Jump to content
PyroForum.nl

Zelfgemaakte Lawinepijl


Recommended Posts

Ok, besloten om ook maar eens een beetje met die PVC motortjes te knutselen. :P

Motortje is 90 mm lang 3/4 inch PVC buis met 3.3 mm nozzle. Propellant is 18 gram 60:30:10 KN/C(wilgen)/S gemalen in koffiemolen, brandtijd ca 3 seconden, totale impuls ca 13 Ns. Report is 10 gram 2:1 Kperc + dark german Al. Delay was 4:1 BP/bentoniet, ca 3 mm hoge colum bovenop de BP geramd, en ca. 2 sec. Totale brandtijd was zo groot mogelijk gemaakt om de meeste hoogte te winnen. (Minste last van luchtweerstand) Uit de tijd tussen knal en flits kun je opmaken dat de pijl op zo'n 330 meter hoogte zat. Volgens "Rocksim" zou de optimale delay zo'n 5-7 sec zijn voor maximale hoogte, dus hier valt nog wel wat te verbeteren...

Lawine_pijl_driekwart_inch_PVC_met_18_g_BP_als_drijflading_en_10_gr_KClO4_Al_report__nozzle_3_3_mm_compressed.avi

Link to comment

Dit is zeker weten een hele mooie pijl... Heeft lekker veel kracht en een mooie diepe knal. Ik ben zelf ook van plan om nog in deze vakantie een grote pijl te maken, maar ben nu eerst nog even aan het zoeken naar de beste verhouding voor core en nozzle.

Heb je toevallig ook nog een foto van het eindresultaat van je pijl voordat je hem afstak?

Greets

Link to comment
Guest meatyke

Nice. :)
Hij ging ook heel hoog vond ik. Reports blijven altijd wel fijn om te maken en af te schieten.

Greetz

Ps. Sorry voor de late reactie maar men internet deed de laatste tijd echt kut. :P

Link to comment

Zo, ik heb moeite met het filmpje openen want ik zit op een mac, en die geeft problemen, als je heb downloadbaar maakt kan ik hem wel openen, (dat heb ik met ieder filmpje trouwens hoor.

Die knal is wel zooooo mooi diep, krijg ineens de kriebels weer, en ik kreeg ook al TNT kriebels, als dat maar goed gaat :):P . (BP raket met daarop 15g TNT met 1gram PETN booster en SA ontsteker...)

Link to comment

Ik krijg alleen geluid bij het filmpje :P . Kun je het proberen ergens te uploaden voor please ? www.speedyshare.com bijvoorbeeld.

@ Keesthemad, vet idee, maar zorg je wel eerst dat je een motor hebt die het ruim kan tillen want je wilt zo'n lading HEEL hoog in de lucht hebben neem ik aan :) .

Link to comment

Een vriend van me heeft het filmpje geschoten. Vooraf was hij nogal sceptisch over een raket van 11 cent, gehamerd uit wat kattebakkorrels en PVC, maar aan z'n zucht op het eind te horen denk hij er nu wel anders over! :P

Echt leuk dat PVC nog zo goed werkt als motorcasing, al met al is het bijna net zo licht als een katonnen casing maar een heel stuk sneller te maken. Voor deze pijl had ik eerst nog wat statische testjes gedaan om te zien hoeveel druk het PVC en de nozzles nog konden hebben, maar dit is nog verbazingwekkend veel. Het PVC wordt wel aardig zacht tijdens het branden, en afhankelijk van de brandtijd en nozzle grootte (kamerdruk) is ca. 90mm lengte voor je motortje wel de limiet voor het PVC begint open te barsten.

Het volgende project wordt een tweetraps raket met 10g flash als payload, die in principe meer als 1km hoogte moet kunnen halen! :)

HE's als payload hebben weinig zin, het verschil in knal tussen 10g goed opgesloten flashpowder en 10g TNT is niet zo groot en bovendien zonder de mooie flits die flashpowder geeft. In je ontwerp moet je ook een overgang maken van propellant->delay->primer->primary->booster->HE. Al die extra stappen maken de kans veel groter dat je HE niet afgaat, waarna je uren kan gaan zoeken naar je niet-afgegane lading! Na een hele middag zoeken naar een 50 gram 85-15 AN/Al pijl in de brandende zon ben je wel genezen. Het voordeel van AN+Al is dat het in een kartonnen koker binnen korte tijd wegspoelt door regen, een brok TNT zal daar jaren liggen voor het weggeerodeerd is. De veel grotere brisantie van een HE maakt een potentiele CATO ook een stuk gevaarlijker...

PS. Het filmpje is gecomprimeerd met divX 5.1.1, als je alleen oudere codecs hebt krijg je vaak alleen geluid, maar geen beeld. De nieuwste divX 6.6 codec, waar je alles mee moet kunnen afspelen is hier te downloaden:

http://www.divx.com/divx/download/

Voor het afspelen van divxjes hoef je alleen de codec zelf maar aan te vinken tijdens de installatie, de rest heb je niet nodig...

Link to comment

Bedankt ! Ik heb het filmpjes bekeken, erg mooi.
Jammer dat je geen fototje hebt van de motor/pijl. Daar was ik erg benieuwt naar.

Je gebruik 3/4 '' PVC zeg je. Dat is zo'n 19 mm ID. Deze maat van PVC ken ik niet, kun je hem nog eens precies nameten in millimeters ?
Ik gebruik(te) altijd de 16mm grijze pvc. Mijne zijn altijd 6.5 cm lang. 5 gram Bentoniet voor de 1e eindstop, 15 gram meal erin, en 3g voor de 2e eindstop. Deze motortjes tilden payloads van totaal zo'n 100 gram, en dan nog een houten stok.

Hier een fototje van mijn pijlen van afgelopen Oud en Nieuw.

ps. Toen knipte ik nog niet mijn payloads maar vouwde ik ze.

Link to comment

Hallo heb vandaag ook eens een paar vuurpijltjes gemaakt 1 van een papieren huls (zo'n 40mm)en met een pvc buis (pvc buis; 65mm lang), de propellant was ook 60/30/10, ik heb een nozzel van gips gemaakt maar dit ging niet zo goed, van welk materiaal hebben jullie de nozel gemaakt, klei?

Link to comment

Zelfde materiaal als voor mijn eindstoppen, kattenbak korrels, ik heb nu een ideale soort gevonden, zijn zulke kleine korreltjes je hoeft het geeneens fijn te maken, gewoon in de huls gieten en aanstampen, ideaal.

Er is hier trouwens ergens een topic over.

Link to comment

Pyrobass de meeste mensen op dit forum gebruiken bentoniet of kattebak korrels, dit hoef je alleen maar in je huls te rammen en klaar is kees.
Deze eindstoppen zijn echt super sterk en heel goedkoop ik betaalde 3.95 voor 10kg, gewoon bij de Lidl.


Zoiets dus.

Pepcore was me voor.

Link to comment
×
×
  • Create New...