Jump to content
PyroForum.nl

Ball mill


richard3332

Recommended Posts

  • Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sorry Charcoal. Zit in een heel andere tijdzone. Had niet alles goed gelezen.
Die trommel van PS is overigens niet antistatisch lijkt me. Is denk ik zo'n HDPE ding maar dat maakt niet uit. De lading gaat aan de buitenkant zitten als ie al opbouwt en meal is ook niet gevoelig voor statische electriciteit.

Link to comment
Waar staat dat het niet gevoelig is voor statische elektriciteit?

Ergens op dit forum. Een link naar een onderzoek met foto's en al. Hij kreeg de meal niet aan de praat. Je ziet op die foto's van die ontladingen dwars door de meal heen.

Als ik weer in Nederland ben zal ik eens zoeken.
Link to comment

Nee zuurstof heb je natuurlijk niet meer nodig, ik denk dat het wat gevaarlijker wordt als het fijner verdeeld is.

Het is niet voor niets dat bij bedrijven vaak nieuwe/speciale hallen worden ingericht om te werken met brandbare stoffen. In die hallen wordt dan o.a. rekening gehouden met statische elektriciteit.

Link to comment
Benzine en een vonk snap ik


Benzine en een vonk is niet gevaarlijk. :)
Benzine damp en een vonk is een ander verhaal.
Zelfde dus als met meal-stof en een vonk dan krijg je dus echt wel een ontbranding. :P
Met als gevolg dat de rest erachter aangaat in het ongunstigste geval.

Edit: misschien dat we een lel en hel detector naast de balmill moeten gaan hangen. Edited by Lontje
Link to comment

Hee Intussen weten we ook dat de ene meal niet te vergelijken is met de meal gemaakt door de anderen.
Persoonlijk bedoelde ik niet het aspect van vonken, aangezien ik van de generatie ben die nooit een gecombineerde sas droog in de kogelmolen doen. Enkel afzonderlijke grondstoffen alleen.
Ik doelde meer op de factor geluidsoverlast bij blik, en vanwege het invreten van de gebruikte stoffen, dat ding roest zo weg.

Klein stukje offtopic:
Dan voor wat betreft de statische elektriciteit. Voor een ontbranding heb je een temperatuur en een hoeveelheid ontbrandingsenergie nodig. ( naast een brandstof en zuurstof)

Alleen een temperatuur is niet meteen voldoende, daarom verbrand je je vinger niet als je die door een vlam haalt. De temperatuur is natuurlijk voldoende echter de afgegeven energie niet. Hou je je vinger er langer in blijft de temperatuur hetzelfde , echter de afgegeven energie verveelvoudigt waardoor je vinger verbrand.

Ander vergelijk is met isolatoren , je neemt een houten staafje en een ijzeren staafje die verwarm je tot 65 graden, als je deze vast wil houden lukt dat met het houten staafje wel en met dat metalen staafje niet. De temperatuur is gelijk, echter het hout wil de warmte energie niet zo makkelijk afgeven als het metaal.

Dit wetende kun je dus ook stellen dat een vonk voldoende temperatuur heeft maar de ontbranding energie kort en niet altijd voldoende is om tot ontbranding over te gaan. Maar als de verbrande stof klein is en beschikbaar met een groot reactie oppervlak dan is er minder energie nodig natuurlijk.

Voorbeeld; probeer een hoopje ijzervijlsel aan te steken met een aansteker, en laat vervolgens wat losse ijzervijlsel in de vlam vallen. De temperatuur en het vermogen van de aansteker blijft gelijk, echter de ontstekingsenergie is vanwege de kleine deeltjes ijzer nu ruim voldoende.

