Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


Guest

Recommended Posts

Posted

ik heb juist een tegenovergesteld probleem met TT
ik krijg helemaal geen vonken met bbq houtskool, volgens mij heb ik gewoon bagger houtskool gekocht, er zaten gewoon nog stukjes hout in en een paar mega brokken kool :)
maar nu heb ik pine besteld dus dat word feest

Posted

Besteld? :)
Je kan toch gewoon effe een winkel binnenstappen en daar wittedenhoutskool kopen. Mijn stars zien er toch vrij goed uit(vind ik) en ik moet de houtskool enkel effe door de vleesmolen draaien :) (en even millen en zeven natuurlijk,want er zijn stukjes tot 30mesh tussen)

Posted

Ik heb ook is zoon zak gehaald met alleen maar steenharde brokken erin, dat is echt niet normaal, het werkt ook echt kut. Maar ik heb nu hele lichte BBQ houtskool, bij de formido gehaald. Deze werkt echt perfect.

Posted

Hm die BBQ houtskool is niet zo consistent, tenzij je de hele zak ineens vermaald ofzo. Ik vind het veel leuker om een boompje neer te leggen en te verwerken, dan weet je met welke stoffen je werkt :).

Posted

Inderdaad, wat gaat er nou om met een pot bier houtskool te stoken? :)

Het geld wat je aan houtskool verbruikt kan je naar mijn idee veel beter besteden aan chems als KNO3... heb je toch nooit genoeg van! :)

Posted

Geachte al wetende forum-leden,

Vraagje:
De Plastic cannister shell delen van b.v. Pyro-S***f.com welke lijm is daar handig voor? (gewone hot glue of pvc-lijm.. of seconde ....?)

Ook had ik een tijdje terug gelezen dat je met kalium-chloraat en houtskool ook een knappe flash-powder kan maken.
Weet iemand de compositie daarvan en/of hoe gevoelig voor frictie/shock deze compositie is?

Vriendelijke groeten,

B

Posted (edited)

Het noemt H3, en de compostitie is wijd verspreid.

"H3 is a pyrotechnic composition which is mostly used as burst charge for small diameter shells. It is friction and shock sensitive, as are most compositions containing chlorates and should not get in contact with either sulfur, sulfides, sulfates or ammonium perchlorate."

Bron: pyroguide.

[Krijgt toch stilaan lichte twijfels over de vergaande democratisering van pyro-producten. Maar dat GEHEEL terzijde.]

Edited by danny db
Posted (edited)

H3 is niet zo gevoelig als de meeste andere composities, er is goed mee te werken. Het heeft flinke kracht maar is niet zo sterk als flash en geeft ook geen flits.
shimizu:

Potassium chlorate bursting charge, H3
Potassium chlorate 75%
Hemp coal(or Pawlownia coal) 25%
Glutinous rice starch 2%(Additional
percent)

Or a ratio of chlorate to hemp coal of 10:3 is also popular. After many
sensitive tests it is known that this is quite unexpectedly insensitive
to shock and friction; perhaps a little more sensitive than black powder.


Maar denk eraan dat je het niet in contact met zwavelhoudende composities brengt, de gevoeligheid zal ernstig vergroten. Elke lijm die op plastic hecht is goed maar pvc-lijm zou wel is de sterkste verbinding kunnen geven.

edit: @danny db, ik neem aan dat je hier mee bedoeld dat het met die plastic shells wel heel makkelijk word om gevaarlijke salutes mee te maken? Daar is wat voor te zeggen maar ik ben altijd voor vrijheid dus ik vind het een goede zaak dat dit materiaal verkrijgbaar is. Ze zouden bij de shop kunnen overwegen wat meer controle op wie deze shells kunnen kopen in te voeren maar ik betwijfel of dat te doen is. Edited by explomaan
Posted

Dankje jongens!

Ze weten bij de shop natuurlijk niet welke chems (en hoeveelheden) een klant allemaal bezit natuurlijk.
Ook denk ik als het allemaal gelegaliseerd wordt en verkocht door een door 1 organisatie dat er veel beter toezicht op gehouden kan worden.
Enzo de hobbyisten en terroristen van elkaar te kunnen onderscheiden.

Maarja niet geveest ik wil het als burst gaan gebruiken.
Loop alleen nog steeds te kutten dat een hoop sterren niet aangaan.

Groete,

B

Posted

Als je sterren niet goed aangaan dan zou je echt beter moeten primen, bij H3 is de burst harder, dus de sterren zulen er echt niet makkelijker op aangaan.

Posted

het beste lijkt mij een geschikt oplosmiddel dat laat je dan in een kiertje lopen tussen huls en deksel en daarna druk je hem dicht zodat het aan elkaar "smelt", staat ook nog wel ergens op pyroguide.

