Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

---------------------------------------------------------------------

Deze topic is bedoeld voor het stellen van korte vragen.

---------------------------------------------------------------------




Goeiendag,

Het lijkt me een bijzonder goed idee om een short question thread te hebben zoals op sciencemadness.
Dus ik wil dat bij deze voorstellen aan gamekeeper, de mods, en de leden.


Voordelen:

-Algemene forum blijft netter.
-De gelegenheid dingen te vragen waarbij dus geen nieuwe topics gemaakt hoeven worden.
-Prettig om snel en direct te kunnen vragen en beantwoord te worden.
-Een laag laagdrempelige mogelijkheid voor nieuwkomers.
-Vragen te kunnen stellen die normaal gesproken te klein of onbelangrijk zijn om in een topic te stellen.



Echter is het dan niet de bedoeling dat mensen niet meer hoeven te zoeken naar een antwoord.
Tevens zou het dan niet toegestaan moeten zijn om domme gevaarlijke of zinloze vragen te stellen.
( dit laatste lijkt me duidelijk i.c.m. de PF regels)


Anyways,
Ik vind het persoonlijk een goed plan.
Ik ben benieuwd wat jullie denken.


Groetjes Useruno



:P

Link to comment

Ik lijkt me zeker een goed idee, houd het forum een stuk overzichtelijker, voorkomt misschien ook dat nieuwelingen (of gewone members natuurlijk) om de meest simpele dingen een nieuw topic aan gaan maken. Maar ook hier geld natuurlijk, niet vragen naar de bekende weg en eerst research doen voor je een vraag steld.

@00h, goede andwoorden geven heeft meer betrekking op de huidige regels, namelijk dat een post iets toe moet voegen aan het topic.

Ik denk ik niet dat er echt hele specifieke regels gemaakt hoeven te worden, als er gewoon de PF regels voor den goede orde worden gehandhaafd, deze verbieden immers al het vragen stellen over "bommen maken" "" hoe maak ik zo snel mogelijk een knal?". Mochten er toch nog hersendode vragen gesteld worden dan hebben we altijd nog team van mods die het de k3wl het niet makkelijk maakt.

Link to comment

Voor een definitief antwoord hierop is het toch even wachten op gamekeeper.

Zelf denk ik dat zoiets het forum wel ten goede komt, en zeker ook de overzichtelijkheid van topics. Ook zal het (hopelijk) schelen qua ingrijpen van mod's op het algemene forum.

Ik hoop alleen dat een dergelijk topic beginners er niet van gaat weerhouden gewoon ouderwets te gaan LEZEN. Weten wat voor achtergrond en reden ergens achter zit heb je vaak veel meer aan dan het simpele 'kan dit wel of niet'. Maar dat is niet mijn verantwoordelijkheid.

Waar ik in ieder geval nog intern overleg met het moderating team over wil hebben is het beheer van een dergelijke sectie. Overzichtelijkheid is sioso not done. Daarnaast ben ik persoonlijk niet van plan om vanaf nu dag in dag uit een waslijst niet interessante, veelal domme posts, zonder toevoegende waarde te gaan nakijken en corrigeren op juistheid en regelgeving. De keerzijde hiervan is dan de vraag of zoiets wel goed komt zonder beheer. Wat denken jullie?

Maar zoals al vermeld, hierover over een poosje meer. Ik ga er in ieder geval mee bezig. :P

Link to comment

Ik verwacht persoonlijk ook een tegemoetkoming van members zelf.
Het zou ook niet meer dan gewoon moeten zijn dat mensen pas op iets reageren als zij een zinnig iets hebben te zeggen op de gestelde kwestie.
Ook snap ik dat het voor de mods niet achterlijk veel werk moet zijn om elke keer weer met kansloze dingen aan de gang moeten.

Ik persoonlijk verwacht eigenlijk van mensen pas reageren als zei iets zinnigs te melden hebben en dat mensen die een vraag stellen dat pas doen als het een enigsinds redelijk vraag hebben en dat er anders gewoon niet op gereageerd word.
Misschien is dit wel wat te optimistisch.

Eventueel moeten achterlijke antwoorden en vragen maar gewoon domweg een delete krijgen.

Edited by User1
Link to comment

Lijkt me een goed idee.

Mischien kan je er ook zoiets van maken als questions.yahoo.com gebruikt.
Dit wil zeggen dat als je vraag beantwoordt is dat je zelf het topic kan sluiten, op deze manier krijg je geen tientallen nutteloze antwoorden en het blijft ietswat overzichtelijk.

Dat is gemakkelijk gedaan door members het recht te geven om hun eigen topic te sluiten wat je normaal per subforum/categorie kan instellen.

Of als een moderator zich geroepen voelt kan hij zich daarmee bezighouden.

