Jump to content
PyroForum.nl

Aarsschoppende PVC-rockets


Recommended Posts

Ik was al een tijdje bezig met een hybride raket voor mijn PWS toen ik op het idee kwam om nog een keer een kleine candyrocket tut te maken.

Men neme een klein (5/8" meen ik) PVC-buisje, lengte naar keus (10cm is ongeveer het maximum), platte kanten(schuren dus).

Daar doet men een groter (3/4") PVC-buisje van dezelfde lengte omheen, uitleg volgt later.

Daar gooit men wat bentoniet (Ik gebruik kattenbakkorrels van het merk Perfekt) in en ramt er ,met een stuk hout of - zoals ik - een stuk bamboe met een schroef erin (bamboe is hol) en een hamer, een paar keer flink op. Bentoniet bijvullen en weer opnieuw rammen tot er ongeveer 1 cm aan bentoniet in je buisje zit. Het buisje mag best een beetje opbollen, zorgt er alleen maar voor dat de nozzle strakker erin zit.

Mijn "poor man's" rammer.

Dan mengt men 20 delen KNO3 op 11 delen tafelsuiker (deze ratio's kun je mee variëren, candy is erg vergeeflijk). Hier zie je mij voorraadje, genoeg voor een raket of 5.

Dan gooit men 20 gram (of meer :P ) van deze mix in een klein pannetje en voegt een klein laagje water toe (minder gaat sneller). Vervolgens brengt men alles aan de kook. Kijk even hoe mooi die foto is. :D

Zodra er geen damp meer vanaf komt, begint men met een houten (denk om die mooie anti-aanbaklaag) lepel als een malloot te roeren en de mix van de bodem te schrapen (hier helaas geen foto's van, was té druk bezig). Zodra de mix flink aan elkaar plakt en bovenal bruingeel begint te worden, gooit men alles op een schoteltje (en haal je de pan van het vuur!!!).
Men begint (met vuurvaste handen) een worst te kneden van de brandstof.
Hier zie je brandstof die al is gehard, maar je snapt het idee.

Dit propt men in de raket en duwt het even aan met de rammer, zo gaat men door tot de raket aan de bovenkant nog ongeveer 1 cm aan ruimte heeft en men ramt dan alles flink aan met een hamer.

Hierij komt ook het nut van de grotere pijp aan het licht, de candy moet nog warm/heet zijn wil het een beetje ram/kneedbaar zijn, en bij die temperaturen kan PVC niet zo goed tegen rammen en gaat opbollen, dit wordt voorkomen door de buitenste PVC-buis.


Nu zit alles erin, aangeramd en wel, even een paar minuten laten afkoelen.
Daarna ramt men nog een eindstop van bentoniet tot zover het kan gaan.

Dan pakt men de boor en boort met een 3mm (is erg klein, voor de zekerheid kun je een grotere nemen, maar ik hou van veel herrie en een lange straal) boortje heel voorzichtig in de onderste eindstop. Steeds een beetje wegblazen en heel rustig aan doen.
Men gaat door met boren tot men op oneveer de helft van de raket zit, even met het boortje heen en weer gaan om de core van troep (bentoniet) te ontdoen.
Van deze laatste stappen helaas geen foto's, de batterijen hadden er geen zin meer in.
Dan taped men de raket aan een goede stok en balanceert men hem uit.
Lontje erin en klaar is je PVC-rocket.

Deze raketten gaan naar mijn observaties hoger dan de commerciele C6-3 raketten en krijgen al bij liftoff een enorme snelheid, je verliest ze erg snel uit het oog. Een vergelijkingstest met Keesthemad's 3/4" wilgen BP raketjes volgt nog, maar ik weet al dat ik ga winnen.

Link to comment
  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Haha, ja inderdaad treelover, je rakketten geven een trap tegen het achterwerk, tenminste, de brandstof los vloog al bijna weg...

Binnenkort gaan we nog maar eventjes tinckeren met hennep-bp... Ik vraag me af wat dat, misschien is het alleen wel een idee om na het maken drect bovenop de eindstop en in de nozzle een dun laagje NC-lak aan t brengen voor de vochtdichtheid, dan zijn ze "bewaarbaar".

