Sign in to follow this  
Followers 0
Tyneman

Verzameltopic shelltesten

55 posts in this topic

Beste heren,

Om uw test / oefen creaties een mooie plek van discussie te geven voilá.
Mocht er een creatie zijn die een eigen topic verdient, maak die dan ook aan.
Dit is voor klein commentaar op losse testen, zie het topic van "Mijn eerste shell"

Succes en plezier.

P.S. Ja, ik zal dit topic waarschijnlijk regelmatig opschonen.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie

Na een mislukt eerste poging met rode stars, is het nu gelukt
Het is me ook wel weer gelukt om het filmpje te verzieken :)
(niet scherp en van links naar rechts)

2,5" shell red peony met pistil

http://www.youtube.com/watch?v=x-u76Nw2EDM

Ik heb een step prime toegepast van 50/50 comp/hotprime vervolgens 100 hotprime, hierna 50/50 hotprime/green mix en 100 greenmix.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie break. De palm pistel mag van mij wat groter. Maar sjonge jonge het lijkt wel een commerciele shell.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

@EC
Break bestond uit pulverone met 0,8 gram slowflash.
Pasting was 4 rondjes 3-strip

@kno3
Pistil was inderdaad te klein, maar echt veel ruimte heb je niet in een 2,5" hemi.
Als je op joetoep zelf kijkt dan is de kwaliteit van het filmpje iets beter en kan je de pauze knop iets beter bedienen, dan zie je dat de break nog niet helemaal symetrisch is. Het kan dus beter!

@Tim5
KCLO4. 48
Strontiumcarbonaat 17
Redgum. 11
Parlon. 10
Mg/Al. 11
Dextrine. 4

Edited by ETR
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

De pistil: 12 stuks 4mm C8+13%Ti geperst
De rode stars: 8mm geperst ( totaal gewicht stars 37 gram)
De rising tail: dezelfde comp als de pistil 18mm rond en 9mm lang.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nekpijn en verdraaide rug,na het beeldscherm weer in goede positie te hebben gezet. :P
Mijn complimenten voor dit fraais.

Jammer van je i.d.d crappy opname.

keep them coming ETR. ;)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ff op joeptoep aan het pielen geweest

http://www.youtube.com/watch?v=BREXiwORPwA&sns=em

En nu staat tie weer goed, anders krijgt Lontje teveel last van zijn rug ;)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

2de 2" er, 1ste effectief afgegane 2"er.

Ben er wel trots op, is best wel goed voor een 1ste shell qua timing en break.

bovenste hemi waren wat leftovers blue van afgekeurde compos, onderste hemi was golden TT.

Supermooi is hij niet, beetje teveel lijm gebruikt om het touwtje en de rising tail vast te maken..

De liftcup is ook wat te groot naar mijn smaak, maar door de giga rising tail had ik niet echt keus :P.

Booster was 2gr 5/5 MgAl flash (#200)

De rest was goede pulverone. lift 8gr.

Op mijn eigen manier gepast, werkt best wel goed blijkbaar.

Ja gepast met schilderstape, ik had gelezen dat dit best wel goed werkt, en bij deze is het bewezen.

commentaren/tips ?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tips heb ik wel.

Gebruik quick match. vind ik persoonlijk veiliger en makkelijker.
Paste met kraft, wheat paste en 3 strip methode, ahoewel dat wel een gepriegel is met 2" ;)

Ziet er verder wel geinig uit, lijkt wel een ring

Edited by High Density
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werk aan quick match, maar mijn BM vertrouw ik nog niet, zo broos.... Dus tot dan lijkt snellont mij veiliger. In de toekomst wordt het vast en zeker quickmatch.
Waarom pasten met kraft enzo, als dit ook werkt ? Het ziet er wat minder professioneel uit, maar anders...

Bedankt voor de tips HD.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net wat je zegt, ziet er wat minder profie uit, verder zal het wel werken ahoewel sommige soorten tape op den duur los kunnen laten (meestal de goedkopere).
Ik zou er ook niet snel een grotere shell mee doen.

BM maak ik met 7% Arabische gom en 1% CMC, en als ik een rekje vol getrokken heb dust ik er nog wat fijne <35 # pulver / meal overheen.

Dit is stevig en snel zat imo

Edited by High Density
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi gedaan! en resultaat. Ziet er uiterlijk wat minder prof. uit, maar... je kan ook na het pasten je shell met 1 laag kraft tape of kraft papier verlijmen voor de prof. look.

Doe ik ook. ;)

HD heeft gelijk, gebruik (goede) crepe tape en met een spatel goed na wrijven.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende shell krijgt laagje kraft, plus zo een stickertje :P.
Ik drukte de tape al superstrak aan, kan je nog een extra laagje pasten.
Grotere shells zou ik inderdaad ook niet met tape doen.

