Jump to content
PyroForum.nl

Mijn 3" Shell die mislukte.


vegeta

Recommended Posts

Hey,

Ik had gisteren me eerste shell afgestoken en het is geen groot succes geworden, Ik weet het probleem er niet van.
Het kan zijn dat ik te veel flashpowder gebruikte voor de break (1 Lepel met flashpowder) met het gevolg dat de sterren niet afgingen.
Maar het kan ook een ander probleem zijn.

Hier een filmpje van de shell:
http://www.youtube.com/watch?v=wBqmZHLw2P0

Ik gebruikte Tigertail stars + Green stars + Meal coated rice hulls + 1 Lepel flashpowder voor de shell.

Dit is mijn samenstelling wat ik laat zien op het filmpje:

Composition Tiger Tail star:
44% Potassium nitrate
44% Charcoal willow
6% Sulfur
6% Dextrin

Composition Green star:
60% - Barium Nitrate
15% - Parlon
15% - MgAl ( GD gemixt met Magnesium 50/50. )
10% - Dextrin

Composition Red star:
60% - Strontium nitrate
15% - Parlon
15% - MgAl ( GD gemixt met Magnesium 50/50. )
10% - Dextrin

Composition meal coated rice hulls:
100 Gram Rice hulls
100 Gram BP

De stars heb ik met terpentine gekneden en met een liniaal de vorm gegeven.
De stars die ik heb gekneden zijn ook niet zo heel sterk en dat kan je in het filmpje ook wel zien en daar baal ik wel van want de green stars en de Red stars vallen zo uit elkaar.

Weten jullie misschien wat het probleem is?
Ik hoor het graag van jullie.

Link to comment

Je bent vergeten meal op je MCRH te coaten! :)
Dat spul hoort meteen weg te wezen, bij jouw stopt het zelfs met branden.

Als je stars uit elkaar vallen gebruik je of de verkeerde binder of het verkeerde oplosmiddel.
Een beetje lezen hierover zou geen kwaad kunnen.
En teveel flash waarschijnlijk.
Je toch al zachte sterren zijn gewoon tot stof geblazen, heb je ze geprimed?
Verder is Mg met Al gemixt geen MgAl.

  • Upvote 1
Link to comment

Je bent vergeten meal op je MCRH te coaten! :)
Dat spul hoort meteen weg te wezen, bij jouw stopt het zelfs met branden.
Ja, ik dacht al want het was wel raar dat het niet meteen weg brande, Wat je wel op youtube ziet.
Kan ik de ricehulls nog bijwerken dan? Of is weg gooien de enigste optie? :lol:

Als je stars uit elkaar vallen gebruik je of de verkeerde binder of het verkeerde oplosmiddel.
Ik dacht dat 100% terpentine wel goed was? Dus niet?

Je toch al zachte sterren zijn gewoon tot stof geblazen, heb je ze geprimed?
Nee, Ik heb ze gewoon met terpentine nat gemaakt en daarna met een liniaal in vorm gebracht en toen laten opdrogen.
De Tigertail stars zijn wel redelijk goed, Dus daar heb ik niet echt problemen mee.

Verder is Mg met Al gemixt geen MgAl.
Oh Sorry, Maar de green/red stars werken wel toch goed? Dus dan is het toch geen probleem?

Link to comment
Met dextrine als binder moet je water gebruiken om de werking te benutten. Probeer dat eerst voor je je volgende shell in elkaar zet, en je kan je hulls gewoon verder coaten hoef je dus niet weg te gooien. Suc6 ermee!

Oke, Kan ik ze gewoon weer opnieuw kneden? Maar dan 75% Terpentine en 25% water?
Link to comment
Oh Sorry, Maar de green/red stars werken wel toch goed? Dus dan is het toch geen probleem?

Ze werken niet goed, omdat ze uit elkaar vallen.
En ze niet gaan branden, omdat ze niet geprimed zijn.
Terpetine kun je niet met water mengen, dat blijft erop drijven, en water met Magnesium is ook geen goed idee.
Er lost niets of niet veel van je compo op in terpetine.
Beste is om MgAl te kopen of een organische kleurencompo te kiezen, dan kun je die gewoon met water binden.
Die Tigertail kun je wel met water doen. Edited by High Density
Link to comment

Knap stukje knutselwerk. Wel eens van quick match gehoord.???
Of word gewone visco ook gebruikt voor het ontsteken van je pulverone. (Stijglading)?

