Jump to content
PyroForum.nl

Deurnenaar met chemicaliën in schuur niet vervolgd


morpheus

Recommended Posts

Halleluja, het laatste nieuws:

7 augustus 2007:

DEURNE – De 24-jarige Deurnenaar die potten en jerrycans chemicaliën in de schuur bewaarde, wordt daarvoor niet vervolgd. Dat bleek maandag bij de rechtbank in Den Bosch.

Een deel van de wijk Heiakker in Deurne werd op 23 april enkele uren ontruimd na de vondst van de spullen. De politie was ’ s ochtends binnengevallen omdat zij informatie had dat er gevaarlijke stoffen stonden. In het tuinhuis van zijn ouderlijk huis aan de Fitissingel stonden volgens de politie onder meer aceton, kaliumnitraat en zoutzuur. Omdat die stoffen explosief kunnen zijn als ze met elkaar in aanraking komen, werden brandweer, GGD en de Explosieven Opruimings Dienst van het leger ingeschakeld.
De 24- jarige bracht drie nachten door in een politiecel en moest gisteren voorkomen bij de politierechter. Er was echter geen aanklacht voor het bezitten van ‘voor ontploffing bestemde voorwerpen’.
„Er is hoog ingezet naar aanleiding van de melding van de chemische stoffen. Maar het ging na onderzoek niet om illegale ontplofbare spullen, maar om zaken die je mag hebben. Dan is het voor ons einde oefening”, aldus de officier van justitie.

De man moest wel voorkomen omdat indertijd ook een neppistool werd gevonden. Zo’n ‘bibigun’ kan kleine balletjes afschieten. Dat gebruikte hij wel eens met vrienden als goedkope variant op paintballen, dus om ‘soldaatje te spelen’, verklaarde hij gisteren. Hij had het ding gekocht in België en wist dat het verboden was in Nederland. „Maar ik wist niet dat er zo zwaar aan wordt getild”, zei hij verder.

De officier vond dat de man genoeg gestraft was met drie nachten cel en eiste daarom een schuldigverklaring zonder straf. De rechter volgde dit voorstel.


Bron: www.eindhovensdagblad.nl
(met klein extra filmpje daar)
Link to comment

Dat is wel fijn nieuws :) . Kortom, een grote opgeblazen boel. Men had helemaal geen illegale spullen, geen foute bedoelingen of wat dan ook. Kun je je al voorstellen hoe belachelijk veel geld dit het rijk heeft gekost? Halve politiecorps dat huiszoeking doet, Explosieven opruimingsdienst, afzettingen, evacuatie van een woonwijk, confiscatie, uitgebreid onderzoek naar de stoffen en nog een rechtzaak. En daar gaat al onze belasting dan heen! :P Voor verdomme een paar spullen die vrij in dit land zijn te krijgen!
Enfin, blij dat hij vrijgesproken is, allen dan wel weer lullig dat je wordt genaait op een airsoft-pistool.

Link to comment

Goed nieuws ja.

Trouwens, ik lag echt in een deuk om wat die reporter zei.

Even kort samengevat: "In het huis van de 24-jarige man werden stoffen gevonden die in combinatie zwaar explosief kunnen zijn. <Beelden van de chems.> Er werd ook een luchdrukpistool gevonden, de man is hiervoor veroordeeld. Voor het bezit van de chemicaliën volgen verder geen straffen."

Hier klinkt toch iets fout of niet dan? :P

Link to comment

Yes ! Ik ben blij voor 'm. Ik hoop dat hij nog wel eens langskomt op het forum, alhoewel ik dat niet denk.
Maar wat ik raar vind, is dat hij niet gestraft is omdat hij deze stoffen niet veilig op heeft geslagen ? En zoals we allemaal weten had hij wel meer dingetjes in huis dan Aceton Zoutzuur en wat Kaliumnitraat, is hij daar ook gewoon voor vrijgesproken ? En al zijn prakteiken, dat hebben ze door de vingers gezien als het ware omdat hij geen kwade bedoelingen had ?

