Jump to content
PyroForum.nl

Ouders...


Recommended Posts

Goh, typisch. Mijn ouders VRAGEN eerst nog of iets gevaarlijk is. ;) En als het gevaarlijk is wijzen me er alleen op dat ik uit moet kijken. Wat ik uiteraard ook doe.

Gesprekken als:
IK: "Mam er zit weer een ons buskruit in de kogelmolen in de schuur"
Ma: "Is goed hoor, ga je zo wel naar bed?"

Link to comment
  • Replies 206
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mijn ouders laten best veel toe zolang er niks gebeurd. Maar als er ook maar iets gebeurd gaan ze nogal zeuren. Zo had ik een nieuwe voeding gemaakt voor het elektrolyse cel. Na 1,5 dag aan te staan bleek er zo'n draadje in gezogen te zijn wat ook in stroomkabels zit. Dat hele dunne draadje was op de printplaat terecht gekomen en had de aardlek in werking gezet. Meteen overal de stroom af dus. Nu heb ik dat wel weer gemaakt maar m'n ouders willen nu niet dat ik de komende tijd stroom gebruik voor zulke dingen. Das nou echt pech. Heb je alles goed omgebouwd, wordt er zo'n draadje in de voeding gezogen en komt het ook nog op de printplaat. Maja dingen kunnen slechter aflopen zoals we weten. (klop klop)

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik heb ook et probleem dat mijn ouders het niet 100% eens zijn met mijn opvatting dat vuurwerk maken NIET GEVAARLIJK IS, zolang je maar weet wat je doet, en je het niet te gek maakt.
Ik heb nu met moeite voor elkaar gekregen dat ik pijltjes etc. mag maken, maar ik mag niet klooien met chemische stofen etc. waardoor ik alle materialen uit bastaand vuurwerk moet halen.
Ik hoop dat dat binnenkort gaat veranderen, maar ik moet eerst bewijzen dat het niet gevaarlijk is, en dat ik er verantwoordelijk mee om kan gaan.

gr. jasper

Link to comment

En daar ben ik het weer niet mee eens:
De mens is gevaarlijk... :)

Vuurwerk op zich is niet gevaarlijk (geef een eland een "nitraatbom" en er gebeurt niks), maar als je het combineert met iets als de Mens kan je gevaarlijke situaties creeëren.

Je eigen 'omgang met materialen' maakt iets tot "gevaarlijk"...

Link to comment
En daar ben ik het weer niet mee eens:
De mens is gevaarlijk... :)

Vuurwerk op zich is niet gevaarlijk (geef een eland een "nitraatbom" en er gebeurt niks), maar als je het combineert met iets als de Mens kan je gevaarlijke situaties creeëren.

Je eigen 'omgang met materialen' maakt iets tot "gevaarlijk"...


Dat vind ik ook,
en vuurwerk gebruiken om iets nieuws te maken is inderdaad gevaarlijker, maar ik krijg m'n ouders echt niet zover om me daarmee m'n gang te laten gaan.
Misschien wel als ik de stoffen in huis heb (om bijv. BP te maken voor pijltjes) en laat zien dat het veilig kan, dat ze dan zeggen dat het goed is, mits ik het veilig doe...

Maar opzich is vuurwerk niet gevaarlijk,
het kan niet uit zichzelf exploderen, daar is iemand voor nodig die dat doet!
Ik vind dat als je er veilig mee om kan gaan, er niks aan de hand is.
Link to comment

Ja ok, maar de functie van vuurwerk is toch afgestoken worden.
En of een eland of een mens het afsteekt, het is dan altijd gevaarlijk.
In principe zou het dan natuurlijk wel beter zijn om te zeggen dat het af steken van vuurwerk gevaarlijk is IPV het vuurwerk zelf.
Maargoed, ik had eens ergens op chemixtry een goede uitspraak gehoord. Je kunt van bepaalde dingen niet zeggen dat het veiliger is, wel dat het minder gevaarlijk is. Zo vind ik ook dat vuurwerk gewoon gevaarlijk is, en dat het in goede handen minder gevaarlijk is (moeten die handen het natuurlijk wel op tijd loslaten :) ), maar nog steeds niet veilig.

