Jump to content
PyroForum.nl

Methodologisch

Gebruikers
  • Posts

    160
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

2.123 profile views

Methodologisch's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Reputation

  1. Ziet er goed uit! Er zit altijd een klein beetje lood in het zo gevormde NaNO2 in de vorm van het plumbaat ion. Een sythese die ik had gelezen bubbelde CO2 door de oplossing om het plumbaat om te vormen naar lood carbonaat, wat neerslaat, maar je NaNO2 in takt laat. Volgens mij moet je NaNO2 zo goed mogelijk afgesloten en droog bewaren, omdat het anders ontleed, het is ook vreselijk hygroscopisch.
  2. Mooie opstellingen allemaal, een stuk professioneler als ik het destijds aanpakte! Bij mijn eerste opstelling had ik zelfs een TL buis gebruikt als condensor! Met een tangetje de pinnetjes eraf getrokken en daarna voorzichtig met handschoenen aan (!) een gaatje maken in de beide zijkanten. Ook kun je prima destileren met een 316 roestvrijstaal opstelling. (standaard keuken RVS) Het RVS slaat zwart uit, maar er treed nauwelijks corrosie op. Zelf durfde ik het alleen niet aan om de kolf met een oliebad te verwarmen, ik gebruikte daarom meestal een zandbad en gasbrander. Met een beetje tweaken kun je de temperatuur redelijk constant krijgen. Meestal destileerde ik op zo'n 90-100 graden (zonder vacuum), waarbij decompositie van de HNO3 vrij beperkt blijft (Al duurt het wel ontiegelijk lang). Dan hing ik wat natte doeken over de condensor, waarover ik af en toe weer wat ijswater goot. Met een langere condensor wil het zonder enige koeling ook wel aardig. Meestal bubbelde ik zon 15 min lucht door de RFNA (van donkergeel naar heel licht geel) en dan een klein beetje ureum, deze manier levert 95-97%. Als je uitgaat van AN meestal iets lager, al lost dit het beste op in de H2SO4. NaNO3 werkt daarna het beste, KNO3 vormt van de grote brokken op die nauwelijks willen oplossen. Ik dacht dat je voor het destileren uitgiing van de volgende reactie: 1 KNO3 + 1 H2SO4 <--> 1 HNO3 + 1 KHSO4. Om te destileren uit bisulfaat heb je dacht ik veel hogere temperaturen nodig, waarbij veel NOx gevormt wordt. Ik gebruikt dus meestal 1:1 xNO3:H2SO4. (~100g KNO3 op 100g H2SO4 --> 38 ml RFNA HNO3)
  3. Hoe hard je een knal voelt wordt niet alleen bepaald door de piekdruk, maar de vorm en oppervlakte van de grafiek die je krijgt als je de druk tegen de tijd uitzet, dit is een maat voor de totale energie die op je wordt overgedragen. Composities met een grote hoeveelheid aluminium hebben vaak een relatief lage piekdruk, maar over veel langere tijd. Het zou maar zo kunnen dat de "standaard" 70/30 veel zwaarder aanvoelt als de compositie met PE. Zou wel leuk zijn om een keer te vergelijken, volgens mij is PE niet de enige poly-ol die hiervoor in aanmerking zou komen... :(
  4. Vloeibare alu sprayen kan ook redelijk fijne alu opleveren, ik heb zelf ook wel 8 um atomized gebruikt. Atomized heeft als voordeel dat de pakking dichter is. (Kan handig zijn als je nog een keer een thermobarische lading of aluminized PBX wil maken. ) Erg veel kleiner als dat wordt het niet voor zover ik weet. Uitzondering zijn nano-poeders zoals ALEX, die gemaakt worden door een aluminium draad in argon explosief te verdampen, partikel groottes hiervan lopen in de 0.09 um, of 90 nm! Flake DG van goede kwaliteit zit rond de 1-3 um geloof ik...
