Jump to content
PyroForum.nl

juw


petit_fre

Recommended Posts

Juw :P Ik ben de Fré,

IK ben zeer geintresseerd in explosiven & alles wat er rond hangt, dus ik denk dat het wel de moeite is om mij hier is aan te melden. Mijn ervaringen ( in de praktijk) zijn vrij beperkt, pijpbommen ( Ja ja, ik weet dat het gevaarlijk is maar hoe wij het deden, met een lont van 1.5 minuut, kan het niet zo gevaarlijk meer zijn hé. ;) )) Een paar rookbommen, thermiet, ammonuimnitraat uit kas, ( voor later gebruik :P )en nog een paar redelijk simpele dingen. Van de theorie van explosives & zeker van He's weet ik dan toch vrij veel af.

Binnenkort zouden we willen beginnen met de He's. De voorwaarde hiervan is dat ik een redelijke kennis zou opbouwen hierover, wat nu wel redelijk gelukt is. ( ik heb echt geen zin om een paar vingers te verliezen, dit is niet zo aantrekkelijk bij de dames :P ) . Als we dus zouden beginnen zal het zijn met Zilveracetylide, zijn omdat dit nog een van de veiligste He' is die er zijn ( in hoeverre een He veilig is) .

Voor de rest is een verder doel experimenteren met AnFo's, dit trok mij altijd zeer hard aan.

Je moet me echt niet waarschuwen, over hoe gevaarlijk dit allemaal is. Hiervan ben ik al lang van op de hoogte. :P

Mvg Fré

Beter ga je wat meer op je spelling letten en wat minder stoer doen over dat je alles al weet. De posts hier onder mag je binnen twee dagen alsnog verbeteren, zo niet komt er alsnog een warning. LEES DE REGELS!
Correcte spelling en minder smileys zijn verplicht!!
T

Link to comment

Hoi Fré,

Je moet me echt niet waarschuwen, over hoe gevaarlijk dit allemaal is. Hiervan ben ik al lang van op de hoogte.

Blijkbaar niet:
pijpbommen ( Ja ja ik weet dat het gevaarlijk is maar hoe wij het deden, met een lont van 1.5 minuut , kan het ni zo gevaarlijk meer zijn hé

Ten eerste is dit überk3wl, en ook nog eens gevaarlijk. Als je 90 seconde vertraging hebt, heb je geen controle op je omgeving. Het is inderdaad voor je zelf niet meer gevaarlijk, maar wat doe je, na ontsteken van de lont, als er een vrouw met haar pasgeboren baby in een kinderwagen, in de buurt van je bom komt. Ga je haar dan waarschuwen? Ga je het lontje uitknijpen? Gevaarlijk dus.

Verder zou ik nog even niet beginnen met HE. Je hebt waarschijnlijk de "springstof" van je pijpbommen niet zelf gemengd, maar ergens uitgehaald, en je hebt waarschijnlijk nog niet echt veel ervaring met syntheses. Flinke knallen kun je ook al behalen met flashpoeders, en ook met goed gemaakt buskruit. Hier zou ik eerst mee beginnen, in plaats van meteen met HE.

Maar in ieder geval welkom. Ik hoop dat je verstandig omgaat met de informatie die hier te vinden is, zodat je jezelf (en zeker een ander) niet in gevaar zal brengen. Begin rustig aan, en laat die HE's nog even achterwege. Je kunt nog zoveel kennis hebben, zonder praktijk ervaring begin je niks!

By the way, er bestaat een woordje genaamd "en". Zelf vind ik "en" een stuk fijner lezen dan de hele tijd het &-teken. Het betekent dan hetzelfde, maar is niet echt netjes. En wat is juw??
Link to comment

Owh nee, euhm van dat baby gedoe Enzo. Waar ik dit doe woont er zelfs niemand in 2 km omtrek. Er heeft zelfs niemand last van de knal zelf. Euhm ik ben gene 'achterlijke ofzo die dit op straat doet.
Ik denk dat je me toch verkeerd inschat . Ik ben niet iemand die zich even aanmeldt een receptje zoekt hier en daadwerkelijk m'n eigen en andere in gevaar breng. Ik heb echt genoeg gelezen hierover.

