Jump to content
PyroForum.nl
Bass

Sterren compositie

Recommended Posts

Dex lost volledig op, hoe kan dit ook anders als je vertrekt van maiszetmeel?
Het gaat ook zonder problemen door 120 mesh.

Edited by bonkers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hier nog een pot Arabische gom staan, nu wil ik die toch wel eens gaan proberen. Je zou 4% moeten oplossen in water met 10% alc. De oplossing moet dan een nachtje blijven staan.

En dan gewoon in je spuitbus zoals je normaal je sterren zou rollen. In de 19de eeuw was dit de standaard procedure.

Je kan naar het schijnt ook 3% dex mee millen in je comp en 4% Arabische gom oplossen in je water/alc voor overkill binding!


@ Bonkers, maiszetmeel lost toch niet op? Of wat bedoel je precies :)?

Edited by danny db

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zowel dex en arab. gom gaat gebruiken als binder dan krijg je wel een overmaat brandstof (t.o.v. je oxidator). Dit beïnvloed de brandsnelheid en ook vlamtemperatuur negatief lijkt me.
Normaal, niet gemodificeerd of nabewerkt maiszetmeel lost inderdaad (bij kamertemp.) niet op in water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja kan wel zijn wat je zegt! In een compo zoals C8 lijkt me dat wel niet veel uit te maken, maar in kleurencomp's kan je wel eens in de probs raken zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht van wel, ik ben niet zo'n ster in de keuken namelijk :blush:
Maar mijn dextrine lost dus wel volledig op wat dus zou betekenen dat er geen zetmeel meer aanwezig is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In principe is de beste test op zetmeel nog steeds de jodiumproef (wat in principe het simpelste testje ooit is). Niet blauw = geen zetmeel (roodkleuring o.i.d. kan wel).
Het thermisch afbreken van zetmeel tot dextrine in de oven gaat natuurlijk in een aantal stappen. Het zetmeelpolymeer wordt langzaam afgebroken tot steeds kleinere stukken (oligomeren). Op den duur worden deze fragmenten klein genoeg om weer oplosbaar te worden in water. Het liefst wil je op dat moment stoppen met verhitten omdat je dan lange fragmenten hebt (binden beter dan de kortere) die wél wateroplosbaar zijn. Maltodextrine bestaat in feite ook uit deze oligomeren, maar deze zijn bij mijn weten veel korter dan 'home-made dextrine' (minder glucose-eenheden), wat waarschijnlijk de reden is waarom sommigen van ons slechte ervaringen hebben met maltodextrine.
Ikzelf ben overigens ook niet zo'n fan van het ik-wil-niet-dik-worden-maar-wel-heel-zoete-koffie-drinken-goedje. Mijn uit zetmeel gemaakte dextrine doet het veel beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraagje over ruby en emerald, in bijde composities moet (strontium of barium) nitraat. Ik kan makkelijk aan carbonaat komen maar geeft dit nu een groot verschil in de kleur, brandsnelheid of wat dan ook? Ik heb bijde chems opgezocht op pyroguide en er staat ongeveer een zelfde: in combinatie met een chloor donor in de compo geeft het een groene vlam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraagje over ruby en emerald.
In beide composities moet (strontium of barium) nitraat.
In combinatie met een chloor donor geeft het een groene of rode vlam.
Ik kan makkelijk aan (strontium of barium) carbonaat komen. Er staan een paar gelijke composities met deze carbonaten op Pyroguide.
Nu is de vraag: Geeft dit nu een groot verschil in de kleur, brandsnelheid of wat dan ook?
Ik heb beide chems opgezocht op pyroguide. Maar ik snap er geen reet van! Kan iemand mij spoonfeeden.(vrije interpretatie van Rocketier)


Ik zou zeggen neem de proef op de som. Meng de boel en ga testen.
Volgende kromme post doe ik minder moeite en krijg je gelijk wat lees tijd.

Ik heb je tekst iets uit elkaar getrokken om een poging te doen het te begrijpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groen heb ik nooit geprobeerd met een carbonaat.
Rood wel, en dat geeft een naar mijn idee een zeer gebruikersvriendelijk goed rood.
De compo is buell red, staat vast wel ergens.
De meesten willen direct ruby red nemen, omdat ze overal lezen hoe een geweldig rood het is, totdat ze de krengen droog moeten krijgen en houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ja het zit zo, ik heb geen van beide chems en vraag jullie of dit erg veel uitmaakt voor de compositie zodat ik niet straks met een kilo carbonaat zit en alsnog geen rood of groen kan maken.
Dus ja ik hoop dat ik een beetje op weg geholpen kan worden.

En sorry van de opmaak van mijn vorige post, ik zal wat beter mijn best doen ;)

Ow ik zag niet dat HD al gereageerd had, bedankt! =D

Edited by Pyromaniak

Share this post


Link to post
Share on other sites

SrCO3 werkt goed, BaCO3 is bagger voor het genereren van kleur. Voor groen zul je toch echt Ba(NO3)2 moeten scoren.
Ik deel de mening van HD, SrNO3 stars die watergebonden zijn krijg je vrijwel niet meer droog. Niet aan beginnen dus.

Lol @ de vrije post opmaak van Rock hehe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tip van Willem:

Buell Red en Emerald Green zijn erg mooi en rolt perfect. Strontiumnitraat sterren moeten idd geforceerd worden gedroogt.
Het beste werkt drogen in de zon maar daarvoor is het nu te laat. (eerder beginnen dus....... :D )

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het drogen is niet heel moeilijk als je hydroxiden hebt. Ik zelf gebruik altijd NaOH.
Je stopt gewoon je te drogen chems, stars, o.i.d. in een zip lock zak, en ook een potje met je hydroxide stopje in dit zakje.
Na een week of 2 zal je 'droog doelwit' (helemaal) droog zijn, en je hydroxide, omdat dit veel hygroscopischer, is al het water hebben aan getrokken.
Je hydroxide ben je "kwijt' omdat je het niet kunt hergebruiken.

Mvg,
Thijs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel te omslachtig Thijs.
Zorg dat je sterren maakt vanaf mei tot eind augustus.
Dan staat de beste droger aan de hemel. Wind en zon is het beste om je sterren te drogen.
In een goeie droogkast kan het ook. Als ik mijn sterren heb gedroogd dat doe ik wel silicagel in de zakjes en potjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb tot nu toe al mijn sterren binnen 3 dagen droog gekregen in mijn droogkast.
Allemaal met 75/25 gebonden, dus een goede droogkast is in de winter wel aan te raden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het was ook een idee, om juist niet in de zonnige maanden uit tevoeren. En een goedkoop en snel alternatief voor een droogkast.
Bij mij werkt het altijd wel (: Maar inderdaad in de zomer droog ik ook via de zon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×