Ik heb geen arabische gom of CMC, maar ik kijk wel even in het blackmatch topic.

Bedankt voor de tips !

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een lange weg te gaan als ik het zo zie. ^_^

Maar goed hij deed het.

Verder ben ik nogal traditioneel ingesteld,dus voor mij geen schilders-tape.

Vind het wel TOP van je, dat je heel erg gemotiveerd bent.

Als ik de foto bekijk heb je je rising tail gelont en hierna quick match gebruikt. Heb je hier een reden voor.?

Gewoon gaan pasten Andres,duurt wat langer,maar lijkt zoveel professioneler.

Ga zo door. :rolleyes:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerder paste ik met overgebleven aardappelen. (gekookt en kapot gewreven plakt als een tierelier en kost verder niks.) :D

Edited by Lontje
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

De snellont loopt langs de rising tail zodat deze ontstoken wordt, simpelweg omdat de rising tail te groot is om onderaan geplakt te worden en door de liftcharge te worden aangestoken. Ik ga ook "echt" pasten als de shells groter worden, daarvoor is schilderstape beter...

Er komt geen quickmatch aan te pas nu ?

& waarom nog een lange weg te gaan, zijn er nog dingen buiten het pasten en de quickmatch ? Ik vond de break al zeer mooi symmetrisch voor zo een kleine shell, zeker ivg met wat je soms op youtube ziet.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die komeet hoeft niet in je liftcup, die ontsteekt bovenop ook wel, beetje schuin plaatsen.

Lange weg te gaan vind ik nogal relatief, zodra je erbij bent is het verhaaltje uit, en hoe groter je spul hoe groter de kans.

Wat dat betreft is een 2 inch al gauw goed.

Tenzij je echt verlegen zit om keiharde kritiek natuurlijk :P

Edited by High Density
0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  
Followers 0

  • Similar Content

    • By ThaYankee
      ***Edit: Filmpje van 4"shell toegevoegd***
      Sinds jaren afwezigheid en weinig pyro activiteit heb ik afgelopen jaar weer het een en ander gemaakt aan spul.
      Ik vind het hedendaags toch wat te risicovol om deze hobby nog heel veel langer voort te zetten of verder uit te breiden(Ook icm met andere omstandigheden). Ik besloot daarom om dit jaar maar langzaamaan de spullen die ik nog heb liggen op te maken. Ik heb het al jaren liggen, maar kan het niet over mijn hart verkrijgen om de boel weg te gooien of van de hand te doen (Misschien de nodige tools naderhand wel voor de geïnteresseerden).
      Ik blijf het wel echt een geweldige hobby vinden met een hoog voldoeningsgehalte (op het pasten van shells na).
      Hieronder een filmpje en wat pics van wat ik zoal gemaakt heb afgelopen tijd.
      Meer filmpjes zullen nog volgen.
      *** Shell 4 inch buell red stars ***
      3 Inch vuurpijl Buell red
       

    • By Andres
      Skippen naar 00:17 is een goed idee.
      TT stars, Horsetail shell was de bedoeling, 2 inch cilinder 
      Mijn eerste cilinderr trouwens !
    • By Andres
      Beelden van 2 camera's na elkaar geplakt, hopelijk geeft dit een wat duidelijker beeld met de crappy kwaliteit.
      Jopetes white strobe cut stars, 6x6x6 (mm).
      3.5gr Booster (MgAl #230 flash). Meal Coated Puffed Rice als vuller.
      Gelift met pulverone.
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.



