Jump to content
PyroForum.nl

pyrotechniek---politie


Pyromaniak

Recommended Posts

Hangt er denk ik van af wat ze in eerste instantie vinden. Ik maak ook kalium en ammonium perchloraat en andere leuke dingen. Dat zit er bij binnenkomst nogal alarmerend uit neem ik aan. Denk dat als je een potje zwavel, wat KNO3 een zak barbecue houtskool hebt staan je iets minder in het zonnetje gezet zal worden! :)

Volgens mij is het nu al gewoon oppassen (in de zomer minder), misschien zijn ze al alert op 'commercieel' illegaal vuurwerk. Ik meen wel ergens gelezen te hebben dat zelfbouw meer aandacht gaat krijgen.

Edited by pdfbq
Link to comment
  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@mark...
Daarvoor hoeft *de ontdekking* niet eens plaats te vinden. Iemand was er achter gekomen dat pyrotechniek een hobby van me was en hierbij worden dingen als knaller en pijlen direct omgezet door hun als bommen en explosieven.
Ik word er zelf best moe van eigenlijk, al helemaal als ze dan op de gang op school zonder enige subtiliteit roepen: 'Heey! Victor, hoe is het met je bom?'. :huh:

Sorry als ik off topic raak. :)

-Victor

Link to comment

Ja man er zijn veel forums daar is zelfbouw hot :) Staat bol van aandacht.

Belangrijk is dat je niks in woonwijken afsteekt. Misschien schrijf ik dit wel ten overvloede maar hier in de buurt is er ook zo'n eikel actief!
Regelmatig enorme klappen.............Als je dit leest STOP ER MEE! :huh:

Dit soort eikels (geen andere woorden voor die hier op het forum passen) verzieken het voor mensen die serieus de hobby bedrijven.
Voor de overheid maakt het geen verschil we worden allemaal met dezelfde kam gevlooid.

Link to comment

Klopt, vroeger had je de nitraat/ strijker jongeren. Nu moet en wilt iedereen cobra's en als het kan nog hardere klappen hebben. Dit word vaak in woonwijken afgestoken omdat in het park vaak politie patrouilleert rond deze tijd. Door het in een wijk af te steken hebben echter wel veel meer mensen er last vast, plus dat het niet meer normaal is het " vuurwerk " wat ze nu hebben.

Ik heb zelf vroeger ook wel veel gezeik met vuurwerk gehad. Ik wilde echt elke dag knallen als het kon, alleen is het in een park vaak zo dat je mensen hebt met honden zelfs rond 1 uur s'nachts :)
Vaak kreeg ik dan ook de schuld van de knallen ook al was ik het niet, daarom ben ik met de tijd toch verstandiger geworden en steek ik eigenlijk niets van te voren meer af.

Nog een tip als je wel iets van te voren gaat afsteken, neem altijd een ding mee om af te steken als dit geknald is en je word aangehouden hebben ze geen bewijs dmv fouilleren.

Link to comment
Nog een tip als je wel iets van te voren gaat afsteken. Neem altijd een ding mee om af te steken. Als dit geknald is en je wordt aangehouden hebben ze geen bewijs.


Nee idd dan hebben ze geen bewijs. Dus nemen ze je mee als verdachte en komen ze even bij je thuis kijken!
Gewoon niet afsteken in de omgeving waar andere mensen komen. Edited by Rocketier
Link to comment
Nee idd dan hebben ze geen bewijs. Dus nemen ze je mee als verdachte en komen ze even bij je thuis kijken!
Gewoon niet afsteken in de omgeving waar andere mensen komen.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik had gelukkig ook maar één pijl mee. Stel er had nog een fijne stok uit m'n rugzak gestoken daar in de polder, of ik was net mijn tweede pijl aan het afsteken, dan had ik toch echt een probleem gehad denk ik. zomaar :huh:

Nog een tip: Bedenk van te voren wat een valide reden zou zijn om je ergens op te houden! Ik stond mijn filmpje te bekijken maar het zag er uit of ik de zonsondergang aan het fotograferen was.

edit: Bedacht me net, verrekijker om je nek en het boekje 'Hollandse weidevogels' in je hand :) ! Edited by pdfbq
Link to comment

hahah nie zo para allemaal, doe en blijf gewoon verantwoord bezig, als iets de lucht ingaat kan niemand meer bewijzen dat jij het aangestoken hebt. buiten je eigen tuin dan.

Ik blijf zeggen: you-tube is het gevaarlijkst. je eigen crimineel gedrag vastleggen is zowiezo een lachertje voor justitie.

M.V.G. Jason

Link to comment

En het is bovendien onzin. Op het moment dat de politie jou computer of camera aan het doorzoeken is ben je toch al de sjaak. Als ze bij je thuis helemaal niets vinden heeft dat filmpje geen waarde en vinden ze wel van alles dan voegt het filmpje weer niets toe.

Edited by pdfbq
Link to comment

Ik bedoelde juist onderzoek na aanleiding van een filmpje, geen onzin maar feitelijk. En er zijn al genoeg daadwerkelijke voorbeelden van mensen die zijn opgepakt na aanleiding van der eigen youtube filmpje

Dan indien je per toeval bezoek krijgt en men vindt vanalles per toeval. is er juist geen bewijs justitieel gezien dat je ook daadwerkelijk er iets mee wil "kunt"maken. dus blijft dan alleen staan . op voorhanden hebben van.

Maar hier was al eens een topic over.
Back on topic .. niet opgepakt worden ... keep low profile
Ik zit nu 27 jaar in het 'vak' 1 keer gepakt door toedoen van een para winkelier . 100 kilo in beslag en niet veroordeeld . dus weet echt wel hoe het systeem werkt.