Posted (edited)

Nou nou, natuurlijk langs mijn kant niet anders dan lof over de winkel. Over dat heb ik (natuurlijk) een heel liberale visie.
Het gaat niet zo zeer over de terroristen ook niet, maar ja de beginnelingen kunnen naar mijn mening nu toch wel heel makkelijk aan alle spullen raken die vroeger de getrainde hobbyist nog niet had.

Het zou gewoon héél spijtig zijn als er accidenten meegebeuren uit pure onwetendheid, zo kreeg ik de vraag eens 'mag je flash rammen' :)

Maar we zullen zien hoe deze 'schaalvergroting' en 'democratisering' van de pyrowereld zich zal voltrekken.

Hm, volgens mij word ik een oude zak die te veel nadenkt :)

Edited by danny db
Posted (edited)

Het lijkt mij dat lijm makkelijker werkt dan een oplosmiddel. Ik heb dit weekend zelf een plastic 2 inch geschoten en ik heb het deksel gewoon met papiertape gefixeerd. Ik kan me voorstellen dat dit voor een siershell niet afdoende is. Ik ben echter niet van plan om met die plastic shells siershells te maken.
Ja ik ben ook zeer gelukkig met de shop, anders had ik waarschijnlijk nog steeds geen hemis en starplate..

Edited by explomaan
Posted

Ik vraag het me al een tijdje af:

***
Hoe mixen onze broeders in China grote batches flash?
***

Posted

Met 25 kilo tegelijk in een cementmolen, en dat is niet eens een grapje. Ze denken er gelukkig wel aan om een heel lang verlengsnoer te gebruiken, en het ding op afstand aan en uit te zetten.

Posted

rare jongens die chinezen :)

***

Er werd mij verteld (in de 2" glitter shell topic) dat je voor een 2"shell een 50cm lange mortier moet gebruiken en voor 3" 75cm maar dit is wel erg lang, ik heb eens gezocht naar de lengte die de mortieren moeten hebben en veel verkopen ze in 15" voor 2"shells en 18" voor 3"shells (dus 37.5cm en 45cm) wat is nou het best? 50 en 75cm lijkt me wel erg lang eigenlijk

***

Posted
De buislengte

De correcte buislengte zorgt ervoor dat de mortierbom op de juiste hoogte explodeerd. Daarom speelt zij ook een zeer belangrijke rol. De fabricant van een mortierbom berekent de hoeveelheid liftcharge zo dat de mortierbom bij de juiste mortierlengte op het hoogste punt ontploft, dus eigenlijk op het punt dat de bom even stilstaat in de lucht, voordat hij weer naar beneden valt. Maak de buis daarom nooit te kort, dan kan de bom veel te laag ontploffen, wat behoorlijk gevaar kan opleveren. Hieronder een lijst van de aanbevolen buislengtes van de volgende kalibers. Let er wel op dat de buislengte exclusief stop zijn Dus mocht er nog geen stop in de buis zitten, moet je bij het kopen de dikte van de stop nog bij de aangegeven waardes rekenen.

2.5'' = 50 cm
3'' = 50 cm
4'' = 58 cm
5'' = 77 cm
6'' = 93 cm
8'' = 123 cm
10'' = 130 cm
12'' = 140 cm

Een voorbeeld: Als je een buis hebt van een 3'' moet de lengte 50 cm zijn. De dikte van de stop moet 75 mm zijn, dus wordt de totale lengte van de buis 57.5 cm.


http://members.pyroforum.nl/gamekeeper/het_schieten_van...tierbommen.html
Posted (edited)

is het normaal dat 3" shell hemi's maar 6.8cm doorsnede hebben? ik snap dar er nog een lont en een laagje tape omheen moet kunnen maar ik heb dan nog zeker nog 0.5 cm speling als ik de shell tegen de wand aan druk.

EDIT: srry ik heb het antwoord al gevonden :) er mag idd iets van 4mm speling tussenzitten. exuses

Edited by Pyromaniak
Posted
is het normaal dat 3" shell hemi's maar 6.8cm doorsnede hebben? ik snap dar er nog een lont en een laagje tape omheen moet kunnen maar ik heb dan nog zeker nog 0.5 cm speling als ik de shell tegen de wand aan druk.

EDIT: srry ik heb het antwoord al gevonden :) er mag idd iets van 4mm speling tussenzitten. exuses



Ach, ik vind ze ook net 2 mm te klein. Maarja, doe je niks aan.
Posted

Vandaag eens een testje gedaan door een 2 en 3" shell gevuld met zand af te schieten met 1/10 van het totale gewicht lift. de 2" paste precies in de mortier en de 3" had nog iets van 4mm speling, maar dat maakt echt een groot verschil. De 3" ging veel minder hoog dan de 2" (2" had 5.5g lift 3" 16g)
Als je al die overige ruimte dicht wil maken moet je wel erg veel pasten, heeft dit geen invloed op je break?? ik zou denken dat je hemi dan veel te dik word je verdubbeld de dikte dan zowat.

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...