Terug naar b.v. mealpowder en een vonk., Je hebt koolstof wat al graag wil branden en je maakt dit reactiever door er een oxidator doorheen te mengen. Wat dus betekend dat je hiermee de benodigde ontbrandingsenergie omlaag brengt. Dus hoe beter de meal hoe reactiever en daardoor hoe makkelijker het ontbrand. Als je deze brandstof dan ook nog in kleine deeltjes beschikbaar maakt blijkt een vonk ruim voldoende voor ontbranding.
Dan het mooie bij deze verbranding komt er een hoop energie vrij. Wat ook deels als ontbrandingsenergie voor het volgende deeltje beschikbaar komt, hieruit volgt een ketting reactie. In een opgesloten behuizing als je trommel van de kogelmolen geeft deze kettingreactie op een bepaald moment ruim voldoende energie om de hoop meal op de bodem ook te ontbranden. Het gaat dus niet knetteren maar ontploffen.

Dit is ook de reden dat de kans op een stof explosie groter is bij warm weer, omdat de deeltjes al een bepaalde temperatuur hebben is de benodigde ontbrandingsenergie ook een stuk lager.

Voetnoot: Een stofexplosie moet dus aan een hele hoop voorwaarden voldoen om op gang te komen , wat in de praktijk betekend dat die niet zomaar gebeurt. Dit is ook de reden dat sommigen veel geluk hebben met droog millen van BP, maar eens zijn alle factoren ideaal en ontploft het.

M.V.G Jason

Link to comment

Netjes uitgelegd Jason.
Als iemand het nu nog niet snapt weet ik het ook niet meer.

Dit is ook de reden dat sommigen veel geluk hebben met droog millen van BP, maar eens zijn alle factoren ideaal en ontploft het.


Uhm net even uitgerekend en blijkt dat de ideale omstandigheden wanneer dit bij mij gebeurt ergens in 2089 zou kunnen gebeuren. Relatieve vochtigheid ook mee gerekent.
Dan jeuken mij mijn kiezen al niet meer. :)

Maar nu even zonder dollen,het is wel een potentieel gevaar waar wel degelijk rekening mee gehouden moet worden.
Vandaar dat ik ook bewust gekozen heb voor een roest-vast staal trommel.
Voor het openen even jezelf ontladen met de hand op de (dichte trommel vooral in de winter met vriezend weer "lage luchtvochtigheid")

Kan er niet al teveel meer mis gaan. :P
Link to comment

Heb nog eens wat gelezen en ben nu inderdaad overtuigd dat een wolk meal vele malen gevoeliger is voor een ESD dan een hoopje meal maar nog niet hier.
De reden dat een hoopje meal niet (of zo goed als niet) aan te krijgen is met een ESD is omdat koolstof geleidt. De vonk raakt het topje van de meal en wordt simpel door het geleidende koolstof afgevoerd naar de aarde. Er is dan veel te veel koolstof (de draad is veel te dik zeg maar) om een sereuze temperatuursverhoging te krijgen.
Heb je nu een wolk dan zul je wel een echte vonkboog krijgen met bijbehorende hoge temperaturen.

Denk toch dat er zo weinig ball mills de lucht in vliegen omdat deze als een kooi van faraday werken :).

Edited by pdfbq
Link to comment
Heb nog eens wat gelezen en ben nu inderdaad overtuigd dat een wolk meal vele malen gevoeliger is voor een ESD dan een hoopje meal maar nog niet hier.


Jullie kunnen redeneren wat je wil, maar als ik PATR check vind ik toch echt andere data. Geperste, dichte sampes zijn een factor 15 gevoeliger dan los poeder.

Ik heb even snel de capaciteit van een PVC koker berekend met een diameter van 125mm, wanddikte van 3mm en een lengte van 40cm. Deel je deze door de de hoeveelheid energie die BP nodig heeft om te ontsteken krijg je het kritisch voltage. Deze blijkt een whopping 76kV. Zoiets heb ik thuis niet over mijn kogelmolen staan. :)

Daarnaast is het goed te vermelden dat de data van buskruit uit PATR gebaseerd zijn op zero probability tests. Iedereen die wel eens met een normale verdeling heeft gewerkt weet dat 0,0001% kans ergens bij -3,5 keer de standaardafwijking ligt, terwijl 1% ergens richting -2,5 ligt. Ga je dus van 'zero probability' naar (bijvoorbeeld) P=0,01 dan word de benodigde energie voor ontsteking waarde van 12,5 joule veel groter.

