Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

Ik heb net een 200pagina-wiskunde/statistiek boek moeten doorworstelen. Ik kan het niet opbrengen om die post te lezen :').

Wat denk je van wat empirische data, om zo een deductief theorietje op testellen.

10gram payload raket met flash lading= dan de hoogte berekenen met de traagheid van het geluid
20gram payload...
30gram payload...
blabla

Zo kan je mss een verband leggen?

Link to comment
Ik heb net een 200pagina-wiskunde/statistiek boek moeten doorworstelen. Ik kan het niet opbrengen om die post te lezen :').

Wat denk je van wat empirische data, om zo een deductief theorietje op testellen.

10gram payload raket met flash lading= dan de hoogte berekenen met de traagheid van het geluid
20gram payload...
30gram payload...
blabla

Zo kan je mss een verband leggen?


Geen slecht idee. Met een camera met een >100 fps zal je zo nauwkeurige data bekomen.
Ben net mechanica aan het studeren en heb teveel koffie gedronken, vandaar zo'n post. ^_^
Dit lijkt me wel interessant, zo zou je een excel blad kunnen opstellen waarin je enkele variabelen ingeeft (brandsnelheid van je meal ed.) en zo meteen een hele lijst krijgt welke raket je voor welke payload/hoogte nodig hebt.
wel niet iets dat ik zou maken :P Misschien iets voor een PWS voor de gevorderde pyro?
Link to comment

Er zijn al veel mensen die dit voor hun PWS hebben gedaan, maar als je even terug leest in andere topics zal je zien dat bij bijna geen enkel geval de benodigde kennis aanwezig was om het juist uit te kunnen voeren. En ik vraag me eigenlijk af of er veel mensen op het forum rondzwerven (die hun PWS nog moeten doen natuurlijk ^_^) die de kennis wel hebben om hun PWS met dat onderwerp te doen slagen...

Link to comment

De luchtweerstand die zo'n vuurpijl ondervind is wel aardig te berekenen volgens;

Fwlucht = Cw x Avlak x 0.5ρ x v2

Fw is de luchtweerstand in N
Cw is de luchtweerstandcoefficient, geen eenheid.
A is oppervlakte waarop de weerstand word uitgeoefend in m2.
ρ is de dichtheid van je medium, in dit geval lucht in Kg/m3.
v is de snelheid in meters per seconde.

Deze formule word oa toegepast om het vermogen en de (top)snelheid van auto's te berekenen. Gebruikte Cw waardes liggen hier typisch tussen 0,3 en 0,5. Deze waarde is dvm jullie welbekende 'flash payload concept' ook wel experimenteel te benaderen.

Link to comment

----------------------------------------------------------------------------------------------
ik zie wel eens dat ze shells schieten uit een stalen buis op shows.... nu vroeg ik me af of die niet kapot knallen als je shel niet om hoog gaat?

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Link to comment

Nee ik schiet uit ijzeren buizen en ze gaan een leven mee, ze zijn sterker dan glasvezel. Een flowerpot heeft dus geen enkel effect. Nu ben ik niet zeker wat er gebeurd bij een 4inch salute.... ^_^

Het enige nadeel is transport, en dat sommige soorten door buskruit worden aangevreten.

Link to comment

Stalen buizen zijn sterker dan glasvezelbuizen en voor het schieten van multibreak canistershells moet zelfs een stalen buis worden gebruikt omdat glasvezel niet sterk genoeg is. Als je een 'flowerpot' krijgt is er wel een risico dat het staal om je oren vliegt dus het is zeer aan te raden om een stalen buis volledig in te graven.

Edited by explomaan
Link to comment

-----------------------
Hoax or True?

Ha puur uit nieuwsgierigheid eingelijk hoor, ik heb niet echt intenties om er mee te spelen.

Maar ehm tegenwoordig zie ik op youtube redelijk veel mensen die een secundary-HE detoneren met Flash poeder? Ik wist niet dat dat kon, kan iemand me nieuwsgierigheid eens opklaren.
-----------------------

Edited by danny db
Link to comment

Onder goede omstandigheden zal dat wel mogelijk zijn, dit zal wel lukken met een schokgevoelige secundare booster zoals MHN.
Voorbeelden van zo'n filmpjes?
Om een secundair explosief die niet schokgevoelig is te detoneren (schokgolf vereist) zal je al wat meer problemen ondervinden, de schokgolf van een flash knaller zal alleen binnen de huls plaatsvinden IMO, misschien als je een overgang maakt, zoals eerst 90% flash, 10% sec.explosief, dan 80% en 20% (heb dat hier onlangs ergens gelezen?)
Wel wordt er soms ammoniumnitraat toegevoegd aan flash, niet met de bedoeling om te detoneren maar omdat de temp van de flash de ammoniumnitraat gemakkelijk kan ontleden en zo een hogere druk te creëren, wat een goedkopere flash oplevert.
Indien je zo flash maakt en plant om niet meteen te gebruiken, coat je wel best het alupoeder om ongelukken te vermijden.

