Jump to content
PyroForum.nl

pyro-maniac

Recommended Posts

Naja ik zeg het in me vorige post wel een beetje verkeerd.
Er zit aan de zijkant een fan die de lucht in de kast blaast, ten midden van de computer.
Dus zet ik mijn stars boven op de computer waar de temperatuur het warmste is.
Ik heb afgelopen nacht 2 batches stars laten drogen D1 stars tot 12mm en Tigertail tot 12mm en ze zijn nu al niet meer in te knijpen.

Morge maar even een brand testje doen, om te kijken of de kern al goed droog is.

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik wil een aandachtspunt aan de orde brengen, aangezien dit zorgwekkend gevaarlijk kan zijn voor droogkasten die een lamp gebruiken voor warmte.

Laatst toen ik mijn slaapkamer lamp aandeed, ging deze kapot en kwamen er vonken uit de fitting: dus zeer gevaarlijk als dit in je droogkast gebeurt!
Daarom kan ik iedereen aanraden om iets van hittebestendig materiaal om je lamp heen te doen, zo kunnen deze ongelukken nooit gebeuren.

Link to comment
  • 3 years later...

Na een paar dagen knutselen is niet alleen mijn ballmill bijna af maar ook mijn droogkast begint aardig vorm te krijgen. Hij mist nog een deur en de lades met gaas.
Het blijkt dat de verwarming ventilator zelf al een ingebouwde termostaat heeft, dus het gebruik van een microcontroller met temp sensor is niet noodzakelijk.





Ik zit zelf nog te twijfelen over het gaas dat ik zal zal gebruiken.
Horgaas is lekker goedkoop maar natuurlijk minder degelijk, iemand nog een ander idee dat niet meteen in de papieren schiet?

Wederom alle tips welkom.

Link to comment

@bonkers: Dit is inderdaad iets waar ik wel dacht rekening mee te hebben gehouden door de twee planken onder, elkaar te laten overlappen en zo dus een directe weg naar de ventilator te blokkeren.
Dit zelfde principe wordt geloof ik ook door meerdere mensen gebruikt i.c.m. bijvoorbeeld een gloeilamp en deze worden natuurlijk ook behoorlijk heet.

@pdfbq: Horgaas is meestal van kunststof gemaakt ik dacht nylon of polyester. Dus roest zal geen probleem zijn, maar ik maak mij eerder zorgen om de bestendigheid van de chemicaliën in de sterren.

Link to comment

Als je je kast ondersteboven neer zet heb je er geen last meer van, dan worden eventuele fijne deeltjes gewoon de kast uitgeblazen.
Het principe van een gloeilamp onderin is dat de warme lucht opstijgt waarschijnlijk.
met een fannetje maakt het niet uit of hij nu naar boven blaast of naar beneden.
Die van mij zit ook bovenin.
Ik droog gewoon op horrengaas, is geen enkel probleem, behalve dat mijn rekjes kleiner zijn, bij jou zullen deze flink gaan doorzakken denk ik.
Tenzij je in de midden ondersteund oid.

Link to comment
  • 1 year later...

Hallo peepz,

Eventjes een vergeten topic bumpen.

Ik afgelopen weekend stars gedraaid die voor een groot deel uit natrium nitraat bestaan en dit spul is belachelijk hygroscopisch. zelf in mijn kamer bij de verwarming trekken ze nog meer vocht aan dan dat er kan verdampen, kortom het is dus niet te doen dit te drogen zonder droogkast. Dus heb ik het idee om eens een simpele droogkast te gaan bouwen. niet alleen voor deze stars natuurlijk, het is handig voor vanalles.

Na dit topic een beetje door gebladerd te hebben zag ik het geniale ontwerp van meneer Stijn en dacht dat dit nog best makkelijk na te bouwen valt.

Alleen ik vraag me af tot hoever het gebruik van gloeilampen nu veilig te noemen is aangezien je wel een gloeidraad en buskruit dicht bij elkaar brengt.

Nu zie ik wel dat Stijn tussen de gloeilampen en het droog gedeelte een plank heeft maar hier kan naar mijn idee nog wel steeds stof van de stars doorheen dwarrelen.

Hebben er mensen ervaring met zo'n soort ontwerp en kunnen die gene me misschien van dat idee af helpen?

Mijn dank zal groot zijn :)

Link to comment

×
×
  • Create New...