Link to comment
...Maar het ging na onderzoek niet om illegale ontplofbare spullen...

Damn, ik maakte me al zo'n zorgen of het niet om 'ontplofbare spullen' ging. :)

Anyway: Heerlijk nieuws natuurlijk, zeker voor hijzelf. Ergens is het ook wel oerlogisch dat hij vrijgesproken is; In mijn oma's tuinschuur kun je ook nog wel "...stoffen die explosief kunnen zijn als ze met elkaar in aanraking komen..." vinden en zij staat toch echt zo ver van terrorisme als het maar kan zijn en gebruikt die spullen om de tuin te doen en de gootsteen te ontstoppen. :P
Link to comment

Ja precies. Zelfs in de kamer van mijn zusje staan genoeg dingen om een 'bom' mee te maken. Dingen als blondeermiddel, nagellakremover etc.
Wat je uit dit bericht zou kunnen afleiden, is dat je je eigenlijk niet zo grote zorgen hoeft te maken, als je geen composities en/of explosieven in huis hebt. Het blijft natuurlijk wel vervelend als ze langskomen.

Nou hopen dat hij zijn gezicht nog eens laat zien hier, maar ik acht dat niet erg waarschijnlijk...

Link to comment

Moooooizo!
Hij is er gelukkig nog redelijk vanaf gekomen dan, alleen maar problemen voor een luchtdruk pistooltje :? en hij zal z'n chems nu wel kwijt zijn.
Maar hij merkte aan de telefoon eens iets op over een halve gram van een bepaalde stof die ik ff niet noem die hij nog ergens had... Maar ik vraag me af hoe het daar dan mee gegaan is, want daar hadden ze em denk ik wel voor kunnen pakken.
Maar wat ik me dan wel weer afvraag hè, ze konden hem niks maken voor die stoffen, maar eigenlijk vind ik dat ie dan een schadevergoeding daarvoor zou moeten krijgen.

Link to comment

Als hij de stoffen kwijt is, kan hij ze zelfs terugeisen! Hij is immers compleet onschuldig 'verklaard'. Of idd gewoon money...

Maar ik vraag me dan wel af welke stoffen dan niet toegestaan zijn in NL: niet alles is te koop in "de winkel", maar met de juiste 'connecties', enz. kan je zo aan exclusievere chems komen. :)

EDIT:
Ik vind 't ook allemaal maar vaag:
"Bewoner Deurne wilde bommen maken" + "De explosieve stoffen zijn inmiddels tot ontploffen gebracht"...
En dan nergens schuldig voor worden bevonden?!

Maar ja: 'k ben natuurlijk ook wel bij voor 'm :P

Link to comment

Het is goed dat hij vrij is zonder aanklacht!
Maar het is niet zo leuk te weten dat de politie er 3 dagen overgedaan heeft om dan uiteindelijk te ontdekken dat alle stoffen legaal warren!

Als ik van hem was zou ik geld terug eisen voor de stoffen!

Link to comment

Goed om te horen dat ie weer vrij is. Toen hij werd opgepakt vroeg me al af of hij ze 'm wel ergens op kunnen pakken omdat eigenlijk alles legaal was. Ik denk niet dat hij nog vaak langskomt maar iig ben ik blij voor 'm. Ik vraag me wel af waarom ze alleen over juist die chems aan het zeuren waren. Ik had eigenlijk verwacht dat je dan een bericht krijgt dat hij veroordeeld is voor bezit van allerlei dingen die eerst niet genoemd waren, maar gelukkig niet.

Link to comment
Goed om te horen dat ie weer vrij is.