  5. Het voordeel van een luchtdichte trommel zit hem in de vervelende eigenschap van aluminium om spontaan een laagje oxide te vormen. Iedere keer als een kogel op het aluminium landt wordt deze eraf geslagen en opnieuw gevormd als zuurstof ruim voorhanden is, al zal de olie zal ook wel aan de bescherming bijdragen. Gevolg is dat je denk ik veel meer oxide overhoudt. Hoe langer je milled, hoe fijner de aluminium, maar ook hoe meer oxide. Goedkope alufolie is rond de 20-40 micrometer dik denk ik. Kleine strookje knippen, week malen en daarna zeven werkt perfect als je goede (en genoeg!) media hebt. Na 12 dagen malen is het resultaat een blauw-grijs poeder dat ongelofelijk snelle flash maakt, langer als dat heeft weinig zin meer. Iets wat me wel opviel aan zelf-geballmillde GD is dat de resulterende flash vlamgevoeliger lijkt te zijn dan met commerciele GD, mss door de carbide coating. :(
  6. http://www.pyrotube.com/videos/132/sledge-+-explosives :blush:
  7. Wauw, met bicarbonaat is de mix snel genoeg voor een endburner denk ik zo! Slim idee ook om het geluid te gebruiken als maat voor de thrust, volgens mij lijkt het heel erg op wat jimmy yawn als thrust curve kreeg. Zeker iets om te onthouden. :lol:
  8. Had je de endburner met 1% ijzeroxide geprobeerd? Hiermee schijn je wel een endburner te kunnen maken, al is de totale hoeveelheid propellant die je in een endburner kan stoppen altijd lager als gebruik van cored/moon grains. Of je moet al wel een Rcandy variant maken die een enorm hoge brandsnelheid heeft bij 1 bar, en die niet veel toeneemt met toenemende kamerdruk. (pressure exponent) (Wat volgens mij onmogelijk is) Alleen de nozzle groter maken had ik ook al verwacht dat het niet zo goed zou werken. Er zijn limieten aan de Kn die je nog kan gebruiken met een bepaalde brandstof. Als je de nozzle te groot maakt komt de kamer niet op druk, aangezien de kamerdruk ook de brandsnelheid bepaald waar de motor op ontworpen is. Dus zelfs al zou je het gehele oppervlak in 1 keer aansteken blijft dit misschien een probleem. Voor sommige propellants wordt dit voorkomen door de nozzle tijdens het ontsteken te blokkeren met een prop die er, pas als de kamer op druk is gekomen, uitplopt.
  9. Hiernaar had ik ook al een beetje gezocht, aangezien langere brandtijden veel leuker zijn om naar te kijken als een raket die binnen 0.8 seconden op mach 1 zit! Ook valt er denk ik wel wat te winnen qua hoogte, aangezien luchtweerstand met een 3e macht toeneemt met toenemende snelheid. Misschien hoef je niet perse een brandvertrager te gebruiken om de brandtijd de verlengen, trouwens als je een brandvertrager wil gebruiken zou je ook gewoon meer suiker kunnen toevoegen t.o.v de KNO3. Een mix van 50/50 KNO3/suiker brand al veel trager dan 65/35. Volgens mij kun je het beste experimenteren met het brandend oppervlak te verlagen van je Rcandy grains en hier de nozzle grootte op aanpassen om de kamerdruk zo hoog mogelijk te houden. (De ratio van je totale oppervlakte propellant/nozzle wordt de Kn genoemd en bepaald in grote mate de kamerdruk van je motor) Een endburner motor bijvoorbeeld heeft een veel kleiner oppervlak dat kan branden als batesgrains, hierdoor verbrandt er per tijdseenheid minder Rcandy in een endburner als in een cored design. Een endburner brandt daarom ook wel tot 5 keer zo lang als een cored design. Aangezien een endburner zelf waarschijnlijk te traag is om te werken, lijkt het me alleen wel moeilijk om geschikte grains te