Link to comment
Deze raketten gaan naar mijn observaties hoger dan de commerciele C6-3 raketten en krijgen al bij liftoff een enorme snelheid, je verliest ze erg snel uit het oog. Een vergelijkingstest met Keesthemad's 3/4" wilgen BP raketjes volgt nog, maar ik weet al dat ik ga winnen.


Rcandy is echt mooi spul idd, heb je al wel eens geprobeerd om een deel honing toe te voegen? Als de mix indampt blijft deze door de andere suikers in de honing veel langer zacht en bewerkbaar. :P

Als je de brandtijd weet en de precieze hoeveelheid KNO3+suiker in een motortje weet kan ik wel eens een simulatie doen om het verschil te bekijken in hoogte. De isp (specifieke energie) is groter voor een kort brandende candy motor (efficientere verbranding door de hogere kamerdruk), maar dit vertaald zich niet direct naar hoogte. Een enorm snel accellererende raket met hoge eindsnelheid (> mach 1!) heeft zoveel meer last van luchtweerstand dat een BP motortje met een veel langere brandtijd en dus lagere snelheid tot dezelfde hoogte kan komen, of zelfs hoger. Voor payloads wordt het echter een heel ander verhaal...

Heb zelf een mooie manier gevonden om HP G, H, en I klasse motoren te maken van PVC en snelcement ZONDER de dure PVC einddoppen die Nakka en Yawn voor hun motoren gebruiken. PVC drukbuis einddoppen zijn tot wel 1,60 euro per stuk, en aangezien je er twee per motor nodig hebt ben ik op zoek gegaan naar een doploos design waarbij je alleen de buis zelf maar nodig hebt. Als er interesse is kan ik er wel eens een tutorial voor schrijven...
Link to comment
Krijg je geen brandwonden op je handen van dat kneden?

Ik kneed niet, ik rol het in een worstje en prop het snel in de motor, je handen zullen echt kneden niet zo waarderen denk ik.
Ben wel benieuwd naar een filmpje, als ze toch zo goed blijken te zijn.

Ik geef er morgen een aan keesthemad mee, die kan filmpjes maken.
Rcandy is echt mooi spul idd, heb je al wel eens geprobeerd om een deel honing toe te voegen?

Nee, maar net wel even wat dextrose (KNO3/dextrose 2/1 met gewone candy, op gevoel 1/3 gemend) en dat gaf zeker een beter kneedbaar resultaat, bedankt. :P
en aangezien je er twee per motor nodig hebt ben ik op zoek gegaan naar een doploos design waarbij je alleen de buis zelf maar nodig hebt.

Zeker interesse! Heeft het iets te maken met het deels smelten van de rand en dan een beetje naar binnen buigen (krijg je een soort 4 puntige ster), dat was ooit een idee van me, maar heb het nooit geprobeerd.

Edit: @Keesthemad: Is goed hoor, zolang het maar niet zo hoog vliegt als de mijne.
Link to comment

Kleine variatie op het voorgaande.

Een muurvaste nozzle! Tenzij je hier flash of whistle inpropt, gaan de nozzle en eindstop geen kant op!

Nozzle:

Close up:

Eindstop:

Geheel:

"Mooi" ingepakt tegen vocht:


Gedaan door steeds een kantje boven een vlam te houden en dan naar binnen te buigen, werkt prima en is erg stevig. In het echt ziet het er een stuk minder ranzig en verbrand uit. :P

Link to comment

Jaa die methode had ik ook al eens gebruikt , wat me nog beter lijkt is om je eindstop 0,5 cm ? 1 cm ? iets dieper erin te laten zitten , zodat het verwarmen en ombuigen toch een stuk makkelijker gaat en er meer ombuigt dat lijkt me toch een stukje sterker :D

Maar ja die methode is echt goed , alleen ik blijf het irritant vinden met het verwarmen van je proppelant , soms gaat het net iets te ver , ik heb echt een elektrische verwarmer nodig :P

Iemand nog tips waar ik die kan kopen , ik ga nu ff googlen :P

Grtz , Eric

Quote verwijderd. Een hele post quoten is onzinnig en verboden, dit voegt namelijk niets toe aan je post behalve vervuiling voor het forum. Derhalve voel ik mij genoodzaakt je te warnen. T.