Hij is alLANG weer vrij. Heeft na z'n arrestatie 3 dagen vastgezeten. Pas veel later is de eigenlijke rechtzaak.
De rechter vond toen dat het enige echt illegale dat plastic BB-pistooltje was. En aangezien hij al drie dagen vast had gezeten, vond ze dat wel genoeg straf.
Gr33tZ
Link to comment

Ja ok, hij was wel vrij, maar nu is hij ook echt vrij van al het gezeur er omheen. het is nu volledig afgesloten en niemand die iets kan zeggen want hij is niet schuldig bevonden. Als het afgerond is ben je ook vrij van al het gedoe er omheen. Dat is ook wel belangrijk. Stel je voor dat je ontslagen wordt alleen omdat je opgepakt bent. Nu kunnen ze zoiets niet meer zeggen.

Link to comment

Maar hij is al wel ontslagen. En daar doe je nu niets meer aan. De meeste problemen heeft ie al wel gehad. Nu alles weer rustig opbouwen en nieuwe baan zoeken. Welicht krijgt hij zn chems trug, maar dat kan nog wel even duren.
Wel hoopt ie nu heel snel zijn computers en dergelijke terug te krijgen. En dat terwijl dat al na een dag of 3 had moeten gebeuren, niet na 3 maanden.

Gr33tZ

Link to comment

Zelfs als je wordt vrijgesproken schiet je er niet bepaald iets mee op, aangeklaagd worden voor feiten zoals deze maakt je leven gewoon kapot.

En compensatie? Nee daar denkt justitie niet over, het is hier Amerika niet...

EDIT, hier mogen ze langs komen, ik doe gewoon aan hobby-scheikunde, ik bezit geen overmatige hoeveelheden van bepaalde chems en heb zat in huis om explosieven te maken. De kennis hiervoor heb ik ook. Of ik het doe is een ander verhaal. Water heb je ook nodig om explosieven te maken, gaan we daarom iedereen die bier brouwt aanzien voor terroristen? Wel kut als je je chems niet terug krijgt, ik heb wel het een en ander ouds en onvervangbaars, idem voor glaswerk.

Link to comment

In een woord: ZALIG!!!
Het is natuurlijk zeer erg wat ze hem hebben aangedaan! :P
Kunnen ze je eigenlijk pakken op het feit dat die chems bij elkaar liggen of dat je andere stoffen zoals alluminiumpoeder er bij hebt liggen? Ik denk het niet als deze allemaal via de legale weg verkregen zijn!
Om af te sluiten: ik vindt het wel jammer dat ze ons hebben/proberen te pakken omdat sommige explosieven maken/kunnen maken. Als je eens nadenkt is het doodeenvoudig om een enorme bom te maken, AN is zeer makkelijk aan te raken desnoods niet uit kunstmest! Hoe dan ook mensen met slechte bedoelingen zulle bommen kunnen blijven maken met eenvoudige middelen, het belangrijke is dat ze opgepakt worden als ze het van plan zijn, dat is ook het moeilijke. :P. bij deze mensen zal dus zeker niemand horen met jarenlange ervaring voor de lol zeker niet in onze omgeven (pyroforum!).

Zondag ben ik terug thuis (frankrijk en pukkelpop) en dan zal ik terug actiever kunen antwoorden op het forum :);).

Ow wat ik mij afvroeg, de man die ze hebben opgepakt, heeft uiteindenlijk ook wel domme dingen gedaan (K3WL) met behoorlijk risico op eigen leven! en het op het forum gezet. Misschien willen ze hem pakken om basitieboy achtige ongelukken te vermijden? Of heb ik dan toch de verkeerde member voor?

Link to comment

Dan heb je, in mijn ogen, de verkeerde member voor je! SoulPredator was geloof ik een van de meer gerespecteerde members hier. Dat hij met AP werkte, tja, maar ik vertrouw erop dat hij prima wist waar hij mee bezig was.

P.S. Iedereen die met explosive bezig is (of dat nou lood azide of AP is) heeft
het risico op "bastieboy achtige ongelukken".

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...