maken hiervoor. Alleen de core verkleinen van je grains gaat waarschijnlijk niet werken, aangezien dan tijdens het branden het oppervlak heel snel toeneemt, en daarmee dus ook de kamerdruk met een CATO als gevolg... Ahh, had het even nagezocht... Moon-burner grains zouden misschien uitkomst kunnen bieden! --> http://www.jamesyawn.net/moonburner/index.html Ook zou je misschien gewoon bates grain kunnen blijven gebruiken en alleen de nozzle groter kunnen maken. Hierdoor neemt de kamerdruk af (helaas ook de efficientie waarmee de rcandy verbrand, isp) en verleng je de brandtijd. Met een combinatie van deze dingen kom je een heel eind denk ik!
  10. Had je alle KOH wel eerst opgelost in de IPA? Er vind altijd hydrolyse van de vetzuurgroepen plaats, dus je krijgt altijd troebel wit water. Over die stabiliteit van ricinoleaten kon ik weinig vinden. Het word algemeen als plasticizer gebruikt, dus ik kan me niet voorstellen dat het snel kapot gaat, hiervan heb ik ook nooit iets gemerkt. Wat ik wel een keer gelezen heb is dat wonderolie zelf een klein beetje water kan vasthouden, iets van een paar % geloof ik, misscien dat het daar wat mee te maken heeft. Ook kunnen alle olien (denk maar aan mayonaise) een beetje oxideren afhankelijk van hoe je het opslaat en zuurgehalte, ik denk niet dat dit echt schadelijk is voor de functie als plasticizer. Ik heb plastiek wel eens een half jaar bewaard, zelfs in contact met koper plaat, wat verder geen enkel effect had op de plasticiteit van de plastiek zelf. Je zou het zelfs als een voordeel kunnen zien, aangezien deze olie schijnbaar ook een soort anti-oxidant functie heeft! :lol:
  11. De compositie die ik toen gebruikte was iets van: 1 deel PIB 1.5 delen motorolie 2 delen methyl ricinoleaat
  12. Alleen de lading in het laatste filmpje had een waveshaper, de spray die hier afkwam komt volgens mij door de convergerende schokgolven die op de liner werken. Als deze onder een kleinere hoek als 90 graden op de liner werken (alleen voor de punt van de kegel), produceert deze een beweging de andere kant op! Volgens mij is dat wat je ziet... 360 seconden? Bij mij zijn het er 20. Heb alleen geen youtube account, ben ook niet zo'n fan van 1 aanmaken om er vervolgens dit op te zetten. Hehe...
  13. Ik had zelf nog twee filmpjes inelkaar geknutseld... [...] De tweede niet te serieus nemen AUB, das war einmal...:P
  14. Ode aan de Satun V raket: Muziek erbij is prachtig! http://www.youtube.com/watch?v=2rXtG3vfAlA Statische test alleen al is indrukwekkend http://www.youtube.com/watch?v=f3sVuFjJlp4
  15. Iets wat mij nog opviel bij het maken van meal motoren was dat het ballmillen van meal heel ander kruit oplevert als malen in een koffiemolen. Op de een of de andere manier heb ik met geballmillde meal nooit echt hele betrouwbare motoren kunnen maken. Met de koffiemolen gemaald is het kruit iets minder snel, maar "pakt" beter als je het in je motortje hamert. Missschien heeft het iets te maken met het feit dat malen in een koffiemolen een andere kristal vorm oplevert als malen in een ballmill, en een compactere vorm kan aannemen. Aan de andere kant heeft het misschien meer te maken met het feit dat de componenten minder fijn zijn en dus andere brandeigenschappen heeft. (Lagere Kn) Vooral als je snellere houtskool soorten gebruikt kan dit een probleem zijn. Je kan ook eens proberen om het percentage houtkool t.o.v de KNO3 te verhogen.
×
×
  • Create New...