Link to comment

Lol, ja als mijn hond merkt dat ik iets af ga steken rent ie naar binnen en gaat ie onder een bureau liggen :) Wat dat betreft is een mens dan inderdaad gevaarlijk, want een mens wilt blijven ook al is het gevaarlijk, mensen nemen ietsjes te graag risico's.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik denk dat het probleem is dat mensen altijd de grens opzoeken en de gedachte van "Het is niet dtoer om toe te geven dat je bang bent".
mensen vinden het ook altijd leuk om dingen te doen die niet mogen, daar krijgen ze (we) een kiick van, en dieren niet. (Al begin ik daarover te twijfelen met mijn beesten.)

Het is inprincipe de mens die alles gevaarlijk maakt.
Als wij mensen er niet waren waren al die gevaarlijke dingen er niet geweest, want de dieren hadden ze niet uitgevonden? *En ga me nu niet praten over alle elementen die in de natuur voorkomen.

Link to comment
Guest Rico

Mijn ouders zijn best flex, ik mag alles maar ze staan erop dat ik oppas en het veilig doe. En natuurlijk mijn spulletjes weer netjes opruim. Maar als ze zeggen ; vandaag niet, dan is het ook echt vandaag niet. Laatst had ik het niet goed gehoord dat me pa dat niet wou omdat me broertje al lag te slapen, dus ik test wat kmno4 flash buiten, enorme felle flits en een whooos dat dat geeft. Ik liep dus terug naar mijn ''lab'' en toen kwam mijn pa woedend binnen. Hij trok alles uit mijn klauwen en flikkerde het zo de vuurton in, alles wat dus op het aanrecht van mij stond, dus ook 24 gram kmno4 flash :) De volgende dag mocht ik wat oude kranten gaan verbranden en hij zei dat ik al mijn stuff eruit mocht halen en dan de rest aansteken. Petrisschaal etc allemaal kapot flash lag door de hele ton, heb veel eruit gehaalt behalve het flash en de kapotte zooi. Enorme felle lichtflits en enorme whooos dat dat gaf ;) Gelukkig dat hij niet alles had weggegooit. Ik heb me lesje wel geleerd.

Owja, mijn broertje dacht dat er buiten een ton met benzine of zo ontplofte ; in een klap heel mijn kamer verlicht ik schrok me de pleuris, dacht dat er buiten wat ontplofte en toen hoorde ik onze pa RICOOO! Roepen :P

Link to comment

Mooi verhaal rico :).
Stel mijn ouders willen iets weggooien, wat ze niet doen, dan zou ik zeggen '' ooh pap en mam passen jullie wel op ! En dan zeggen dat ik veilig moet werken, wel het goede voorbeeld geven dan he ! Dit spul is hardstikke gevaarlijk dat kun je niet zomaar weggooien of door de WC spoelen, het reageert namelijk met water en dan word het allemaal bruin en smerig '' . Dan haken ze denk ik wel af en zouden ze het lekker laten staan denk ik :P . Mijn ouders kennende zou het zo gaan en zou ik zelf dit doen ;) .

Verder zijn mijn ouders ook relaxt, en mag ik alles. Op 1 voorwaarde: school. Dat ging even wat minder, dus staan al mijn spulletjes even tijdelijk ( 3 weken ) ergens anders tot het einde van het schooljaar zodat ik geen afleiding heb. Nougoed prima, ik kan wel 3 weken zonder en in die tijd regel ik gewoon een hoop nieuwe chems dus dat is oke :) .

Link to comment
Dan haken ze denk ik wel af en zouden ze het lekker laten staan denk ik :) .


Ooit gehoord van een milieustraat? Met een KCA-container? Ik wel, daar hebben mijn ouders mijn chems naartoe gebracht nadat ik de schuur bijna in de fik heb gezet. ;)
Dus wees maar niet zo zeker dat ze er niets mee doen. Ook al heb je toestemming voor pyro raad ik je aan om het toch ergen achter slot en grendel te bewaren. Dit is toch zowieso wel veiliger
Link to comment

Ik ben ook dolblij als ik over 2 weken eindelijk vakantie heb. Dan is ineens die hele druk weg, nu heb ik gewoon dat ook als ik niet met school bezig ben ik een zekere druk van school op me heb van, ik moet nog dit en dan dat doen.
Maarja, wat ouders betreft is mijn situatie denk ik grotendeels gelijk aan die van Yellowcard, al weten me ouders wel nog enigszins iets van scheikunde af, ze hebben eigenlijk nauwelijks praktijk kennis, want in de les krijg je vrijwel niks over de stoffen zelf.
Maar het is ook niet dat m'n ouders blij zijn met m'n hobby. Maar ze begrijpen gewoon dat dat nu eenmaal mijn hobby is.

Link to comment

×
×
  • Create New...