Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

Is niet bijzonder onverstandig.
Bij nitraten zou ik er zoiezo niet bang voor zijn.
Chloraten iest voorzichtiger.

Overigens is dat wel op de voorwaarde dat het apparaat schoon is.
Dat wil zeggen: geen tot een verwaarloosbare hoeveelheid vervuiling.

De stoffen waar je over spreek kunnen fungeren als oxidatoren en zoals alom bekend werken deze goed samen met brandstoffen.
Mochten er bijv resten houtskool in de koffiemolen zitten dan vraag je met chloraten idd om problemen.
Gezien de redelijke lage gevoeligheid van KNO3 composities is het risco hier Minder aanwezig.

Clear?

Edited by User1
Link to comment

Ik ben sinds een paar dagen bezig met het rollen van stars (voor het eerst!) en ik probeer nu om Tigertail om Bleser KP Purple cores heen te rollen. Maar nu vroeg ik mij af of de TT als prime kon dienen voor de cores, er staat op Pyroguide dat op organische gekleurde sterren op kaliumperchloraat basis alleen een BP prime nodig hebben. Dus zou ik de TT als prime kunnen gebruiken?

@Warez: Waarom zou je geen Ti kopen? Met een zakje van 100 gram kan je hardstikke lang werken omdat je maar een paar % Ti nodig hebt!

Edited by lennard
Link to comment

Dat gaat hem niet worden, ook al verdik je hem, de koker zal gaan scheuren aan de binnekant, en het is veel te kort. Je kan beter een alternatief zoeken.
Maar ik heb wel is ergens op dit forum gelezen dat iemand een round 3 inch uit een pringelsbus heeft geschoten, maar hij kwam niet zo hoog en er was niks meer van die bus over.

Link to comment

Ik ben van plan om een aantal flares aan de bovenkant te voorzien van wat extra opgerolde Visco lont als een soort primer.
Nu vraag ik me alleen iets af: in die Visco zit zwavel en in mijn flares zit Kaliumchloraat. In hoeverre kan dat op die schaal gevaarlijk zijn?
En wat voor primer zou ik anders beter kunnen gebruiken?

Link to comment
Heeft iemand een idee over hoe peter het beste zilvernitraat om kan zetten in zilverperchloraat ?
Een mogelijkheid zou zijn om het via perchloorzuur te doen, maar eigenlijk liever niet.
Ik denk dat perchloorzuur toch zo'n beetje de enige optie is. Zilverchloride is te onoplosbaar om te elektrolyseren, en zilverperchloraat zo belachelijk goed oplosbaar dat neerslaan ook niet gaat werken. (5 kilo per liter :lol: )
Link to comment

Ik denk ook dat je niet zonder perchloorzuur kunt. Maar dat is nog niet zo'n probleem, afhankelijk van over welk perchloraat je beschikt:

Met natriumperchloraat kan je dit doen:
NaClO4(aq) + HCl(aq) --> NaCl(s) + HClO4(aq)
Natriumchloride wegfilteren (slecht oplosbaar in overmaat HCl door common-ion effect), en overmaat HCl verwijderen onder vacuüm. Nadeel is dat er nog enige natriumperchloraat in oplossing blijft, die wss enkel door destillatie te verwijderen valt. Maar misschien interageert die natriumperchloraat niet in je reacties?
(Ik kan niet meteen een gedetailleerdere beschrijving / referentie vinden voor deze methode, als je wil kan ik grondiger zoeken)

Met ammoniumperchloraat (bron: Wikipedia):
NH4ClO4 + HNO3 --> N2O + 2 H2O + HClO4

Als je enkel kaliumperchloraat hebt, dan is destillatie van een kaliumperchloraat+zwavelzuur+water-mengsel de enige optie denk ik. Het azeotropische zuur (~70%) verdampt bij 203°C onder atmosferische druk. Zie Vulte's "Laboratory Manual Of Inorganic Preparations", pg 157. Het blijft een gevaarlijk klusje denk ik, maar als je opstelling proper is (ook geen vet aan de verbindingen), moet dat wel lukken.

Link to comment

Peter heeft zoiezo altijd wel een keer aan de slag gewild met perchloorzuur , indrukwekkend stofje moet dat zijn.
De oplosbaarheid van zilverperchloraat is zo achterlijk hoog maar aangezien 486 graden het decompositie punt is zou droog koken onder vacuum wel mogelijk zijn.
Iniedergeval bedankt :lol:

*edit*
Decompositie zal wel aardig energetisch zijn :)

Edited by User1
Link to comment

Ik ben van plan om een aantal flares aan de bovenkant te voorzien van wat extra opgerolde Visco lont als een soort primer.
Nu vraag ik me alleen iets af: in die Visco zit zwavel en in mijn flares zit Kaliumchloraat. In hoeverre kan dat op die schaal gevaarlijk zijn?
En wat voor primer zou ik anders beter kunnen gebruiken?

Beste nisei
Jou idee lijkt me niet zo succesvol !!
Maar flares is een term die staat zowel voor een soort fakkels als voor lichtkogels in de lucht.
IK denk dat je het hier hebt over een soort lichtfakkels, als dat zo is dan doe je een beetje sas uit de bovenkant halen en vermeng je deze met een sneller brandbare sas waar je eventueel een stuk visco insteek.bv in jou geval kclo3/houtskoolmengsel of een van de honderden andere varianten.

Is het zo dat ik er naast zit en je hebt het echt over lichtkogels die een prime nodig hebben, dan wordt het een heel ander verhaal dit is hetzelfde primen als sterren. of als je buisjes gevuld met sas gebruikt dan voorzie je die van een ontstekerkopje gelijk aan de fakkels maar dan wel een bindmiddel erbij gebruiken, zo'n fakkel kun je gewoon aftapen.

M.v.g. Jason

Link to comment

ik heb de compo, shmitizu blue#2 eens geprobeert maar bij mijn is het meer heel fel wit blauw licht wat er van af komt niet het heldere blauw.
dit is de compo:
66.5% kclo4
9.9% red gum
13.4% kopen oxide
5.4% parlon
4.8% dextrine(in mijn geval maltro dextrine)

is het normaal dat dit meer wit licht is?

Link to comment

In mijn geval is het ook altijd zo dat wanneer ik een star test (groen of blauw) dat de kleur altijd tegen wit aan zit, probeer je stars eens in een stargun, je zal zien dat ze dan een betere kleur afgeven! :)

Link to comment

maar ik heb nog geen stars gemaakt, dit was gewoon een strookje los kruit.

ik heb eens wat filmpjes bekeken van kleurstars maar volgens mij is het zo dat je voor de mooie heldere kleuren toch wel metallic compo's moet maken
dus ruby red, emerald green en veline blue (maar ik heb geen magnalium bestelt en mijn bestelling is net binnen :) huil)

of weet iemand een mooie organic compo?

Edited by Pyromaniak
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...