Link to comment

Ik vind niet direct de filmpjes terug, het werd gedaan door 'propyropower'. Het lukte hem zelfs met een ongevoelige secundaire HE zoals anfo en annm. Ik vroeg me af hoe kan hij nu weten dat de sec. mee afgaat. Maar dan natuurlijk als je al wat flashknallers gemaakt hebt weet je zon dingen.

Link to comment

ANFO afzetten met flash?
Ik voel een hoop steigerende HE-enthousiastelingen aanstormen.
Volgens mij zijn er al een fiks aantal posts over dit onderwerp te vinden.

Maar dan natuurlijk als je al wat flashknallers gemaakt hebt weet je zon dingen.

Oh?? Ik zie geen enkel verband tussen het maken van een pyro-device (En dan nog een van de simpelste, een knallertje) En het hebben van verstand van detonaties (VoD, brisantie, gevoeligheid)
Link to comment

Aangezien de kritieke massa van ANFO zo rond de 500 gram ligt, zal je wel snel weten of je ANFO afgaat of niet, maar dat lijkt me zoiezo zonder iets als MHN + andere booster onmogelijk.
ANNM zal wel genoeg hebben aan een kleine booster maar dan nog zie ik dit nog niet meteen detoneren met enkel flash.
Ik word soms gek van al die zever op youtube, en vooral dan nog de antwoorden die daar soms op volgen.
Vroeg of laat komen zo'n dingen in de krant als: jongen blaast zichzelf op en plaatste regelmatig zijn zelfgemaakte bommen op youtube.

Volgens mij hou je gewoon beter HE en pyro apart.

Link to comment

@ T. ik bedoelde eingelijk dat als je een paar Flash knallers hebt gemaakt je wel het verschil kan zien tussen enkele gram flash en enkele gram flash+ een secundaire lading. Chill joh ik ben hier toch al lang genoeg om te weten hoe het hier gaat toch? Wat vertrouwen graag ^_^.

@ bonkers, ja daarom wou ik het weten of het nu een hoax was of niet. Een kritisch persoon is er 2 waard :P.

Edited by danny db
Link to comment

heb gevonden wat je bedoelde:
KLIK ANNM afzetten door fp.
ANNM is cap sensitive dacht ik en heeft geen al te grote kritieke diameter? Misschien met een zeer goede opsluiting en zoals hier ingegraven, dat de schokgolf groot genoeg wordt om het ANNM te ontsteken, maar dat is niet duidelijk op het filmpje.
HOP
hier beweert hij 11 gram ANNM af te steken met 10 gram FP, met een kritieke diameter van ong 1 cm is dat wel mogelijk, terug niet duidelijk of er ook maar iets gedet is.
PLETS
Dit laatste is wel zever, zijn ANFO zal nooit gedetoneerd hebben, misschien in microhoeveelheden maar meer zal dat niet geweest zijn dan zn flash die wat raar klonk door anders dan normale huls. Dit zou met suiker wss hetzelfde geklonken hebben IMO.

Oplossing? Dat hij eens een plate dent test doet en vergelijkt met gewone flash, dan zouden we gauw wat wijzer geraken.

Link to comment

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ANNM te detoneren is met flash. Ongetwijfeld zal dit ook met andere gevoelige secundaire explosieven prima lukken. Wel is de schokgolf die je gebruikt als initiatie bepalend voor de hele lading. Het zou me niets verbazen als de kracht hierdoor stukken lager uitpakt als bij gebruik van een standaard #6 cap. Daarnaast zijn veel explosieven gevoelig voor low velocity detonation, wat inhoud dat als de initierende schokgolf niet sterk genoeg is de VoD bij 1000-2000 m/s zal blijven steken. Het vervelende eraan is dat je hierbij niets kunt afleiden aan de knal of het wel of niet vinden van residu. Alleen een degelijke brisantietest geeft hierbij uitkomst. Als je dit wilt testen zou ik een aantal kleine diameter cilindrische ammonal (gevoeliger in kleine hoeveelheden dan ANNM) ladingen maken, welke je haaks op een plaat zet en op verschillende wijze initieert.

Verder kun je aan het laatste filmpje bijvoorbeeld al vrij duidelijk aan de filmbeelden zien dat er niets detoneerd. De flits is veel de traag, en de rook gaat gewoon langzaam naar boven toe.

Link to comment

Volgens mij komt het door de waterstofsulfide die vrijkomt bij de verbranding van buskruit onder druk.

Black powder combustion generates significant amounts of carbon monoxide, sulfur dioxide and hydrogen sulfide

Bron
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...