Ik denk dat je je er meer in moet verdiepen voordat je ongelukken krijgt.

+1 Coekie. :) Je reageert

Edited by Lontje
  • Upvote 1
Link to comment
Een beetje gaan lezen voor je überhaupt aan shell's begint is ook geen overbodige luxe..
Dat er nog op gereageerd wordt sta ik van te kijken eigenlijk. Dit is echt standaard stuff die je overal op dit forum terug kunt vinden.

Ik heb er veel over gelezen, Maar blijkbaar niet genoeg om alles in 1x perfect te doen.
Ik dacht dat dit forum ook bedoeld is om vragen te stellen en andere te helpen?


Waar ik nu geen kudt van snap is dat zo iemand al GD flash, barium, strontium, enz heeft :)
En dan stug TT gaat lopen binden met 100 % terpetine.
Nog even en er komt er 1 dat ie zo moet hoesten als hij paris green sterren aan het rollen is.

Na vele slechte reacties over mijn flashknallers ben ik me gaan verdiepen in shells.
Ik stel deze vragen omdat ik het niet 2x fout wil doen.
Ik dacht dat jullie dat meer van me wouden zien dan alleen flashknallers maken?


Knap stukje knutselwerk. Wel eens van quick match gehoord.???
Of word gewone visco ook gebruikt voor het ontsteken van je pulverone. (Stijglading)?
Ik denk dat je je er meer in moet verdiepen voordat je ongelukken krijgt.
+1 Coekie. :lol: Je reageert

Ja, Maar waar ik me chems haalde hadden ze geen quick match.
Maar waarom is visco niet goed?
Het lijkt me gewoon 100% veilig.
Link to comment
Na vele slechte reacties over mijn flashknallers ben ik me gaan verdiepen in shells.
Ik stel deze vragen omdat ik het niet 2x fout wil doen.
Ik dacht dat jullie dat meer van me wouden zien dan alleen flashknallers maken?

Ja, En nu ben je weer wat wijzer ofniet?
Volgende keer eerst vragen, en dan pas die shell in elkaar prutsen.
Of lezen.
Wat ik bedoel:
Dat er nog op gereageerd wordt sta ik van te kijken eigenlijk

Grote kans dat niemand reageerd op zulke vragen, wees zuinig op de antwoorden die je krijgt.
En dan zul je vanzelf een mooi shelletje schieten.
Link to comment

Vegeta het is niet dat mensen je niet willen helpen. Ik zie het zo:

Als je een device wilt maken, in dit geval een shell, dan moet je de losse onderdelen analyseren.

Verdiep je in de lift. Maak dit zoals is beschreven en doe er dan kleine testjes mee.
Verdiep je in de burst charge. .......................
Verdiep je in de sterren en hoe je ze moet rollen/cutten/binden/primen.
Verdiep je in hoe je een shell moet assembleren/pasten/fusen/afschieten.

Al deze dingen in een keer perfect hebben lukt alleen een geluksvogel.
Trial and error eerst je componenten en ga daarna pas bouwen.

Geduldt met dt is in deze hobby wel goed geschreven!

Edited by Rocketier
Link to comment

Ben het helemaal met de vorige typer`s eens.
Je bent nog een jonge kerel die graag met vuurwerk speelt.(Op deze manier hoe je het nu doet dan.)

Je verantwoordelijkheidszin is nog niet voldoende ontwikkeld. (niet sarcastisch bedoeld hoor,en kan je zelf niks aan doen.) :)
Door zoals Rock al aangaf je eerst grondig te verdiepen in hetgeen je wilt gaan maken los je de problemen al voor 80% op.
Als je dan nog ergens mee zit,is iedereen bereid je te helpen. 100%

Quikmatch kan je zelf op de meest eenvoudige manier zelf maken,is terug te lezen hoe en wat op dit forum.
Er word gereageerd voor je eigen veiligheid en zo te zien is dit niet voor niks.
Eigenschappen van bepaalde chems op je lichaam is ook belangrijk om te weten.
Als je zomaar wat in elkaar knutselt bouw je geen niveau op,gaat tien keer goed en dan een keer goed FOUT. (Zonde)

Het zijn jou ogen vingers longen en je omgeving.

