Jump to content
PyroForum.nl

Ammoniumnitraat fontein


Guest wolkje

Recommended Posts

Guest wolkje

Ik heb laatst nog wat geexpirementeerd met ammoniumnitraat, ik had daar een mixje van 75 delen ammoniumnitraat gemengd met 25 delen houtskool.

Nadat ik alles mooi in een kartonnen hulsje met vanbinnen Al folie als bekleding had gestop en goed aangestampt en de lont (sterretje) aanstak begon die handel een straal van vonkjes een goeie 50cm de lucht in te spuiten


Eigenschappen van de fontein: -nozzle diameter 4mm
-huls diameter 16mm

Bij het gemixte spul had ik dan ook nog een paar schepjes ijzervijlsel gedaan, vandaag die witte vonken wat eruit kwamen

Zou deze mix ook geschikt zijn voor vuurpijlen vraag ik me dan af :?:

Link to comment

Nee dit is niet geschikt voor vuurpijlen. Daar moet je KNO3:Suiker = 6:4 voor hebben, goed gemengt in fijne poedervorm en geramt, of gesmolten.
Heb je AN uit KAS gehaald ? Het zou leuk zijn alsa je het volgende keer kon filmen of foto's van zou nemen, dan kunnen we precies zien hoe het er uit zag :wink:
Al folie bekeleding van binnen heeft trouwens geen zin, dat verbrand zo.

Link to comment

Yellowcard, als de mix goed brandt, en een hoge gas-uitstoot heeft, waarom zou je er dan geen raket van kunnen maken?
Met KNO3/Houtskool ook prima raketten.

Daar moet je KNO3:Suiker = 6:4 voor hebben

Dat vind ik redelijk bullshit dus, je kan met bijna alles een raket maken..
En überfijn ed hoeft ook niet. KNO3/suiker brandt altijd.

Verder had dat folie inderdaad geen nut. Maar het zit ook niet in de weg lijkt me.
Link to comment

Oke stijn veel succes met het maken van raketten met Ammoniumnitraat en houtskool. Beniuewt hoe hoog ze gaan. En geloof me, als je alleen KNO3 en suiker bij elkaar die en het niet fijn maalt, gaan ze ook niet hoog hoor.

Maarja, als je het bull shit vind, mij best !

Link to comment
Guest wolkje

Als je het Ammoniumnitraat smelt wel opassen met de temperatuur.
want Ammoniumnitraat verdampt bij een temperatuur van 170 graden, dit is niet een klein wolkje maar een heuse rookwolk, doe dit best buiten :D

EDIT:
Ja Yellow dat Ammoniumnitraat komt idd uit KAS :)

Ongeveer zo een consentratie van een goeie 75% meen ik

Kga deze week nog een fontein op die manier maken zal hem filmen en foto maken filmpje zie je eind van de week

En die Al folie zorgt ervoor dat mijn huls niet afbrand wat ik dus daarvoor had

Link to comment

@ Wolkje
Dat is al de 3de opmerking die ik zie over je taalgebruik, doe er wat aan! Oh, en dubbelposten is niet erg gewenst, daar heb je een edit-knop voor! Wat bedoel je trouwens met die 75%? Ik hoop voor je dat je AN geconcentreerder is dan 75%, want anders heb je er niet zo heel veel aan....
Dat Al-folie heeft trouwens denk ik niet z'n zin, ik denk dat het meteen verbrand eigenlijk, maar ik weet niet hoe heet AN+fuel brand, maar met KNO3 flash brand dat Al folie meteen weg...

@ Yellow
Ik ben het met stijntje eens dat het wel een beetje bullshit is, er zijn zoveel mogelijke combo's met AN, zo goed als oneindig. Ammoniumpercloraat-based wordt trouwens ook erg veel gebruikt (denk aan de spaceshuttle)

@ Warcore
Wat is die foto die je gepost hebt? Een soort star met een starshape erin :)? Trouwens een leuk topic!

Ik heb zelf 1 of 2 keer een pijl gemaakt, maar ik vind het niet z'n kick geven als een ster die ik de lucht in schiet, of een knaller die je zelf hebt gemaakt, ik weet ook niet waarom dat is :D. Ik heb ook een paar CATO's gehad, daarna ben ik er mee gestopt omdat ik het eigenlijk ook niet zo boeiend vond...

Link to comment
Guest wolkje

Okej, alvast sorry voor die regels, heb ze zojuist pas gelezen

En mijn Al-folie smelt niet weg

Wat die consentratie betreft het komt uit KAS en zal wel geconsentreerd genoeg zijn

Link to comment

Dat blok was dus een stuk uit een motor van Atmosphere.
Hij doet een paar van die fuel-blokken op elkaar in zijn motor, en door die stervorm heeft de core een groter oppervlak.

En ik neem aan dat wolkje bedoelde dat er 75% AN in KAS zit..
Edit: Wolkje zelf was me net voor.

Link to comment
Als je het Ammoniumnitraat smelt wel opassen met de temperatuur
want Ammoniumnitraat verdampt bij een temperatuur van 170 grade en dit is niet een klein wolkje maar een heuse rookwolk dus doe dit best buiten :)


Zeg iets als het klopt. Het ontleedt pas bijongeveer 210 graden. Mensen menen al daarvoor, maar dat hebben ze ook m et het koken van water.
Link to comment

Ik haal mijn AN ook uit KAS. Als je het na het oplossen uit gaat koken is er geen enkel probleem met ''verdampen''. Je kookt net zo lang door tot er geen water meer is. Ik houd dan altijd gesmolten AN over, en als je het goed doet gaat het niet ontleden. Het ruikt dan een beetje, dus er zal wel wat verdampen, maar dat is te verwaarlozen.

Nou is AN behoorlijk hygroscopisch, hoe werken jullie daarmee in raketten en andere dingen? Laten jullie het gehydrateerd, of drogen jullie het en ballmillen het, of hoe werken jullie ermee?

Link to comment

Zelf plan ik dingen met AN altijd (dus 3 dagen van tevoren denk ik, hey, laat ik eens wat met AN gaan doen...), dan leg ik het in de excicator (schrijf ik het zo goed?), zodat het goed droogt, en dan na 1-2 dagen haal ik het eruit, en dan meng ik het met de gewenste stof, en dan idd ballmillen (of smelten).

Link to comment
  • 2 months later...
×
×
  • Create New...