'T is maar een voorstel natuurlijk. :P

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • Root Admin

Ik vind het in principe wel prima. Een soort pinned topic dus voor korte vragen. Aan de andere kant, veel korte vragen (simpele vragen?) kunnen ook opgezocht worden denk ik. Het is niet de bedoeling dat mensen niet meer zelf gaan zoeken etc.

En wat betreft overzichtelijkheid, veel secties bestaan nu al uit een aantal pagina's. Er is dus in de praktijk al geen sprake van overzicht van het forum als geheel. Wellicht komt het de overzichtelijkheid wel ten nadeel, nu is het zo dat voor ieder onderwerp een aparte topic wordt aangemaakt. Met zo'n korte vragen topic komt alles door elkaar en is het wellicht lastiger om nuttige informatie terug te vinden.

Link to comment

Zeer goed idee inderdaad. Ik, als nieuweling mis ook nog een beetje zo'n forum omdat het vooral belangrijk voor nieuwelingen is dat ze goed ingelicht worden over de mogelijke gevaren. Zo ben je na wat tips van de experts toch wat zekerder van je zaak en ga je niet zomaar rare dingen uitproberen.

Link to comment

Het lijkt mij dat in veel topics en fora genoeg aandacht wordt besteed omtrent veiligheid. Veel bronnen die informatie over bijvoorbeeld composities of experimenten bevatten, bevatten vaak al genoeg informatie over het hoe veilig te werken en rekening mee te houden. Voor de rest kan een beginneling prima zelf informatie over potentieel gevaarlijke stoffen opzoeken, wikkipedia en natuurlijk veiligheidskaarten geven al een aardige indicatie over de betreffende stof. Bovendien gelden voor veel stoffen en composities gewoon vuistregels, zoals zuur bij water gieten, nooit andersom of chloraten en zwavel niet met elkaar mengen. Dat zijn gewoon zaken die je van je zelf al moet weten als je er mee aan het werk gaat.
Practische veiligheid wordt in veel topics beschreven en daarom lijkt het me dus onnodig om dat dan helemaal speciaal te behandelen in het short question threat.

Ten slotte, veiligheid heb je zelf in de hand, jij zult zelf altijd eindverrandwoordelijk zijn.

Zo nu weer ontopic.

Edited by pyrobass
Link to comment

Het is mischien wel handig, maar ik ben het ook eens met de mensen die zeggen dat je van zoeken ook echt HEEL veel opsteekt. Want dan kom je ook heel veel nuttige informatie tegen.
En wat mij betreft is dit gewoon het "short question" tread. Dus vraag maar raak.

Link to comment

Heeft het effect op de kwaliteit of de brandsnelheid dan?

Iets meer toegevoegd dan normaal?

Kan ook zijn dat het ijzer(IV)oxide iets fijner verdeeld is over het mengsel, heb je misschien een iets andere werkwijze toegepast bij de productie dan normaal? Het kan allerlei oorzaken hebben..

Edited by pyrobass
Link to comment
Kan ook zijn dat het ijzer(IV)oxide iets fijner verdeeld is over het mengsel, heb je misschien een iets andere werkwijze toegepast bij de productie dan normaal? Het kan allerlei oorzaken hebben..
IJzer(IV)oxide bestaat niet, ijzer kan niet verder gereduceerd worden dan tot de 3- toestand. Zwart ijzeroxide is ijzer(II,III)oxide (Fe3O4) of ijzer(II)oxide (FeO), waarbij de laatste niet aan te raden is voor enig gebruik (pyrofoor en behoorlijk brandbaar).

Om terug te komen op de initiele vraag, mengsels van witte stoffen en een klein percentage kleurstof kunnen opeens veel gekleurder worden als je een klein beetje meer kleurstof toevoegt. Het precieze verhaal erachter is wat te ingewikkeld om hier te posten, maar het heeft wat te maken met de hoeveelheid licht reflecterende deeltjes aan de oppervlakte.
Link to comment

Ik wou altijd al weten hoe German Dark gemaakt werd, ik dacht gehoord te hebben : door de verneveling van vloeibare Al waarna deze neerslaat in poedervorm door condensatie ofzo.
Iemand die er meer over weet?

En apothekers maken pillen met precies zoiets als een starplate, alleen kleinere openingen gaatjes
Weet iemand hoe dit noemt want ik ben erachter aan het zoeken voor info rond de afmetingen van de gaatjes in de plaat

Edited by Berke_Experiment
Link to comment

Ik ben weer heerlijk bezig met mijn PWS, heerlijk!

Maar ik ben bezig met de stookwaardes van ethanol en benzine, die van benzine bijvoorbeeld: 22 Jm^-3.
Nu ben ik hier heel lang niet meer mee bezig geweest en vroeg ik me af hoe je deze waarde volop uitschrijft, zoals 22×10^9 joule per kubieke meter?

Toch wel een prima idee, deze topic!


--Edit: Probleem opgelost, volgende keer beter lezen :P!

Edited by lennard
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...