Jump to content
PyroForum.nl

Flash Compositie


Guest Goner

Recommended Posts

Daarnaast wil ik nog even aanstippen dat de gevoeligheid van (per)chloraat/zwavel/aluminium mengsels sterk afhankelijk is van vervuiling. Vele historische ongelukken zijn veroorzaakt door onzuiverheden in pyrotechnische mengsels. Denk daarbij aan gesublimeerde (zure!) zwavel, of oxidatoren met andere ionen zoals chloride- of calciumionen. Vandaar dat spreken over een absolute gevoeligheid van composities altijd relatief en gevaarlijk is.

Zeker waar.

Het exacte verschil in frictie- of schokgevoeligheid tussen deze twee, chemisch sterk gelijkende composities te gaan definiëren is ook niet echt zinning imo. Het is theoretisch een leuk gegeven, maar praktisch zal het kleine verschil snel vervagen t.o.v. andere invloeden en eigenschappen die van een veel groter orde belangrijk zijn voor de veiligheid. (Bv. invloed van UV, aanwezigheid zwavel, manier van mengen tegenover welke compo je mengt, ...)
Link to comment
  • 4 weeks later...
  • Replies 390
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

A ) 2Al + 3OH- ---> Al2O3 + 3H.

B ) H. + NO3- ---> NH2-

C ) NH2- + H2O ---> NH3 + OH- + HEAT

A-->B-->C-->A... etc

Kortom, naarmate de tijd vordert, neemt zowel de pOH als de temperatuur toe, waardoor de reactiesnelheid sterk toeneemt en het onder de juiste omstandigheden een thermal runaway kan worden. Een belangrijke randvoorwaarde is vocht. Wanneer je flash droog houd gebeurd zoiets niet. Ook kunnen zwakke zuren zoals boorzuur de reactie vroegtijdig bij B afkappen.

Link to comment

Nice!, Als ik dit zo zie lijkt het of een donker aluminium minder ruimte heeft om zuurstof aan te binden,
en dus minder waterstof af zal geven.
Of is dit in de praktijk anders?

Ook wel leuk dat je ziet hoe de zuurstofbalans veranderd tov wit aluminium,.

Edited by pyrohiero
Link to comment
  • 4 months later...

Hallo,

Vandaag was ik wat aan het prutsen om groen te krijgen.
Nu kwam ik op den duur op de compositie:
1,5 KClO4
1,5 Ba(NO3)2
1 Mg

Dit was tot mijn verbazing betere flash dan mijn 3-7 flash (aluminium german dark)
Ik heb de 2 nog niet letterlijk naast elkaar gelegd, maar het leek er toch aardig op dat dit beter was.

Heb ik nou iets leuks ontdekt, of is dit gewoon flash met Mg i.p.v. Al.
Meer testjes zullen nog volgen.

Link to comment
Dit was tot mijn verbazing betere flash dan mijn 3-7 flash (aluminium german dark)
Ik heb de 2 nog niet letterlijk naast elkaar gelegd, maar het leek er toch aardig op dat dit beter was.

Heb ik nou iets leuks ontdekt, of is dit gewoon flash met Mg i.p.v. Al.
Meer testjes zullen nog volgen.


Goeie ontdekking, zou heel goed kunnen, soms kan je beter dingen testen dan alles in theorie achter de computer proberen te leren.
Ik ken 1 type magnesiumflash daar word je bang van. Ook iets om met heel veel respect mee om te gaan, shells die hiermee geboost worden worden niet al te lang bewaard en zeker niet in een vochtige omgeving.
Link to comment

Haha,

Ja ik vind het altijd wel leuk om te proberen. (Wel met je goeie verstand.)
Soms gebeurt er ook niets, jammer dan.
Als je batches maakt van zoon 5 gr. kost het je niet zo heel veel.

@warez: Beter in de zin van, feller en harder
Is alleen op losse ondergrond geprobeerd dus niet verpakt.

Edited by hardbassbv
Link to comment

Ja ik denk het.
Zelf nog niet uitgetest, Deze compo komt van internet.


Wel heb ik een mooie blauwe flash gemaakt.
45 KClO4
25 CuCl
20 Al
10 S

Ik vermoed dat met een beetje kool het wel een compo wordt die als ster kan dienen.
Dit moet ik echter nog uitzoeken.

Edited by hardbassbv
Link to comment

Is dat met koper(I)chloride (CuCl) of met koper(II)chloride (CuCl2)? Ik heb overigens slechte ervaringen met oplosbare chloriden in sterrencomposities, omdat chlorides nogal wel eens de neiging hebben enorm veel vocht aan te trekken.

Edited by miech
Link to comment

×
×
  • Create New...