Jump to content
PyroForum.nl

Kaliumnitraat produceren dmv andere chemicalien.


Recommended Posts

Het is niet nodig voor mij, maar ik vind het nog wel leuk om te doen, kaliumnitraat maken.

Als de mods dit een te "riskant"/k3wlish topic vinden mag het worden verwijdert.


Ik interesseer me ervoor om, net als SPIDER (PE topic), chemicalien zelf te maken, en later weer zelf te gebruiken. Vooral methoden als gefractioneerde kristallisaties lijken mij gewoon leuk/mooi om te doen, net als het maken van HE's.

Er lijken mij zat manieren om het te maken, hieronder een aantal.

1. K2CO3 met NH4NO3, NH4 + en CO3 2- ontleden, en K+ en NO3- blijft over. (volgens binas)

2. Gefractioneerde kristallisatie, dit lijkt mij erg mooi om eens thuis te proberen, alleen lijkt het mij wel verschrikkelijk moeilijk. Ik heb er nog niet veel over gelezen, dus als iemand een opstelling/methode heeft zou ik die graag willen krijgen.

3. KOH met NH4NO3, NH4+ + OH- + K+ + NO3- damp je in, ammoniakgas onstaat en KNO3 blijft liggen.


Ik zou graag eens een manier proberen waar je geen (ammonium/natrium)nitraat gebruikt, alhoewel dat mij praktisch onmogelijk lijkt, of de experimenten zijn de prijzen niet waard.

Link to comment
Guest wolkje

Wat is een gfractioneerde kristalliesatie ??


En KNO3 kan je ook maken door NH4NO3 op te lossen in water, vervolgens lo-salt bij doen en dan in diepvries zetten, na een tijdje eruit halen en de KNO3 kristallen laten drogen.

Als je de gedetailleerde versie wilt pm me even dan krijg je ze.

Link to comment
Guest wolkje

Ja maar dan is er nog een probleem.

Dat lo-salt is naar het schijnt gewoon dieetzout maar hier thuis staat op het dieeetzij: natriumbicarbonaar ====>Na2CO3 dus en daar lijkt me nergens een K ion in terug te vinden.

Link to comment

Lo-Salt is idd KCl met NaCl, maar NaNO3 lost veel beter op dan KNO3, vandaar dat die niet uitkristalliseert. :(
Je kan ook pure KCl kopen, kost ook niets, maar het maakt niet zoveel uit, je hebt alleen wat meer ammoniumnitraat nodig voor dezelfde hoeveelheid KNO3 als je Lo-salt gebruikt.

Link to comment

Dat volg ik niet helemaal, kan door je spelling komen.

NatriumBIcarbonaat is trouwens NaHCO3 :wink: .

Alleen zijn dit geen spectaculaire exprimenten :( , iemand anders nog een meer 'exiting' idee? Zoiets al een heftige ontleding oid?

In die zin is HNO3+K2CO3 wel weer leuk om te doen.

Link to comment
Guest wolkje

UHU "heftig"

Kijk eens op gamekeeperpyro die manier is volgens mij gewoon niet te doen zo grote hoeveelheden voor een klein beetje :( .

Link to comment
Guest wolkje

Wist ik ook wel maar vroeg nog even bevestiging.
Dat word dus lo-salt


ik ben nu trouwens ook bezig met die manier, maar voorlopig is er niet veel aant gebeuren.

Link to comment
×
×
  • Create New...