Link to comment

In het vervolg graag niet de hele post replyen als je iets terug te hebben zegt. Dit is erg irritant omdat al die plaatjes nu ook in jou post staan, maar daar helemaal niets aan toevoegen.

Wat me nog beter lijkt is om je eindstop iets dieper erin te laten zitten , zodat het verwarmen en ombuigen toch een stuk makkelijker gaat.

Volgens mij bedoelt Treelover niet dat hij eerst een eindstop erin ramt en het dan pas gaat ombuigen, maar andersom. Als je een goede eindstop ramt kan je daarna met geen mogelijkheid het buisje nog vervormen, zelfs niet als het warm is. Dus: eerst eerst de vorm maken, dan rammen.

Ik heb echt een elektrische verwarmer nodig, iemand nog tips waar ik die kan kopen.

Ik heb er eens een gezien in de kijkshop geloof ik. Ik gebruik voor rcandy altijd gewoon mijn kookplaatje van de media markt (2,2kW) waar ik met het thermostaat heb geknoeid zodat deze niet werkt, en het vermogen veel beter te regelen is, en niet "schommelt". Deze kookplaat gebruik ik dus ook voor mijn alcohol destillaties. Op de kookplaat ligt een simpele hapjespan met daarin de mix, en dan... omkristalliseren maar!
Link to comment

OP Jimmy Yawns website staan meerdere manieren om rcandy te maken als in een pan. De oven (edit: Wel een elektrische uiteraard :P) methode duurt misschien iets langer, maar levert ook zeer goede resulataten. Zolang je de mix maar onder de 150 graden houdt (en je KNO3 zuiver is) blijft deze gewoon licht geel, zelfs na een uur verwarmen. De honing of glucose stroop helpt hier ook bij, omdat deze de rcandy een stuk kneedbaarder (en langer kneedbaarder!) maakt als KNO3+suiker alleen, echt een aanrader! Nadeel is wel dat de honing de boel wel een stuk hygroscopischer maakt, maargoed, hygroscopisch is het ook zonder de honing wel...

http://www.jamesyawn.net/rcandy/index.htm ----> Recrystallized KN/Sucrose

Link to comment

PVC smelten begin ik niet aan. Stinkt en het is ook niet heel veilig. Bovendien is niet nodig, als je gewoon bentoniet hebt en je ramt flink is die stop er voor geen mogelijk uit te krijgen. Dat waren ze bij mij in ieder geval niet. En het ziet er ook wat mooier uit.
Maargoed, als je het fijn vind gewoon doen.
Succes verder.

Zou je trouwens misschien eens zo'n raketje op een weegschaal kunnen zetten om de stuwkracht te testen ? Ben ik namelijk erg benieuwt naar. Zou je 16mm ID PVC kunnen gebruiken en ongeveer 12 gram mix ? Zou ik erg intressant vinden om te vergelijken met mijn motortjes :P.

Link to comment
De honing of glucose stroop helpt hier ook bij, omdat deze de rcandy een stuk kneedbaarder (en langer kneedbaarder!) maakt als KNO3+suiker alleen, echt een aanrader!

Ik denk dat ik het bij dextrose/sacharose 1/2 houd, deed het vanmiddag nog een keer en dit bleef ook veel langer en beter kneedbaar dan KNO3/sacharose alleen. Is in feite hetzelfde als glucosestroop, maar dan puurder. :P
PVC smelten begin ik niet aan. Stinkt en het is ook niet heel veilig. Bovendien is niet nodig, als je gewoon bentoniet hebt en je ramt flink is die stop er voor geen mogelijk uit te krijgen. Dat waren ze bij mij in ieder geval niet. En het ziet er ook wat mooier uit.

Je hebt totaal gelijk, maar ik merk dat ik veel beter een nozzle kan boren als ik het PVC naar binnen vouw (het boortje gaat niet zwerven, maar blijft op 1 plek), een rotwerk is het niet, is in een half minuutje gebeurd. Gewoon, just to be sure.

Ik had vanmiddag een klein beetje alupoeder (250 mesh, ongeveer 0.25 gram) door de candy van 2 raketjes, deze zorgden voor een flinke CATO terwijl de raketten respectievelijk 2 en 10 meter de lucht in waren.

