Jump to content
PyroForum.nl

Afmetingen balance stok


Recommended Posts

Hallo,

Vandaag heb ik mijn eerste enigszins werkende raket uitgetest.
Hij vloog een eindje toen ging hij tollen en kwam op de grond terecht waar hij alle kanten op vloog.
Deze raket had GEEN stok en heb ik door een buis gelanceerd.

Nu vroeg ik me af wat de L*B*H moet zijn van de stok.

De raket:
7CM lang, waarvan 1CM klei als stop, 2CM klei als nozzle.
De diameter van de nozzle is 5mm.
De lengte van de core is ongeveer 2.5CM.

De fuel:
KNO3 56gr.
C12H22O11 25gr
S 17gr
Deze compositie is samen met water droog gekookt, en in de raket geperst.

Is er een manier om de stok uit te rekenen of is dat een questie van ervaring?

Groet,
Bas

Edited by hardbassbv
Link to comment

Je moet je pijlen uitbalanceren. Stok aan je motor maken, en dan de pijl zo op je vinger leggen dat je vinger bijna tegen de onderkant van de motor aanligt en dan de stok zo lang maken tot hij in balans is.

Ik zie het nut van uitbalanceren zelf niet zo in, uitgebalanceerd of niet, ik gebruik standaard stokken van 70 cm en uitgebalanceerd of niet of header of niet, ze gaan altijd mooi recht de lucht in.

En dyslexie of niet, je zal hier toch op je spelling moeten letten. ^_^ Probeer anders zo'n auto correctie programma of hoe dat ook heet. ^_^

Link to comment

hardbassbv, lees dit topic even. Vooral mijn laatste reply, daar staat namelijk de oplossing voor jou probleem.
Vanaf nu ben je dus gewaarschuwd en heb je geen excuus meer. Ieder gelijk voor de wet.

Dus disclaimers als deze werken ook niet meer:

(BTW de topic editor van deze site werkt niet echt lekker, ik gebruik firefox)
(Let AUB niet op mijn spelfouten IVM dislexy.)
Link to comment

Heb ik me toch ook een tijd afgevraagd hoe het nou zit met die stokken!

En zoals sharkie zegt hoeft dat uitbalanceren helemaal niet (moet je maar eens denken wat voor stok je nodig hebt bij een 4inch header).

Het blijkt belangrijk dat de stok een mooi 'latje' is. Ook heb ik al rockets recht laten vliegen mbv een touwtje met een moer aan!

Edited by danny db
Link to comment

Met een normale payload is het balanceren van de motor met payload in verhouding met de stok prima. Vinger direct achter de motor in balans is het mooiste.
Echter is ook de kracht van je motor heel belangrijk. Is de load niet in relatie tot motor dan zal je een mogelijk een duikvlucht krijgen en een klapper op de grond.
Vaak is ook de snelheid waarmee de raket stijgt van belang. Al met al je balans mag best afwijken maar dan moet het worden gecompenseerd met een andere kracht.
De stok fungeert als windvaan. Door de stijgsnelheid zal de wind langs de stok de raket in zijn baan houden.

Link to comment

Waarom werk je niet met vinnen, dat werkt ook prima.
Dan heb je geen stok meer nodig, en hoef je hem ook niet te balanceren.
Ik heb een hele tijd daarmee gewerkt ipv een stok.

en @ hardbassbv, let eens op je notatie van chemische stoffen... Kno3 klopt niet moet KNO3 zijn.

Edited by dna
Link to comment

Vinnen er op zetten is ook best leuk. Echter is het wel van belang dat je dan een rietje langs de zijkant plakt.
En de eerste meter zorgt voor een stabiele geleiding. Als je dat niet doet is het vragen om moeilijkheiden.
Of je moet er een stinger van maken. Zie ander topic.
Ik heb een aantal jaren geleden erg veel raketjes gemaakt met vinnen. Dit is wel leuk maar het nadeel is dat je niet erg veel payload mee kan nemen.
Het gewicht is dan niet in balans met de ......val in herhaling zie bovenstaande post van mij.
Laat maar eens een filmpje zien of foto van wat je hebt gemaakt met vinnen.

