Jump to content
PyroForum.nl

Rookbommen


Guest

Recommended Posts

Ik lees op de site zelf een formule om een rookbom te maken, gebruik makende van salpeter en suiker. Bij de vervaardiging lees ik dat je het geheel moet verwarmen, tot dat de suiker smelt. Het geheel wordt dan na stolling een harde klomp waardoor de twee poeders goed samen zitten en waardoor het goed brandt (rookt).

Nu, ik heb dit in het verleden ook geprobeerd, en gebruikte slechts een koffielepel gemengd poeder. Het werd echter te snel verwarmd en ontstak. Heel mijn woonkamer onder de rook, en mijn vrouw furieus :?

Ik heb ondertussen een beter middel gevonden, wat echter wel wat meer tijd in beslag neemt om tot het zelfde resultaat te komen, maar het is veeeeel gemakelijker en veeeeel veiliger. En veiligheid staat aan de top, niet ? :wink:

Meng de poeders samen, en giet er achteraf een beetje alcohol over (eau de cologne, of parfun (niet te dure natuurlijk)) Zo krijg je een kneedbare substantie, als je er niet te veel hebt opgegoten natuurlijk.

Kneed dit in een gewenste vorm of doe het in een koker of whatever. Laat het drogen, en dit werkt even goed, dan niet beter.

Link to comment
  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Je moet je hotplate op de laagste stand zetten en blijven roeren,
uw bedoeling met een alcohol lukt even goed door de 2 ingredienten in een pot te zetten en wat water erbij doen en dan verwarmen,
zal u heel wat geld besparen en zal efficienter zijn,
KNO3 lost niet op in alcoholen en kan dus eigenlijk minder polymeren dan met water

Link to comment
  • Root Admin

Je beter de ammoniumnitraat van de calciumcarbonaat/magnesiumoxide scheiden (link). Betere resultaten krijg je dan lijkt mij. Ammoniumnitraat is behoorlijk hygroscopisch, eerst goed drogen dus (in de oven, niet te heet!). Daarna de ammoniumnitraat+suiker samensmelten.

Ik denk dat je het aantrekken van vocht door de ammoniumnitraat kunt verminderen of zelf voorkomen door er een hoeveelheid paraffine bij te doen tijdens het versmelten. Maar dat moet je zelf maar even zien.

Dit is in ieder geval wat er gebeurd bij ANFO-mengsels, die trekken ook geen vocht meer aan door de toevoeging van dieselolie.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • Root Admin

@ Exhile
Hoe kom jij erbij dat de ontledingstemp. van ammoniumnitraat 180 °C is? Spreek je uit ervaring of heb je dat ergens gelezen? Want volgens de Engelse wikipedia ontleed ammoniumnitraat bij 210 °C (link).

Theoretisch is het dus mogelijk om suiker/sucrose (smeltpunt: 160ºC) en ammoniumnitraat samen te smelten. Het lijkt me natuurlijk beter om kaliumnitraat te gebruiken, maar als je niets anders voorhanden hebt is het een goed alternatief.

Link to comment
@ Exhile
Hoe kom jij erbij dat de ontledingstemp. van ammoniumnitraat 180 °C is? Spreek je uit ervaring of heb je dat ergens gelezen? Want volgens de Engelse wikipedia ontleed ammoniumnitraat bij 210 °C (link).

Theoretisch is het dus mogelijk om suiker/sucrose (smeltpunt: 160ºC) en ammoniumnitraat samen te smelten. Het lijkt me natuurlijk beter om kaliumnitraat te gebruiken, maar als je niets anders voorhanden hebt is het een goed alternatief.

Nee sorry, ik heb daar gemist, ik was juist aan het denken aan de lasagne in de oven die op 180 graden moest, blijf er toch nog maar een 10-20 graden onder.
@POS
Heb je al geprobeerd om KNO3/sucrose mix aan te strijken met een lucifer doosje,
ik kan dit niet wetenschappelijk verantwoorden en volgens mij kan het gewoon niet.
Link to comment

Nee, sorry, nu ik het bedenk, het was een mix van KCLO3 en suiker. Dat met alcohol mengen en laten drogen, dan krijg je een harde brok. Die kan je dan aanstrijken. Ik heb ooit een rookbom gemaakt met KNO3 ensuiker, en er een dotje KCLO3 met suiker opgezet, om het te kunnen aanstrijken.

Link to comment

ik wel, werkt echt goed. Wat ik toen gedaan heb, was een hoopje van dat KCLO3-suikermix boven op de langwerpige rookbom geplaatst, en dit laten drogen. Ik had er een soort inhammetje gemaakt. Hierover spande ik een kartonnen strookje en kleefde dit goed vast. Tussen het strookje en het harde poeder, stak ik het strijkvlak van het luciferdoosje.

Als ik het strijkvlak er dan tussen uit trok, ontstak het poeder. Werkt goed !!!

Link to comment
  • 3 weeks later...

Kan altijd een foutje zijn :wink:

Maar kan iemand mij even uitleggen hoe je dan gekleurde rook krijgt :wink:

Aangezien er werd gezegd dat als je er voedselkleurstoffen doorheen zou mengen als het vloeibaar fout is, weet ik niet hoe het anders zou moeten.

Of werkt het wel met bijvoorbeeld Barium Of strontium,
wat in vuurwerk zit.

Maar kan het dan ook zijn dat alleen de vlam groen of rood wordt???
En als dat zo is, hoe krijg je de rook dan gekleurd???

ChainThunder :wink:

Link to comment

×
×
  • Create New...