Ik zeg altijd maar, wie het doet moet het weten.
Suc6 in je pyro hobby verder. :lol:

Edited by Lontje
Link to comment
Ik heb er veel over gelezen, Maar blijkbaar niet genoeg om alles in 1x perfect te doen.
Ik dacht dat dit forum ook bedoeld is om vragen te stellen en andere te helpen?


Alleen al op dit forum staat in minstens 20 topics hoe men MCRH maakt, welk oplosmiddellen verschillende binders gebruiken, hoe je shells inelkaar zet, en waarom quickmatch gebruikt word.

Ook staat hier duidelijk bij hoe je stars maakt, wat voor prime ze eventueel nodig hebben, etc.

Je zult vast wel wat gelezen hebben, maar ga mij niet vertellen dat je je verdiept hebt in de theorie.
Zoals ik het zie heb je gewoon een hele rits aan willekeurige compos inelkaar geplakt met terpentine (?!?!?), ze vervolgens in een shell gedumpt en maar omhooggeschoten.

Dit is geen kindervuurwerk, je schiet niet zomaar even iets omhoog zonder ook maar enig idee te hebben of je probeersel uberhaupt wel werkt.

Wat je opmerking over dit forum betreft; Ja, dit forum is bedoeld om informatie te delen en mensen op weg te helpen.
Dit houdt niet in dat jij je mond open doet en vervolgens een soeplepel met instructies naar binnen geschoven krijgt (spoonfeeden dus).

Als je specifieke vragen hebt over lift, stars, break, timing, pasten, fuses of wat dan ook, staat iedereen hier klaar om je op weg te helpen. Het enige wat hiervoor een vereiste is, is een goede basiskennis van pyrochemie.
Iedereen die dit forum bezoekt is zonder te posten in staat een shell te bouwen met alleen de informatie die hier op het forum aanwezig is. Een degelijke shell.

Ik vind het jammer dat het zo gelopen is, en hoop dat je je nu echt eens verdiept in de theorie.
Zeggen dat je leest kan iedereen natuurlijk.

Veel succes.
Link to comment

Ik ga morgen bezig met nieuwe stars te maken want ik had 3 dagen geleden de ouwe stars met water gekneed en de stars branden heel slecht maar dan ook echt slecht. ( Maar ze zijn wel hard )
En ik had nog een vraagje, Kan je ook spiritus gebruiken met water? want in spiritus zit 85% alcohol.

En hebben jullie nog nog tips voor me?

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik had vorige week eindelijk me eerste shell gemaakt die gelukt is.
In vond de shell bijna geslaagt, Omdat de shell niet erg hoog in de lucht schoot terwijl de shell 108Gram woog en ik gebruikte 11 gram blackpowder als lift.
Dat is dan wel raar want de eerste shell die ik gemaakt had ging extreem hoog en ik had ook 10-11% van het gewicht als lift gebruikt.
Dus ik ga nu de goeie kant op (lijkt mij).

Ik heb het helaas niet gefilmd:( Dus jullie moeten nog even wachten voor een video.

Link to comment

Met 7 tot 10 gram 7/3 slaat hij waarschijnlijk sowieso blind, ik zou gewoon de gebruikelijke 3g gebruiken.. En als ik jou was vegeta, zou ik gewoon eerst eens een ballmill regelen je meer inlezen over alles want op deze manier kan je shells blijven maken tot je (én je bakken met chems) een ons weegt. Probeer gewoon eerst eens snel brandende pulverone te maken, dan sterren die degelijk branden en prime ze dan gewoon met meal, gebonden met dex (of malto-dextrine, zoetstof). Zonder die basics ga je nooit veel verder komen dan dit vrees ik. ;)

Link to comment

Je kan ook whistle gebruiken, dat heeft iets minder kracht als flash.
Ik las op apc dat flash je shell open kan scheuren voordat je break (MCRH) de kans heeft gekregen om helemaal te ontbranden, waardoor je dus een veel minder krachtige break hebt.

Edited by Tim5
Link to comment

Een lepel vol flashpowder als breek is een beetje gortig voor een 3 inch... Dan heb je bijna een ti-salute.

Zou eens beginnen met 7 tot maximaal 10 gram, meer als zat hoor.
Ik gebruik nu ook denk zo'n 2-3 gram flashpowder als break. Zeg maar een theelepeltje of iets minder.
Link to comment
×
×
  • Create New...