Link to comment

Ik had het niet over youtube. Als ze bij je binnen komen heb je een probleem, linksom of rechtsom. Het is gewoon onzin dat als er dan een paar filmpjes gevonden worden van een paar mooie vuurpijlen dat je dan ineens zwaar de sigaar bent (wat valt er te bewijzen met een filmpje van een vuurpijl?) Daar heb ik geen 27 jaar ervaring voor nodig om dat te bedenken :).

Wel is het zaak dat je er niet met je hoofd breed grijnzend opstaat lijkt me zo.

Back on topic (...) Wat zijn we zwaar off topic aan het gaan zeg..

Link to comment

Interessant. Toen die bom in Zeeland af ging laatst kreeg ik ook allemaal telefoontjes.

Jason, jouw verhaal had toch te maken met de inkoop van een partij kartonnage?
Kan me nog herinneren dat het in de krant stond als of er een vuurwerkfabriek werd ontmanteld.
Lijkt me best heftig. Kan je vertellen hoe het destijds gegaan is?

Ik blijf het zo para vinden als de pest en eigenlijk probeer ik het zo min mogelijk te doen, dat testen, ook al bevordert het je progressie niet echt..
Kleine dingetjes, zoals nieuwe compo's, gewoon in de achtertuin, maar voor shells en dergelijk zit ik toch wel eens een half uur op de fiets.

Ik ben iig wel een aantal keer door het oog van de naald gekropen. Op het moment dat ik net de bossen uit kwam fietsen en er een busje langs me reed zat mn hart ook in de keel. Nog een reden om licht op je fiets te hebben dus.
Ook toen ik op het strand het één en ander had afgeschoten kwam na 10min de politie aanrijden terwijl ik net met mijn weekendtas terug naar de fiets liep.

Het zijn allemaal van die momenten die ik echt haat in deze hobby. Een keer de fout in en het is gedaan. Lijkt me niks om de halve straat afgezet zien worden terwijl een juggernaut je vaatjes bp het huis uit draagt en het op een veldje laat afgaan.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik ben zelf vorig jaar verrast door 2 te voet patrouilerende agenten bij het afsteken van een aantal 10grammers op oudjaarsavond. Een vriendelijke waarschuwing om voorzichtig te zijn en een gelukkig nieuwjaarwens waren het resultaat.
Nog geen 150 meter verderop werd een groepje tieners even op de vingers getikt omdat ze nitraatjes in tuintjes mikten.

Als je gewoon met je vuurwerk omgaat loop je in de meeste gevallen geen enkel extra risico wat bekeuringen etc betreft.
Met andere woorden, knallers (mits binnen proporties) netjes op straat of op een andere open plek afsteken.
Pijlen en evt. shells buiten bebouwde kom. Want ondanks dat de kwaliteit van de zelfbouw van de meeste hobbyisten hier hoger is dan dat van de legale handelaar heb ik een cato met een zelfbouw 3"+ toch liever ergens in een weiland.

Link to comment

Inderdaad, neem je verantwoording en word niet te makkelijk.

Mijn zelfgebouwde devices hebben ook altijd een mooi papiertje erom, zodat het op het eerste gezicht niet te zien is.

Ook een tip die ik voor oudjaarsdag heb:

Ik heb overdag altijd een grote sporttas bij me met mijn vuurwerk erin. Ik stop mijn zelfgemaakte devices altijd in een lege bulkpack asianthunder's.. Vorig jaar gingen ze tassen controleren, iedereen met illigaal vuurwerk was de lul, mijn doos gevuld met 10+ grammers werd niet geopend :)

Link to comment

Dat is wel het grootste kul-argument dat er bestaat hoor.
Maar je hebt wel gelijk dat als je het weigert, ze wel een andere manier zullen vinden om je tas te doorzoeken.
Misschien niet de slimste zet, maar je kan ook nog een heuptasje onder je jas/trui dragen waar je je handgemaakte devices bewaar.

Link to comment

Net even opgezocht, als de politie een vermoeden heeft, mag deze in je tas kijken. Ook doet de politie in veel gemeenten met oud en nieuw aan preventief fouilleren.

Mag de politie in je tas kijken?

Ja, dat mag de politie. Evenals preventief fouilleren heeft de politie het recht om in je tas te kijken, zonder dat daar daadwerkelijk een verdacht feit voor nodig is.
Tassencontrole door de politie valt onder preventief fouilleren, als je niet meewerkt ben je strafbaar. De reden is natuurlijk discutabel. Als je toevallig ergens loopt en er is een controle, dan is dat reden genoeg voor de politie om in je tas te mogen kijken.

Ik heb een stukje gekopieerd van de gemeente Den Haag;

Jassen, tassen en rugzakken
Tijdens een preventieve fouilleeractie controleren agenten kleding, tassen, rugzakken en andere bagage op wapens. Ook kan de politie scooters, auto’s en fietstassen doorzoeken.
In de Wet wapens en munitie staat welke wapens verboden zijn. Deze wapens worden ingenomen. Het gaat onder meer om vuurwapens, munitie, stiletto’s, valmessen, vlindermessen en boksbeugels. Neppistolen die erg lijken op een echt vuurwapen zijn ook verboden. De politie neemt ook voorwerpen in beslag die kunnen dienen als wapen, zoals een keukenmes, priem of honkbalknuppel. De politie vernietigt de aangetroffen wapens en gevaarlijke voorwerpen. De eigenaar krijgt een proces verbaal en wordt vervolgd.
Vindt de politie andere verboden zaken? Dan neemt de politie die ook in beslag. Denk aan drugs, gestolen spullen, smokkelwaar of illegaal vuurwerk. De eigenaar wordt vervolgd. Iemand die weigert mee te werken, begaat een misdrijf (artikel 184 wetboek strafrecht) en moet mee naar het politiebureau.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...