Jump to content
PyroForum.nl

Sterren compositie


Bass

Recommended Posts

  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik heb hier nog een pot Arabische gom staan, nu wil ik die toch wel eens gaan proberen. Je zou 4% moeten oplossen in water met 10% alc. De oplossing moet dan een nachtje blijven staan.

En dan gewoon in je spuitbus zoals je normaal je sterren zou rollen. In de 19de eeuw was dit de standaard procedure.

Je kan naar het schijnt ook 3% dex mee millen in je comp en 4% Arabische gom oplossen in je water/alc voor overkill binding!


@ Bonkers, maiszetmeel lost toch niet op? Of wat bedoel je precies :)?

Edited by danny db
Link to comment

Als je zowel dex en arab. gom gaat gebruiken als binder dan krijg je wel een overmaat brandstof (t.o.v. je oxidator). Dit beïnvloed de brandsnelheid en ook vlamtemperatuur negatief lijkt me.
Normaal, niet gemodificeerd of nabewerkt maiszetmeel lost inderdaad (bij kamertemp.) niet op in water.

Link to comment

In principe is de beste test op zetmeel nog steeds de jodiumproef (wat in principe het simpelste testje ooit is). Niet blauw = geen zetmeel (roodkleuring o.i.d. kan wel).
Het thermisch afbreken van zetmeel tot dextrine in de oven gaat natuurlijk in een aantal stappen. Het zetmeelpolymeer wordt langzaam afgebroken tot steeds kleinere stukken (oligomeren). Op den duur worden deze fragmenten klein genoeg om weer oplosbaar te worden in water. Het liefst wil je op dat moment stoppen met verhitten omdat je dan lange fragmenten hebt (binden beter dan de kortere) die wél wateroplosbaar zijn. Maltodextrine bestaat in feite ook uit deze oligomeren, maar deze zijn bij mijn weten veel korter dan 'home-made dextrine' (minder glucose-eenheden), wat waarschijnlijk de reden is waarom sommigen van ons slechte ervaringen hebben met maltodextrine.
Ikzelf ben overigens ook niet zo'n fan van het ik-wil-niet-dik-worden-maar-wel-heel-zoete-koffie-drinken-goedje. Mijn uit zetmeel gemaakte dextrine doet het veel beter.

Link to comment
  • 9 months later...

Vraagje over ruby en emerald, in bijde composities moet (strontium of barium) nitraat. Ik kan makkelijk aan carbonaat komen maar geeft dit nu een groot verschil in de kleur, brandsnelheid of wat dan ook? Ik heb bijde chems opgezocht op pyroguide en er staat ongeveer een zelfde: in combinatie met een chloor donor in de compo geeft het een groene vlam.

Link to comment

Vraagje over ruby en emerald.
In beide composities moet (strontium of barium) nitraat.
In combinatie met een chloor donor geeft het een groene of rode vlam.
Ik kan makkelijk aan (strontium of barium) carbonaat komen. Er staan een paar gelijke composities met deze carbonaten op Pyroguide.
Nu is de vraag: Geeft dit nu een groot verschil in de kleur, brandsnelheid of wat dan ook?
Ik heb beide chems opgezocht op pyroguide. Maar ik snap er geen reet van! Kan iemand mij spoonfeeden.(vrije interpretatie van Rocketier)


Ik zou zeggen neem de proef op de som. Meng de boel en ga testen.
Volgende kromme post doe ik minder moeite en krijg je gelijk wat lees tijd.

Ik heb je tekst iets uit elkaar getrokken om een poging te doen het te begrijpen.
Link to comment

Groen heb ik nooit geprobeerd met een carbonaat.
Rood wel, en dat geeft een naar mijn idee een zeer gebruikersvriendelijk goed rood.
De compo is buell red, staat vast wel ergens.
De meesten willen direct ruby red nemen, omdat ze overal lezen hoe een geweldig rood het is, totdat ze de krengen droog moeten krijgen en houden.

Link to comment

Nou ja het zit zo, ik heb geen van beide chems en vraag jullie of dit erg veel uitmaakt voor de compositie zodat ik niet straks met een kilo carbonaat zit en alsnog geen rood of groen kan maken.
Dus ja ik hoop dat ik een beetje op weg geholpen kan worden.

En sorry van de opmaak van mijn vorige post, ik zal wat beter mijn best doen ;)

Ow ik zag niet dat HD al gereageerd had, bedankt! =D

Edited by Pyromaniak
Link to comment
  • 1 month later...

Het drogen is niet heel moeilijk als je hydroxiden hebt. Ik zelf gebruik altijd NaOH.
Je stopt gewoon je te drogen chems, stars, o.i.d. in een zip lock zak, en ook een potje met je hydroxide stopje in dit zakje.
Na een week of 2 zal je 'droog doelwit' (helemaal) droog zijn, en je hydroxide, omdat dit veel hygroscopischer, is al het water hebben aan getrokken.
Je hydroxide ben je "kwijt' omdat je het niet kunt hergebruiken.

Mvg,
Thijs

Link to comment

Veel te omslachtig Thijs.
Zorg dat je sterren maakt vanaf mei tot eind augustus.
Dan staat de beste droger aan de hemel. Wind en zon is het beste om je sterren te drogen.
In een goeie droogkast kan het ook. Als ik mijn sterren heb gedroogd dat doe ik wel silicagel in de zakjes en potjes.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...