Link to comment
Jullie kunnen redeneren wat je wil, maar als ik PATR check vind ik toch echt andere data. Geperste, dichte sampes zijn een factor 15 gevoeliger dan los poeder.

(een hoopje los poeder of een wolk poeder is een groot verschil) Hier worden verhalen door elkaar gehaald.
Feit is dat stroom anders reageert in een blokje koolstof dan in een los hoopje koolstof, een blokje geperste koolstof neemt de stroom meer op, denk aan condensator, en een los hoopje staat de stroom snel af zoals pdfbq al vertelde. dat is bovenstaand verhaal.

Dit is natuurlijk ook een kwaliteit verhaal: hoe beter de meal hoe reactiever en daardoor hoe makkelijker het ontbrand. We wisten al dat geperste meal, hoger in kwaliteit wordt.

Maar bp/meal in kogelmolen is gevoelig voor slag en frictie,Vonkende media hierin niet meegenomen. ik zei al :quote Persoonlijk bedoelde ik niet het aspect van vonken! Ik ken alleen verhalen van ongelukken door het millen en door een draaidop aan de trommel met sas ertussen.
Een vonk blijft wel een ontstekingsbron, dus is zeer ongewenst in combinatie met een sas.


M.V.G. Jason

Ik denk ook dat in de begin tijd meer ongelukken met bp in de kogelmolen gebeurden omdat de kwaliteit veel hoger was dan wat de meesten nu maken. Ten eerste hadden we niets anders dan zuiver kno3 en ten tweede hadden we meer aandacht voor fijnstellen, en additieven. Edited by Jason
Link to comment
  • 3 months later...

Even een leuk verhaaltje,
Ik heb in mijn leven al vele kogelmolens gezien op mijn werk in de diverse laboratoria.
Momenteel heb ik voor mij de grootste ter wereld gezien, wat ik jullie even wilde vertellen.

Nou houd je vast: productie van airfloat kool ligt op 10 kg per seconde.. ( ook van hout naar houtstof hebben ze daar)
Maar nogmaals even de specs van de kool: opbrengst is 10 kilo per seconde jonguh, er hangt een reservoir boven van 1000 ton per molen. Productie per dag is zo'n 4.500 ton (bij elkaar)

Super vet, da ding is zo groot dat je er gewoon doorheen kunt lopen ( als die leeg is)
Het werkt met drie kogels , in de vorm van ronde walsen die buiten hun eigen belachelijk hoog gewicht ook nog eens naar beneden getrokken worden door een veer mechanisme. Die wielachtige walsen zijn zo'n meter breed en 2.5 meter in doorsnede, van een hoogwaardige staallegering.
En langs alle kanten hangen blusmiddelen en bomschotels , zeker bij de houtversie.

Ik heb daar wel even weg staan dromen en wilde deze info even delen met jullie
M.V.G. Jason

Link to comment
  • 4 months later...

Nadat mijn knex ballmill het had begeven na 4 goede batches mealpowder , wilde ik wel iets betrouwbaarders :)

Resultaat van en middagje opgesloten zitten in de schuur





Totale kosten iets van 15 euro voor de wieltjes en het PVC. De andere spullen had ik zelf al liggen.

Ook nog even een kort filmpje gemaakt. De molen heeft 2 standen. De ene iets van 120 rpm en de andere eerder richting de 190 rpm, maar dit is moeilijk te bepalen zonder meetapparatuur.

http://www.youtube.com/watch?v=o-VT3IjVeDY

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...