Van het geen ervaring hebben. Dat is de reden dat ik niet aan Ap of htmd begin. Maar met een 'simpele' minder krachtige He. Die dus niet ontploft 'met een schokje'. Flash poeder heb ik al gedaan.

juw is zoals hoi, ey, goedendag.

mvg fré

Link to comment
Van het geen ervaring hebben. Dat is de reden dat ik niet aan Ap of htmd begin. Maar met een 'simpele' minder krachtige He


Nog simpeler als AP? ;).

Ik ben het grotendeels eens met supermantoine, stalen buizen zijn niet verantwoord, maakt niet uit waar je het doet, met de kracht van LE's scheuren je "pijpbommen" gewoon open(dat maakt het natuurlijk nog niet veilig)), maar met de snelheid van detonatie van HE's zullen er overal kleine stukken metaal heen vliegen, en ik neem aan dat je dat niet wil hebben, hard karton of gewoon opgerolt papier is voldoende voor een harde knal, en je verkleint het risico op gewonden aanzienlijk, ik hoop dat je er vanaf ziet om ooit nog metaal te gebruiken, of enige ander gevaarlijk fragmenterend casing.

Maarja alsnog welkom en ik hoop dat je overweegt om andere soorten casings te gebruiken. :P




Lttrrzz
Link to comment

Daarbij komt het - vaak onderschatte - gevaar van frictie.
Die einden van zo'n pijp moeten dichtgeschroefd of geklemd worden, enig idee wat er zou gebeuren als er ook maar een microgram van je sas afgaat tijdens het dichtmaken van je "pijpbom"?

En die kans is er zeker, niemand werkt zo schoon dat er helemaal geen sas in de schroefdraad komt (airfloat deeltjes komen op de raarste plaatsen), en de enorme frictie van het dichtdraaien van zo'n ding kan zelfs BP doen laten afgaan.

Verder welkom, en dat je maar veel moge leren.

Link to comment

Daarom gebruik je koper? Dat geen vonken geeft als je het dichtknijpt.
Het gaat niet echt om de pijpbommen hier hoor dit is mss al meer als 2 jaaar geleden dat ik dit nog gedaan heb.

En ik ben niet van plan stalen omhulsels te gebruiken als ik ooit He doe. Ik weet niet van waar je dit haald dat ik dit van plan was ;). Dit zou inderdaad een heel dom idee zijn.

Niet echt een warm welkom hoor heren :P

mvg Fré

Link to comment
Daarom gebruik je koper? Dat geen vonken geeft als je het dichtknijpt.

Dat heeft weinig met vonken te maken, frictie is de wrijving die een stof ondervind. Als er met grote kracht (dit merk je niet als je hem erop draait omdat je een grote arm hebt, maar op het schroefdraad komt een hele grote kracht te staan) een eindstop op de pijp wordt gedraaid kan dit genoeg frictie (wrijving, en daarmee warmte) veroorzaken om BP te laten afgaan, vergis je niet, op een paar miligram BP kan een klein beetje frictie al nare effecten hebben.

Die vonken moesten er nog eens bij komen. :P

Niet echt een warm welkom hoor heren biggrin.gif

We willen je best met open armen ontvangen hoor, zolang je maar op de hoogte bent van de gevaren van deze hobby (en het opsturen van een bierpakketje naar de heer Tyneman kan ook nooit kwaad ;) ).
Link to comment

Welkom. Gelukkig heb je wel de goede instelling om eerst kennis op te doen en daarna pas iets in elkaar te zetten. Hou dit wel vol als je er achter komt dat er soms wel erg veel is dat je moet weten. Zo ook bij die PB. Flash of BP kan door hitte af gaan, maar ook door een slag. Dan hoeft er geen vonk te zijn. In het echt is er plaatselijk juist een heleboel wrijving waardoor het er plaatselijk heel heet wordt. Dit is ook wat gebeurd wanneer je met hoge snelheid schuurpapier langs metaal schuurt. Met een schroefdraad is er ook veel wrijving, natuurlijk niet dat het gaan gloeien, maar genoeg om BP of flash af te kunnen laten gaan. Het contact is soms maar enkele tienden van vierkante milimeters met veel druk. Ook zulke dingen volgende keer maar opzoeken, want anders kan het snel fout gaan.

