Jump to content
PyroForum.nl

Sterren compositie


Bass

Recommended Posts

Ik ben wat gaan testen met kleurencomposities rood, groen en blauw. De beste resultaten voor rood en groen kreeg ik door de eenvoudige compositie strontium- of bariumnitraat met magnesium en pvc 55 / 28 / 17. Voor rood is dit helemaal perfect, een diepe kleur (signaal-) rood. Ik vervang simpelweg strontium voor barium en krijg daarmee ook een prima duidelijke groene kleur in tegenstelling tot andere composities die (in mijn geval) vaak te wit zijn.

Zover voor rood en groen. Maar nu blauw. Op youtube zie ik fantastische resultaten voor de compo:

KClO4 65
CuO 14
Parlon 9
Red gum 7
Dex 5

Deze is (met enige verschillen in hoeveelheden) beschreven als zowel Shimizu, Conkling en Hardt (zie pyroguide).

Maar wanneer ik deze compositie zelf maak, krijg ik niet de diepe blauwe kleur maar eerder een flauw blauw, wit licht.
Ik heb geen parlon maar PVC. Zou dat dé reden zijn of heeft iemand een andere verklaring voor de afwezigheid van diepblauw.

Edited by Bass
Link to comment
  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Inhoudelijk heb ik weinig toe te voegen, maar ik weet wel dat filmpjes of foto's van brandende composities absoluut geen goed beeld geven van de werkelijke kleur. Daarnaast heb je altijd nog allerlei aanpasprogramma's voor helderheid en kleur.
Ga hier dus niet 100% vanuit.

Link to comment

Heb ook al eens zo'n zelfde soort formule gebruikt met Kaliumchloraat. zag eruit als een witte felle spot met een blauwe gloed eromheen.
Het blauw zelf viel niet tegen maar de witte spot stoorde mij teveel.

Ben bang dat je voor het beste blauw toch Ammoniumperchloraat moet hebben. Heb het zelf nog niet kunnen verkrijgen voor een redelijke prijs, spul is hartstikke duur.

EDIT: Heb de beelden nog even bekeken, kan ook zijn dat de CuOII niet fijn genoeg is, er zit namelijk ook een lichte blauwe staart aan.

Edited by Piet
Link to comment
Guest Goner

Ik neem aan dat je Ravaz Chlorate Blue bedoelt?

Composition
percent component
65.00% Potassium Chlorate
15.00% Copper (II) Oxide
10.00% Saran
5.00% Red Gum
5.00% Dextrin

Weet iemand een goed alternatief voor Saran (PVDC), PVC of parlon bijvoorbeeld?

Link to comment

Zou je even op pyroguide moeten kijken wat het percentage chloor is en dan omrekenen naar de hoeveelheid PVC dat je moet toevoegen. Natuurlijk heeft PVC andere brandeigenschappen maar je zou een klein testje kunnen uitvoeren, 10 gram ofzo.

Ik denk dat mijn CuO te grof is, zeker ook omdat er soms grotere brokjes achterblijven als ik het met een grove zeef zeef. Even ballmillen.

Ik heb nog een vraagje over de prime. Ik gebruik nu een KP prime #5, zie wouter vissers database. Maar #4 kan ook. Wat gebruiken jullie? Gewoon MP met alu ofzo? :lol:

Edited by Bass
Link to comment

ik gebruik deze. : Potassium perchlorate.............................80
Charcoal, fine....................................15
Red gum...........................................4
Aluminum, (fine flake or pyro grade; optional)....4
Dextrin...........................................2

Soms vervang ik de al door 270 mesh Mg/Al. Gister getest de blue en de red en green stars gingen gewoon perfect aan.

Link to comment

Welke compo blue gebruikte je? En hoeveel coat je?

Ik rol ze vlak na het pumpen meteen door de prime, maar ik heb ook weleens de stars gepumped en laten drogen en daarna een papje van prime en NC lak gemaakt en de sterren daarmee geprimed. Dat werkte iig perfect, zeker omdat er dan een wat dikkere laag omheenkomt.

Link to comment

65.00% Potassium Perchlorate 14.00% Copper (II) Oxide 9.00% Parlon 7.00% Red Gum 5.00% DextrinEen klein laagje maar. Als ze een dag hebben gedroogd en nat maken (niet te nat) , en ze in een pot doen prime er bij . Een op de ball mill zetten werkt echt goed.

Link to comment
Weet iemand wat er met die kleur gebeurt als je Saran vervang door PVC? Ik ben het rood niet wel beu :lol:


Gewoon parlon gebruiken, werkt ook goed! klik
In het echt was het wel wat beter, want de camera pakt graag het felste eruit wat het kan "zien".
CuOCl blauw
Filmpje van koperoxichloride blauw. Ook een hele goede! Compo:
KC - 64, red gum - 13 [and/or lactose], copper oxychloride - 13, PVC [or other chlorine donor] - 6, dextrin 4 [if you use lactose, you can cut the dextrin to 2%. Use 13 to 14% warm [if possible] water


Deze blauw is perfect!