  • Topics

  • Posts

    • Same here, MCRH met 7/3 flash booster voor al mijn break charges.
      Ik sluit mijn mening aan bij EC. Voor alle shells dezelfde break charge maakt het leven een stuk makkelijker
    • Ik zal je een klein duwtje in de juiste richting geven. Het gebruik van pvc of metaal is levens gevaarlijk. Als dit ontploft vliegen de stukken rond je kop. (Als je geluk hebt) De grap is eigenlijk dat je met papier ook veel druk op kan bouwen. Probeer maar eens een boek in tweeën te schuren, je komt er al snel achter dat papier best wel sterk is. Het tweede voordeel van papier is dat het niet ver kan vliegen. Als de huls ontploft krijg je een soort confetti dat niet veel verder gaat dan enkele meters. Metaal scherven daarentegen komen veel verder en gaan dwars door jou, je vrienden en andere omstanders heen! Om een knal te krijgen moet je in korte tijd een grote drukgolf zien te maken. Als je super snel buskruit zou kunnen maken zou je niet eens een huls nodig hebben. Nu is dit met buskruit niet te doen, dus zul je de druk moeten opbouwen. Dit doe je door de buskruit in een huls af te steken. Nu bouwt de druk op in de huls totdat deze bezwijkt. Alle druk wordt nu in een keer los gelaten waardoor jij je knal te horen krijgt. Een aantal dingen die je in je achterhoofd moet houden zijn de volgende: Op welke mogelijke manieren zou het fout kunnen gaan en wat kan ik hier aan doen? Denk altijd zelf na en kopieer niet zomaar een experiment van een ander. (Op YouTube staan tal van zeer gevaarlijke en ondoordachte vuurwerk filmpjes.) Check of je je bronnen kunt vertrouwen en of check meerdere bronnen over hetzelfde onderwerp. Zoek uit wat deathmixes zijn en maak deze NOOIT. Kijk deze reeks met filmpjes:
    • Ter aanvulling. MCRH is per volume-eenheid lichter in gewicht dan pulverone. Door MCRH te gebruiken kan er daardoor (ook) bespaart worden op de hoeveelheid stijglading.    Why coat the BP onto rice hulls? In ball shells smaller than 4-inches or so, granulated black powder works just fine to burst the shells. But once we reach 4-inch shells and larger, granulated BP simply gets too heavy for that purpose. A 12-inch single-petal ball shell has an area of approximately 450 cubic inches inside its stars that needs to be filled with burst powder. But what kind of burst powder? Well, commercial 2FA black powder has a density of 0.6 ounces per cubic inch. So if those 450 cubic inches were filled with 2FA burst powder, it would require 270 ounces of that powder: almost 17 pounds. But in “Fireworks, the Art, Science and Technique,” Dr. Shimizu recommends 85 ounces of burst charge in that shell–about 5.3 pounds. But the weight of 2FA burst powder is three times that. Obviously we have to find some way of filling that volume with a burst charge that only contains about 85 ounces of black powder. By coating the black powder on a “carrier,” such as rice hulls, cotton seeds or cork bits, we can accomplish that desired reduction in the density of the burst charge used in the shell. Why use rice hulls? Primarily because they are the easiest and cheapest carrier to get in the US. Black powder coated on rice hulls, in a ratio of 7:1 by weight, results in a burst charge with a density of approximately 0.25 ounces per cubic inch. That is the actual amount of black powder per cubic inch, not including the weight of the rice hulls. At that 0.25 ounces per cubic inch, the 450 cubic inches in the 12-inch single petal shell would contain 112.5 ounces of black powder bursting charge. That’s getting down into the range of Dr. Shimizu’s recommendation. And, with a double-petal shell, where more volume is occupied by stars, and less by burst charge, the coated hulls would contain just the right amount of BP. Some of this depends on the size of the stars that are used, of course. So, we coat black powder on rice hulls to lower the density and weight of the burst charge. The resulting black powder coating is also much thinner than 2FA granules would be, so it burns much more rapidly than the solid granules would. That results in a very rapid pressure spike, and a strong bursting of the shell, with large star-pattern size and good symmetry to it. Some experimentation is required in the long run to dial in the perfect burst charge and shell construction for optimum shell bursts. Burst powder strength, the amount of it in the shell, the amount of paper pasted on the shell, etc.–all contribute to the performance of a shell.   Bron: H. Gilliam, Skylighter
    • Wij weten allemaal hoe het was om jong te zijn en te beginnen met rotzooien. Wat Tyneman je vertelt is dat je eerst een moet gaan lezen voordat je iets experimenteels doet. Het kost je namelijk je vingers of ogen als je maar wat aan kloot. Lezen dan komt je vanzelf achter heel veel handson zaken zoals hulzen maken. Geen pvc gebruiken niet nee nada nooit njet. Gewoon niet dus.
    • sorry mijn excuses buskruit heb ik niet uit rotjes gehaald zo erg ben ik dan ook weer niet. maak mijn buskruit zelf erg bedankt voor de tips. heb wel op het forum geprobeerd te zoeken maar wist niet precies hoe ik zo'n "huls" dan eigenlijk moest beschrijven zoals ik al zij ben nog echt een beginner ben zeer zeker bereid om deze hobby serieus te nemen. maar durf t bijna niet te vragen enige sugesties voor een huls   EDIT : heb net de regels nogmaals gelezen maar daar zag ik idd het stuk staan over pijpbommen sorry had er ff niet bij stil gestaan dat een pvc buis  natuurlijk ook een soort pijp bom is ik dacht dat die dingen altijd van koperen buizen of aluminium of andere metalen 
  • Who's Online (See full list)

    There are no registered users currently online