink: .

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment
Oke bedankt Tyneman, dat geeft wel even wat verduidelijking  :P  

Ik weer wat flash maken, hier de chem's, al afgewogen:
                                   *plaatje*

KNO3 : Zwavel : Aluminium = 5:3:2
Je ziet 5.78 gram Al, 8.67 gram Zwavel, 14.45 gram KNO3 .
Dit zit nu lekker in de kogelmolen  :P  , dit neem ik allenmaal mee in mijn vakantie in de meivakantie als ik weg ben, dus jullie zullen er helemaal niks van zien  :wink: .

Groetjes, yellow  :wink:


yellowcard, dat vind ik ronduit asociaal :evil: :cry:
hahah
Link to comment

Dit lijkt misschien een domme vraag.
Ik wil een Flash compositie maken met,KMno4+Mg poeder(of Al poeder).

Ik heb nu onderhand wel gelezen dat het zeer gevoelig is,maar ik wilde weten of de gevoeligheid vergelijkbaar is als ap?
En of het een veiliger alternatief is als Ap.
Met ap weet ik nu onderhand wel wat ik wel en niet moet doen,
Maar is deze Flash compo nou veiliger of niet?

ltrrz

Link to comment

Ik weet het niet ik heb er nog nooit mee gewerkt.
Je zal vast wel gelijk hebben, maar het word zeer instabiel genoemd.

Bij ap word hetzelfde gezegd,ik snap wel dat het gevoeliger is,
maar hoeveel.
(ik heb mijn vraag eerder waarschijnlijk niet goed geformuleerd) :P

Link to comment
En of het een veiliger alternatief is als Ap.

Voor wat te gebruiken? Je kan flash en AP niet vergelijken, het één is een pyrotechnisch sas en het andere een HE ! Een primair explosief nogwel. Waarvoor zou je in hemelsnaam flash voor gebruiken waar je ook AP kan voor gebruiken of andersom?

Maar is deze Flash compo nou veiliger of niet?

Natuurlijk is het veiliger, als een hoopje flash in je hand afgaat heb je wat brandwonden, als een hoopje AP in je hand afgaat kan je dag tegen je hand zeggen.

Denk a.u.b. eens een beetje na. :?
Link to comment

×
×
  • Create New...