Link to comment

Mmm das wel iets dat ik niet wist. Wel intressant om weten! Zal ik vroeger geluk hebben gehad. Veel geluk ;) heb er toch tientalle gemaakt. Je kent dat wel jong & onwetend. EN wat ze zijde in de vorige post van schrappenel ( stukken koper die wegvliegen) dat kan ik wel beamen hoor :P

Link to comment

Welkom :P.

Persoonlijk vind ik het een beetje jammer hoe
deze persoon ontvangen wordt ;).

In zijn post geeft hij aan op de hoogte te zijn van de gevaren
dan HE/pijpbommen en kan ik ook afleiden dat hij geen pijpbommen
meer zou maken. Deze member is misschien wel de verst gevorderde
nieuweling zonder lab (als hij niet liegt), in chems en ervaring. Flash
poeder al kunnen maken als je net geregistreerd hebt? Respect!
De meeste mensen


HE is een mooie tak van de chemie. Beginnen met een primary is
eigenlijk niet nodig, tuurlijk een stof kunnen afzetten is gaaf. Maar
dat is slechts een deel van de pracht. Ik raad je STERK aan om
te beginnen met secundaries. NitroCellulose is een geweldige stof
om mee te beginnen. Als je nog nooit echt in een lab hebt gewerkt
is het ook fijn om voor de primaries bv MHN te maken. De eerste
paar keren was bij mij en Bastieboy het filtreren/wassen/neutraliseren
een chaos.

P.S> Pijpbommen zijn inderdaad iconisch voor "k3wl" MAAR ik vind
een pijpbom op een afgelegen plek in de zelfde orde van gevaarlijkheid
als een HE-device van 500g.

Link to comment

Welkom,

zo te zien heb je al wat kennis, en je lijkt me ook iemand die veel wilt leren.
Alleen denk ik dat de meeste mensen hier het niet zo waarderen dat je zegt dat ze je niet hoeven te waarschuwen over de gevaren, en dat je een pijpbom veilig probeert te noemen. Dit is namelijk nogal tegenstrijdig (want als je echt àlle gevaren kent kun je een pijpbom niet "veilig" noemen), en het wordt hier niet gewaardeerd als mensen "k3wl" dingen verdedigen.
Maargoed, zolang je k3wl dingen achter je laat en op een zo veilig mogelijke manier te werk gaat, is er natuurlijk niks aan de hand.

Link to comment

Ik ben het gedeeltelijk met Mesh eens op het punt dat deze persoon zegt nooit meer pijpbommen te gaan maken. Ik denk helaas wel dat je erg snel vingers of meer gaat verliezen als je begint met een primary te maken. HE is een leuk gedeelte van de chemie, het is helaas daarmee gelijk bijna het gevaarlijkste gedeelte ook. Als je interesse(zoals het hierboven lijkt te zijn) idd in knallen zit, maak dan maar eens een paar goede knallers met flash poeder, dit gaat al behoorlijk hard en wie weet wel harder dan je pijpbommen als je een tijdje oefent. Zit deze hem in syntheses, dan kun je altijd eerst secundaries als nitrocellulose maken, relatief ongevaarlijk, licht ontbrandbaar, en toch een HE, wat wil je nog meer.

En mesh, flashpoeder is het gemakkelijkste wat er bestaat als je de chems hebt.. Hij kan dus hooguit goed naar bronnen zoeken.

En het belangrijkste begin met de theorie en een veilige manier van werken, als je vingers je idd zo lief zijn als je nu zegt ;) .

Grtz, Bastiaan

Link to comment
×
×
  • Create New...