Edited by Rocketier
Link to comment

Vinnen gebruiken is niet echt hét slimste idee , tenzij je met modelbouw rockets werkt. (geen payload)

Een bamboe stok werkt niet, het moeten latjes zijn!

En ja met een touwtje, als je niet zeker bent of je stok volstaat kan je er een touwtje aanhangen.

CATO'S? Welke CATO'S ^_^

Edited by danny db
Link to comment
CATO'S? Welke CATO'S ^_^

Oh jee, excuseer mijn lompheid. Ik verwar U met iemand anders!

O.T
Ik heb wel eens gedacht om uitklappende vinnen te maken en dan te schieten uit een buis met een lichte liftcharge. Mischien ga ik daar eens op broeden binnenkort. Edited by sjeef1
Link to comment
Een bamboe stok werkt niet, het moeten latjes zijn!


Echt niet,ik gebruik altijd bamboe. (Eigen kweek)
Ik split hem door het midden,vastplakken en klaar. ^_^
Gelijk een mooi vlak kantje voor aan je motor.

Is het niet zo dat de stok die aan je motor zit,een scheef of ietwat uit het midden geboorde nozzle gat ook compenseert.
Als je tooling gebruikt heb je er natuurlijk geen last van en kan je ook vinnen gebruiken.
Mits op de manier die Rocketier schrijft in zijn post.

Motoren met een moer aan een touwtje,hmmm kan alle kanten op gaan lijkt me.
En je zal asbest touw moeten gebruiken.
Beetje vreemd lijkt me. ^_^
Link to comment

Een raket afschieten, dat is wel een leuk experiment natuurlijk (zo onnuttig als wat, maar gewoon cool)!

Misschien als je een lange lanceerbuis neemt die NET aanpast en een soort van 'spin' kan creëren. Zodat hij niet over zijn as tolt. Dan heb je geen vinnen nodig!

Haha ja voor de rest geen prob om dat te maken maar die verdomde gyroscopen!

Link to comment
Misschien als je een lange lanceerbuis neemt die NET aanpast en een soort van 'spin' kan creëren. Zodat hij niet over zijn as tolt. Dan heb je geen vinnen nodig!

Ik denk toch dat uitklappende vinnen het beste werken i.p.v een getrokken loop na te bootsen, als je kijkt naar militaire raketten (RPG7,TOW,Javelin enz) werken die allemaal met dat principe.

Ik denk dat ze niet voor niks miljarden aan R&D er tegenaan hebben gegooit omdat het niet werkt.

Qua spin zouden schuine vlakken aan het eind van de vinnen daarvoor kunnen zorgen, zou wel vet zijn als je 'm zo langzaam roterend weg ziet vliegen ^_^.

Ik ga eerdaags eens breindampen over hoe dit uit te voeren en zal wel een apart topic openen voor ik word belaagd door mods.
Link to comment

Wat foto's:




Sorry voor de slechte kwaliteit mijn camera was leeg.
Het idee zal wel zichtbaar zijn.

De andere motor ga ik met een halve bamboestok proberen.
De witte dot die erop zit moet de payload voorstellen.

BOE ik kom er net achter dat ik de core er nog niet heb ingeboord flappen kunnen er dus weer af...

Edited by hardbassbv
Link to comment

Die 2e link zijn best leuke raketten.
Ik heb zojuist mijn moed bij elkaar geraapt om de kou in te gaan en mijn raket uit te testen.
Het resultaat was een beetje jammer het probleem was namelijk dat de compositie niet naar behoren functioneerden.
Hij spoot dus wel maar kwam niet de lucht in.
Deze compositie had ik toch al niet veel verwachting van dit was namelijk alleen KNO3 & suiker.
Ik zal het nog wel eens proberen met mijn KNO3 Suiker Zwavel compositie.

Link to comment

Ze zien er best leuk uit maar het is vind ik meer een mortierloze shell.
Met een knal weg met een ti tail in de vertraging.
Dus is het naar mijn bescheiden mening geen raket te noemen.
Dit doet niks af aan het feit dat het een leuk stukje vuurwerk is.

Edited by Rocketier
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...