Jump to content
PyroForum.nl

Thermiet


Tyneman

Recommended Posts

  • Replies 192
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mooi filmpje tyneman :D .

Het reageert idd wel een stukje sneller dan normale thermiet.
dat lijkt me perfect voor zo een incendiary grenade.(niet dat ik er een maak hoor :) )

Volgens mij had ik ergens gelezen dat je Ba(NO3)2 kon vervangen door Kno3.
En die gozer in het filmpje een paar post's terug had het over Kmno4.
Het zal me niks verbazen als er nog meer mogelijkheden zijn. ;)


Lttrz

Link to comment

Zo die Kmno4 en Kclo3 laten het nog wat sneller reageren dan Ba(NO3)2. ;)
Weer een zeer mooi filmpje tyneman :D .

Je doet ze ook gewoon echt in de klas he :) .

De leerlingen vonden het zeker wel interresant...

Had je al eens eerder van thermate gehoord tyneman?
En had je verwacht dat die laatste zo snel zou reageren, volgens mij had je nog maar net je hoofd weg, of was jij dat niet?

En deze dingen zijn volgens mij echt geschikt voor knallers.
Maar aan allebei de filmpjes te zien lijkt mij de echte thermiet nog steeds het best om door staal pantser heen te gaan.
Door de hoeveelheid gesmolten metaal en de lange reactie tijd.



Lttrz

Link to comment

How nice. Allemaal z'n eigen kenmerken. En ik vind ze allemaal mooi.
Bedankt voor het maken van de filmpjes Tyneman. ;)

KClO3 was aardig snel trouwens.

En die MnO2 doet het ook best lekker, een soort diesel :D . Alleen weet ik niet op welke temperatuur dat ontbrandt.


Welke klas was dat btw? Leek me niet bepaald een brugklas...

Link to comment

Dank voor de reacties heren. ;) Zo weten we weer waar we het voor doen.

Die klas waren wat 5/6 Atheneum leerlingen die met hun profielwerkstuk bezig waren.

KClO3 zwavel is idd geen veilige combi. Moet ook kleine hoeveelheden maken en niet bewaren!

M'n Hoofd zit achter een dikke glazen plaat, dus al had het gelijk afgegaan geeft het nog geen problemen. Behalve de UV flits dan. En (slecht slecht slecht!) dit is de enige waarbij ik niet mn brandvaste handschoen aan heb. Ik schaam mij diep.

Thermiet is zoizo wel geschikt voor knallers. Je kan er hele lage dreunen mee maken. De laatste Thermate versie deed mij trouwens bijna denken aan Flash.

Ik had tot voor kort nog niet van thermate gehoord. Anders hadden deze filmpjes er eerder geweest. :D



Dat wastie wel weer geloof ik.

Gr33tZ

Link to comment
  • 2 years later...

Ik heb wel eens gehoord dat kwarts als hoge themperatuur oxidator kan dienen heb het 1 maal geprobeert ik geloofde niet dat het werkte dus heb ik magnesiumpoeder gebruikt, er gebeurde niks vermoedelijk omdat de Mg te grof was. Alleen mag deze compositie volgens de regel geen thermiet heten omdat het geen metaaloxide is...

[offtopic] Is microkristalijn/airfloat SiO2 niet mogelijk carciconogeen? [/offtopic]

Link to comment

[offtopic]Dat is nog geen reden om het niet serieus te nemen! Als je ook zo simpel praat over carcinogene stoffen als kaliumdichromaat (en je gebruikt ze) kan het ook zo zijn dat je er over een paar jaar niet meer over kan praten, dus hou op met dat slappe gelul (sorry voor de grove uitdrukking!)![/offtopic]

En inderdaad SiO2 is carcinogeen, zie pagina 17 van de bijgevoegde MSDS.

msds_sikadur_beton_nl.pdf

Link to comment

×
×
  • Create New...