Ik had dan wel een core van 3/4 vd lengte geboord, maar daar wilden m'n gewone candy-rockets (filmpjes komen zodra keesthemad mijn gezicht eraf gehaald heeft) niet van exploderen. Blijkbaar is toevoegen van alupoeder een goed idee, verhoogt de verbrandingstemp ook een beetje. Ik zal eens wat experimenten doen met een core van 1/2 de lengte vd raket.
Zou je trouwens misschien eens zo'n raketje op een weegschaal kunnen zetten om de stuwkracht te testen ? Ben ik namelijk erg benieuwt naar.

Voor een wedstrijdje ben ik altijd te vinden, ik zal komend weekend eens bij Keesthemad wat in elkaar knutselen.
Ram jij trouwens nog met hout? Ik heb nu een boor van 13mm die perfect past in m'n kleine PVC, hier kan ik flink met een metalen moker op meppen, iets wal ik met bamboe of hout niet moet proberen. :D

@Yellowcard: 16mm ID en 12 gram, komt voor de (candy-)bakker.
Link to comment

Vroeger ramde ik met hout, tegenwoordig (nouja, niet meer) met een massieve metalen rammer van 16 mm diameter. Past perfect in de brede 16mm pvc buisjes en werkt dus super. Hier kun je ook erg hard mee rammen, zeker als je zoals ik een flinke zware hamer hebt :P.

Ben erg benieuwt naar je resultaten dit weekend. Zou helemaal top zijn als je 16mm ID pvc zou gebruiken, en niet meer dan 12 gram, dan is het 't best vergeleken.

Hier ook nog een fototje van mijn motortjes. Is 12 gram.

Link to comment
  • 1 month later...
  • 1 month later...

ziet er goed uit!!! gaan lekker hoog, (andere filmpjes)
maar ok, dit is alleen de voortstuwing, kan iemand mij vertellen hoe je zorgt dat de payload die hierboven zit ook ontbrandt? Gewoon een lontje van dit ding naar de payload lijkt mij niet helemaal de manier. Hoe kom je trouwens aan lontjes, gewoon uit andere vuurpijlen rukken?

Edited by nitraatje
Link to comment

Zoek ff goed op het forum, alles is vermeld. Maar omdat ik in een goede bui ben; Lont het beste zelf maken, of kant en klaar kopen, uit rotjes werkt natuurlijk ook maar meestal vind ik de kwaliteit minder.
Voor payload moet je toch echt ff zoeken, er zijn een paar opties, waarvan de bentoniet/BP stamp-combinatie mij het meeste aanspreekt. Staat ergens anders op het forum maar zoals eerder gezegd, gewoon ff search functie gebruiken ofzo :D

Edit - ik zie dat je al vaker gewoon vragen stelt die je zomaar kan vinden op het forum, ik zou oppassen want anders heb je zo een warning aan je broek...

Edited by Underlord
Link to comment

Doe eerst zelf eens wat research voordat je gaat vragen. Dit staat al tig keer beschreven op het forum. En owja, de lontjes trek je uit die vuurpijlen het liefst van 20 a 25 euro p.s. Scheelt lekker in de kosten. Report?

[edit] Underlord was me voor.

[edit2] Ow, trouwens, ik ken nog een site waar je dit soort vragen wel mag stellen: KLIK!

[edit3 en off-topic] Lol, echt iedereen schrijft mijn nickname verkeerd. :D (zie hieronder)

Edited by Mr.Paplu
Link to comment

@nitraat: dit is je 2de k3wll post in een uur...
Aan het proberen om nog snel een vuurpijl in de lucht te krijgen voor nieuwjaar?
Inderdaad Mr paplu report.
@mr. paplu, wat voor een nickname heb je ook, ik heb het veranderd, het lijkt op paraplu daarmee...

Gr33tzz

Edited by dieselpower
Link to comment

Off topic: ok, thx voor de tips. Ik zal ff verder zoeken.
was wel handig geweest als jullie ff links hadden gegeven.

@dieselpower: nee, ik wil geen vuurpijl voor nieuwjaar de lucht in krijgen. Na nieuwjaar is ook goed, als het maar snel is
Ik verveel me de laatste tijd gewoon een beetje, snappie? tijd voor een nieuwe (explosieve) hobby!

Edited by nitraatje
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...