Ammoniumperchloraat 70
Cu poeder 15
Hexamine 15
dextrine +5

Hier hebben we wel een keer een aantal stars van geschoten, maar die waren zo snel op dat eigenlijk alleen een screenshot heel duidelijk was. Jammer genoeg kan ik die zo snel niet vinden.
Het is een hele dure blauw, maar superieur aan alle andere die je tot in dit topic hebt gezien!
Link to comment

Ik heb vandaag de compo zoals hierboven door kclo3 beschreven gemaakt. Ik had de mix zonder red gum en dextrine nog staan van een vorige poging maar deze was te grof. Daarom heb ik het even, heel tricky, gemilled. Dus de KClO4, CuO en PVC. Ballmill in de schuur, stekker met verlengsnoer buiten, deur dicht, stekker in het stopcontact en hopen maar :lol: Ik durfde het aan omdat er nog geen brandstof in zit (afgezien van PVC, dat was de gok). Het ging allemaal prima, prachtig fijn mengsel gekregen, red gum erbij en stars cutten met NC-lak. Deze branden vele malen mooier dan de grove compo. Dus tipje voor iedereen die problemen heeft, mill de CuO en KClO4 even apart en meng de andere ingredienten (mits fijn) erbij.

Ik heb ook geprobeerd de red star te maken die ik hierboven had beschreven. SrNO3, Mg en PVC. Helaas wordt deze compo normaal gesproken pneumatisch of hydraulisch geperst zodat er een vast blok ster ontstaat. Helaas heb ik geen pers en heb geprobeert het met NC-lak te binden. Dit levert vrij brosse sterren op die je makkelijk kapot drukt. Het wordt dus tijd voor THF denk ik. Morgen ga ik een andere rode compo (met dex en red gum) proberen die ik even ballmill. Iemand tips?

Edited by Bass
Link to comment

Mill de oxidatoren en reductoren even apart, we zitten hier niet echt te wachten op mensen die ongelukken krijgen. Bedenk daarbij dat zwavel zowel een oxidator als reductor is, dus mengsels van zwavel met (voornamelijk) metalen kunnen beter ook niet in de kogelmolen.

Als je de reductoren en oxidatoren bij elkaar screent heb je een even homogeen mengsel als wanneer je ze in de kogelmolen stopt. Screenen is alleen veel veiliger.

Link to comment

Miech, er bevond zich geen zwavel in het mengsel dat ik geballmilled heb. Er staat dat PVC als enig brandbaar materiaal aanwezig was. Ik vond het zonde om het mengsel weg te gooien, vandaar.

De red stars had ik gebonden met NC-lak, daarin zou het PVC dus ook (gedeeltelijk) in op moeten lossen. Helaas is aceton te zwak om PVC goed op te lossen.
Eerder heb ik een red en blauwe compo gemaakt met red gum en schellac als bindmiddel. Schellac opgelost in kokend ethanol en daarna de rest van de ingredienten erbij gemengt. Dit doe ik dus nooit meer want door de schellac krijg je een kleverige brei die reteslecht droogt en ook heel slecht te ontsteken is. In het vervolg laat ik de schellac achterwege en zoek een compo met alleen red gum of dex e.d.

Link to comment

Wat óók een ramp is, is aluminiumpoeder. Gisteren de compo KNO3/Al/S/Dex 41/49/4/6 gemaakt om om mijn blauwe cores te draaien. Maar als dit eenmaal in m'n sterrenmolen draait stoft het als een tierelier! Ben ook snel naar buiten gegaan (dankzij het mooie weer :lol:) maar het is echt een bende. Nu is het eindresultaat wel prachtig, heb gisteren een pijl ermee afgestoken, CATO wellicht maar de 2" shell ontplofte wel! (zie topic: 'raketbrandstof').

Link to comment

Ja maar ik wou graag blauwe cores, dan moet je wel rollen. En ik heb er ook een paar gecut door de compo in een bakje te doen, water erbij, deksel erop en dan schudden. De brei heb ik uitgesmeerd op een papiertje en gecut, dat gaat prima!

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb een stel 'Brilliant Cores' gemaakt. Bariumnitraat en aluminium, en daarvoor moet ik een 'Brilliant Core prime' voor gebruiken. Hierin staat dat er Rosin gebruikt moet worden, dat is Colofonium in het Nederlands maar ik vraag me af of ik het kan vervangen door iets anders. Heeft iemand ervaring met deze compositie of weer een vervanging voor Rosin of zelfs voor de hele prime compositie? Ik zit zelf te denken aan Red Gum.

Link to comment
  • 5 months later...

Ik ben opzoek naar een rode strobe met Sr(NO3)2. Ik had eens een FP gemaakt van 50-50 Srnitraat / magnesium. Deze gedroeg zich zeker als een flash, maar toen ik eens een batch maakte met iets meer Mg en het iets heeel ietjse aangedrukt had in de huls gedroeg het zich als een strobe. Zeer mooi effect. Ik zette me natuurlijk schrap voor een knal maar in plaats daarvan strobede de compo gedurende 30 seconde zeer mooi rood. Ik zoek dus nu een compositie met die chems (eventueel anderen erbij) die hetzelfde effect heeft, want ik ben er helaas niet meer in geslaagd een strobe te maken van Srnitraat en magnesium :/

Ik ga em rollen als kern voor een D1 glitter, word denk ik een mooi effect :P

Link to comment

Ik ken geen strobes op basis van strontiumnitraat. Wellicht zou je kunnen zoeken naar strobes met strontiumsulfaat, en dan met name die van een zekere meneer Meinhardt (of iets dergelijks). Strontiumsulfaat is heel makkelijk te maken door strontiumnitraat op te lossen in kokend water, en daar een verzadigde oplossing van kaliumsulfaat bij te voegen. De oplosbaarheid van stontiumsulfaat is verwaarloosbaar, dus je hebt een yield van meer dan 95% met deze methode. Het is dat mijn Passfire account verlopen is, anders had ik heb even voor je gepost.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...