Jump to content
PyroForum.nl

Bombettes


midge

Recommended Posts

Het is weer o&n geweest. Er zijn veel potten afgestoken en dus ben ik 1 januari de straat opgegaan om die afgeschoten potten te rapen. Het resultaat: 500 mortiertjes met een ID van 25mm en 200 met een ID van 30mm.
Ik vind dat ze uit die kleine buisjes toch altijd wel hele mooie dingen krijgen dus ik dacht laat ik dat is testen.
Ik heb hulzen besteld met een diameter van 24mm en ik ben aan de slag gegaan.
De eerste:
Diameter 24mm.
Wand dikte 2mm.
Lengte 70mm.
Eindstoppen van 15mm bentoniet.
Onderaan de bombette 10mm TT geprimed met bp.
Lading 25 romeinse kaars stars met 05 gram flash.
Lift 2 gram pulverone.

Deze was echt heel mooi. Hij ging ongeveer 20 meter hoog en gaf een mooi boeket.

Ik ga er nog een paar maken en deze keer met een filmcamera die wel digitaal is :blush:.
Foto's komen als ik weet hoe ik ze erop moet zetten. :blush:.

Ik dacht laat ik is een nieuw toppic maken omdat er nog niet echt een is over bombettes.
Hebben jullie wel is bombettes cakes gemaakt? En wat zijn jullie ervaringen ermee?

Link to comment

Het beste en simpelste is inderdaad om gewoon stars te rollen in een teiltje of beslagkom oid. Als je dat onder de knie krijgt kan je makkelijker grotere batches gaan maken! :blush:

Link to comment

Ik vind bombettes ook hele leuke dingen om te maken. Alleen je hebt van die kleine stars nodig hè, op passfire zag ik dat ze een batch vochtige compo over een 6 mesh zeef haalde en daana alles in de starmill gooide om het rond te krijgen en te primen. Waren nog best leuke resultaten mee te halen.

Link to comment

Zo:

Even een kleine update:
Ik heb een tool gemaakt voor het inbrengen van de lont in de eindstop zonder dat je hoeft te boren en dat en gaat brokkelen enzo.


Dit heb je nodig:
Een schaar, 1,8mm visco, hulzen met een id van 20mm, een houten stok van 19.9mm.

Knip een stuk visco af.

Link to comment

En tot slot:






Het principe heb ik van dit filmpje: Van 0.14 t/m 0.20.
Het werkt heel goed en snel. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Ik heb ondertussen ook al een 6mm starpump en op dit moment liggen er 200 c8 6mm stars te drogen en 20 19mm kometen voor onder de bombettes die ik net liet zien.

Wordt vervolgd...

EDIT:

Je kan ook gewoon hotglue gebruiken, ofneh dan.


Nee, dat gaat niet want er komt een comeet onder en daardoor zou de lijm onder smelten. De bovenste eindstop wordt wel hotglue. Edited by midge
Link to comment
Dat hangt er van af, doordat de eindstop van een compositie is kan het ook zijn dat de huls niet ontploft maar dat alles er gewoon uitschiet. Met goede 7-3 flash (GD) is dit echter geen probleem.
Ik denk eerder dat Cojonesm een compo bovenop de bentoniet eindstop bedoeld, je kan immers een gedeelte van je huls over laten en vullen met whatever compo.
Edit: sorry, dubbel antwoord. Edited by High Density
Link to comment
De eindstop van een compositie?

Als je bentoniet gebruikt en daarop een kleurcompo zal de lont de compo ontsteken en door de stop branden en vervolgens je breaklading of flash ontsteken.


Het was idd de bedoeling om dat te doen. Er liggen nu ook 19,9 mm comets van c8 te drogen voor op het bentoniet. Dus dat ontsteekt de lont en die ontsteekt weer de lading binnen (6mm c8 stars).

Edit:
Zoiets als dit:


Beetje snel gedaan, maar dat is het idee. Edited by midge
Link to comment

De hele grap van dit soort bombettes is dat je de bovenkant eigenlijk niet eens hoeft te lijmen als je er een lekker dikke break lading in stopt. In china stoppen ze simpelweg een schijfje karton bovenop de sterren, smijten er wat klei op en nog een kartonnen schijfje. Dan drukken ze het even aan en de bombette is klaar.

Ik zie mogelijkheden voor parlon gebonden composities onder de bombette. Bijvoorbeeld de volgende compositie is hier heel geschikt voor:

60 Bariumnitraat
20 Parlon
15 Magnalium (-325# granular)
05 Rode gom

Binden met aceton, dan krijg je een mooie soort plakrubber. Hij is ook eenvoudig rood te maken op de welbekende manier, en je kunt er ook nog 5% titanium doorheen mengen als je er een staartje aan wilt. Een beetje hete prime is aan te raden voor het maximale effect. Verder is dit ook een hele mooie ster, echt gewoon diep groen en enorm helder. Als je hem cut in 6 mm sterren is het een mooie vulling voor je bombette.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...